Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@20:48:28 GMT

بازماندگان عزیز از دست‌داده، مظلومان روزهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۵۳۶۸

بازماندگان عزیز از دست‌داده، مظلومان روزهای کرونایی

ایسنا/همدان کرونا؛ نام ویروسی که این روزها ورد همه زبان‌ها شده و با وجود اینکه حتی با تخصصی‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی به سختی قابل رؤیت است اما چنان قدرت و نفوذی داشته که همه جنبه‌های زندگی‌مان را دچار تغییر و تحول کرده است، از ارتباط بین خانواده‌ها تا شیوه آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها تا مراسم‌های شادی و عزا !

به گزارش ایسنا، عزا واژه‌ای پر از غم که متأسفانه این روزها به واسطه همین ویروس منحوس بیش از گذشته در جامعه موج می‌زند و با نگاهی به اطرافمان خانواده‌ای از دوستان، آشنایان و یا فامیل را می‌بینیم که یکی از عزیزانش را از دست داده و در سوگ نشسته‌اند!

تغییر در سبک زندگی کرونایی و عدم برگزاری مراسم‌های سوگواری، ابراز همدردی با بازماندگان؛ یکی از مهمترین آداب و سنت‌های خوب ما ایرانی‌ها را تحت تأثیر خود قرار داد، حتی برخی از افراد نتوانستند در مراسم تشییع پدر و مادر خود که در شهر دیگری سکونت داشتند، شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک روانشناس بالینی با بیان اینکه اقدامات بهداشت عمومی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بر نحوه کار، ارتباط با دیگران و معاشرت تأثیر گذاشته است، اظهار کرد: این پاندومی بر دورهمی‌ها، ارتباطات اجتماعی، جشن‌ها و عزاداری‌های ما تأثیر جدی داشته است.

جمیله زارعی با اشاره به نحوه برگزاری عزاداری‌ها در این دوران تصریح کرد: در عزاداری‌های این دوران، تعداد افراد محدودی به صورت حضوری برای عرض تسلیت حاضر می‌شوند و حتی الامکان هر چه زودتر مراسم را ترک می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها در لحظات پایانی عمر عزیزشان در بیمارستان، نتوانستند بر بالین وی حضور داشته باشند که این مسائل همگی بر سوگ و نحوه گذران آن تأثیرگذار است.

این روانشناس با بیان اینکه سوگ یک واکنش روانشناختی به فقدان است که معمولاً در پاسخ به مرگ یکی از عزیزان مشاهده می‌شود، عنوان کرد: در سوگ حاد، فرد احتمالاً طیف وسیعی از احساسات شدید مانند غم، ناامیدی و درماندگی را تجربه می‌کند.

زارعی ادامه داد: در اکثر فرهنگ‌ها فرآیند عزاداری با آیین‌هایی که فرد داغدیده را برای خداحافظی با عزیز از دست رفته آماده می‌کند، تسهیل می‌شود، بودن با وی در پایان لحظات زندگی، برنامه‌ریزی و حضور در مراسم تشییع جنازه، صحبت با دیگران و نزدیک بودن با آن شخص از جمله این آیین‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: این آیین‌ها به افراد کمک می‌کند تا احساسات چالش‌برانگیز را تجربه و مدیریت کنند، اندوه را درک کرده و بپذیرند و با خاطرات خود از فرد گمشده ارتباط برقرار کنند.

این روان‌درمانگر با بیان اینکه وقتی شخصی مرگ یکی از عزیزان خود را تجربه می‌‎کند و نمی‌تواند با او باشد یا در مراسم تشییع شرکت‌کند، ممکن است دچار سوگ طولانی مدت و اختلال در پردازش احساسات مرتبط با داغدیدگی شود، اظهار کرد: در چنین حالتی فرد داغدیده ممکن است افکار مزاحم و مداوم در مورد فرد فوت شده، سوگ مداوم، عصبانیت یا پرخاشگری، قطع ارتباط با دیگران، مشکل در پذیرش مرگ و افکار ناامیدی و درماندگی را تجربه کند.

زارعی با اشاره به اینکه ممکن است این احساسات منجر به اختلالات جدی در عملکرد روزانه فرد شود، عنوان کرد: اگر عزیزی را از دست داده‌اید با دیگران در مورد خاطراتی که از او دارید صحبت کنید، عکس‌ها، فیلم‌ها و سایر مطالبی را که در به خاطر سپردن او کمک می‌کند، مشاهده کنید، حتی می‌توانید فضایی را به عکس‌ها و اشیاء خاطره انگیز او اختصاص دهید.

وی گفت: بازماندگان باید مراقب خود باشند چرا که مراقبت از خود اهمیت ویژه ای دارد و حفظ خواب خوب، تغذیه، ارتباط اجتماعی، ورزش و اجتناب از مصرف مواد اعتیاد آور در این دوران مهم است و در صورت نیاز با یک روانشناس در مورد احساساتشان صحبت کنند.

این روانشناس خطاب به اطرافیان فرد داغدیده گفت: بسیاری از ما از جلسات آنلاین و ارتباطات از راه دور خسته شده‌ایم، با این وجود برگزاری یک مراسم ختم آنلاین مفیدتر از هیچ است و در صورت امکان، به طور مجازی در مراسم بزرگداشت یا ختم شرکت کنید تا از فشار سوگواری در تنهایی فرد عزادار بکاهید.

زارعی در پایان یادآور شد: احساسات شدید بخشی عادی از اندوه است و در بیشتر موارد با گذشت زمان از بین می‌رود اما اگر این احساسات همچنان ادامه داشته و فرد با آن کنار نیاید، حمایت حرفه‌ای می‌تواند مسمر ثمر واقع شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کرونا در ایران کروناویروس عزاداري قرنطینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۵۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده کل سپاه پیام داد

به گزارش همشهری‌آنلاین، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیام تبریک به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ اردیبهشت ماه روز بسیج سازندگی گفت: حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئوولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی از شاخصه‌های برجسته‌ی «سازمان بسیج سازندگی» است.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کار جهادی به معنای کار برخاسته از ایمان و به کارگیرنده هرچه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

۱۷ اردیبهشت ماه در تقویم تاریخی میهن اسلامی مزین به نام "بسیج سازندگی" از نهادهای روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی است؛ امروز بسیج سازندگی ارائه تعریف نوینی از مدیریت جهادی در عرصه‌های خدمت خالصانه و بی منّ و اذی در پرتو ولایتمداری در مسیر تابناک آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

بسیج سازندگی طی سال‌های فعالیت خود با اتکا به انگیزه و همت والای جوانان مومن و انقلابی و ورود به میدان‌های سازندگی ،خدمت رسانی و محرومیت زدایی و دیگر عرصه‌های مختلف نیاز کشور به ویژه عمرانی، آبرسانی، نهضت کمک‌های مومنانه، اقتصاد مقاومتی و نهضت مسکن محرومان و شتافتن به کمک مردم در بلایای طبیعی، به شایستگی از توانمندی‌های شگفت آور و غیر قابل انکار خود برای آبادانی ایران عزیز رونمایی کرد و با ترسیم نقش موثر پویا و حیاتبخش تجربه گرانبها و الهام بخشی فراروی علاقمندان به انقلاب و نظام اسلامی فراتر از جغرافیای این سرزمین گشود.

حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) از شاخصه‌های برجسته ی " سازمان بسیج سازندگی" است که موجبات گسترش فرهنگ و تفکر ناب جهادی بعنوان یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره ) را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است.

اینک در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت مداری، اقتدار ، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن سازی و درک عصر ظهور است، باور داریم رفع محرومیت تنها با اتکال به خداوند متعال و برخورداری از تفکر و روحیه جهادی و عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و شیفته خدمت و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.

اینجانب سالروز تشکیل بسیج سازندگی را به مسئولین ارجمند و یکایک جهادگران خدوم این نهاد مقدس تبریک می‌گویم و امیدوارم حرکت متعهدانه و مخلصانه جهادگران ولایی و انقلابی تحت تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه‌های تاریخی انقلاب، در راستای جلب رضای پروردگار و خرسندی رهبر عزیز و جانباز انقلاب و آرامش بخشی به ملت شریف ایران، شکوهمندانه و پرفروغ تر از گذشته تداوم یابد.

کد خبر 849620 منبع: تسنیم برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران بسیج سازندگی خبر ویژه سرلشگر حسین سلامی

دیگر خبرها

  • خودداری شهروندان خوزستانی از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها
  • فرمانده کل سپاه پیام داد
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • هشدار درباره تردد غیر ضروری در محور‌های خوزستان
  • ۷ چیزی که فقط افرادی که در خانواده ای با روابط سمی بزرگ شده اند درکشان می کنند
  • فقط افرادی که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند این ۷ مورد را درک می‌کنند
  • برگزاری مراسم تشییع شهید تازه تفحص شده «محمدشفیع فیضی‌زاده» در ایلام
  • آذربایجان‌غربی در شناسایی بازماندگان از تحصیل موفق عمل کرده است
  • پدر شهید حسین خندانی آسمانی شد
  • برگزاری مراسم سالروز عملیات بازی‌دراز طی روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت‌ماه