Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌بید، سنگ ورقه‌ای ابزاری جدید در آغاز فصل مهندسی دکور اسیون ، نمای داخلی و خارجی ساختمان‌های پیش ساخته، خانه‌های چوبی، سازه‌های سبک و حتی صنایع دستی است که این روزها بسیار مورد اقبال قرار گرفته است.ایران بر اساس رتبه بندی جهانی از نظر ذخایر سنگ‌های تزئینی در رتبه چهارم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که صنعت سنگ ساختمانی در جهان بیش از ۸۰ میلیارد دلار گردش مالی سالانه دارد، ایران می‌تواند با در اختیار گرفتن سهم قابل توجهی از این بازار ضمن وارد کردن ارز به کشور و ارزش افزوده این محصول پرطرفدار ، سهم قابل ملاحظه ای در صادرات این محصول داشته باشد.

استان فارس نیز رتبه دوم سنگ تزئینی ایران را در اختیار خود قرار داده است.

بر اساس آمار حدود ۲۰ درصد از سنگ‌های تزئینی ایران در استان فارس تولید می‌شود. بیش از ۳۵۰ واحد سنگ‌بری در استان فارس مشغول فعالیت هستند که این تعداد حدود ۸۰ درصد ا ستخراج استان را فرآوری می‌کنند و سهم ارزش صادرات این استان ۲ ۸ درصد میزان صادرات کل کشور است، از سویی به ‌دلیل بهره‌مند نبودن از فناوری‌های برتر و رقابتی، سهم کشور در بازارهای جهانی نیز ناچیز است.

با فناوری موجود در سنگ بری ها و معادن سنگ های تزیینی ساختمانی، برای هر مترمربع سنگ خام به طور متوسط ۸ تا ۳۱ متر سنگ برش داده می شود در حالی که در سطح بین المللی بیشتر از ۴۰ متر فرآوری انجام می شود.

در این گزارش با ابوذر مهدوی خرمی، جوان صفاشهری گفتگو می‌کنم که با بهره گیری از علم و خلاقیت، ایده ای جدید را در این صنعت به کار گرفته و سنگ سخت و خشن را با تکنیک خود نرم و منعطف کرده است .

از مهدوی خواستم توضیحاتی از ایده اصلی طرح خود و فواید و مزیت های این فناوری برای خوانندگان این گزارش ارائه دهد:

وی گفت: ایده اول این طرح درسال ۹۲ در ایستگاه گاز محل کارم به ذهنم رسید، زمانی که کارگران مشغول خاک‌برداری کانال برق بودند که سنگ نازک به ضخامت سه میلیمتر و طول و عرض پنج سانتیمتر طبیعی همراه سنگ ریزه‌ها بیرون می ریختند با دیدن این سنگ جرقه اولیه به ذهنم رسید.

مهدوی اضافه کرد: از قبل مطالعاتی در حوزه سنگ داشتم و با مشکلات این صنعت آشنا بودم و از نظربهر ه‌وری و فروش و عدم توانایی رقابت با کالاهایی که روزبه روز جدید و مشابه وارد بازار می شدند مانند (کف پوش ها، سرامیک، pvc ها و سنگ های مصنوعی و... ) آ گاه بودم.

وی افزود: به دلیل قیمت بالا ، وزن و ضخامت زیاد و عدم انعطاف‌پذیری سنگ، همیشه به فکر می رفتم که چه کاری انجام دهیم که در این صنعت یک تحول عظیم ایجاد شود، که با دیدن صحنه سنگ نازک طبیعی ایده اولیه به ذهنم رسید و شروع به طراحی کردم، حدود یک سال به طول انجامید که اولین نمونه تولید و پس از آن تصمیم به تولید صنعتی گرفتم و به دنبال مجوزهای لازم بودم که حدود یک سال نیم طول کشید.

این مبتکر جوان از شیوه تولید محصول سنگ ورقه ای خود می‌گوید: سنگ ورقه محصولی از سنگ طبیعی با پس زمینه مواد پلی اتیلنی خاصی است که در دما و فشار مشخصی تولید می‌شود و بر اساس یک تکنولوژی برای نخستین بار شامل ۸۰ در صد از سنگ های موجود (مرمر، مرمریت، تراورتن و گرانیت) در ضخامت های نازک از دو الی چهار میلیمتر در عرض ۱۵۰ سانتیمتر و طول سه متر تولید شده است، در نتیجه وزن آن بستگی به چگالی سنگ از ۸ الی ۱۶ کیلو گرم در هر متر ، متغیر بوده که از لحاظ سبکی وزن قابل مقایسه با نوع عادی نیست.

وی ادامه داد: ورود این سنگ به دامنه مصالح نوین در ساختمان فصل تا زه ای برای مهندسان پیشتاز گشوده و تولیدات این طرح با توجه به انعطاف تا ۹۰ درجه و وزن سبک در آینده نه چندان دور به سرعت رقیب محصولاتی همچون (سنگ های با ضخامت بالا برای دیزاین داخل و خارج ساختمان ، پارکت ها (چوبی و pvc )، کناف ها (گچی و پلی میری) ، سقف ها (تایل های گچی و پلی مری ) و روکش های روی ( چوب، MDF و نئوپان ) در صنعت دکور اسیون داخلی و خارجی ساختمان و صنعت میز های اداری و خانگی خواهد بود.

لزوم حمایت مسئولین، رفع موانع و ارائه تسهیلات لازم در اجرای این طرح و تکنولوژی

مهدوی در ادامه به خبرنگار فارس گفت: هزینه زیادی برای احداث کارخانه لازم بود. با پس انداز و اخذ وام و فروختن زمین ، ماشن آلات مورد نیاز طراحی، خریداری و ساخته شد و با هر زحمتی که بود کار راه اندازی شده و نمونه محصول روانه بازار شد .

وی افزود: اوایل این محصول برای بازار نا آشنا بود و حتی برای بزرگان این صنعت غیر قابل باور وغیر ممکن، اما کم کم بازار با این محصول جدید آشنا شد. یک نمایندگی در کرج ( البرز ) ایجاد کردیم و محصولات را به کشور های مختلف ( آلمان ، ایتالیا ، کانادا، هند ، ترکیه ، چین و اندونزی ) ارسال شد. به گفته تجار حتی آنها هم باور نمی کردند که این صد درصد سنگ طبیعی باشد و پس از آنالیز به این باور رسیدند این سنگ طبیعی است و خواهان خرید و تولید این محصول در کشور خود بودند.

او گفت: رفته رفته این محصول در بازار جای خود را پیدا کرد و به فروش رسید که در سال ۹۸ به دلایل اقتصادی تولید متوقف شد و درب کارخانه بسته و تمامی ماشن آلات جمع آوری شدند و کنج انبار خاک می خورند.

او در پایان این مصاحبه گفت: متاسفانه با پیگیری های مداوم تا به امروز هیچ نوع حمایتی از این صنعت که باعث تحول عظیم در صنعت سنگ و ساختمان می شود نشده و اینجانب عاجزانه خواهشمندام که اجازه ندهید این صنعت در ایران که همیشه جزء اولین ها بوده خاک بخورد و جزء واردکنندگان این محصول شویم در حالی که با منابع غنی طبیعی که داریم می توانیم بهترین محصولات را تولید کنیم.

به گزارش فارس، هر یک از سنگ‌های تزئینی ویژگی‌های خاص خود را دارند و امکان ابداع کاربردهای جدید از آنها در بسیاری از صنایع وجود دارد. در دستیابی به این اهداف می‌توان به نقش افراد خلاق و کارآفرینان اشاره کرد که با پذیرفتن ریسک سرمایه‌گذاری با تولید محصولات جدید زمینه توسعه بازار را فراهم خواهند کرد. اما موضوعی که نباید از آن غافل شد، این مسئله است که در بسیاری از استان‌های سنگی در کشور، خام‌فروشی در اولویت قرار می‌گیرد، این در حالی است که واحدهای فرآوری با ارتقای کیفیت و بهره وری می‌توانند برای رونق‌بخشی به توسعه ی تولید سنگ ، صادرات و اشتغالزایی و ... نقش اساسی و موثری ایفا نمایند.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: سنگ بری خام فروشی صنعت ساختمان سنگ تزیینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۵۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک کارگاه تولید همبرگر غیر مجاز در نظرآباد

جودکی بیان کرد: با بازرسی‌های مستمری کارشناسان بهداشت محیط از مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی و پیگیری گزارشات بهداشتی که به سامانه ۱۹۰ اعلام می‌شود یک کارگاه تولید همبرگر غیرمجاز در شهرک صنعتی نظرآباد کشف شد. 
 
وی ادامه داد: این مرکز با مواد اولیه غیرمجاز از جمله ضایعات گوشت نامناسب در شرایط غیربهداشتی به تولید همبرگر اقدام می‌کرد که پلمب و به مراجع قضایی معرفی شد. 
 
جودکی ادامه داد: بازرسان بهداشت محیط در این مرکز بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم مواد اولیه و محصول همبرگر آماده توزیع غیربهداشتی کشف و ضبط کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • کارگاه آموزشی مامان مربی؛ محصول جدید تلوبیون برای مادران ایرانی
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • فرآیند تولید میلیارد‌ها میخ در یک کارگاه پاکستانی (فیلم)
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • کشف یک کارگاه تولید همبرگر غیر مجاز در نظرآباد
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست