Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید مهدی ابطحی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان امروز در دومین گردهمایی تبادلات علمی و همکاری‌های دانشگاه‌های ایران با آزمایشگاه "سی ام اس" (cms) مرکز پژوهش‌های هسته‌ای اروپا (CERN) که به‌صورت برخط برگزار شد،گفت: همکاری با مراکز علمی و آزمایشگاه‌های بزرگ جهان، نشان از مسئولیت دانشگاه‌های فراملی در جهت پاسخ دادن به پرسش‌های بنیادین و روشن کردن تصویر دقیق‌تری از حقایق جهان هستی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سرن (CERN) بزرگ‌ترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا درزمینهٔ فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته‌ای است که سال ۱۹۵۴ میلادی توسط سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای ایجاد شد و در این مدت پژوهش‌های متعددی با هدایت دانشمندان برتر دنیا ازجمله ۶ دارنده جایزه نوبل به سرانجام رساند؛ دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان نخستین دانشگاه ایرانی در سال ۱۳۹۸ به عضویت این مرکز درآمد.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، عالی‌ترین هدف مرکز سرن را گسترش صلح در سایه علم خواند و اضافه کرد: این موضوع نیاز امروز منطقه ماست و باید در جهت تحقق آن بکوشیم.

ابطحی ادامه داد: رعایت اخلاق حرفه‌ای، تسهیم دستاورد‌ها بین پژوهشگران، اعتباربخشی برونداد‌های پژوهشی و ارزش‌گذاری نظرات پژوهشگران، از دستاورد‌های همکاری با مرکز سرن خواهد بود.

وی با تأکید بر مزایای همکاری با مراکز علمی بین‌المللی برای کشور، اظهار کرد: چنین همکاری‌هایی، مطالبات درستی برای سرمایه‌گذاری در علوم پایه برای محققان ما و پایداری و هدفمندی در خطوط پژوهشی ایجاد خواهد کرد.

ابطحی با ضرورت دانستن شبکه‌سازی علمی در کشور، یادآور شد: دانشگاه‌های بزرگ و مراکز علمی نیازمند همکاری گسترده و به اشتراک‌گذاری امکانات و آزمایشگاه‌های خود هستند که تحقق این امر در شرایط امروز بیانگر درک و فهم از توسعه علمی است.

وی، نبود خطوط پیوستگی تحقیقات در کشور و در نظر نگرفتن ضرورت‌ها و واقعیت‌های جامعه ایران و همچنین واقعیت‌های جامعه‌ی دانشگاهی را نگران‌کننده دانست و تصریح کرد: کمیت خروجی‌های تحمیل‌شده به محققان به ایجاد سردرگمی پژوهشی در بین آن‌ها منجر می‌شود.

فیزیکدان برجسته کشور نیز در این رویداد با اشاره به اهمیت سیاست‌گذاری علم در کشور گفت: در سیاست‌گذاری علمی دولت‌ها باید بپذیرند که بودجه آن را تأمین کنند، چراکه تولید علم در زندگی امروز فقط خواندن کتاب و نوشتن مقاله نیست بلکه به سیاست‌گذاری عالمانه نیاز دارد تا نقش مؤثری در دنیای مدرن داشته باشیم.

رضا منصوری با اشاره به سوابق ۳۰ ساله همکاری دانشگاه‌های ایران با مرکز سرن، گفت: این ارتباط تأثیر زیادی در علم فیزیک در کشورمان دارد چراکه کشف داده‌های جدید درنتیجه پژوهش‌های دانشجویان ما، نتیجه همکاری‌های جهانی درزمینهٔ علمی را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: رشد عملی و پاسخ به پرسش‌های روز، صرفاً با آموزش کتاب‌ها حاصل نمی‌شود بلکه با توسعه ارتباط و همکاری با مراکز علمی جهانی محقق می‌شود.

منصوری بااهمیت شمردن آمادگی نسل جوان برای مدیریت و سیاست‌گذاری علم، افزود: این کار نیاز به اعتقاد به علم، توانایی مدیریتی، کمک به شکل‌گیری و توسعه ایده‌ها و گسترش همکاری با مراکز جهانی مانند سرن دارد تا به علوم جهت دهد.

دومین گردهمایی تبادلات علمی و همکاری‌های دانشگاه‌های ایران با آزمایشگاه "سی ام اس" (cms) مرکز پژوهش‌های هسته‌ای اروپا (CERN)، امروز به‌صورت برخط (آنلاین) به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

این رویداد با حضور استادان و دانشجویان محقق و علاقه‌مند برگزار و علاوه بر مرور تاریخچه فعالیت‌های داخلی و برنامه جامعه جهانی برای آینده فیزیک ذرات، امکانات و ظرفیت‌های پژوهشی موجود در ایران معرفی شد.

مرکز سرن درصدد اجرای طرح بزرگ علمی آشکارساز ذرات جدید (LHC) است که برای اجرای این طرح، آزمایش CMS پیش‌بینی‌شده که در آن پروتون‌ها و یون‌های سنگین در مسیر ۲۷ کیلومتری شتاب داده و با سرعت نزدیک به نور به هم برخورد داده می‌شوند تا در نقطه تلاقی، ذرات جدیدی ایجاد شود.

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به ارائه طرحی برای ساخت دستگاه سنجش میزان درخشندگی ناشی از برخورد ذرات با درصد خطای کمتر از یک درصد برای ارتقای تجهیزات مربوط به آزمایش CMS و اندازه‌گیری درخشندگی برخورد ذرات در سرعت‌های بالاتر شدند که مورد استقبال و پذیرش سرن قرار گرفت.

مرکز سرن در حال آماده‌سازی مقدمات علمی، آزمایشگاهی و تجهیزاتی برای اجرای این آزمایش مهم در سال ۲۰۲۷ میلادی است و کشور‌های مختلف دنیا در اجرای این طرح مشارکت دارند و طرح پذیرفته دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به پیشبرد بخشی از آن کمک می‌کند.

دانشگاه صنعتی اصفهان حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی دارد و به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور محسوب می‌شود.


انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی مرکز سرن توسعه علمی دانشگاه صنعتی اصفهان همکاری با مراکز سیاست گذاری مراکز علمی مرکز سرن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۸۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر جریان علمی کشور در کنار جریان‌های دفاعی قرار نمی‌گرفت افتخارآفرینی وعده صادق رقم نمی‌خورد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمیان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، در مراسم معرفی اساتید نمونه کشوری گفت: اگر بناست اتفاقات مورد آرزو رقم بخورد حتما با توجه به صحنه علم، دانش و تکریم دانشمندان، استادان و دانشجویان رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام رستمی: برنامه‌های دشمن در محیط دانشگاه شکست خورده است

وی افزود: افتخاری که امروز در بخش‌های مختلف کشور می‌بینیم محصول تلاش علمی دانشمندان، اساتید و معلمان و هم جریان حمایت مداوم از علم است.

رستمیان به حماسه وعده صادق اشاره کرد و گفت: اگر جریان علمی کشور در کنار جریان های دفاعی کشور قرار نمی گرفت این افتخارآفرینی رقم نمی خورد.

وی افزود: این موضوع نشان داد اگر دانشگاه قوی باشد جریان اقتصادی هم در برابر آن تسلیم می‌شود. همان طور که شاهد بودیم جریان اقتصادی در برابر جریان دفاعی تسلیم شد.

پایان پیام/

دیگر خبرها

  • بهره برداری از مرکز نیکوکاری امام رئوف (ع) شهر سین برخوار
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • پایان اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفت و گوی همکاری آسیا
  • وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود
  • یک مرکز معاینه فنی سنگین در پایانه شرق ایجاد می شود
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد