Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@04:51:22 GMT

تولید بتن از غبار کیهانی و خون فضانوردان!

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۵۶۲۹

تولید بتن از غبار کیهانی و خون فضانوردان!

انتقال تنها یک آجر به مریخ می‌تواند بیش از یک میلیون پوند هزینه داشته باشد. این موضوع باعث هزینه‌بر شدن ساخت‌وساز در مریخ در آینده خواهد شد. اما اکنون محققان دانشگاه منچستر روشی جدید برای حل بالقوه این مشکل یافته‌اند و آن ساخت مواد مشابه بتن با استفاده از غبار مریخ و خون، عرق و اشک فضانوردان است.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، در این مطالعه که به تازگی در مجله‌ی "Materials Today Bio" منتشر شده است، با ترکیب پروتئینی از خون انسان با ترکیبات ادرار، عرق یا اشک می‌توان چسبی ایجاد کرد که به وسیله آن می‌توان ماده‌ای مشابه بتن از شبیه‌ساز خاک ماه یا مریخ ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده از بتن معمولی مستحکم‌تر است و می‌توان از آن در ساخت‌وساز در سایر سیارات استفاده کرد.

هزینه ارسال تنها یک آجر به مریخ دو میلیون دلار آمریکا برآورد شده است و این بدان معناست که نمی‌توان در آینده مصالح مورد نیاز را با خود به مریخ برد و باید از منابع موجود در محیط برای ساخت و ساز استفاده کرد.

در این روش که استفاده از منابع "درمکان" نامیده می‌شود از سنگ‌های سست، خاک مریخ و ذخایر آب برای ساخت مصالح مورد نیاز استفاده خواهد شد. با این حال یک منبع دیگر نیز وجود دارد که در همه‌ی ماموریت‌ها به سیاره سرخ در دسترس خواهد بود و آن خود خدمه هستند.

در این مقاله، دانشمندان توضیح دادند که یک پروتئین معمولی در پلاسمای خون می‌تواند به عنوان چسب در تولید ماده‌ای مشابه بتن از خاک مریخ و ماه عمل کند. مقاومت فشاری این ماده‌ی جدید که "استروکریت" (AstroCrete) نامیده‌ می‌شود  تا ۲۵ مگاپاسکال است. این میزان در بتن معمولی ۲۰ تا ۳۲ مگاپاسکال است.

با این حال دانشمندان دریافتند که افزودن اوره که ماده‌ای است که بدن از طریق ادرار، اشک و عرق دفع می‌کند، می‌تواند مقاومت این نوع بتن را بیش از ۳۰۰ درصد افزایش دهد و در بهترین حالت مقاومت فشاری این بتن به ۴۰ مگاپاسکال می‌رسد که بیشتر از مقاومت بتن‌های معمولی است.

دکتر "آلد رابرتز" (Aled Roberts) از دانشگاه منچستر که بر روی این پروژه کار کرده است می‌گوید که این روش جدید مزایای قابل توجه بیشتری نسبت به سایر روش‌های پیشنهادی ساخت و ساز در مریخ و ماه دارد.

دانشمندان محاسبه کرده‌اند که بیش از ۵۰۰ کیلوگرم از این "استروکریت" را می‌توان طی یک ماموریت دو ساله در سطح مریخ توسط شش خدمه تولید کرد. با استفاده از ملات هر خدمه می‌تواند میزان کافی از این نوع بتن برای ساخت سکونتگاه برای یک خدمه دیگر تولید کند بنابراین طی هر ماموریت محل سکونت خدمه دوبرابر خواهد شد.

پیش از این نیز در طول تاریخ از خون حیوانات به عنوان چسب برای ساخت مصالح استفاده شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خون عرق اشک فضانوردان مريخ بتن برای ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود

ایتنا - راهبران ناسا و بوئینگ به خبرنگاران گفتند که اولین ماموریت استارلاینر که کپسول دو فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد، به سمت تاریخ پرتاب تاریخی 6 مه نزدیک می‌شود.
ناسا و بوئینگ به این نتیجه رسیدند که این کپسول پس از تکمیل بررسی آزمایشی حیاتی پرواز در روز پنجشنبه آماده پرتاب است. بدون هیچ مشکلی، فضانوردان بوچ ویلمور و سونی ویلیامز عصر روز 6 مه سوار استارلاینر خواهند شد و با موشک United Launch Alliance Atlas V  به فضا خواهند رفت.

به گزارش ایتنا، حدود 24 ساعت بعد، دو فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسند و حدود یک هفته در آنجا می‌مانند. استارلاینر به ایستگاه متصل خواهد ماند و این دو نفر از آن برای بازگشت به زمین استفاده خواهند کرد. در مجموع پنج چتر نجات، استارلاینر را از سرعت مداری فوق‌العاده کم می‌کنند تا فرود نرم در جایی در غرب ایالات متحده را امکان‌پذیر کنند.

این دومین پرواز استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی است؛ اولین پرواز، یک ماموریت بدون خدمه به نام آزمایش پرواز مداری-2، در ماه مه 2022 انجام شد. اگر بوئینگ و ناسا نتوانند ماموریت تاریخ 6 می را انجام دهند، فرصت‌های پرتاب دیگری در 7، 10 و 11 می وجود دارد.

اهمیت این ماموریت را نمی‌توان دست کم گرفت. ناسا در سال 2011 برنامه خدمه تجاری (CCP) را برای خرید خدمات حمل و نقل فضانوردان از صنایع خصوصی ایجاد کرد. ناسا اسپیس‌ایکس را تحت یک قرارداد چند میلیارد دلاری انتخاب کرد. اما برخلاف اسپیس ایکس که هر شش ماموریت را طبق قرارداد اصلی به همراه موارد دیگر تکمیل کرده است، استارلاینر بوئینگ به دلیل مشکلات فنی متعدد به شدت به تعویق افتاده است.

بوئینگ به دلیل این تاخیرها بیش از 1.5 میلیارد دلار هزینه‌های اضافی را متحمل شده است. این غول هوافضا اخیراً  به دلیل خرابی در واحد هواپیمای تجاری خود با نظارت تجاری مواجه شده است. اوایل سال جاری اعلام شد که دیو کالهون، مدیرعامل بوئینگ در پایان سال 2024 از سمت خود کناره گیری می‌کند.

برای ناسا، یک فضاپیمای جدید به معنای دوبرابر کردن منابع حمل و نقل فضانوردان آمریکا و معرفی درجه‌ای از افزونگی مورد نیاز به برنامه پروازهای فضایی انسانی آژانس است. اگر بوئینگ این آزمایش را انجام دهد، استارلاینر به گواهینامه نهایی خود دست خواهد یافت و می‌تواند ماموریت‌های منظم خود را تحت قرارداد CCP آغاز کند.

ناسا تشخیص داد که احتمال از دست دادن خدمه با این ماموریت استارلاینر 1 در 295 است که بالاتر از احتمال 1 در 270 مورد نیاز ناسا است. جیم فری، معاون ناسا، گفت: « جان اعضای خدمه ما، سونی ویلیامز و بوچ ویلمور، در خطر است. ما اصلاً آن را ساده نمی‌گیریم.»

دیگر خبرها

  • (ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024
  • کارگر ستون و ضامن پایداری تولید است
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند