Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:27:28 GMT

معرفی حقوق شهرندی سبب کاهش جرم در جامعه می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۹۳۸۸

معرفی حقوق شهرندی سبب کاهش جرم در جامعه می‌شود

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز دوشنبه در دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی در سال جاری که به ریاست رییس کل دادگستری استان برگزار شد، افزود: با توجه به جایگاه شورای اسلامی شهر به عنوان حلقه واسط بین مردم و حاکمیت و ‌نقشی که می‌تواند در زمینه معرفی حقوق شهروندی ایفا کند باید این مهم به صورت فراقوه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: اصل ۱۵۶ قانون اساسی تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم دارد و مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تاکید داشته‌اند که موضوع فراقوه‌ای است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: شناسایی علل و زمینه‌های جرم، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت راهکارهایی است که دنبال می‌کنیم اما با توجه به سند تحول قضایی می‌طلبد که با شوراهای اسلامی برای تامین عدالت ارتباط برقرار کنیم.

وی بیان کرد: عدالت جز با اجرای قانون محقق نمی‌شود و تحقق مدیریت یکپارچه شهری از مهمترین پیش نیازها است.

وحدانی‌نیا گفت: زباله‌گردی، کودکان کار و سکونتگاه‌های غیر رسمی باید مورد اهتمام جدی شورای شهر با ساز و کارهای مناسب قرار گیرد.

وی افزود: اگر غلبه نگاه فرهنگی و اجتماعی را در پروژه‌های شهرداری داشته باشیم و به مبلمان شهری برای روحیه نشاط توجه شود، خودش می‌تواند در کاهش آسیب‌ها و جرایم موثر باشد.

ضرورت شناسایی مبادی جرم‌خیز

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این نشست گفت: شناسایی مبادی جرم‌خیز در خراسان جنوبی بهتر از درمان آن است زیرا ما به جای شناختن علت، به معلول می‌پردازیم.

مرتضی یزدان‌شناس افزود: اقتصاد و کمرنگ شدن معنویت از مهمترین معضلات جامعه و زمینه‌ساز وقوع جرم در استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: حمایت نشدن سرمایه‌گذار سبب فرار سرمایه از شهر شده و اگر جذابیت‌هایی را به وجود بیاوریم خیلی از مشکلات با افزایش اشتغال کاهش پیدا خواهد کرد.

عضو شورای شهر بیرجند اظهار داشت: مجموعه تجاری هلال در مرکز استان سال‌ها بلاتکلیف است که نیازمند کمک به عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های شاخص است.

وی افزود: اگر بخواهیم جرم و تخلف کم شود باید به ریشه‌ها و عوامل بپردازیم و یکی از این موارد وضعیت فعلی پادگان سابق در خیابان ارتش است که علیرغم قرارداد بسته شده در سال ۸۴ هنوز به صورت کامل تخلیه نشده است.

یزدان‌شناس با بیان اینکه باید زمینه جرم‌خیزی از بین برود گفت: با فروش ۴۰۵ هکتاری زعفرانیه هزاران میلیارد تومان پول از استان ما خارج و سبب فقر خواهد شد زیرا تحویل این شهرک نیاز به خدمات‌رسانی شهری خواهد داشت که فعلا در دسترس نیست.

تصمیمات شورای شهر باید ضمانت اجرا داشته باشد

دیگر عضو شورای شهر بیرجند هم گفت: اگر قرار باشد جلوی بسیاری از تخلف‌های شهری گرفته شود باید تصمیمات شورای شهر ضمانت اجرا داشته باشد که دستگاه قضا می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند.

عباس سروری افزود: خیلی از دستگاه‌ها در ساخت و ساز تخلف دارند، بدهکار هستند و ساختمان‌سازی می‌کنند که باید به صورت قانونی جلوی آنها گرفته شود.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات این است که انبوه‌سازان حریم همسایه را رعایت نمی‌کنند و تخلفشان با یک جریمه حل و فصل می‌شود.

عضو شورای شهر بیرجند اظهار داشت: کسی که با پول کارگری خانه‌ای می‌سازد سریع جلوی آن گرفته می‌شود اما این افراد جریمه می‌شوند که داد مردم درآمده است.

وی افزود: شهرداری‌ آنقدر نیرو ندارد که در پارک‌ها جلوی افرادی که در ساعات پایانی شب مزاحمت ایجاد می‌کنند، گرفته شود و مشکلاتی از این قبیل در حوزه‌های مختلف که می‌طلبد با همسو شدن دستگاه‌ها با شهرداری و تعاملی که برقرار می‌شود به شهر مدنظر برسیم.

فرهنگ جدی گرفته شود

سرپرست شهرداری بیرجند هم گفت: شهرداری در کنار وظایف ذاتی باید مقوله فرهنگی را جدی ببیند و شورای شهر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را فعال کند تا به صورت ویژه مهارت‌های زندگی و آگاهی‌های عمومی ارتقا یابد.

علی عدل افزود: تا آگاهی‌های عمومی و مهارت‌های زندگی کردن در شهر افزایش نیابد شاهد افزایش فقر اقتصادی و جرم در جامعه خواهیم بود.

وی گفت: جای تأسف دارد که به کمیسیون ماده ۱۰۰‌ به عنوان یکی از مراکز درآمدهای پایدار نگاه می‌شود اما با توجه به اینکه شهرداری مجبور است در پروژه‌های روزمره کار کند نتوانسته به درآمدهای پایدار فکر کند.

سرپرست شهرداری بیرجند گفت: طرح جامع تفصیلی از سال ۸۶ در این شهر بازنگری نشده است و سازندگان خود را با شهرهای دیگر مقایسه می‌کنند.

وی با بیان اینکه همان طرح تفصیلی هم کپی‌برداری از یک شهر شمالی است افزود: با این روند هم فرار سرمایه در مرکز استان اتفاق می‎‌افتد و هم ما در قوانین با مشکل مواجه هستیم.

عدل گفت: طرح منطقه‌بندی شهر باید در مرکز استان به درستی انجام شود و در برخی مناطق وقتی زمین زیاد است چرا باید تراکم سنگین ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: الان اتفاق جدیدی رقم می‌خورد که ۴۰۰‌ هکتار به شهر بیرجند اضافه کنند و قانون این اجازه را نمی‌دهد زیرا باید زمین‌های داخلی و بافت فرسوده تازه‌سازی شود.

وی گفت: ساخت ابر سازه‌ها در پادگان بیرجند با همکاری راه و شهرسازی از دیگر مشکلات است که در ۶ بلوک ۳۴۰ واحد ساخته می‌شود و این واحدها از کجا خدمات شهری می‌گیرند لذا اگر حمایتی برای جلوگیری از این ابرپروژه نباشد شاهد مشکلات زیادی خواهیم بود.

تبیین جایگاه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و شهرستان‌ها و ظرفیت‌های همکاری مشترک با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم از مهمترین دستور کارهای این شورا بود که جمعی از اعضای شوراهای اسلامی و حوزه‌های قضایی استان به صورت ویدئو کنفرانس در این جلسه حضور داشتند.

برچسب‌ها شورای شهر دادگستری حقوق شهروندی خراسان جنوبی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر دادگستری حقوق شهروندی شورای شهر دادگستری حقوق شهروندی خراسان جنوبی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی شورای شهر شهر بیرجند عضو شورای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۹۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساترا اهمیت تنظیم گری‌اش را نمایش دهد/ امضای تفاهم نامه دانشگاهی

به گزارش خبرگزاری مهر، امیدعلی مسعودی رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره، در حاشیه بازدید از نمایشگاه دایمی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) از انعقاد تفاهم‌نامه این سازمان برای توسعه پژوهش‌های دانشگاهی در زمینه روندهای نوظهور رسانه‌ای خبر داد.

مسعودی با بیان اینکه معمولاً سازمان‌هایی مثل ساترا که کار مهم نظارت را انجام می‌دهند یک روند کاری آرام را جلو می‌برند، گفت: گاهی مواقع رویدادی در جامعه رخ می‌دهد که متاسفانه غالبا هم در چالش‌های تنظیم‌گری هم از نظر مخاطب و هم از نظر تولید کننده مورد حمله قرار می‌گیرد. دلیل این نقیصه هم عدم آشنایی به هنگام ذی‌نفعان با وظایف و اقدامات مهم این نهادهاست.

رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با تاکید بر اینکه در تمام دنیا رگلاتوری (تنظیم گری) وجود دارد، توضیح داد: ساترا باید خودش را به عنوان تنظیم‌گر معرفی کند و یکی از بهترین راه‌هایی که ساترا می‌تواند با اتکا بر آن خودش را خیلی دقیق معرفی کند، برگزاری نمایشگاه است. مخصوصاً این‌که نمایشگاه برای دانشجوها و استادان دانشگاه بسیار حایز اهمیت است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر جامعه نخبگان درباره این ماجرا توجیه شوند، می‌توانیم به توجیه شدن جامعه و ترویج مشارکت عمومی در حوزه دفاع از حقوق مخاطب و تولید کننده نیز امیدوار باشیم. در واقع تنظیم‌گر خودش با دانش‌افزایی در این زمینه یک نوع سواد رسانه به جامعه اهدا می‌کند. از سوی دیگر همان طور که سکوها در ساترا آموزش می‌بینند و بر حقوق خودشان واقف هستند، مخاطب هم باید حقوق خودش را بداند تا در تولید محتواهای داخلی شاهد ترویج بداخلاقی، بد زبانی و بی‌احترامی به اقوام، مذاهب و فرهنگ‌ها نباشیم.

وی ادامه داد: مخاطب باید برای کنترل چنین مسایلی مطالبه داشته باشد و به کمک تنظیم‌گری بیاید. ساترا یک وظیفه سنگین دارد و باید این وظیفه سنگین را به جامعه معرفی کند و از آن‌جایی حضور در نمایشگاه اهمیت دارد، می تواند این معرفی را برای فرهیختگان جامعه مثل استادان دانشگاه، پژوهشکده‌ها و دانشکده ها انجام دهد.

مسعودی همچنین ضعف پژوهشی را یکی از مهم‌ترین آسیب‌های کنونی حوزه سیاست‌گذاری و اجرا در زمینه آموزش، فرهنگسازی و تنظیم‌گری معرفی کرد و افزود: یکی از کارهایی که من در دانشگاه‌ها کم دیدم، کار روی روندهای جدید به ویژه در مورد تنظیم‌گری است. البته در این زمینه چند رساله دکتری و تحقیق صورت گرفته است اما واقعیت این است که هنوز به آن جایگاه نرسیدیم که بتوانیم در همایش‌ها و تحول سرفصل‌ها از آن استفاده کنیم.

رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در بخش پایانی صحبت های خود همکاری‌های بین سازمانی برای تولید علم را یکی راه‌های رفع این نقیصه توصیف کرد و گفت: در جلسه‌ای که به تازگی برای تحول در دروس علوم ارتباطات بین برخی دانشگاه‌ها برگزار شده، این مساله که با توجه به وجود نیازهای جدید، ما هم نیاز به دروس و رشته‌های جدید داریم مورد تاکید قرار گرفته است. مثلا به زودی در دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره راه‌اندازی رشته رسانه و علوم شناختی را خواهیم داشت. اما برای سایر رشته‌ها و دروس باید اول پژوهش های بسیار زیادی صورت بگیرد تا دستمان برای تولید محتوا و تدریس خالی نماند. تفاهمنامه ای که با سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر در این زمینه خواهیم داشت به این هدف کمک خواهد کرد. البته یک ضلع دیگر کار، انجمن سواد رسانه ای است که با مشارکت این دوستان محتوای تولید شده پایش می‌شود و برای بهره برداری بهتر به وزارت علوم ارسال خواهد شد.

کد خبر 6094987 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • ساترا اهمیت تنظیم گری‌اش را نمایش دهد/ امضای تفاهم نامه دانشگاهی
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست
  • شهرداری بر پرداخت به موقع حقوق کارگران نظارت کند
  • حاکمیت باید کارگران را با حقوق خود آشنا کند
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.
  • باید افراد اصلح را به مردم معرفی کنیم
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات
  • نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری در خوزستان معرفی شدند
  • نامزدهای مورد حمایت شریان در خوزستان معرفی شدند