Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@09:10:43 GMT

وسواسی‌ها چه نشانه‌ای دارند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۱۲۶۰

روانشناس گفت:شخصیت وسواسی مدام می‌خواهد چک کند که افراد دور و برش چه می‌کنند، کجا می‌روند، چه می‌پوشند و چه می‌خورند؛ به عبارتی این نوع شخصیت تحکم بیش از حد دارد. ناطقان: کامبیز کامکاری گفت: وسواس فکری یعنی فکری را که به واسطه نگرانی در ذهن داریم مدام مرور کنیم؛ وقتی مدام فکری در ذهنمان می‌چرخد به نشخوار ذهنی تبدیل می‌شود و این نشخوار ذهنی که منجر به وسواس فکری می‌شود بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: وسواس فکری انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می توان به وسواس وارسی، وسواس نظم و وسواس احتکار اشاره کرد.

 کامکاری تصریح کرد: یک خط داریم که قبل از آن احتیاط است اما وقتی در این احتیاط کردن افراط شود به وسواس تبدیل می‌شود و زمانی وسواس رخ می دهد که این احتیاط بیش از حد آسیب زا بوده و عادت‌های روزمره را به خطر می اندازد.

این روانشناس در توصیف شخصیت وسواسی، افزود: شخصیت وسواسی مدام می‌خواهد چک کند که افراد دور و برش چه می‌کنند، کجا می‌روند، چه می‌پوشند و چه می‌خورند؛ به عبارتی این نوع شخصیت تحکم بیش از حد دارد.

وی بیان کرد:گاهی در کنار درمان توسط روانشناس نیاز به تیم روانپزشک هم داریم که با تجویز داروهای مورد نیاز برای فرد به تسریع در روند درمان او کمک کنند. البته برخی از افراد نسبت به خوردن داروهای مرتبط با مشکلات روحی و روانی شان واکنش منفی دارند؛ این در حالی است که ترس از خوردن داروهای اعصاب می تواند وسواس ایجاد کند اما مصرف این داروها نباید خودسرانه باشد بلکه متخصص باید آن را تجویز کند.

شهره شکرزاده، متخصص روانشناسی نیز در این برنامه بیان داشت: برای اینکه بفهمیم آیا دچار شخصیت وسواسی هستیم یا نه پرسشنامه‌های مختلفی وجود دارد که افراد می توانند آن ها را پاسخ داده و بر اساس پارامترهای آن شخصیت خود را چک کنند. از بهترین پرسشنامه های موجود می‌توان به پرسشنامه مازلی، ایلبران و پادوآ اشاره کرد.

شکرزاده ادامه داد: برای درمان این افراد باید ابتدا مشکل وسواسی آنها را شناسایی کنیم و تشخیص دهیم، بعد روی توجه و تمرکزشان کار کنیم که بر روی موضوعاتی که بر آنها متمرکز می‌شوند تغییر ایجاد کنند؛ یعنی تکرار و تداوم به چیزی که روی آن وسواس دارند ترک شود. این روند از تغییرات کوچک شروع می‌شود تا به تغییرات بزرگ برسد و کم کم وسواس فکری افراد ترک شود.

این روانشناس اظهار داشت: ما روانشناسان بالینی بیشتر ذهن افراد را آگاه می‌کنیم که این افکار ناشی از وسواس است و بعد با یکسری از تکنیک‌های رفتاری وسواس‌هایی که به اجبار تبدیل شده است را از آنها می‌گیریم تا به بهبودی کامل برسند. منبع: مشرق برچسب ها: وسواسی ها ، نشانه ، شخصیت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: وسواسی ها نشانه شخصیت شخصیت وسواسی وسواس فکری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۱۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین

سید علی موسوی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین گفت: جشنواره راویان غدیر با موضوع مدح و منقبت حضرت علی (ع) و واقعه تاریخی غدیر منتشر شد.

وی افزود: قالب آثار این جشنواره مداحی، شعرخوانی و سرود است و دو گروه سنی ۷ تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۷ سال مخاطب آن هستند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اضافه کرد: مهلت ارسال آثار تا ۲۴ خرداد ماه امسال تعیین شده است و زمان برگزاری آیین اختتامیه نیز چهارم تیر خواهد بود.

موسوی گفت: آشنایی کودکان و نوجوانان با شخصیت و فضایل حضرت علی (ع)، فرهنگ عمیق و اهداف واقعه غدیرخم، ترویج فرهنگ علوی و تولید آثار در این زمینه از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند فیلم آثار خود را در پیام‌رسان شاد به شماره ۰۹۹۱۹۷۲۷۵۱۳ ارسال کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین گفت: مدت زمان فیلم حداقل سه و حداکثر پنج دقیقه باشد و مشخصات فردی در آن قید شود، فیلم‌برداری به صورت افقی، در نمای باز و بدون حرکت دوربین انجام شود و آثار هم باید با فرمت mp ۴ و حداکثر حجم ۱۶ مگابایت باشد.

به گفته موسوی، در بخش شعرخوانی نیز شرکت کنندگان می‌توانند آثار شاعران مطرح کشور را به صورت دکلمه اجرا و برای جشنواره بفرستند. در این بخش شرکت کنندگان باید اثر را از حفظ داشته باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین افزود: اجرای سرود باید به صورت زنده، در گروه‌های جداگانه دختر و پسر حداکثر با ۱۵ نفر انجام شود و حضور از هر دو پایه سنی در گروه سرود امکان‌پذیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • دلیل مهم دل درد صبحگاهی و درد معده بعد بیدار شدن
  • برنامه‌های کانون در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • تقویت قطب‌های فکری و فرهنگی توسط دفتر تبلیغات اسلامی
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • علی مطهری: نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌های آیت الله مطهری دچار بن بست فکری یا پوچی در زندگی نشده‌اند