Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی صبح پنجشنبه در دومین نشست تخصصی شناخت سلمان فارسی به مناسبت روز سلمان فارسی و به صورت نیمه‌حضوری در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار گردید، ضمن تبیین ویژگی‌های برجسته شخصیتی و خدمات شایان توجه این صحابه گرانقدر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) که موجب شده بود حضرت محمد (ص) ایشان را از خاندان عصمت و طهارت بداند، تاکید کرد: هرگونه تحریف پیرامون ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی سلمان فارسی، اعم از نسبت‌های ناروا و یا در نظر نگرفتن زادگاه واقعی آن حضرت، جفایی به ایشان و در نتیجه جفایی به خاندان عصمت و طهارت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص عمل به رسالت‌های اجتماعی که برعهده گرفته‌اند، به مرور اسناد تاریخی و تشریح مقام رفیع سلمان فارسی پرداخت و یادآور شد: گرچه سلمان فارسی از وجوه مختلفی اعم از قرار گرفتن در بین صحابه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص)، قرار گرفتن در جمع عشره مبشره یعنی ده نفری که پیامبر به آنها مژده بهشت داده و همچنین قرار گرفتن در ارکان اربعه شیعه یعنی در کنار ابوذر، مقداد و عمار نسبت به بسیاری دیگر برجسته‌تر است، اما یکی از وجوه ممیزه حضرت سلمان را که زمینه‌ساز جایگاه رفیع وی در صدر اسلام شده است را بایستی در حقیقت‌جویی آن حضرت و همچنین عدم گرایشش به شرک و کفر دانست که در تمام طول زندگی‌اش نمایان بوده است.

این استاد دانشگاه در ادامه به مرور برخی تعابیر ائمه اطهار پیرامون سلمان فارسی پرداخت و با بیان نقلی از رسول گرانقدر اسلام، حضرت محمد (ص) مبنی بر اینکه «بهشت، مشتاق سلمان است» و با برشمردن برخی احدایث و تعابیر دیگر از ائمه پیرامون سلمان فارسی، تصریح کرد: تعابیر بعضاً منحصربه‌فردی که از سوی ائمه پیرامون سلمان فارسی مطرح شده و بسیاری از آنها در متون مختلف شیعه و سنی نیز آمده و اتفاق نظر علما را نیز دارد، حاکی از جایگاه رفیع حضرت سلمان و نقش تأثیرگذار ایشان در اسلام است.

این مقام آنقدر رفیع است که حضرت علی (ع) در خصوص سلمان فارسی می‌فرماید «از گِل ما سرشته شده است». بنابراین این افتخاری بزرگ برای اهالی کازرون و اهالی فارس و ایران است که زادگاه فردی با این تعابیر درخشان در بیان ائمه اطهار در سرزمین آنها بوده است به ویژه مردم کازرون که به استناد معتبرترین اسناد تاریخی و به تصریح مقام معظم رهبری که خود ایشان با مرتبه بالای علمی و پژوهشگری که در تاریخ اسلام دارند، در جمع مردم کازرون به این موضوع اشاره کرده‌اند و بر آن صحه گذاشته‌اند.

رجبی‌دوانی همچنین در ادامه با اشاره به ابتکار ریاست دانشگاه سلمان فارسی کازرون در طرح‌ریزی طرحی ملی برای اهدا جایزه سلوک مدیریتی سلمان فارسی به مدیران کشور، افزود: اسناد متعدد تاریخی نشان می‌دهند که حضرت سلمان، مظهر فضائل برجسته اخلاقی بوده‌اند بنابراین بایستی از این سلوک و رفتار مدیریتی الگو بگیریم و آن را در اختیار جامعه قرار دهیم که خوشبختانه این مهم در دانشگاه سلمان فارسی کازرون شروع شده است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر ایجاد تمدن نوین اسلامی، سلمان فارسی را یکی از الگوهای مؤثر در تحقق این تمدن‌سازی دانسته و تاکید کرد: ایده‌پردازی و عالم بودن از مؤلفه‌های ایجاد تمدن است که سلمان فارسی در هر دوی این خصیصه‌ها، ویژگی‌های ممتاز و بارزی دارد. ایشان هم در طرح ایده‌هایی راه‌گشا خدمات شایانی را در صدر اسلام داشته‌اند و هم به دلیل کسب علم در محضر چند معصوم و همچنین در میان علمای سایر ادیان، الگویی برجسته و شایان توجه برای این موضوع هستند بنابراین در بحث تمدن‌سازی بایستی از حضرت سلمان بهره بگیریم.

رجبی‌دوانی با اشاره به برخی نقش‌ها و ویژگی‌های بارز دیگر سلمان فارسی از جمله نقش هدایت‌گرانه و نجات‌بخشی، نقش برجسته در مسائل نظامی و دفاعی و به ویژه نقش سیاسی آن حضرت که به شکل‌گیری و رشد تمدن اسلامی که پایه‌های آن توسط نبی مکرم اسلام (ص) بنا نهاده شده بود، کمک‌های شایان توجهی نموده، اظهار امیدواری کرد با تداوم برگزاری رویدادهایی علمی همچون نشست‌های تخصصی شناخت سلمان فارسی که به میزبانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار می‌شود، بتوان نقش مؤثری در شناخت هرچه بهتر آن حضرت و به کار بستن الگوهای برگرفته از زندگی و سلوک رفتاری سلمان فارسی ایفا نمود.

کد خبر 5306131

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری سلمان فارسی سیره اهل بیت ع تمدن نوین اسلامی ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر واکسیناسیون کرونا آمار کرونا کرمانشاه گرگان اربعین حسینی اردبیل زلزله واکسیناسیون ایلام شیوع کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه سلمان فارسی کازرون حضرت سلمان آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۵۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، اخبار تقریبی این خبرگزاری در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل است: 

*پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری

نماینده سابق حضرت امام و مقام معظم رهبری در منطقه کردستان در پیامی درگذشت ماموستا ملا احمد فخری را تسلیت گفت.

*سعادتی در گفت‌وگو با تقریب: واکنش ایران سرعت سقوط آزاد حیثیت دروغین اسرائیل را افزایش داد

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی بر این باور است ایران با واکنش قاطع و هوشمندانه معادله رژیم نامشروع اسرائیل  مبنی بر تثبیت خود به عنوان نیروی مسلط در منطقه را برهم زد، پاسخی که ضعف و سستی اسرائیل را بعد از طوفان الاقصی نمایان‌تر کرد.

*ماموستا ابن الخیاط در گفتگو با تقریب: مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب

امام جمعه اهل سنت و مدیر مدرسه شافعیه سقز، بیان کرد: مشکلات عدیده جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به نظرات و توصیه های علمای جهان اسلام است؛ اینکه دشمنان از نفوذ و هر نوع آسیب بر پیکره اسلام استفاده می کنند از عدم همراهی حاکمان کشورهای اسلامی با علما است.


*عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با تقریب: هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: صهیونیسم بین الملل و دشمنان اسلام هیچ دلسوزی نداشته و موجودیت اهل سنت و شیعه را به ضرر خود می دانند؛ از هر راه و مسیر که بتوانند اسلام را تضعیف کنند وارد می شوند.

*آخوند میرابی در گفتگو با تقریب: مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان

امام جمعه اهل سنت حامد قره تپه ترکمن، بیان کرد: یکی از راه های نجات امت اسلامی عمل نمودن به سنت وسیره پیامبر اکرم صلوات الله علیه می باشد، به خصوص رهبران و سردمداران مسلمانان دنیا هستند که می توانند با بهره گیری و ارشادات پیامبر اکرم پیرامون مسائل جوامع اسلامی تعقل و تدبیر سودمندی را برنامه ریزی نمایند.

*حجت الاسلام مهاجرنیا در گفتگو با تقریب: قدرت امت اسلامی در تحقق امت واحده و ایجاد جبهه واحد در مقابل صهیونیسم جهانی است

استاد دانشگاه و حوزه علمیه قم، بیان کرد: دو واژه "امت" و "واحده" هماهنگ و همسو هستند؛ آنچه ما به دنبال آن هستیم پیروان اسلام یا کسانی هستند که از دین مبین اسلام پیروی می کنند و آهنگ واحدی به اهداف اسلام دارند.
 
*آیت الله مقتدایی در گفتگو با تقریب: هدف صهیونیسم از بین بردن اسلام است/ تقویت اتحاد اسلامی؛ وظیفه اصلی امت اسلامی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: باید یک وحدت کامل و تمام بین ملت داشته باشیم، همه پشتیبان یکدیگر بوده و از این نظام حمایت کنند و ملت های مظلوم عالم به مانند غزه را همراهی کنند تا دشمن که تاکنون شکست خورده و از این به بعد نیز شکست بخورد.

*حجت الاسلام میرعمادی در گفتگو با تقریب: اتحاد کشورهای اسلامی سبب پیروزی امت اسلامی بر رژیم صهیونیستی است

نماینده سابق ولی فقیه در لرستان، بیان کرد: دشمنان اسلام در اهداف خود یکپارچه هستند که می طلبد کشورهای اسلامی نیز وحدت و انسجام عملی داشته و یکپارچگی خود را جهت پیشبرد اهداف اسلام حفظ کند.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • پلمب واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد