Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:18:25 GMT

سینمای کودک با «خیال» معنا پیدا می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۶۱۶۶

سینمای کودک با «خیال» معنا پیدا می‌کند

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، حمیدرضا قطبی درباره اکران فیلم‌های کودک، گفت: در ابتدا باید بگویم جشنواره‌ها مشوق فعالیت‌های هنری هستند و با تلاش و ارائه راهکار برای حل مسائل و همین‌طور گفت‌وگو کردن با متولیان امر می‌توان به اکران آثار کودک در آینده امید داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارگردان تحسین‌شده جشنواره سی و دوم درباره بحث محتوایی در آثار کودک، گفت: باید زاویه نگاه از بالا به سینمای کودک یا نوجوان تغییر پیدا کند و از جانب مسئولان به سینماگران حوزه کودک و نوجوان آزادی عمل داده شود. چراکه نگاه‌های ممیزی‌محور برای مسئولان اولویت‌هایی را به وجود می‌آورد که این اولویت‌ها به سینمای کودک، سینماگر و حتی خود کودکان ارتباطی ندارد، بنابراین باید در این خصوص، در جشنواره‌ فیلم کودک با صاحبان اندیشه و هنر بحث، گفت‌وگو و مشورت کرد تا مسائل به‌روز شود و در حوزه جامعه‌شناسی کودکانه فعالیت‌هایی ویژه شکل بگیرد. چون نمی‌توانیم با داده‌هایی که از پیش تعیین شده بگوییم در ذهن کودک و نوجوان چه می‌گذرد و به بررسی و تفحصی ویژه در این زمینه نیاز است.

قطبی ادامه داد: من منکر تلاش‌هایی که در حوزه کودک از جانب متولیان در گذشته شده، نمی‌شوم اما گمان می‌کنم هنوز بیش از این‌ها نیاز داریم به مقوله فانتزی در سینمای کودک بها دهیم، زیرا در فانتزی میدان گسترده‌ای وجود دارد که لازمه حضور در آن عرصه، داشتن دیدی وسیع و نگاهی باز است.

وی درباره شعار «سینما سرزمین خیال» گفت: در فضای سینمای کودک همواره خیال وجود دارد و فیلم‌سازان و فیلمنامه‌نویسان به این مقوله بسیار اهمیت می‌دهند. اصلا بدون خیال هنر و سینما معنای خود را از دست می‌دهند.

کارگردان قطار آن شب تاکید کرد: امروزه با ابزار جدید و تکنولوژی‌های تازه که کودک را از سنین پایین با «مدیا» مواجه می‌کنند، دنیای کودک وسیع می‌شود بنابراین کسی که برای کودک فیلم می‌سازد باید بر فانتزی‌ اشراف کامل داشته باشد و با سرمایه‌گذاری درست به اجرای عملی ایده‌هایش فکر کند، چرا که با فراهم آوردن ابزار مورد نیاز، می‌توان تخیل را در آثار سینمایی به ترسیم کشید.

قطبی خاطرنشان کرد: اگر قرار است به اکران خوبی در سینمای کودک برسیم که بازگشت مالی هم برای صاحب آثار داشته باشد، نیاز است که یک هم‌پوشانی بین «جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان» و «جشنواره فیلم رشد» صورت بگیرد. گمان می‌کنم با کمک این دو جشنواره، بستری برای اکران آثار خوب کودک فراهم شود.

برچسب‌ها جشنواره فیلم کودک و نوجوان سینمای ایران اکران فیلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره فیلم کودک و نوجوان سینمای ایران اکران فیلم جشنواره فیلم کودک و نوجوان سینمای ایران اکران فیلم سینمای کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۶۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش

مجموعه پویانمایی «شتر و آسیابان» به کارگردانی عبدالله علیمراد برای بار سوم در کشور مراکش در سومین جشنواره سینمای مستقل «کازابلانکا» برای کودکان و نوجوانان به نمایش در می‌آید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «شتر و آسیابان» عنوان مجموعه‌ای از سه فیلم کوتاه عروسکی پویانمایی شامل «جایگزین»، «کشاورز و ربات» و «سپید بالان» به کارگردانی عبدالله علیمراد است که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۱۱ و ۲۰۲۲ میلادی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شیوه استاپ‌موشن تولید شده است.

بر اساین این خبر، از این مجموعه در بازار فیلم هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن در کشور فرانسه رونمایی شد.

این مجموعه چندی پیش نیز در بخش غیر رقابتی بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش، بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن «مکنِس» مراکش، جشنواره «بلک مووی» سوییس، بخش مسابقه «مخاطبان بزرگسال» بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سینمای آسیایی «وزوول» کشور فرانسه حضور داشته است.

سومین دوره جشنواره سینمای مستقل «کازابلانکا» از ۳ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۹ تا ۲۵ آوریل ۲۰۲۴) در شهر کازابلانکا کشور مراکش در حال برگزاری است.

دیگر خبرها

  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • «مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید