Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، قرارداد احداث کارخانجات تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون ورزقان امروز سه شنبه به ارزش هشت هزار میلیارد تومان با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل این مجتمع امضا شد.

این قرارداد میان شرکت ملی مس ایران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) امضا شد و با اجرای آن برای ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و سه هزار نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با بهره‌برداری از این پروژه سالانه ۱۰۰ هزار تن مس کاتدی در مجتمع مس سونگون تولید می‌شود که قابلیت افزایش تا ۲۰۰ هزار تن را نیز خواهد داشت.

این طرح همچنین شامل زیرمجموعه‌های کارخانه ذوب مس به ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن مس آن دی، کارخانه پالایش به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، اسید سولفوریک به ظرفیت ۴۰۰ هزار تن و فلوتاسیون به ظرفیت ۹۰۰ تن در روز است.

میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه بیش از ۸ هزار میلیارد تومان است که با مجموع پروژه‌های در دست احداث به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده و تا پایان سال به ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

امروز بعد از ۲۰ سال شاهد یک لحظه تاریخی هستیم

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در آئین عقد قرارداد احداث مجموعه کارخانجات تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون، اظهار داشت: در سایه تلاش‌ها و زحمات همه فعالان اقتصادی استان، نه تنها چرخه اقتصاد استان در شرایط تحریم از حرکت بازنایستاد، بلکه شاهد رونق بخش‌های مختلف هم بودیم.

وی با اشاره به رشد ارزش سرمایه‌گذاری و صادرات استان در سال‌های اخیر، گفت: مهم‌ترین شاخص اقتصادی استان نرخ بیکاری است که اکنون به ۷.۴ درصد کاهش یافته و در سایه بسترسازی‌های مناسب برای توسعه شاهد مهاجرت معکوس به استان هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در آغاز دوره مسئولیتم در استان سه پروژه را به عنوان اولویت کاری خود مطرح کردم، افزود: این سه پروژه شامل پروژه ذوب مس، نفلین‌سینیت و قطب سوم خودرو بود و خوشحالم که در روزهای پایانی مسئولیت هر سه پروژه در حال محقق شدن است.

وی با بیان اینکه امروز بعد از ۲۰ سال شاهد یک لحظه تاریخی هستیم، افزود: تأخیر در اجرایی شدن پروژه ذوب مس دو دلیل عمده داشت؛ دلیل اول تحریم‌های خارجی بود و با اینکه دو سه بار تا مرحله عقد قرارداد هم پیش رفته بودیم تحریم‌ها مانع از عملیاتی شدن این قراردادها شد.

پورمحمدی با بیان اینکه تحریم‌های داخلی هم داستان مفصلی داشت، افزود: هم در قضیه مس و هم در قضیه نفلین‌سینیت هر بار با یک بهانه شروع کار به تعویق افتاد، اما خوشبختانه امروز با همراهی و پیگیری مسئولان استانی و ملی شاهد عملیاتی شدن هر دو پروژه هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین خواستار توجه بیشتر به مسئولیت‌های اجتماعی از سوی شرکت ملی مس و شرکت مس آذربایجان شد و گفت: برخی از امکانات منطقه در شأن مردم آن نیست و انتظار داریم صنعت مس با درآمدهای خوبی که از مجتمع مس سونگون دارد مسئولیت‌های اجتماعی خود را افزایش دهد.

وی همچنین بر توجه ویژه به بحث توسعه پایدار در کنار بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی تأکید کرد و گفت: بازسازی جنگل‌ها و منابع طبیعی که در اثر فعالیت‌های معدنی آسیب دیده‌اند باید مورد توجه قرار گیرد.

پورمحمدی از تلاش‌ها و خدمات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در استان هم قدردانی کرد و گفت: هر پروژه‌ای که توسط قرارگاه در استان شروع شده به شایستگی به اتمام رسیده و امیدواریم پروژه‌های مس و نفلین‌سینیت هم به زودی به مرحله بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه عقد قرارداد پروژه انتقال آب ارس با قرارگاه خاتم هستیم، گفت: تحقق این مهم مژدگانی خوبی برای مردم استان خواهد بود.

