Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از اهالی این منطقه از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز چهارمحال و بختیاری درخواست کردند موضوع ارتقا شبکه اینترنت دیناران را پیگیری کند.

در چهارمحال و بختیاری بیش از ۵۷۵ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که بنا به گفته مسوولان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری اگر چه پایش ارتباطی و نیازمندی‌های آن‌ها برای دستیابی به اینترنت انجام شده است اما کمبود تجهیزات، همچنان راه را برای اتصال و ارتقای خدمات اینترنتی در این روستاها دشوار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله مناطقی که تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی آن در دستور کار مسوولان استانی قرار دارد، دهستان دیناران در بخش مرکزی شهرستان اردل است.

دهستانی با پنج هزار نفر جمعیت روستایی که در فصول گرم سال پذیرای بیش از ۲۱ هزار جمعیت عشایری نیز است و سال‌هاست که مردمانش چشم انتظار رفع مشکلات ارتباطی این منطقه سخت گذر هستند.

به گفته یکی از اهالی روستای عباس‌آباد دهستان دیناران، مردم این روستا همواره باید برای دسترسی به اینترنت مسیری هشت تا ۱۰ کیلومتری را طی کنند تا بتوانند بخشی از امورات ضروری خود را انجام دهند.

محسن داوودی می‌گوید: نبود اینترنت در روستا باعث شده است تا دانش‌آموزان و دانشجویانی که پس از شیوع کرونا برنامه‌های آموزشی خود را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند با مشکلات بیشتری روبه‌رو شوند.

وی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه آنتن‌دهی تلفن همراه نیز در این روستا نوسان دارد، می‌افزاید: اهالی برای استفاده از کارت های بانکی نیز مشکل دارند و فروشندگان محلی مجبورند به دلیل ضعیف بودن خطوط ارتباطی، کارت‌های بانکی خریداران را مدتی نزد خود نگه دارند تا هر زمان به اینترنت دسترسی داشتند، مبالغ را کسر کنند.

داوودی به فرسودگی کابل‌های مخابراتی منطقه نیز اشاره دارد و تصریح می‌کند: سایت و دکل مخابراتی موجود در منطقه نیاز به تعمیر و تجهیز دارد و هر بار از مسوولان خواستار تسریع در رفع مشکل شدیم از کمبود تجهیزات صحبت کرده اند.

وی جمعیت ثابت روستای عباس‌آباد را ۱۵۰ نفر بیان و اضافه می‌کند: آمار افراد ساکن در این روستا در فصول گرم سال به یک هزار نفر نیز می رسد.

مردم دیناران برای رسیدن به اینترنت از جاده‌های ناهموار می‌گذرند 

یکی دیگر از اهالی منطقه دیناران نیز در تایید صحبت‌های داوودی می‌گوید: تاکنون درخواست‌های مختلفی را به مسوولان شرکت مخابرات، فرمانداری و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ایم اما همچنان مشکلات پا برجاست و شرایط تغییری نکرده است.

قربانعلی عالی محمدی می‌افزاید: اوایل فصل تابستان سال ۹۹ دکل جدید مخابراتی متعلق به همراه اول در حوالی گردپینه بر پا شد اما تاکنون برای راه‌اندازی آن اقدامی صورت نگرفته است و مسوولان اپراتور مربوطه گفته‌اند که برق مصرفی این دکل باید از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی تامین شود.

وی با بیان اینکه امروزه علاوه بر دانش‌آموزان و دانشجویان، مردم عادی نیز برای بسیاری از امور خود نیاز به اینترنت دارند، تصریح می‌کند: در حال حاضر بخش مهمی از امور اداری را باید در سامانه‌ها و دولت الکترونیک از طریق اینترنت پیگیری کرد اما مردم منطقه به دلیل مشکلات موجود به سختی افتاده‌اند و باید هر چند وقت یکبار مسیری را تا رستم‌آباد و یا قراب طی کنند تا بتوانند این بخش از کارهای معمول خود را انجام دهند.

عالی محمدی یادآور می‌شود: شغل مردم منطقه کشاورزی و دامداری است، خشکسالی چند سال اخیر مزارع و مراتع را از بین برده است و با شیوع کرونا و نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان به اینترنت، تعداد بیشتری از اهالی برای مهاجرت به شهرها متمایل شده‌اند.

آنچه از صحبت‌های مردم محلی بر می‌آیند این است که اینترنت در منطقه برقرار است اما پوشش آن وسیع نبوده و در همه نقاط نمی‌توان به راحتی به آن دسترسی داشت، از این رو در ابتدا وضعیت اینترنت منطقه دیناران را از اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان جویا می‌شویم.

لزوم ارتقای سایت‌های مخابراتی روستاهای دیناران ابلاغ شده است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری می‌گوید: اینترنت در منطقه دیناران برقرار است اما به دلیل بالا بودن آمار تعداد کاربران، پهنای باند موجود جوابگوی نیاز مشترکین نیست.

مرتضی بلالی در گفت‌وگو با ایرنا می‌افزاید: با اجرای برنامه پایش ارتباطی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار دهستان دیناران، ۱۳ روستا از جمله آبسرده، سرمور، شوران، شهرک ممسنی، لیرابی، کری چار بنیچه، نو ترکی، روپینه، گرده پینه، شهرک شهید امامی، عزیرآباد علیا، عزیزآباد سفلی و دهدلی برای ارتقای امکانات و ایجاد اینترنت پر سرعت در نظر گرفته شدند و موارد مربوطه به اپراتور همراه اول ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه تجهیز و ارتقای سرعت اینترنت در ۱۸ روستا در منطقه دیناران نیز به اپراتور های‌وب واگذار شده است، تصریح می‌کند: تعدادی از این روستاها با روستاهای تحت پوشش اپراتور همراه اول مشترک هستند که در این میان بخشی از روستاهای اقماری نیز از خدمات هر ۲ اپراتور بهره‌مند خواهند شد.

بلالی زمان صدور ابلاغ برای ارتقای سایت‌های ۲G منطقه به ۳G را مربوط به سال ۹۹ می‌داند و یادآور می‌شود: مشکلی برای پرداخت هزینه‌ها وجود ندارد و اعتبارات مورد نیاز از محل توسعه خدمات ضروری روستایی پیش بینی شده است اما کمبود تجهیزات که عمده آن‌ها وارداتی است ادامه کار را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی ادامه می‌دهد: پایه تجهیزات مخابراتی استان متعلق به یکی از شرکتهای بین‌المللی است که با اعمال تحریم‌های ظالمانه در چند ساله اخیر، ورود تجهیزات مورد نیاز از این شرکت به کندی انجام می‌گیرد و اگر مشکلات این بخش رفع شود می‌توان در مدت کوتاهی، تمامی سایت های مخابراتی را ارتقا داد.

بلالی همچنین به سفر استاندار به منطقه دیناران در دی‌ماه سال گذشته و تشکیل شورای آموزش‌وپرورش استان در این منطقه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در این نشست مصوباتی برای تجهیز مدارس منطقه و سهولت دسترسی دانش‌آموزان به خدمات آموزش مجازی اتخاذ شد و از آنجایی که اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک دستگاه نظارتی است، موارد مطرح شده در این نشست در اولین فرصت بررسی و گزارش آن ارسال شد.

راه‌اندازی کلاس‌های هوشمند در مدارس دیناران به گسترش خدمات اینترنتی نیاز دارد

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان اردل نیز در ابتدا به سخت‌گذر بودن منطقه دیناران اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی روستاهای این منطقه جاده مناسبی نیز ندارد و از کمترین امکانات مخابراتی محروم مانده‌اند.

عین‌الله نصیری می‌افزاید: در تمامی روستاهای این منطقه مدرسه وجود دارد و با آنکه بسیاری از مدارس در زمان شیوع کرونا در کشور تعطیل شدند اما به دلیل نبود اینترنت در این منطقه، آموزش‌ها به صورت حضوری دنبال شد و مدارس فعال بودند.

وی تصریح می‌کند: شاید با حضوری شدن مدارس نیاز دانش‌آموزان به اینترنت تا حدودی کاهش یافته باشد اما از آنجایی که عمده خدمات آموزشی و برنامه‌های اداری آموزش‌وپرورش در بستر فضای مجازی اجرا می‌شود باز هم دسترسی به اینترنت به عنوان مشکل اصلی دانش‌آموزان و معلمان مطرح است.

نصیری پوشش اینترنت در روستاها را ضعیف می‌داند و یادآور می‌شود: متاسفانه شبکه‌های تلویزیونی نیز در این دهستان به‌ خوبی دریافت نمی‌شود و دانش‌آموزان نمی‌توانند از آموزش‌های این رسانه بهره‌مند شوند.

این مسوول شهرستانی درباره سفر استاندار و مصوبات شورای آموزش‌وپرورش درباره این دهستان نیز می‌گوید: عمده مردم منطقه عشایرنشین و کوچ‌رو هستند و اهالی بخش شمالی دهستان بارها درخواست‌های خود را برای قرار گرفتن در مجموعه آموزش‌وپرورش عشایری مطرح کرده‌اند که در نشستی که با استاندار برگزار شد، علاوه بر اتخاذ تدابیری برای رفع مشکلات زیرساختی، کشاورزی و بهداشت، قرار شد در این زمینه نیز مکاتبات و هماهنگی‌ها با وزارت آموزش‌وپرورش انجام شود.

وی تعداد دانش آموزان دهستان دیناران بیش از ۶۰۰ نفر اعلام می‌کند و درباره آخرین اقدامات برای دستیابی هر چه بهتر این دانش‌آموزان به اینترنت و خدمات آموزشی رسانه ملی می‌افزاید: بنیادهای برکت و علوی برای ایجاد برخی از زیرساخت‌های مخابراتی در منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند و چهار میلیارد ریال نیز برای هوشمندسازی یک کلاس در هر مدرسه این منطقه در نظر گرفته شده است.

نصیری، هوشمند سازی مدارس را مهم و ضروری می‌داند اما تصریح می‌کند: تا زمانی که اینترنت در این منطقه ارتقا نیابد نمی‌توان از این امکانات جدید به نحو مطلوب استفاده کرد.

تحریم‌های ظالمانه روند توسعه سایت‌های مخابراتی را مختل کرد

مدیر ارتباطات سیار منطقه مخابراتی چهارمحال و بختیاری در این باره می‌گوید: گلایه‌های مردم منطقه دیناران در خصوص نبود اینترنت پر سرعت صحیح است اما تا زمانی که تحریم‌ها، ورود تجهیزات مخابراتی را محدود کرده است باید با تزریق قطره چکانی این تجهیزات به کشور و توزیع آن‌ها در استان ها مدارا کنیم.

محمدرضا کوهی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه علاوه بر دیناران حدود ۳۵۰ روستای دیگر در چهارمحال و بختیاری نیز با مشکل اینترنت پر سرعت و پوشش تلفن همراه روبه‌رو است، می‌افزاید: ۹۹ درصد تجهیزات مربوط به خدمات تلفن همراه وارداتی است و با وجود تحریم‌ها، این تجهیزات هر ۶ ماه یکبار به صورت محدود در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد که متناسب با اولویت‌ها برای ایجاد سایت‌های مخابراتی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزایش قیمت در بخش تجهیزات ساخت داخل را یادآور شده و ادامه می‌دهد: محدود بودن منابع مالی در حوزه تهیه تجهیزات، ایجاد دکل مخابراتی و پشتیبانی از آن نیز موجب کند شدن روند اجرای اینترنت پر سرعت در مناطق روستایی است.

کوهی به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تجهیز ۶۰ سایت مخابراتی استان در سال ۹۹ اشاره می‌کند و می‌افزاید: هر یک از این سایت‌ها می‌تواند به طور میانگین چهار روستا را پوشش دهد اما کمبود تجهیزات موجب شد تا از مجموع ۶۰ سایت تاکنون تجهیز ۱۸ مورد به پایان برسد.

قطع برق نیز در بروز مشکلات اینترنتی در دیناران اثرگذار است

کوهی به دیگر مشکلات موجود در دهستان دیناران در رابطه با برقراری اینترنت نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از روستاهای این دهستان از طریق فیبر هوایی به اینترنت متصل شده‌اند که گاهی قطع شدن کابل‌ها باعث می‌شود تا مسیر دچار قطعی شود و رفع این آسیب‌ها نیز به طور معمول زمان‌بر است.

وی قطعی برق در منطقه را که در تابستان امسال دفعات آن افزایش یافته را نیز یکی دیگر از دلایل کاهش سرعت اینترنت روستاها و گاه قطعی کامل آن دانسته و تصریح می‌کند: برای رفع این مشکل تعداد محدودی باطری پشتیبان برای استفاده در سایت‌های مخابراتی پیش‌بینی شد تا بتواند ارتباط را یک تا ۲ ساعت بعد از قطع برق حفظ کند ولی با وجود ۱۰ سایت تلفن همراه و مرکز تلفن در دیناران و همچنین افزایش قیمت باطری‌ها از ۶ میلیون ریال به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تنها چند سایت به این باطری‌ها مجهز شده است.

کوهی در پاسخ به این سوال که مشکلات زیرساختی حوزه مخابرات و اینترنت در دیناران چه زمانی رفع خواهد شد، یادآور می‌شود: تحریم‌های ظالمانه عامل اصلی در کُند شدن روند توسعه سایت‌ها در این منطقه است اما بخشی از تجهیزات اینترنتی برای راه‌اندازی سایت روستای قراب اختصاص یافته است که به زودی با تکمیل مراحل نصب، بخشی از مناطق این دهستان به اینترنت پر سرعت دسترسی خواهند داشت.

وی می‌افزاید: در صورت تخصیص دوباره تجهیزات، اقدام برای توسعه ۲ سایت دیگر و راه‌اندازی دکل همراه اول که حدود یک سال قبل در حوالی روستای گردپینه نصب شده است نیز انجام می‌شود.

راهکارهای جایگزین برای رفع سختی‌های ناشی از تحریم و برقراری اینترنت پر سرعت اتخاذ شده است

مدیر ارتباطات سیار منطقه مخابراتی چهارمحال و بختیاری در ادامه درباره یک اقدام اولویت‌دار برای فراهم شدن امکان دسترسی اهالی دهستان دیناران به اینترنت پر سرعت صحبت می‌کند و می‌گوید: اجرای فیبر نوری به صورت زمینی (uso) برنامه‌ای است که در دیناران و بخش میانکوه شهرستان اردل به عنوان یک طرح ملی از سوی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در حال انجام است تا پهنای باند ADSL و آنتن‌دهی تلفن‌های ثابت در این مناطق افزایش یابد.

کوهی طول اجرای این فیبر نوری را ۲۴ کیلومتر اعلام کرده و می‌افزاید: این طرح در مراحل پایانی مفصل‌بندی است و با بهره‌برداری از آن بخشی از مشکلات مناطق قرار گرفته در مسیر این اقدام تا حدودی حل خواهد شد و امید می‌رود با اختصاص تجهیزات و ساماندهی چندین سایت موجود در منطقه سرعت اینترنت همراه نیز در آینده بهبود یابد.

به گزارش ایرنا، اردل یکی از شهرستان‌های ۱۰ گانه چهارمحال و بختیاری است که دهستان دیناران یکی از پر تراکم‌ترین مراکز جمعیتی عشایری استان در این شهرستان واقع شده است.

برچسب‌ها اینترنت زندگی عشایری تحریم چهارمحال وبختیاری اردل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اینترنت زندگی عشایری تحریم اینترنت زندگی عشایری تحریم چهارمحال وبختیاری اردل اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری سایت های مخابراتی اینترنت پر سرعت دهستان دیناران کمبود تجهیزات منطقه دیناران یادآور می شود دانش آموزان آموزش وپرورش تلفن همراه مردم منطقه راه اندازی همراه اول تحریم ها سایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۵۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: شاخص سرانه آموزشی استان به‌علت پراکندگی دانش‌آموزان نیازمند بازبینی است.
وی افزود: به‌خاطر بافت اقلیمی گاهی ناچار هستیم.

دیگر خبرها

  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری