Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین امروز (چهارشنبه) طی سخنرانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با موضوع بررسی وضعیت اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، مواضع جمهوری اسلامی را در این خصوص برای نمایندگان کشور‌های عضو تشریح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این نشست طی سخنانی گفت: آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را از طریق خروج از برجام و اعمال سیاست شکست خورده «فشار حداکثری» و از سرگیری تحریم ها، که به طور مستقیم و مخربی بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران که مهمترین هدف توافق هسته‌ای می‌باشد اثر گذاشته است، نقض کرد.
 غریب آبادی ادامه داد: از آنجا که بخش لغو تحریم و تأثیرات آن در برجام، مبنای اساسی رضایت ایران به این توافق را تشکیل می‌دهد، نقض‌های ایالات متحده آمریکا باعث شد که این قسمت از توافق، بی اثر و عاری از فایده شود. متاسفانه، به طور مناسبی به این نگرانی‌ها توسط اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی نیز به منظور یافتن راه حل‌های عملی جهت جبران نقض توافق رسیدگی نشد.

وی بیان کرد: لازم می‌دانم اینجا به ویژه از بیانیه‌های برخی کشور‌های عضو توافق هسته‌ای و کشور‌های اروپایی ابراز تأسف جدی و همچنین تعجب کنم. گویی این کشور‌ها فراموش کرده‌اند که این ایران بود که به تمامی تعهدات خود تحت این توافق پایبند بود و از مزایای آن نیز به خاطر اقدامات قانون شکنانه آمریکا و بی اقدامی اروپایی‌ها، بهره‌مند نشد. ظاهراً این کشور‌ها قصد دارند جای قربانی را با قانون شکنان عوض کنند.
 
نماینده دائم ایران در آژانس همچنین اظهار داشت: مایه تأسف است که کشور‌های اروپایی همچنان حاضر نیستند آمریکا را به خاطر خروج غیرقانونی و یکجانبه از توافق هسته‌ای محکوم کنند و از آن بخواهند تحریم‌های خود را علیه ملت ایران بردارد، اما در عوض از ایران مطالبه اجرای تعهدات آن تحت برجام را می‌کنند.

* مادامی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتنداری و اقدام سازنده نداشته باشید
وی اضافه کرد: مادامی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتنداری و اقدام سازنده نداشته باشید. اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ما، از جمله غنی سازی در سطوح مختلف و تولید سوخت سیلیساید، برابر حقوق ما تحت معاهده عدم اشاعه صورت می‌گیرند، جنبه کاملا صلح آمیز دارند و از بُعد پادمانی نیز تحت نظارت و راستی آزمایی آژانس قرار دارند. از این رو، به این کشور‌ها توصیه می‌کنم که عوام فریبی نکنید و به تعهدات عمل نکرده خود در برابر ملت ایران عمل کنید. ما بدهکار شما نیستیم.
 غریب آبادی گفت: همانگونه که توسط رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان اعلام شد، ایران خواهان مذاکراتی است که نتیجه محور باشد. مهم است که خروجی این تلاش‌ها متضمن این باشد که تمامی تحریم‌ها بطور موثر و قابل راستی آزمایی برداشته شوند و ما دوباره شاهد فجایعی مانند خروج آمریکا از توافق، یا سوءاستفاده از مکانیسم‌های مندرج در برجام و نقض تمامی تعهداتش ذیل آن نباشیم.

*  ادامه یا توقف ثبت داده‌ها ربطی به تعهدات پادمانی ایران ندارد
وی ادامه داد: هنوز مشاهده نشده است که آیا دولت کنونی آمریکا عزم کافی و آمادگی ترک اعتیاد خود برای استفاده از اقدامات قهری یکجانبه، احترام به حقوق بین الملل، اجرای تعهدات خود درخصوص لغو تحریم‌ها به روشی کامل و موثر و اتخاذ تصمیمات دشوار ضروری برای این امر را دارد یا نه؟ بسیار مهم است که آمریکا بدون تأخیر بیشتر و هرگونه پیش شرط، نقض تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را متوقف کند.
 نماینده دائم ایران بیان کرد: ادامه یا توقف ثبت داده‌ها ربطی به تعهدات پادمانی ایران ندارد. بدون شک، هرگونه تصمیمی که قرار باشد توسط ایران در این خصوص اتخاذ شود، تنها بر پایه ملاحظات سیاسی خواهد بود و آژانس نمی‌تواند و نباید آن را جزو مطالبات خود بداند.
وی همچنین گفت: آژانس عادت کرده صرفاً به فکر بازرسان، تجهیزات و نظارت‌های خود باشد و وظایف و مسئولیت‌های خود در برابر خرابکاری تروریستی علیه تأسیسات صلح آمیز اعضای خود را ایفاء نمی‌کند. مادامی که آژانس تکلیف خود را با این تناقض‌ها روشن نکند، مشکلات ادامه خواهند داشت.

غریب آبادی تصریح کرد: آژانس باید موضع روشنی در این خصوص اتخاذ کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: توافق هسته ای غریب آبادی تحریم ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۸۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غریب‌آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه از آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی خبر داد و ‌گفت که همزمان؛ برخی اتباع ایرانی زندانی در پاکستان نیز در آستانه آزادی هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، ‌کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان، 28 ‌تبعه پاکستان که به جرم ورود غیرقانونی و صید غیرمجاز در زندان به سر می‌بردند، با استفاده از رأفت اسلامی و با تعلیق بخشی از مجازات حبس آنان، آزاد و به کشور خود بازگردانده می‌شوند. 

وی افزود: در چارچوب توافقات به عمل آمده با پاکستان، برخی اتباع ایرانی زندانی در این کشور نیز آزاد خواهند شد و این فرایند میان دو کشور تا تعیین تکلیف تمامی افراد بازداشتی در ایران و پاکستان، ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • غریب‌آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • غریب آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان آزاد می‌شوند
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
  • وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود