Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،الله‌وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان و خاروانا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در آیین عقد قرارداد احداث مجموعه کارخانجات تولید کاتد مس در مجتمع مس آذربایجان گفت: پروژه ذوب مس، قصه‌ی پرغصه‌ی مجتمع مس سونگون است که از بیش از ۲۰ سال گذشته مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوافزود:بر اساس اعلام رسمی کارشناسان شرکت ملی صنایع مس ایران، ظرفیت مس کشف شده مس سونگون بالغ بر دو میلیارد تن است. این معدن تا سال ۹۳ تنها بالغ بر ۳۲۰ میلیون تن ذخیره داشت، اما با شروع اکتشافات در منطقه، ظرفیت شناسایی شده افزایش یافته، اما دانشمندان زمین شناسی و کارشناسان حوزه، ظرفیت اصلی مجموعه را چهار میلیارد تن برآورد کرده‌اند.

او با بیان این‌که احتمال رسیدن ذخایر قابل استخراج مس سونگون به شش میلیارد تن وجود دارد، ادامه داد: با تداوم روند کنونی، استخراج مس از معدن سونگون ۳۸۰ سال طول خواهد کشید و حتی اگر تولید فعلی یعنی سالانه ۳۰۰ هزار تنی کنسانتره را سه برابر معادل ۹۰۰ هزار تن کنیم، استخراج آن، ۱۳۰ سال زمان می‌برد که منطقی نیست.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آنچه که باعث شده تا این معادن تا به حال غیرقابل ورود به اقتصاد کشور و آذربایجان شود، عدم شناخت و معرفت به امور است در حالی که تنها راه افزایش شناخت به این حوزه به وسیله روش‌های علمی، منطقی و اکتشافات میسر می‌شود.

دهقانی با تاکید بر این‌که کاشفان این معدن اعداد درستی از میزان ظرفیت واقعی مجموعه بیان نکردند، افزود: وجود شرکت‌های دخیل در استخراج و اکتشاف که گزارشات غلط از ظرفیت مس سونگون ارائه می‌دهند، باعث شده تا ۳۲ هزار میلیارد سرمایه از این مجموعه به بخش خصوصی انتقال یابد و این امر منجر شده تا بترسیم که در آینده نیز معادن منطقه ناشناخته باقی مانده و اطلاعات غلط بیان شوند.

او با انتقاد از وجود خودتحریمی‌ها، گفت: از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا متشکریم که وارد عمل شده و بدون تبلیغ، ادعا و توقفی، نشدنی‌ها را ممکن می‌کند.

اوبا بیان این‌که مجموعه افتتاح شده امروز می‌تواند ظرفیت تولید خود را به ۴۰۰ هزار تن برساند، افزود: ورزقان چندین معدن مس دیگر نیز دارد که خواهشمندیم از مسئولان ذی ربط در اجرای پروژه‌های معدنی در منطقه از جوانان و دانشمندان انقلابی و توانمند دانشگاه‌ها نیز بهره ببرند تا انتقال دانش انجام بگیرد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مس سونگون از استان خارج می‌شود، در حالی که اگر تنها ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن در شهرستان و استان سرمایه گذاری شود، ارزش افزوده آن اتفاقات بزرگی را رقم خواهد زد.

دهقانی با اشاره به مسئله کمبود تولید برق در سطح کشور، متذکر شد: شرکت مس ایران می‌تواند با ورود به این قضیه، در صنعت تولید برق نیز پیشگام شود و حداقل نیروی برق موردنیاز صنایع خود را در داخل مجموعه خودش تولید کند.

او در ادامه با اشاره به اخذ مالیات از درآمد مس سونگون، گفت: مالیات درآمد سالانه این مجموعه به کجا می‌رود و چرا به استان واریز نمی‌شود؟ حداقل سهم استانی و محل تولید مس باید پرداخت شود. شرکت ملی صنایع مس ایران قبلا یک درصد سهم آلایندگی از محل فروش خود را به ورزقان پرداخت می‌کرد، اما این سهمیه از شش سال گذشته پرداخت نمی‌شود.

او با اشاره به تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت مس ایران به بخش مسئولیت‌های اجتماعی، گفت: در حق ورزقان در این حوزه ظلم شده و میزان پرداختی به این شهرستان پایین‌تر از انتظار است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص درخواست واگذاری امتیاز تیم فوتبال تراکتور تبریز به شرکت ملی صنایع مس ایران نیز اظهار کرد: کاری ندارم که الان این تیم دست کیست و چه حاشیه‌هایی دارد، اما یک نفر بایستی وارد این موضوع که یک مساله ملی بوده و تبعات ملی دارد، می‌شد.

دهقانی افزود: همان طور که شرکت‌های مشخص از تیم‌های زیرمجموعه خود یعنی سپاهان، ذوب آهن و مس کرمان حمایت مالی می‌کنند، تیم تراکتور نمی‌تواند از منابع مالی شرکت مس ایران برخوردار نشود. عده‌ای از بنده انتقاد کردند که سهم ورزش ورزقان از مس سونگون را به تیم تراکتور ندهید در حالی که سهمی داده نمی‌شود.

او متذکر شد: بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شرکت مس در بخش‌های اجتماعی مربوط به حوزه ورزشی می‌شود. هزینه اندک برای تیم تراکتور که یک برند محسوب می‌شود، ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، این قرارداد EPC (مهنوسی، تدارکات و اجرا) مابین شرکت مس ایران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شده و شامل مجموعه کارخانجات ذوب، پالایش، اسید، اکسیژن و فلوتاسیون سرباره مس می‌شود.

در این مجموعه سالانه ۱۰۰ هزار تن کاتد مس با گرید LME_A تولید شده و قابلیت افزایش ظرفیت به ۲۰۰ هزار تن کاتد مس را دارد که اجرایی شدن آن منجر به اشتغال زایی مستقیم ۵۰۰ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم ۳۰۰۰ نفر خواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نماینده مجلس اشتغالزایی مس سونگون نماینده مردم ورزقان میلیارد تومان شرکت مس ایران میلیارد تن مس سونگون هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۲۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار گمرک ایران، میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.

بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

همچنین عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی شامل کف‌پوش‌های غیرمخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

بر این اساس، بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال قبل آن ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است و عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پودباف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه‌های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

کد خبر 6089881 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو ۲۰۲۴ ایران می‌رود
  • ‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود
  • فارس با ظرفیت‌های متعدد به اکسپو ۲۰۲۴ ایران می‌رود