Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر،‌ کتاب «ماجراجویی در فلسفه برای دختران و پسران بلندپرواز» نوشته بِرندن اودانوهو به‌تازگی با ترجمه شهاب‌الدین عباسی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نسخه اصلی این‌کتاب مصور سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات گیل در شهر دوبلین منتشر شده و تصویرگری آن به عهده پائولا مگلوین انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشر نو پیش از این‌کتاب، «داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز»، «داستانهای خوب برای دختران بلندپرواز ۲»، «داستان‌های خوب برای پسران بلندپرواز»، «داستان‌های خوب برای کودکان بلندپرواز (قصه‌های واقعی دختران و پسرانی که با ایستادگی به اوج رسیدند)» و «ایده‌های بزرگ برای دختران و پسران بلندپرواز» را منتشر کرده است.

برندن اودانوهو نویسنده این‌کتاب، فارغ‌التحصیل رشته فلسفه و اقتصاد در دانشگاه ملی ایرلند است. او مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را هم از کالج دانشگاهی دوبلین گرفت. سپس به تدریس فلسفه در کالج دانشگاهی دوبلین و کالج دانشگاهی کورک ایرلند پرداخت. او کتاب «بوطیقای بازگشت به خانه» و ویراستاری آثار ماریارتی: آماده‌شدن برای آغاز بهار را نیز در کارنامه دارد. پائولا مگلوین نیز به‌عنوان تصویرگر کتاب، یک‌ایرلندی و هموطن نویسنده است.

اودانوهو پیش از شروع متن اصلی کتاب، در یک‌صفحه تحت عنوان «فلسفه چیست؟» مقدمه کوتاهی برای کتابش نوشته در آن، گفته ماجراجویی در قلب فلسفه نهفته است. چون اگر انسان آماده حرکت شود و سفر اکتشافی برای رسیدن به خردمندی را شروع کند، نمی‌شود سر از کجا درمی‌آورد و هرگز نمی‌شود مطمئن بود به مقصد دلخواهش برسد. او به مخاطبان کتابش می‌گوید باید همان‌طور که بر نقشه‌هایی که متفکران بزرگ تهیه کرده‌اند تکیه می‌کنند، نقشه راه خودشان را هم خلق کنند. به این‌ترتیب کتاب پیش‌رو در ترسیم این‌نقشه به مخاطبش کمک می‌کند؛ با این‌رویکرد که مخاطب را ترغیب کند ماجراجویی بزرگ خودش را در فلسفه شروع کند. برای این‌کار هم از داستان، پرسش و اندیشه بهره گرفته شده است.

کتاب پیش‌رو، ۳ بخش اصلی دارد که عبارت‌اند از «قدم‌گذاشتن در دل ناشناخته‌ها»، «کشف ردپاهای جدید اندیشه» و «بازگشت به خانه برای شروع دوباره» و هرکدام از این‌بخش‌ها،‌ ۹ فصل یا شماره را شامل می‌شوند. در بخش اول، مخاطب با ۹ فصل روبرو می‌شود که عبارت‌اند از: «شماره یک/ شگفتی»، «شماره دو/ پرسش»، «شماره سه/ شجاعت»،‌ «شماره چهار/ رویابینی»، «شماره پنج/ بیداری از خواب»، «شماره شش/ واقعیت»، «شماره هفت/ من کجا هستم؟»، «شماره هشت/ جدایی از حیوانات» و «شماره نه/یادآوری».

یک قهرمان متفاوت، انسان چیست؟، ثروت، سیاست، علم به خوب و بد، هوش مصنوعی (AI)، معرفت، غذای فکر، موسیقی هم عنوان ۹ فصل دومین‌بخش کتاب هستند. در بخش سوم هم مخاطب با این‌ ۹ فصل روبرو می‌شود:‌ نشستن (ذاذِن)، مردمی همنوا با طبیعت، هنر نقاشی، عدم، فراسوی تفکر، غلبه بر خویشتن، دیدن، بازگشت حیوانات، ماجراجویی از خانه تا زمین.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

وقتی که فهم دینی از چیستی وجود انسان را مد نظر قرار می‌دهیم، این پرسش فلسفی که «انسان چیست؟» همچنان سر جای خود باقی می‌ماند، چون خیلی از فیلسوفان پیرو فهم دینی از ماهیت انسان نیستند.

براساس برخی دیدگاه‌های فلسفی، مثل [برداشتی از] دیدگاه ارسطو، چیزی به نام نفس نامیرا وجود ندارد. ارسطو می‌گوید بهترین توصیف انسان این است که انسان حیوانی خردمند است. در نظر بعضی از فلاسفه اینکه خودمان را حیوانی خردمند بدانیم به ما امکان می‌دهد که ویژگی‌های خاص انسان را توضیح بدهیم؛ ویژگی‌هایی که موجودات دیگر از آنها بی‌بهره‌اند. فیلسوفان همچنین گفته‌اند که انسان‌ها علاوه بر داشتن بدن جسمانی و توانایی تعقل، بنابر طبیعتشان عاشق، حسود، خشن، اجتماعی، آزاد، سیاسی، مبتکر و دنبال‌کننده نفع شخصی‌اند؛ انسان‌ها می‌توانند سخن بگویند و بخندند.

اما چگونه می‌شود فهمید که انسان چیست؟ برای فیلسوفی که رد پای افلاطون را دنبال می‌کند، پاسخ در این است که باید از دنیایی که می‌بینید فراتر بروید و بینش جهان حقیقی مُثُل را به دست بیاورید. از این راه است که سر در می‌آورید سرشت انسانی شما چیست و چه ویژگی‌هایی دارد (صفحه ۶۴ را ببینید). در نظر فیلسوفان دیگری مثل ارسطو چیزی به نام عالم مُثُل وجود ندارد _ به جای آن باید خود و دنیای روزمره‌تان را بررسی کنید و از این راه حقیقتِ وجود خود را کشف کنید.

همچنین ممکن است که هیچ‌وقت ذات انسانی‌تان را کشف نکنید، چون هر جست‌وجویی بی‌نتیجه است. نیچه در جایی وجود انسان را این‌طور توصیف می‌کند: «حیوان نامُتعیّن». معنی این حرف این است که سرشت شما نامشخص‌تر و تغییرپذیرتر از هر حیوان دیگری است. بنابراین فایده زیادی ندارد که ادعا کنیم سرشت انسان ذاتی ثابت دارد.

نویسنده انگلیسی سِر تامس براون، مطابق با نگرش باز نیچه درباره انسان می‌گوید: «ما "آن پاره جسور و پرماجرای طبیعت هستیم.»

این‌کتاب با ۳۳۵ صفحه مصور رنگی، شمارگان ۲ هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5305827 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: نشر نو فلسفه ترجمه کودکان نوجوانان دختران جوان تازه های نشر ترجمه معرفی کتاب سازمان سمت ادبیات داستانی انتشارات سوره مهر اربعین حسینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اربعین 1400 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی محمد مهدی اسماعیلی رضاخان پهلوی حیدر رحیم پور ازغدی پسران بلندپرواز دختران و پسران برای دختران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۰۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «زندگی با فلسفه»؛ پرتره‌ای درباره «انشاءالله رحمتی» استاد فلسفه و مترجم نامدار آثار حکمی و عرفانی، خاصه آثار هانری کربن و سید حسین نصر است که پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

این مستند، دوازدهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.

صدرا صدوقی تهیه کننده این فیلم با اشاره به جایگاه و اهمیت انشاءالله رحمتی در سپهر علمی و فرهنگی ایران گفت: حوزه مطالعاتی و پژوهشی دکتر رحمتی فلسفه اخلاق، فلسفه دین، عرفان و فلسفه اسلامی است و به آثار هانری کربن علاقه و توجه ای ویژه دارد. او که در سال ۱۳۸۶ به عنوان مترجم برگزیده کشور شد، ترجمه و تألیف آثار گوناگونی را در کارنامه خود دارد که از جمله آنها می‌توان به ترجمه کتاب هایی چون: چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی در چند مجلد؛ اثر هانری کربن، عشق الهی اثر ویلیام چیتیک، معبد و مکاشفه و ارض ملکوت از آثار هانری کربن، تفسیر معاصرانه قرآن کریم از سید حسین نصر و همکاران، فلسفه دین در قرن بیستم نوشته چارلز تالیافرو، دانشنامه فلسفه اخلاق ویراسته پل ادواردز و کتاب نقد عقل عملی (نقد دوم ایمانوئل کانت) و… اشاره کرد.

تهیه کننده مستند «زندگی با فلسفه» تأکید کرد: در حوزه فلسفه اسلامی، دکتر رحمتی علاوه بر تدریس متون کلاسیک فلسفه در مقاطع مختلف دانشگاهی به معرفی جریان‌های نوین مرتبط با فلسفه اسلامی اهتمامی قابل توجه دارد. وی برای ارائه خوانشی امروزی و کارآمد از فلسفه و معنویت اسلامی، بخشی از تحقیقات و مطالعات خود را به آثار سنت گرایان اختصاص داده است که ترجمه کتاب‌های «معرفت و معنویت» و «هنر و معنویت» نوشته سید حسین نصر، گردآوری و تدوین مقالاتی از سنت گرایان و همچنین «دین و نظم طبیعت» و «گلشن حقیقت» هر دو از سید حسین نصر ره آورد تلاش‌های مجدانه اوست.

او در ادامه گفت: استاد رحمتی استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است و در کنار تحقیق و تدریس سالیانی است که سردبیری فصلنامه تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت در موسسه اطلاعات را هم برعهده دارد. این مجله یکی از تأثیرگذارترین نشریات حوزه حکمت، فلسفه و عرفان در ایران به شمار می رود.

تهیه کننده مجموعه مستند آیینه عمر در پایان اظهار کرد: در مستند «زندگی با فلسفه» با همراهی و روایت استادان: امیرعباس علی زمانی استاد دانشگاه تهران، عبدالرضا مظاهری و سید علی مرتضویان استادان دانشگاه آزاد اسلامی، مهدی فدایی مهربانی استاد دانشگاه تهران و فاطمه محمد پژوهشگر و مدرس فلسفه؛ زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و جایگاه و اهمیت دکتر انشاءالله رحمتی در سپهر حکمی و فلسفی ایران به تصویر کشیده است.

بر اساس این گزارش، عوامل این مستند ۴۰ دقیقه ای عبارتند از: مجری طرح: محراب محمدزاده، مشاور رسانه‌ای: سیده الهام کاظمی، تحقیق و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تدوین: کارن درآینده، صداگذاری و انتخاب موسیقی: عرفان حسن زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا الله وردی پور و علی کرامت منش، تصویربردار: حسن علیزاده فرد، دستیاران تصویر: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند.

«آیینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آیینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می شود.

کد خبر 6093863 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۸ / این کوروش افسانه است!
  • معرفی برترین‌های جشنواره نواشهر در قزوین
  • خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت
  • داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • «زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»