Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین ، خلاصه ای از آخرین اخبار علم، دانش، دیرینه شناسی و نجوم:

 

ستاره شناسان بهترین تصاویر را از یک سیارک عجیب به شکل استخوان سگ با نام کلئوپاترا ثبت کرده اند که در مدار مریخ و مشتری به دور خورشید می چرخد و دو برابر دیوار هادریان است.

 

شرکت تسلا مدلی موسوم به «اس پلید» S Plaid تولید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خودرو با انجام یک دور در پیست نوربروگرینگ آلمان به طول 13 مایل در مدت 7 دقیقه و 35 ثانیه ، رکورد سرعت جدیدی در تولید خودروهای برقی تولید کرد. زمان از بهترین زمان قبلی هفت دقیقه و 42 ثانیه بیشتر است که توسط پورشه تایکان توربو در سال 2019 ثبت شده است.

 

نمونه های سنگی جمع آوری شده توسط «پشتکار» ناسا از بستر دریاچه خشک دهانه جیزرو مریخ نشان می دهد که سیاره سرخ زمانی دارای یک محیط پایدار بالقوه قابل سکونت بوده است.

 

دانشمندان در کانادا 200 جمجمه تیرانوسور را مورد بررسی قرار دادند و در نیمی از این گونه دایناسورها زخم های مشابه (پایین سمت راست) پیدا کردند. آنها معتقدند که این دایناسورها برای ایجاد تسلط بر  گروه با یکدیگر دعوا می کردند و صورت یکدیگر را گاز می گرفتند. تصور می شود یکی از دلایل این کار رقابت بر سر جذب دایناسورهای ماده بوده است.

 

تحقیقات ادامه دار در رابطه با تاثیر مثبت ورزش بر بدن نتایج دیگری را نشان میدهد. بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند 60 درصد کمتر از سایر افراد دچار اضطراب می شوند.

 

فیس بوک عینک هوشمند با دو دوربین ساخته تا بتوانید به صورت مخفیانه عکس ها و فیلم ها را در حال حرکت عکاسی کنید. این عینک 299 پوند قیمت دارد.

 

 

یک مطالعه نشان می دهد رایانه ها ، تلفن ها و سایر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ممکن است گازهای گلخانه ای بیشتری از کل صنعت هوانوردی منتشر کنند. محققان دانشگاه لنکستر انگلیس مطالعات علمی قبلی را بررسی کردند که مجموع انتشار گازهای گلخانه ای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را محاسبه کرده بود  که به گفته آنها بین 1.8 تا 2.8 درصد قرار گرفته بود.

 

 

توئیتر ویژگی جدیدی را در این پلتفرم اجتماعی مورد آزمایش قرار خواهد داد. بر اساس آخرین اخبار این ویژگی جدید موجب می شود تا یک کاربر ، حساب کاربری دیگری را بدون بلاک کردن حذف کند، آن هم بدون اینکه کاربر حذف شده متوجه شود. این ویژگی به منظور حفظ حریم شخصی کاربران اضافه خواهد شد.

 

 

شیمیدانان دریافته اند که ترکیباتی بر اساس فلزات گرانبها مانند طلا ، نقره و مس و هیدروژن می تواند برای ذخیره گاز و سوخت خودروها مورد استفاده قرار گیرد. محققان دانشکده شیمی دانشکده ترینیتی دوبلین دریافتند که این مجموعه های "فلز هیدرید" در ذخیره هیدروژن ماهر هستند.

 

 

محققان با استفاده از بیش از 2 میلیون تصویر ماهواره ای از سراسر جهان  نقشه آنلاین جامع صخره های مرجانی جهان را تکمیل کرده اند. اطلس مرجانی آلن که به نام پل آلن، بنیانگذار مایکروسافت نامگذاری شده است به عنوان مرجعی برای حفاظت از صخره ها عمل می کند. محققان سعی می کنند این اکوسیستم های شکننده را که در اثر تغییرات آب و هوایی از بین رفته اند نجات دهند. این گروه از اتمام اطلس خبر داد و آن را اولین نقشه جهانی در نوع خود با وضوح بالا نامید.

 

به گفته محققان اگر می خواهیم حداقل 50 درصد شانس کاهش گرمایش زمین را تا 2.7 درجه فارنهایت داشته باشیم ، اکثریت وسیع نفت ، گاز و زغال سنگ تا سال 2050 نباید استخراج شود.

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: علم دانش دیرینه شناسی نجوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۷۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین

شراره‌های خورشیدی فوران‌های بزرگ تابش الکترومغناطیسی خورشید هستند که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند و به تازگی ۲ شراره خورشیدی بسیار قدرتمند از خورشید به سمت منطقه اقیانوس آرام زمین رهسپار شده‌اند.

به گزارش ایسنا، منطقه لکه خورشیدی موسوم به AR۳۶۶۳ دو شراره خورشیدی قدرتمند را در عرض تنها شش ساعت از یکدیگر شلیک کرد.

به نقل از اسپیس، اولین فوران در شب ۲ مه رخ داد، زمانی که خورشید شراره خورشیدی کلاس X خود را آزاد کرد که قوی‌ترین دسته از شراره‌ها است، باعث خاموشی امواج کوتاه رادیویی در سراسر استرالیا، ژاپن و بخش بزرگی از چین شد.

فوران بعدی در صبح روز ۳ مه رخ داد، زمانی که خورشید یک شراره خورشیدی کلاس M را شلیک کرد که دومین دسته در قدرتمندترین شراره‌هاست.

کیت استرانگ فیزیکدان خورشیدی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: یک شراره در کلاس X! منطقه لکه خورشیدی AR۳۶۶۳ به تازگی یک شراره X۱.۷ تولید کرده است که یازدهمین شراره بزرگ تاکنون در این چرخه خورشیدی است. این یک شراره تکانشی بود که در مجموع حدود ۲۵ دقیقه طول کشید.

منطقه AR۳۶۶۳ یک منطقه میزبان لکه‌های خورشیدی است که به تازگی ظاهر شده است و کشف شده که دو شراره قدرتمند را در یک فاصله کوتاه شلیک می‌کند.

شراره‌های خورشیدی فوران‌های بزرگ تابش الکترومغناطیسی خورشید هستند که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند. این طغیان ناگهانی انرژی الکترومغناطیسی با سرعت نور حرکت می‌کند، بنابراین اثر آن بر سمت روز زمین و بر جو بیرونی آن قابل مشاهده است.

شراره خورشیدی از انفجار بزرگ در جو خورشید به وجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد یک‌ ششم انرژی خروجی از سطح خورشید در هر دقیقه می‌شود. این پدیده در سایر ستارگان هم دیده می‌شود که به آنها نیز «شراره ستاره‌ای» گفته می‌شود. شراره خورشیدی کلیه لایه‌های سطح خورشید شامل شیدسپهر، تاج خورشیدی و فام‌سپهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث گرم شدن پلاسما تا چندین میلیون درجه کلوین می‌شود. همچنین باعث سرعت گرفتن الکترون‌ها، پروتون‌ها و یون‌های سنگین تا نزدیکی سرعت نور می‌شود. همچنین اشعه‌ای را تولید می‌کند و لایه‌های الکترومغناطیس را ایجاد می‌کند که شامل کلیه امواج الکترومغناطیس از امواج رادیویی تا اشعه گاما است. شراره‌ها خود را از آزادسازی انرژی مغناطیسی ذخیره‌شده در تاج خورشیدی تغذیه می‌کنند.

لکه انفجاری خورشیدی رو به زمین

در زمان هر دو فوران، لکه انفجاری خورشید رو به زمین بود و یک پرتاب جرم تاجی(CME) می‌توانست حداقل یکی از این شراره‌های خورشیدی را همراهی کند. پرتاب جرم تاجی یک دفع بزرگ پلاسما و میدان مغناطیسی است.

خروج جرم از تاج خورشیدی فورانِ پرجرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولاً با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید برمی‌خیزد و در بیشینه، روزانه سه بار فوران جرم از تاج خورشید در قالب باد خورشیدی در فضا منتشر می‌شود که سرعت مافوق صوت معادل ۲۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بر ثانیه دارند و این مقدار در کمینه به یک خروج در هر پنج روز می‌رسد.

بر اساس گزارش پایگاه Spaceweather، اندکی پس از شلیک شراره کلاس X، نیروی هوایی ایالات متحده یک انفجار رادیویی خورشیدی نوع ۲ را گزارش کرد که نوعی سیگنال رادیویی طبیعی منتشر شده توسط گاز لبه جلویی یک پرتاب جرم تاجی است.

نرخ رانش داخل این انفجار نشان دهنده سرعت پرتاب ۹۶۰ کیلومتر بر ثانیه‌ای است. تصاویر تاج نگاری SOHO از آن زمان وجود پرتاب جرم تاجی را تایید کرده است. بخش اعظم آن از شمال سیاره ما عبور خواهد کرد و جناح جنوبی آن در اواخر امروز(۵ مه) یک ضربه چشمگیر به زمین وارد می‌کند.

پرتاب جرم تاجی می‌تواند ارتباطات را مختل کند

یک پرتاب جرم تاجی هدایت شده به سمت زمین می‌تواند شبکه‌های برق، شبکه‌های مخابراتی و ماهواره‌ها را مختل کند و فضانوردان را در معرض دوزهای خطرناک تشعشع قرار دهد.

با این حال، ناظران آسمان از آنها استقبال می‌کنند، چرا که می‌توانند طوفان‌های ژئومغناطیسی را برانگیزند که به نوبه خود نمایش‌هایی بی‌نظیر در قالب شفق قطبی را ارائه می‌دهند.

هنگامی که یک شراره خورشیدی به اندازه کافی قوی شلیک شود، یونیزاسیون در لایه‌های پایین‌تر و متراکم‌تر یونوسفر اتفاق می‌افتد. امواج رادیویی که با الکترون‌ها در این لایه تعامل دارند، به دلیل برخوردهای مکرر که در محیط چگالی بالاتر یونوسفر رخ می‌دهد، انرژی خود را از دست می‌دهند و شفق قطبی را پدید می‌آورند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • راه‌اندازی دستگاه لیزیک برای اولین بار در خراسان جنوبی 
  • نجات جان چند بیمار با اعضای بدن کارمند پست
  • برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید