Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:29:01 GMT

فشار بر آسیا برای برای لغو پروژه‌های جدید زغال‌سنگ

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۰۰۱۰

فشار بر آسیا برای برای لغو پروژه‌های جدید زغال‌سنگ

به گزارش ایرنا به نقل از استریتس تایمز سنگاپور، در حالی که شش کشور جهان بیش از 80 درصد پروژه‌های جدید نیروگاه‌های با سوخت زغال سنگ را به خود اختصاص می‌دهند، کسب تعهداتی برای لغو این پروژه‌ها در اجلاس ماه نوامبر سازمان ملل با موضوع "برق زغالی را به تاریخ بسپارید" به یکی از هدف‌های کلیدی سازمان‌دهندگان این اجلاس تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش اندیشکده E3G که روز سه شنبه منتشر شد حاکی است که ظرفیت جدید پیشنهادی برای تولید برق از زغال سنگ از زمان تصویب توافق پاریس در سال 2015 تا کنون به میزان 76 درصد کاهش یافته است و 44 کشور موافقت کرده‌اند که به پروژه‌های جدید پایان بدهند.

با این حال، آسیا همچنان در مرکز پروژه‌های جدید در جهان قرار دارد بطوری که اقدام در این زمینه تنها از سوی شش کشور چین، هند، ویتنام، اندونزی، ترکیه و بنگلادش می‌تواند چهار پنجم پروژه‌ها را پیش از احداث از میان بردارد.

پایان دادن به استفاده از سوخت زغال سنگ برای تولید برق یکی از موارد اصلی مورد تمرکز فعالان محیط زیستی بوده و منجر به کاهش سریع اعتبارات مالی و بیمه برای پروژه‌های جدید شده است.

پایان دادن سریع به مصرف زغال سنگ به عنوان یکی از راه های حیاتی برای کاهش روند گرم‌شدن زمین و جلوگیری از تهدیداتی مانند طوفان‌های شدید، سیلاب و آتش‌سوزی‌های طبیعی است.

این درحالی است که زغال سنگ یکی از سوخت‌های اصلی مصرفی برای تولید برق در آسیا است بطوری که 75 درصد از تقاضای جهانی زغال سنگ را به خود اختصاص می‌دهد .

کشورهایی که ذخایر بزرگ زغال سنگ در اختیار دارند یا سیستم‌های انرژی آنها به این سوخت متکی است، در زمینه کنار گذاشتن مصرف زغال سنگ آهسته عمل کرده اند که علت اصلی این مساله هزینه این کار بوده است.

چین همچنین یکی از تامین اعتبارکنندگان اصلی پروژه‌های جدید انرژی زغال سنگ است حتی در حالی که کاهش قیمت‌ برق از منابع خورشیدی و بادی موجب شده که انرژی سبز در بسیاری از بخش‌های جهان رقابت‌ پذیرتر از زغال سنگ باشد.

گزارش اندیشکده  یاد شده حاکی است که چین به تنهایی میزبان حدود 53 درصد از ظرفیت‌ جدید تولید برق با سوخت زغال سنگ در دست احداث در کل جهان است. این غول آسیایی نه تنها در مورد پروژه های این کشور بلکه همچنین پروژه‌هایی در دیگر کشورها که آنها را تامین مالی می‌کند تحت رصد قرار دارد. بخصوص که کره جنوبی و ژاپن در سال جاری اعلام کردند تامین مالی پروژه‌های زغال سنگ در خارج را متوقف خواهند کرد.

کسب تعهد کشورها به اجرای طرح‌های بلندپروازانه‌تر در زمینه کاهش انتشارات گازهای آلاینده یکی از مضامین اصلی اجلاس  COP26 ماه نوامبر خواهد بود و این اجلاس به عنوان آخرین شانس برای جلب اقدامات  مورد نیاز برای محدود ساختن گرمایش جهانی به حد 1.5 درجه سانتیگراد تلقی می‌شود.

آقای "آلوک شارما" Alok Sharma مقام انگلیسی که ریاست این مذاکرات را بر عهده خواهد داشت گفته است که این اجلاس که قرار است در اسکاتلند برگزار شود باید "زغال سنگ را به تاریخ بسپارد" .

کشورهایی همچون اندونزی و فیلیپین از جمله کشورهای موج جدید آسیایی برای عدم تصویب پروژه‌های جدید زغال سنگ بوده اند. اما با این حال پروژه‌هایی که پیش از این تصویب شده‌اند در اکثر موارد اجرا خواهند شد.

دانشمندان و فعالان آب و هوایی می‌گویند در حالی که نیروگاه های جدید باید برای جبران هزینه‌های ساخت چند دهه مورد بهره برداری واقع شوند، شکست در لغو این طرح‌ها می‌تواند هدف‌های ‌آب و هوایی را با شکست رو به رو سازد.

برچسب‌ها جمهوری خلق چین زغال سنگ چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری خلق چین زغال سنگ چین جمهوری خلق چین زغال سنگ چین پروژه های جدید تولید برق زغال سنگ پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۰۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین‌، بارداری بعد از ۳۵ سالگی در ردیف بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شود، بنابراین لازم است تا مادر قبل از اقدام به بارداری چکاپ‌هایی را انجام دهد. فاطمه عدالت فر کارشناس مامایی، به چند مورد از چکاپ‌های مهم از جمله فشار خون و آزمایش های مربوط به قلب برای مادران بالای ۴۰ سالی که می‌خواهند باردار شوند، اشاره کرده است.

کد خبر 848347 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها سقط جنین خبر مهم بیماری - قلبی زنان - زایمان جنین بیماری - فشار خون مادر

دیگر خبرها

  • علائم فشار خون بالا
  • لِه شدن جواد عزتی و الناز حبیبی در فشار مردم!
  • سناریو BBC برای کاهش فشار بر رژیم صهیونیستی
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • فشار نهاد‌های امنیتی صهیونیست برای توافق آتش بس با حماس
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم