Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@00:57:43 GMT

خونریزی غیرطبیعی واژینال را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۰۰۳۲

خونریزی غیرطبیعی واژینال را جدی بگیرید

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آذر فانی متخصص انکولوژی و رادیوتراپی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برنامه‌ای با عنوان «پیشگیری و درمان سرطان‌های زنان در دوران کرونا» که از سوی روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد در کلاب هاوس برگزار شد؛ گفت: سرطان رحم، سرطان شایعی است که سیستم تولید مثلی بانوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یکی از علائم آن خونریزی غیرطبیعی واژینال است که باید جدی گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: هرگونه خون‌ریزی واژینال در زمان یائسگی و نیز در فواصل زمانی میان پریود، غیرطبیعی است.

او در خصوص انواع مختلف سرطان رحم افزود: سرطان‌های رحمی عمدتاً در سلول‌های پوشاننده دیواره رحم (سلول‌های لایه آندومتر) شکل می‌گیرند. به همین جهت به بیشتر سرطان‌های رحم، سرطان آندومتر نیز گفته می‌شود. البته سرطان رحم در کیس‌های نادر ممکن است در عضلات دربرگیرنده رحم تشکیل شود. این نوع سرطان، سارکوم رحمی نامیده شده و ممکن است از جهت متد درمانی، با سرطان آندومتر متفاوت باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کرونا در کنار مسائل اقتصادی باعث شده بیماران نسبت به مراجعه به موقع و دریافت درمان‌های لازم تعلل و تاخیر داشته باشند ادامه داد: متاسفانه مواردی شاهد هستیم که به علت عدم کنترل و چکاب منظم بعد از یک سال با عود بیماری‌شان مراجعه می‌کنند. دکتر فانی با اشاره به اینکه درمان همه سرطان‌های رحم جراحی نیست بیان کرد: طبق دستورالعمل‌های درمانی اروپا سرطان رحم در مراحل اولیه با هورمون درمانی کنترل می‌شود و به همین ترتیب بر اساس اولویت بندی از درمان هایی، چون جراحی تا رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید

سرطان‌ تخمدان را با چه علائمی باید شناخت؟

فانی با اشاره به اینکه در دوران کرونا قبل از هر اقدام تهاجمی درمانی بیمار بایستی از منظر ابتلاء به کرونا بررسی شود، بیان کرد: برخی از اقدامات درمانی مرتبط با بیماری‌های رحم در زنان را می‌شود به تاخیر انداخت، ولی مواردی نیز هست که درمان بیمار بایستی در اسرع وقت انجام شود.

او به موضوع پزشکی از راه دور اشاره کرد و تصریح کرد: در دوره کرونا و به خصوص در فالوآپ بیمار می‌توان از طریق تله‌مدیسن و سایر روش‌های ارتباطی از راه دور بیمار را در مسیر درمانی هدایت و کنترل کرد، با توجه به ضریب اشغال تخت‌ها و نیاز‌های درمانی بیمار گاهی نیز می‌توان انجام اقدامات درمانی را به بعد از پیک موکول کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان به عدم تعادل هورمونی به ویژه بالا بودن میزان هورمونی به نام استروژن، به عنوان ریسک فاکتور افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم اشاره و تاکید کرد: از جمله عواملی که منجر به بهم خوردن تعادل استروژن در بدن می‌شود، می‌توان به چاقی، دیابت اشاره کرد. مصرف طولانی مدت داروی سرطان سینه تاموکسیفن نیز تا حدی ریسک ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد. اگرچه همیشه امکان پیشگیری از سرطان رحم وجود ندارد؛ با این وجود مواردی مانند داشتن وزن متعادل و تغذیه سالم می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری موثر باشد.

انتهای پیام//ف. ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرطان رحم بیماری سرطان پزشکی مشهد سرطان رحم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای تا یک ماه آینده برطرف می‌شود

به گزارش قدس خراسان، «من ساکن بولوار توس هستم و برای فرزند شیرخوارم از بهداشت همین جا شیرخشک یارانه‌ای دریافت می‌کنم اما الان یک ماه است خبری از شیر خشک نیست و بهداشت هم می‌گوید نداریم. من دارم با بدبختی می‌گردم که هر جا شیر خشک قیمتش ارزون است بخرم. سه‌شنبه هم دوباره رفتم بهداشت می‌گویند خبری نیست، معلوم نیست کی بیاورند. تو را به خدا مسئولان کاری بکنند، بچه‌ام شیر ندارد. تا کی منتظر باشم؟» این نوشته، یک نمونه از پیام‌های مردمی درخصوص کمبود شیرخشک یارانه‌ای است که به تحریریه روزنامه قدس رسید و ما برای پیگیری پاسخش به سراغ دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم.

 مدیر جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص به خبرنگار قدس خراسان گفت: بحث شیرخشک‌های یارانه‌ای تابع قانون تغذیه با شیر مادر است، یعنی شیرخوارانی که در مراجعه به خانه‌های بهداشت مشخص شود شیر مادر برایشان کافی نیست برایشان کوپن شیرخشک یارانه‌ای صادر می‌شود.

محمد احمدیان ادامه داد: در یک مقطع زمانی، در سطح کشور ورودی شیرخشک‌های یارانه‌ای به استان‌ها نصف میزان نیاز بود، با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و مشکل تولید در کارخانه‌ها هم حل شد، سهمیه را افزایش دادند و تا زمانی که سهمیه جدید به دست ما برسد، یک ماه زمان می‌برد.

معصومه مؤمنیان

دیگر خبرها

  • بیمارستان نیایش خرم‌آباد ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای تا یک ماه آینده برطرف می‌شود
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال