پایداری حکیمانه امام حسن (ع) زمینهساز واقعه عاشورا
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۰۲۳۹
امام حسن (ع) در صلح با امویان نه تنها تن به ذلت ندادند؛ بلکه مقدمات سقوط بنی امیه و رو شدن دست آنان را فراهم کردند.
به گزارش مشرق،حجت الاسلام و المسلمین مجتبی عباسی سخنران و کارشناس مذهبی،همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسن (ع) گفت: زمان و مکان، نقش مهمی در تعیین مواضع سیاسی و اجتماعی امامان معصوم علیهم السلام و به عبارتی تاکتیک و نحوه مواجهه ایشان با دشمنان داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: امام حسن مجتبی (ع) زمانی عهدهدار مسئولیت امامت و رهبری شدند که جامعه در وضعیت پیچیده نفاق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به سر میبرد. از لحاظ جغرافیای سیاسی در گستره خلافت امام حسن (ع)، شهرهای مهمی نظیر مدینه، کوفه، شام و بصره وجود داشت. در مدینه جریان نفاق (طلحه و زبیر و دیگران) و در شام جریان کفر و نفاق به فرماندهی معاویه حاکم بود. در شهر کوفه هم جریانهایی همچون پیروان مکتب خلفا (اهل سنت)، شیعه عثمانی، خوارج، شیعه علوی و الحمراء حضور داشتند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: به عنوان مثال گروه «الحمراء» بیست هزار مرد مسلح کوفی بودند که در هنگام تقسیم بندی کوفه در قسمتی قرار گرفتند که هم پیمانان آنها از طایفه «بنی عبدالقیس» در آنجا حضور داشتند. این طایفه حدود سال ۵۱ هجری فجایع و مصائب زیادی را نسبت به شیعه روا داشتند و در برابر مزد، هر جنایتی را مرتکب میشدند و غالباً ابزاری در دست صاحبان قدرت، ثروت و مقام به شمار میآمدند.
حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: بر اثر استقبالی که این عده از فتنهها و حوادث مختلف کوفه در قرن اول هجری کرده بودند، به تدریج بر قدرت و شوکت آنان افزوده شده و کارشان چنان بالا گرفته بود که شهر کوفه را به آنان نسبت میدادند و میگفتند: «کوفه الحمراء». در بصره نیز عدهای از اولاد بردگان و موالی سکونت داشتند که در زمره صاحبان قدرت قرار گرفته بودند و از خطرناکترین دشمنان شیعه و پیشوایانشان بودند.
این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: دسته سوم در لشکر امام حسن (ع) حزب باد و کسانی بودند که اگر احساس میکردند دنیا متمایل به امام است، به طرف امام و اگر احساس میکردند دنیا به طرف دیگری است، از امام جدا میشدند. دسته چهارم، افراد جاهل، مردد و مذبذبی بودند که اصلا نمیدانستند حق با چه کسی است؛ دسته پنجم افراد بی تفاوت نسبت به حق و اعتقادات دینی بودند که اکثریت را تشکیل میدادند و تابع روسای قبایل بودند.
حجت الاسلام عباسی توضیح داد: در این شرایط نفوذ، نفاق و خیانت، سپاه آن حضرت را از کارایی لازم انداخته و توازن نظامی را به کلی دگرگون کرده بود. در محیطی که سراسر آن را تمایلات گوناگون و متضاد فرا گرفته و فتنه گریها و تبلیغات رنگارنگ، آن را به هیجان در آورده بود.
وی افزود: امام حسن مجتبی (ع) با خواص بی بصیرت نیز مواجه بودند. شخصیتهایی که در طول تاریخ هیچ گاه به موقع اقدام به عمل نمیکردند به عنوان مثال سلیمان بن صرد خزاعی که در جریان صلح ایشان با معاویه حتی با عبارتهای نامناسب، امام را خطاب کرده و ایشان را «مذل المؤمنین» میخواندند! چنین اشخاصی هر چند به ظاهر در کنار امام میزیستند، اما از لحاظ معنوی، روح و هدف فرسنگها از ایشان دور بودند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: بدین ترتیب زمانی یک پیشوا دست به مبارزه میزند که فتنهها و جراحتهای زمانه برای جامعه روشنگر باشد، اما زمانه امام حسن (ع) دوران غلبه خوی اشرافی گری، دنیاپرستی، جاه طلبی، تجمل گرایی و راحت طلبی بر ساده زیستی و روحیه قناعت، سبقت خط نفاق، تزویر و ریای اموی بر صراط مستقیم علوی و شبهه افکنی، رواج شکاکیت و شایعه پراکنی علیه استقامت و شجاعت در امر رهبری امام بود.
وی افزود: امام حسن مجتبی (ع) با خواص بی بصیرت نیز مواجه بودند. شخصیتهایی که در طول تاریخ هیچ گاه به موقع اقدام به عمل نمیکردند به عنوان مثال سلیمان بن صرد خزاعی که در جریان صلح ایشان با معاویه حتی با عبارتهای نامناسب، امام را خطاب کرده و ایشان را «مذل المؤمنین» میخواندند! چنین اشخاصی هر چند به ظاهر در کنار امام میزیستند، اما از لحاظ معنوی، روح و هدف فرسنگها از ایشان دور بودند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: بدین ترتیب زمانی یک پیشوا دست به مبارزه میزند که فتنهها و جراحتهای زمانه برای جامعه روشنگر باشد، اما زمانه امام حسن (ع) دوران غلبه خوی اشرافی گری، دنیاپرستی، جاه طلبی، تجمل گرایی و راحت طلبی بر ساده زیستی و روحیه قناعت، سبقت خط نفاق، تزویر و ریای اموی بر صراط مستقیم علوی و شبهه افکنی، رواج شکاکیت و شایعه پراکنی علیه استقامت و شجاعت در امر رهبری امام بود.
منبع: باشگاه خبرنگارانمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان شیعه عاشورا حجت الاسلام شیعه علوی مدینه امام حسن مجتبی مذهبی ادامه کارشناس مذهبی امام حسن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۰۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش معنادار مشاور قالیباف به بازگشت گشت ارشاد
مهدی محمدی، مشاور قالیباف درباره طرح نور هشدار داد: ممکن است شاهد یک واقعه فیزیکی برنامه ریزی شده کف خیابان باشیم.
واکنشها به بازگشت گشت ارشاد به خیابانها همچنان ادامه دارد. در جدیدترین واکنش به این موضوع، مهدی محمدی مشاور رئیس مجلس، در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت.
ضرورت فوری لطمه زدن به تاثیر شگفت عملیات وعده صادق بر افکار عمومی ایران، و سپس آغاز مناقشه برانگیز عملیات پلیس در مقوله حجاب، اجرای یک پروژه جدید روانی برای تحریک جامعه در حوزه زنان را کاملا پیش بینی پذیر کرده بود. قدم بعدی ممکن است یک واقعه فیزیکی برنامه ریزی شده کف خیابان باشد.