Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، روز گذشته اولین نشست وزیر بهداشت با معاونت تحقیقات و فناوری و مدیران این حوزه برگزار شد. در این جلسه دکتر عین‌اللهی به ساماندهی و تقویت پرونده الکترونیک سلامت جهت جمع‌آوری داده‌های نظام سلامت، لزوم اعتباربخشی و ارزیابی مراکز تحقیقیاتی و ماموریت‌گرایی و تقویت پارک‌ها علمی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر بهداشت عنوان کرد که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت باید نقش ستادی و سیاست‌گذاری داشته باشد و بازوی اجرایی آن دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باشند.

عین‌اللهی همچنین به این نکته اشاره کرد که منتظر به نتیجه رسیدن تحقیقات کووید-۱۹ است تا به سوالات متعدد این حوزه پاسخ داده شود.

به نظر می‌رسد که منظور وزیر بهداشت از نتیجه تحقیقات کووید-۱۹، مطالعه «مراقبت فعال عوارض واکسن‌های رایج مورد استفاده در کشور» باشد. این مطالعه با سفارش و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در حال انجام است و نتایج میانی آن چندی پیش توسط دکتر جهانپور؛ رییس سابق مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، اعلام شد. در گزارش این مطالعه عنوان شده است که اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ معادل ۸۸.۶ درصد محاسبه شده است. نتایج تکمیلی و گزارش کارایی واکسیناسیون در کشور با پایان یافتن این مطالعه، اعلام خواهد شد.

دیدار با معاونت تحقیقات حدود ۲۰ روز پس از سکان‌داری دکتر عین‌اللهی در وزارت بهداشت اتفاق افتاده است؛ در حالی که در همان روز‌های ابتدایی پس از جلسه رای‌اعتماد به وزیران، وزیر بهداشت با معاونین بهداشت و درمان وزارت بهداشت دیدار داشته است. اهمیت حوزه تحقیقات، به عنوان شالوده و بنیان تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های علمی و مبتنی بر دانش، بر هیچ‌کس پوشیده نیست و توجه به این حوزه می‌تواند بیان‌گر رویکرد مسئولین به روش علمی و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر شواهد باشد.

مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ مدت‌هاست که سه رقمی باقی مانده و این همه‌گیری که بیش از ۲۰ ماه ادامه یافته، سلامت روحی، جسمی مردم را به خطر انداخته و مشکلات متعددی ایجاد کرده است. در این زمانه که اطلاعات غلط و گمراه‌کننده و شایعات بیش‌تر از داده‌های درست و دقیق در حال گردش است، مردم می‌خواهند بدانند که وضعیت این همه‌گیری به کجا می‌رسد؟ کی باید منتظر پایان این بیماری باشیم؟ کی روال زندگی به شرایط عادی بر می‌گردد؟ آیا واکسن ایرانی که مدت‌ها وعده داده شده، به طور گسترده به دست مردم خواهد رسید؟ آیا مطالعات هشت واکسن ایرانی کرونا که با جذب سرمایه مالی و معنوی مردم توسعه پیدا کرده‌اند، از نظر علمی قابل تایید، خواهند بود؟ کدام نهاد‌ها بر روند انجام این تحقیقات نظارت دارند؟ مردم می‌خواهند بدانند اثربخشی واکسن‌های وارداتی چقدر بوده؟ تزریق این واکسن‌ها چقدر توانسته از مرگ‌ومیر و بستری جلوگیری کند؟ چرا گزارش مدون و دقیقی از بررسی‌های انجام شده، منتشر نمی‌شود؟

حل این مشکلات و پاسخ‌گویی به این سوالات، جز از طریق سرمایه‌گذاری ویژه برای حوزه تحقیقات ممکن نیست. البته تاکنون از سوی مسئولان و متولیان جدید هدف‌گذاری دقیق و چشم انداز مشخصی در این زمینه اعلام نشده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 پنجشیر اعمال ماه صفر میلاد حاتمی توافق هسته ای موقت وزیر بهداشت ویروس کرونا تحقیقات کرونا در ایران اربعین 1400 پنجشیر اعمال ماه صفر میلاد حاتمی توافق هسته ای موقت معاونت تحقیقات وزارت بهداشت وزیر بهداشت کووید ۱۹ واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۹۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • رییس هیات اجرایی سی‌امین جشنواره علوم پزشکی رازی منصوب شد
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • دبیر کارگروه سلامت مدارس منصوب شد
  • ‌وزارت کشور بر افزایش مشارکت دور دوم انتخابات‌ تاکید دارد