اجرای ۲۴ هزار میلیارد تومان طرح توسعه‌ای در مجتمع معدن مس سونگون

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این مراسم با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای ۲۴ هزار میلیارد تومان طرح توسعه‌ای در مجتمع معدن مس سونگون در زمان حاضر گفت: با توجه به روند افزایشی ذخایر شناسایی شده این معدن میزان سرمایه‌گذاری در آن در سال‌های آتی به ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

اردشیر سعدمحمدی با بیان اینکه میزان ذخایر مس سونگون در ۲ سال اخیر ۵۲۳ میلیون تن افزایش یافته است، گفت: ۱۵ دستگاه حفاری آخرین مدل خریداری کرده‌ایم که تا سه ماه آینده وارد کشور می‌شود که پنج دستگاه از آنها در معدن مس سونگون مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: میزان ذخایر مس سونگون تا سه چهار سال قبل ۳۲۰ میلیون تن برآورد می‌شد اما اکنون به ۲ میلیارد تن افزایش یافته که ۱.۳ میلیارد تن آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

سعدمحمدی گفت: متوسط عیار مس موجود در مجتمع سونگون ۵۶ صدم درصد، معادل ۱۵ میلیون تن مس خالص است، در حالی که مجموع ذخایر مس خالص کشور ۴۰ میلیون تن و جهان ۸۵۰ میلیون تن است.

وی افزود: اکنون از نظر داشتن ذخایر مس جهان در رتبه هفتم هستیم و با توجه به فعالیت‌های در حال انجام اکتشاف و استخراج، امیدواریم سال آینده به رتبه ششم ارتقا یابیم.

سعدمحمدی با بیان اینکه معدن مس سونگون هفتاد و چهارمین معدن بزرگ مس در جهان است، گفت: تمام برنامه ریزی ها برای تولید ۲۰۰ هزار مس کاتد انجام می‌شود، اما چون مناقصه مال سال قبل بوده، امکان تغییر مناقصه به دلیل حقوقی ممکن نبود و از نظر زمانی عقب می‌افتادیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تشریح کرد: در قرارداد امضا شده با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای تولید مس کاتد، از تکنیک حمام‌های ذوب به عنوان آخرین فناوری جهانی در ذوب مس در این طرح استفاده می‌شود که کمترین آلودگی و بیشترین بهره‌وری را دارد.

سعدمحمدی اضافه کرد: ما برای تولید ۲۰۰ هزار تن مس کاتدی در مجتمع معدن مس سونگون به یک میلیون تن کنسانتره نیاز داریم که با افتتاح‌چهار فاز تولید کنسانتره، ظرفیت تولید آنها به ۶۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

وی با اشاره به اهتمام جدی شرکت ملی صنایع ملی مس ایران برای ایفای مسوولیت‌های اجتماعی خود در شهرستان ورزقان توضیح داد: توقع مردم در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی بجاست و در همین راستا امسال تخصیص سه میلیارد تومان برای مدارس و ارتقای بیمارستان ورزقان را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توانمندسازی و گردش مالی کم بهره اختصاص داده‌ایم.

سود خالص سالانه معدن مس سونگون هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است

سعدمحمدی یادآوری کرد: سود خالص سالانه معدن مس سونگون هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که از همین محل، طرح‌های توسعه‌ای ۲۴ هزار میلیارد تومانی برای مجتمع تعریف شده است.

وی تاکید کرد: بدون شک از اوایل سال آینده مس کاتدی در مجتمع معدن سونگون تولید می‌شود و سه هزار تن مس کاتد تولید خواهیم کرد.

سعدمحمدی خطاب به مسؤولان استانی حاضر در مراسم یادآوری کرد: رمپ باطله معدن مس سونگون ریزش و شکست دارد و جان همکاران من در خطر است اجازه بدهید این مشکل را حل کنیم؛ ۲ سال است که حل این مشکل را پیگیر هستم و استدعا می‌کنم که این را تمام کنیم.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی کارخانجات تولید مس کاتی در مجتمع سونگون از اول مهر ماه شروع و تمام منابع مالی در اسرع وقت تأمین می‌شود، گفت: فاز سوم تولید کنسانتره نیز تا پایان شهریور ماه جاری تأمین تکلیف می‌شود.

مس سونگون بزرگترین معدن مس خاورمیانه است

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: مس سونگون بزرگترین معدن مس خاورمیانه است.

اللهوردی دهقانی با اشاره به اینکه در عمق ۱۲۰۰ متری معدن مس ورزقان، میزان خلوص حدود ۰.۸ تا ۱ درصد است، ابراز داشت: احتمال افزایش ذخایر به ۶ میلیارد تن با افزایش عمق اکتشافات وجود دارد.

وی حجم اکتشاف و تولیدکنسانتره معدن مس سونگون را مورد اشاره قرار داد و گفت: حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان میزان گردش مالی و درآمد این معدن است که می‌تواند با اقدامات ارزش افزوده، درآمدهای به مراتب بیش از این به منطقه سرازیر شود.

دهقانی با اشاره به اینکه پروژه ذوب مس بیش از ۲۰ سال پیش مطرح شده است، اظهار داشت: معدن مس سونگون بزرگترین معدن مس خاورمیانه است که بیش از ۲ میلیارد تن ذخیره کشف شده در سونگون به ثبت رسیده است.

وی بابیان اینکه ۸ سال پیش میزان ذخایر معدنی بیش از ۳۲۰ میلیون تن اعلام کردند، افزود: با اکتشافات گسترده، ذخایر جدید اثبات شده به حدود ۲ میلیارد تن رسیده و اکتشافات همچنان ادامه دارد. دانشمندان زمین شناسایی اعلام کردند که ذخیره قابل استخراج، حداقل به ۴ میلیارد تن خواهد رسید.

دهقانی با تاکید بر اینکه معدن مس باید به ثروت عمومی، ایجاد اشتغال و تولید منجر شود، خاطر نشان کرد: با شرایط فعلی استخراج، ۳۰۰ هزار تن کنسانتره استخراج می‌شود که به ۱۰۰ هزار تن کاتد مس نمی‌رسد، با این روند، استخراج به بیش از ۳۲۰ سال زمان نیاز دارد که این منطقی نیست.

وی سپس با انتقاد از اینکه آنچه باعث شده این معدن رها شده و به اقتصاد کشور اثرگذاری نکند، عدم شناخت کافی از این سرمایه ملی است، ادامه داد: کسانی که برای استخراج و اکتشاف این معدن کار کردند، ظلم کردند و عدد واقعی را ننوشتند تا سرمایه گذاری کافی در منطقه صورت نگیرد. نگرانی ما تداوم فعالیت چنین شرکت‌هایی است که معادن این استان را کم نشان دهند.

مجتمع مس سونگون بزرگترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز قرار دارد.

عکس‌ها از مینا نوعی

کد خبر 5305033

منبع: مهر

کلیدواژه: مس سونگون مجتمع مس سونگون شرکت ملی صنایع مس ایران ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر واکسیناسیون کرونا آمار کرونا گرگان کرمانشاه شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه زلزله اربعین حسینی اردبیل بیرجند ایلام ۲۴ هزار میلیارد تومان مس سونگون بزرگترین مجتمع مس سونگون کارخانجات تولید معدن مس سونگون مجتمع معدن سرمایه گذاری میلیارد تن هزار تن مس میلیون تن ذخایر مس شرکت ملی مس ایران مس کاتد امضا شد کاتد مس ۲۰ سال ذوب مس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۳۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانجات آردسازی مازندران درجه‌بندی می‌شوند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: با راه‌اندازی سامانه درجه بندی، کارخانجات آرد با ارتقای تجهیزات و به‌روزرسانی امکانات، امتیازدهی خواهند شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران، نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در صنعت آردسازی با حضور مدیران دستگاه های اجرایی و کارخانجات تولید آرد استان مازندران برگزار شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران، با بیان اینکه مدیران و نمایندگان استانداری، صمت، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و استاندارد در جلسه با کارخانجات آرد حضور داشتند، گفت: با توجه به نامگذاری سال 1403 با عنوان جهش تولید و مشارکت مردمی توسط مقام معظم رهبری، سعی بر این خواهد بود که برنامه های سال جدید با تعامل بیشتری با بخش‌‌های مرتبط با غله انجام شود.

عباسعلی وفائی نژاد تصریح کرد: نگاه ویژه نظام به بخش اقتصاد، نشانگر این است که اقتصاد جزو مباحث پردغدغه و پرچالش بوده و  از تمام ابزارهای موجود برای خودباوری و خوداتکایی استفاده می‌کنیم.

وی گفت: دولت با اراده قوی و متعهدانه هر کجا حضور داشته باشد، بخش خصوصی نیز همراهی می‌کند و حضوری موفق خواهد داشت.

وفائی نژاد افزود: حمایت و پشتیبانی از تولید محصولات کشاورزان بخشی از کار اداره کل غله بوده و پارسال با همراهی کارخانجات آرد استان بیش از 118 هزار تن گندم از کشاورزان مناطق دشت و بالادست استان با شرایط خاص حمایتی خریداری شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران گفت: با تدابیر صورت گرفته، حمایت مناسبی از کشاورزان انجام دادیم که با مدیریت صحیح و همراهی کارخانجات آرد استان، کیفیت آرد نیز تضمین شد.

وی افزود: در استان مازندران 21 کارخانه آرد داریم که با بهسازی و نوسازی و توسعه انبارها، سیلو و تجهیزات آزمایشگاهی، تحول و به روزرسانی مناسبی را داشته و برای ارتقای کیفیت تولید آرد سرمایه گذاری می‌شود.

وفائی نژاد تصریح کرد: شیوه نامه درجه‌بندی کارخانجات در شرف نهایی شدن در کارگروه استان و رفع نواقص و چالش‌هاست و بزودی عملیاتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: با راه اندازی سامانه درجه بندی، کارخانجات آرد با ارتقای تجهیزات و بروزرسانی امکانات، امتیاز و رتبه آنها افزایش خواهد یافت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه در سال 1401 تلاش کردیم از انحصار واردات از طریق بنادر جنوبی کاسته شود و فعالیت‌های تجاری به سمت بنادر شمالی سوق داده شود، گفت: در سال‌های 1400 و 1401 کالاهای اساسی گندم و روغن را از طریق بنادر استان مازندران وارد کشور کردیم اما در سال 1402 به دلیل کاهش ضرورت تامین و دیگر موارد، تامین کالاهای اساسی از طریق بنادر شمالی کشور متوقف شد.

وی  افزود: تمام تلاش دولت در حمایت از تولید کالاهای اساسی و خودکفایی در آن انجام خواهد شد اما به منظور تامین ذخیره استراتژیک و حفظ امنیت غذایی در کشور، رایزنی های لازم انجام شد تا در سال جدید بخش اول گندم خریداری شده از کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق بنادر مازندران وارد کشور شود.

به گزارش تسنیم، در این نشست کارخانجات آرد استان به بیان مشکلات و موانع راه تولید اشاره کردند و مدیران دستگاه های اجرایی نیز به تشریح برنامه های خود در راه تحقق رشد تولید و مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی و مردم در اقتصاد پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احداث ۱۳ مجتمع دامپروری در چهارمحال و بختیاری
  • قرارداد احداث ۲ ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان با شرکت مپنا امضا شد
  • حمایت از احداث واحد‌های مسکونی در محدوده کارخانجات بزرگ فارس
  • حمایت از احداث واحد‌های مسکونی در محدوده کارخانجات فارس
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • قرارداد سرمربی تیم ملی، اولویت فدراسیون شد | جلسه در دفتر تاج؛ به زودی
  • دو هزار و ۹۵۰ طرح آماده بهره برداری در بردسکن
  • کارخانجات آردسازی مازندران درجه‌بندی می‌شوند
  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند
  • پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)