Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@22:16:13 GMT

شاید دیگر شاهد بازگشت دوره ترسالی نباشیم

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۴۰۱۳

شاید دیگر شاهد بازگشت دوره ترسالی نباشیم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اکنون کشور خشک ایران درگیر پدیده خشکسالی نیز شده است، گفت: شاید دیگر شاهد بازگشت دوره ترسالی نباشیم، تغییر نوع بارش‌ها برای اقلیم استان بسیار خطرناک است و موجب آسیب‌پذیری استان خواهد شد.

خسرو کیانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین معضل و بحران کشور و بالتبع آن چهارمحال و بختیاری پدیده خشکسالی است، اظهار کرد: ایران یک کشور خشک محسوب می‌شود و اکنون نیز به پدیده خشکسالی نیز مبتلا شده است، همچنین این استان درگیر پدیده تغییر اقلیم شده و روند نیز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری افزود: ایران در دهه‌های گذشته نیز دچار خشکسالی‌های مقطعی می‌شد، اما پس از یک بازه چند ساله شاهد دوره بازگشت ترسالی بودیم، اما به‌علت تغییر اقلیم شاید دیگر شاید شاهد ترسالی نباشیم.

وی با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم، توضیح داد: در این پدیده نوع بارش و زمان پراکنش بارش‌ها تغییر می‌کند، برای مثال در چهارمحال و بختیاری در گذشته ۷۰ درصد نوع بارش‌ها در فصول سرد سال به‌صورت برف و ۳۰ درصد به‌صورت بارش باران بود، اما هم‌اکنون این موضوع عکس شده است.

کیانی افزود: تغییر نوع بارش‌ها برای اقلیم چهارمحال و بختیاری بسیار خطرناک است و موجب آسیب‌پذیری استان خواهد شد، بنابراین باید برای شرایط جدید و مقابله با پدیده تغییر اقلیم برنامه‌ریزی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت داشته باشیم تا بتوانیم با شرایط سازگار شویم.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سال‌ها با پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی در استان مواجه باشیم، تصریح کرد: در سال‌جاری این استان با تنش آبی شدید و خشکسالی مواجه شد، اما با اقدامات صورت گرفته تلاش شد خشکسالی با کمترین میزان خسارت در بخش تامین آب شرب، کشاورزی و ... مدیریت شود، البته بخشی از خسارت‌ها اجتناب‌ناپذیر بود.

وی بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در سال آبی پیش‌رو نباید انتظار بارش چشمگیر و در حد نرمال را داشته باشیم، همچنین یکی از پدیده‌های جانبی تغییر اقلیم در چهارمحال و بختیاری بحث بارش‌های سیل‌آسا خواهد بود، برای مثال اگر در طول فصل پائیز میانگین بارش حدود ۲۰۰ میلی‌متر باشد، امکان دارد این میزان بارش در طی ۲۴ ساعت رخ دهد که قطعا این بارش‌ها سودمند نیست و موجب وارد آمدن خسارت می‌شود.

وقوع سیل در چهارمحال و بختیاری پیامد خشکسالی است

کیانی با اشاره به آثار تغییر اقلیم در چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری، گفت: امسال شاهد وقوع سیل در منطقه میانکوه بودیم که این بارش‌های سیل‌آسا خساراتی را نیز بر جای گذاشت، همچنین در چند روز اخیر نیز گزارشی از وقوع بارش‌های سیل‌آسا در این منطقه داشتیم، بنابراین باید آمادگی کامل در این رابطه وجود داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان، یادآور شد: در سال‌جاری در بسیاری از مناطق استان با تنش آبی شدید مواجه بودیم، باوجود اینکه در ایام ترسالی و بارش حجم آب وسیعی از طریق آب‌های سطح از استان خارج می‌شد، اما ۹۵ درصد آب مورد نیاز استان از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و این موضوع یک نقطه ضعف بسیار بزرگ است.

وی اضافه کرد: در سفره‌های آب زیر زمینی در چهارمحال و بختیاری دچار فقر و محدودیت شدید هستیم، هم‌اکنون ۱۱ دشت موجود در استان در حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارند و برداشت از آب‌های زیرزمینی در این دشت‌ها باعث خشکی و کم‌آبی چاه‌های موجود شده است.

کیانی با بیان اینکه آب شرب و کشاورزی اکثر شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری از طریق چاه و چشمه تامین می‌شود، توضیح داد: بنابراین در ایام خشکسالی با مشکل تامین آب مواجه می‌شویم، آبرسانی با تانکر راه‌حل کوتاه‌مدت و بدترین روش تامین آب است، باید دستگاه‌های ذیربط آب شرب سالم و پایدار را به دست مردم برسانند، پروژه آبرسانی بن- بروجن یکی از طرح‌های اولویت‌دار برای تامین آب شرب در استان است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه باید وابستگی به آب‌های زیرزمینی در استان به حداقل برسد، خاطرنشان کرد: در کنار این مسئله باید بحث مدیریت و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: امیدواریم پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برای پائیز کم‌بارش محقق نشود، اما آمادگی نسبی برای مقابله با شرایط خشکسالی، ترسالی و سیل در چهارمحال و بختیاری در فصل پائیز و زمستان وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری بحران کم آبی خشكسالي ترسالی تغییر اقلیم مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری تغییر اقلیم تامین آب نوع بارش بارش ها آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی درباره بارش رگباری باران/ نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به حالت آماده‌باش درآمدند

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور اظهار داشت: هشدار سطح نارنجی شماره ۱۲ سازمان هواشناسی کشور مبنی بر بارش شدید و رگباری باران- وزش شدید و بارش تگرگ اعلام شد.

وی افزود: امروز چهارشنبه نیمه غربی هرمزگان، نیمه جنوبی فارس، بوشهر، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان و خوزستان پیش‌بینی شده است.

وی بیان داشت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در روز پنج شنبه استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، لرستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب مرکزی، اصفهان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، یزد، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و نیمه جنوبی کرمان، تحت تأثیر این سامانه بارشی قرار می‌گیرند.

محمودی اظهار کرد: در روز جمعه نیز استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، زنجان و ارتفاعات استان‌های تهران و البرز این سامانه بارشی پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه تیم‌های امدادی و عملیاتی هلال‌احمر در این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند گفت: شهروندان و مسافران از توقف و استقرار در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری نمایند و شماره تلفن ۱۱۲ ندای امداد و نجات بصورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حوادث احتمالی می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • خشکسالی یزد با بارندگی‌های اخیر برطرف نمی‌شود
  • آماده باش هلال‌احمر در پی هشدار سازمان هواشناسی
  • هشدار هواشناسی درباره بارش رگباری باران/ نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به حالت آماده‌باش درآمدند
  • آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در چهارمحال و بختیاری
  • آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان چهارمحال و بختیاری در پی صدور هشدار هواشناسی
  • تقویت بارش‌ها در چهارمحال‌ و بختیاری
  • پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری
  • نماز اول وقت در ادارات اقامه شود
  • آغاز دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا در شهرکرد
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری