Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان به همراه معاونان و هیأت رئیسه این دانشگاه با وی، با تأکید بر اهمیت توسعه و گسترش آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: نخبه‌ترین افراد باید به سمت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش سوق داده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مشکل اشتغال در جامعه و بیکاری جوانان به‌ویژه دانش‌آموختگان، نداشتن مهارت یا ضعف مهارتی است که دستیابی به اشتغال به‌ویژه اشتغال پایدار را از آنان سلب کرد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان ضمن تأکید بر نیازسنجی و شناسایی اولویت‌های استان سمنان، تصریح کرد: رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌ها باید متناسب با ظرفیت‌های بازار کار و نیازمندی‌های هر استان باشد.

مطیعی بر اهمیت تقویت فرهنگ‌سازی فراگیری آموزش‌های مهارتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان تأکید و به طرح کار و دانش (طرح کاد) در نظام آموزشی قدیم ایران که از ابتکارات دولت شهید رجایی بود اشاره کرد و گفت: راهکار برون‌رفت از معضل بیکاری ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی است.

تربیت نیروی متخصص رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای است

رضا نقدی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان نیز در این نشست اظهار کرد: تربیت نیروی متخصص، خلاق، ماهر و کارآفرین رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی اضافه کرد: مهارتی بودن و اشتغال‌زا بودن رشته‌های تحصیلی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهم‌ترین مزیت و حسن این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان افزود: این دانشگاه به‌عنوان تنها دانشگاه دولتی مهارتی در استان در چهاردانشکده با سه هزار دانشجو، ۱۲۰ کارمند و ۳۰۰ عضو هیأت‌علمی و استاد مدعو در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و امیرآباد دامغان با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآفرین و متناسب با فرصت‌های جدید شغلی برای پاسخگویی به نیازهای بازار کار در حوزه‌های مهارتی و تکنولوژی و افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری، رسالت و مأموریت خود را دنبال می‌کند.

نقدی رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تربیت نیروی متخصص، خلاق، ماهر و کارآفرین عنوان کرد و افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اشتغال‌زایی بسیار موفق عمل کرده است و ۶۵ درصد از دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند که این عدد بالای اشتغال بسیار قابل‌تأمل است.

وی با اشاره به عملکرد بسیار موفق دانشگاه فنی و حرفه‌ای در زمینه اشتغال عنوان کرد: علت آمار اشتغال ۶۵ درصدی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه را گذراندن دروس مهارتی این دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه در هنرستان و کار و دانش، برگزاری ۷۰ درصد دروس دانشجویان در کارگاه و آزمایشگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای، برخورداری از اساتید خبره و مهارتی در این دانشگاه، عدم ورود دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مقطع تحصیلات تکمیلی و در آخر اینکه این دانشجویان به دلیل مهارتی بودن آچار به دست و فنی بوده و به دلیل سطح کم توقعات سریعاً جذب بازار کار می‌شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به اینکه مهارتی و اشتغال‌زا بودن رشته‌های تحصیلی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهم‌ترین مزیت و حسن این دانشگاه است، ادامه داد: باید فرهنگ‌سازی و تبلیغ برای سوق دادن دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سطوح مختلف انجام گیرد.

نقدی ضمن تجلیل از نقش علما در ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در خانواده‌ها، خاطرنشان کرد: نفوذ کلام روحانیون و به‌ویژه خطیبان نماز جمعه در شهرهای مختلف نقش بسزایی در تغییر نگرش خانواده‌ها نسبت به آموزش‌های مهارتی و گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی بین جوانان دارد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

منبع: فارس

کلیدواژه: بیکاری نماینده ولی فقیه در استان سمنان مرتضی مطیعی مهارت آموزی رضا نقدی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان دانشگاه فنی و حرفه ای فرهنگ مهارت آموزی تربیت نیروی بازار کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۸۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با حضور در هنرستان دخترانه فنی و حرفه‌ای روشنگران منطقه ۴ تهران از نزدیک از نمایشگاه آثار و دستاوردهای فرهنگی و هنری دانش آموزان بازدید کرد.

محمود زاده با اشاره به اهمیت بالای مهارت آموزی و فراگیری تخصص در دوران تحصیل گفت: توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی شاید تا اندازه‌ای مورد غفلت قرار گرفته بوده که خوشبختانه در دولت سیزدهم عزم و اراده جدی بر تقویت آن وجود دارد و اقداماتی نیز صورت گرفته و در حال انجام است.

وی با اشاره به منویات و تأکیدات جدی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با کارگران نیز فرمودند که مدارس با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به اشتغال صحیح و راحت جوانان کمک کنند و این نشان از اهتمام ویژه به این حوزه را نشان می‌دهد چرا که هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان را نیز رقم بزنند.

محمودزاده با تاکید بر این سخن مهم که ما باید دالان کنکور را به دالان اشتغال تبدیل کنیم، اظهار کرد: دانش آموزان در محیط مدرسه با یادگیری حتی یک مهارت می‌توانند در آینده نقش بسیار موثرتری را ایفا کنند، با این رویکرد دانش آموزان با تخصص و مهارت افزایی به امنیت شغلی و درآمدزایی نیز نزدیک شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگرش به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای امروز بسیار تغییر کرده است، تصریح کرد: اکنون اولیا و دانش آموزان انگیزه و علاقه جدی تری به رشته‌های مهارتی دارند و استعدادهای مهارتی بسیار زیادی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای فنی و آثار مهارتی دانش آموزان بهترین تبلیغ برای رشته‌های فنی و حرفه است، گفت: البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مهارت آموزی مورد تاکید قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه و تجهیز رشته‌های هنرستانی گام‌های اساسی برداشته است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با برنامه ریزی های مستمر و پیگیری‌های عملیاتی، امیدواریم که در آینده بتوانیم ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه را تحت پوشش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قرار دهیم و آموزش‌های پایه را حتی در مقاطع تحصیلی دبستان در مدارس آغاز نمائیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی نیز توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای بسیار مورد تاکید است، گفت: هم در زمینه تأسیس هنرستان‌های ضمیمه اقدامات خوبی در حال انجام است و از موسسین علاقه مند به تأسیس هنرستان غیر دولتی در قالب وام‌های خوداشتغالی از محل تبصره ۱۸ حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت بالای هنرستان‌های با رشته‌های هنری، گفت: شما دانش آموزان هنرمند که بهترین مبلغ هنر اسلامی و انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستید باید با خلق آثار ارزشمند خود در فضای رسانه‌ای نیز مؤثر باشید و با کنشگری‌های مؤثر پیرامون موضوعات مختلف جامعه نقشی جدی ایفا کنید.

کد خبر 6090359 علی قدمی

دیگر خبرها

  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی