Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:10:31 GMT

پنجمین جشنواره مطبوعات آذربایجان شرقی پایان یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۲۷۳۲۷

پنجمین جشنواره مطبوعات آذربایجان شرقی پایان یافت

به گزارش پنجشنبه ایرنا، مدیرعامل خانه مطبوعات و دبیر اجرایی پنجمین جشنواره مطبوعات آذربایجان شرقی در آیین اختتامیه آن گفت: اصحاب رسانه استان از بدو شیوع کرونا در صحنه حاضر بوده‌اند و در عرصه‌های مختلف حتی در حساس‌ترین برهه‌های یک و نیم سال گذشته، نقش ارزنده‌ای در جهت‌دهی درست به افکار عمومی و حساس‌سازی جامعه نسبت به خطر این ویروس منحوس داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی شفیعی افزود: از این رو خانه مطبوعات و رسانه‌های استان بر خود لازم دید که سال گذشته با تشکیل شورای سیاست‌گذاری، جشنواره‌ای را با عنوان «تب ریز» با محوریت کرونا برگزار کند که با استقبال گسترده اصحاب رسانه مواجه و همین امر موجب شد که امسال هم جشنواره‌ای با این موضوع تدارک ببینیم اما با این تفاوت که عنوان خود پنجمین دوره جشنواره مطبوعات با محوریت کرونا انتخاب شد.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی از نهادهای فرهنگی استان به رغم داشتن بودجه‌های چندین برابری نسبت به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، نه تنها همراه مطبوعات استان نبودند که گاه شاهد بودیم دست انداز مسیر آگاهی بخشی رسانه‌های استان هم می‌شدند.

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره مطبوعات استان در خصوص عملکرد خانه مطبوعات در دوران شیوع کرونا گفت: خانه مطبوعات طی یک و نیم سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا برنامه‌های خود را تعطیل نکرده‌ و متناسب با شرایط پیش رفته‌است.

وی اضافه کرد: دوره‌های آموزشی ما در این مدت به صورت مجازی پیگیری شده و با استقبال اهالی رسانه استان همراه بوده‌است.

محمد عزیزی راد، رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان و دبیر علمی پنجمین جشنواره مطبوعات استان، بیانیه هیئت های داوران این جشنواره به  شرح زیر قرائت کرد:

الف: بیانیه هیات داوران بخش خبر

به نام زیبای مطلق

پرونده پنجمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان شرقی را در شرایطی می‌بندیم که هیچگاه باور نداشتیم که روزی روزگاری جشنواره متداول موضوع محور رسانه‌ها، با محوریت "ویروس، بیماری و مرگ" باشد. از این بابت بسیار متاسفیم. اما بشر به امید زنده است، امیدواریم با از بین رفتن ویروس کرونا و تجدید امید و حیات در جامعه جشنواره بعدی با محوریت انرژی‌های خوب، روزهای نیک، سرافرازی، خنده و شادی همراه باشد. اما نوید می‌دهیم که این رویداد، بارقه‌های امید برای پیمودن مسئولیت خطیر نزد همکاران رسانه‌ای را نمایان ساخته است. چرا که مطابق اصول بین المللی اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، "مسئولیت اجتماعی روزنامه‌نگاری را ملزم می سازد که تحت هر شرایطی هم‌سو با وجدان اخلاقی خود عمل کند."

به هر صورت با این اعتقاد که جشنواره مطبوعات رویداد مبارکی است که ثمر آن علاوه بر افزایش سطح کیفی رسانه‌ها، سبب بالا رفتن سعه صدر و فرهنگ‌سازی در جامعه و همچنین بالا رفتن حوصله و نقد پذیری مسئولین می‌شود، گزارش داوری و بیانیه نهایی را به شرح ذیل به استحضار می‌رساند.

هیئت داوران پنجمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان شرقی پس از بررسی آثار راه یافته به مرحله نهایی معتقد است که سطح کمی و کیفی آثار در برخی بخش‌های قابل توجه است و برای بعضی بخش‌ها نیز پیشنهاداتی دارد.

هیئت داوران از مجموع ۶۱۴ اثر ارسالی همکاران رسانه‌ای، تعدادی از آثار را به دلیل غیر مرتبط بودن با موضوع جشنواره و همچنین ارسال تعدادی از آنها از سایر استان‌های کشور عزیزمان حذف نموده و پس از غربالگری اولیه در چهار بخش «یادداشت، مصاحبه، گفت‌وگو و گزارش» را برای داوری نهایی انتخاب نموده است. در این خصوص ذکر موارد ذیل ضروری به نظر می‌رسد:

۱. بخش یادداشت و سرمقاله: بررسی آثار ارسالی نشان می‌دهد که برخلاف دوره‌های قبل شاهد رشد کمّی قابل ملاحظه در این بخش هستیم. این که رسانه‌های ما یادداشت نویس حرفه‌ای داشته باشند، بسیار قابل تامل است. یادداشت و سرمقاله مانیفست یک رسانه را نشان می‌دهد اما متاسفانه اکثریت یادداشت‌های ارسالی فاقد چارچوب اصلی و استاندارد بوده و در بسیاری از اوقات ذکر بدیهیات اجتماعی و نقل سخنان دیگران را همراه داشت تا تراوشات ذهنی و قلمی گفتمان‌های نویسنده. نویسنده یادداشت باید توجه داشته باشد که او در نوشته‌اش می‌خواهد سوژه‌ای را نقد، تحسین، کشف و یا بررسی کند و نکات مثبت و منفی آن را گفته و پیشنهاداتش را بنویسد. نقد اجتماعی با نق زدن‌های معمولی که هر روز در محافل عمومی می‌شنویم فرق دارد و نویسنده ماهر باید خود را از دایره عوام نویسی و نگاه کوچه بازاری برهاند و ریل‌گذاری رسانه اجتماعی را انجام دهد.

۲. در بخش گزارش، شاهد اتفاقات مبارکی در سطح رسانه‌های استانی هستیم. اکثریت گزارشات ارسالی چه از نظر کمّی و چه از نظر کیفی در سطح استانداردی بوده و به خوبی این واقعیت را آشکار کرد که آموزش‌های چند ساله خانه مطبوعات و بهره‌گیری از اساتید مجرب می‌تواند ظرفیت و پتانسیل جوانان مستعد استان را شکوفا کند. نزدیکی کیفیت بالای بسیاری از آثار ارسالی، قضاوت این بخش را بسیار سخت کرده بود اما با این حال ممارست و رقابت همکاران گزارش‌نویس به ویژه در بحث انتخاب سوژه و سوژه پروری ستودنی است.

۳. در بخش تیتر اکثریت آثار ارسالی از حد استاندارد پایین بودند و حتی اصول و قواعد تیترنویسی نظیر استقلال تیتر نسبت به متن، ترغیب کنندگی، وجهه خبری، پرهیز از شعار و غلو، کوتاهی و ... مراعات نشده بود و از این منظر هیئت داوران، نگرانی خود را اعلام می‌دارد چرا که اگر تیتر به عنوان ویترین اصلی یک اثر نتواند مخاطب را به خود جلب کند، بهره‌گیری از هر یادداشت، گزارش و مصاحبه بی ثمر خواهد بود. و از این رو همکاران رسانه‌ای را به تمرین مستمر و مطالعه در خصوص تیتر زنی توصیه می‌کند.

۴. در بخش گفت‌وگو و مصاحبه متاسفانه علاوه بر اینکه تعداد کمّی آثار ارسالی باعث یاس و نگرانی است، در عین حال افت کیفی و پوشش سوژه‌های کلیشه‌ای و رپرتاژ جای گفت‌وگوهای چالشی و به اصطلاح پینگ پنگی را گرفته است. اینکه مصاحبه‌کننده صرفاً جمله‌ای را بیان کرده و در آخر جمله علامت سوال بگذارد، مصاحبه نیست! مصاحبه‌گر علاوه بر مطالعه و اشرافیت در موضوع مصاحبه باید با تبحر خاص مصاحبه‌شونده را در طول مصاحبه با چالش مواجه سازد. به عقیده هیئت داوران، خلاء بزرگ مصاحبه‌های رسانه‌های استانی به حاشیه رانده شدن مصاحبه های چالشی و روشنگرانه و جایگزین شدن مصاحبه‌های سفارشی و فرمالیته است.

پیشنهادات:

الف_ در تمامی آثار ارسالی ضعف نگارش املایی و انشایی به حد وفور وجود داشت. اگر چه به لحاظ شرایط اقتصادی، جای مصحح و ویراستار در رسانه‌های ما خالی است، اما یک فعال رسانه‌ای باید حداقل‌های نوشتن صحیح را بداند. از این رو از خانه مطبوعات به عنوان متولی آموزش خبرنگاری درخواست می‌شود تا با جدیت نسبت به برگزاری دوره‌های ویراستاری اقدام کند.

ب_ هیئت داوران به همه همکاران رسانه‌ای توصیه می کند که از طولانی نویسی و به کارگیری واژگان و جملات غیرضروری اجتناب کند. گزارش نویسی به سبک کتابخانه‌ای و گرته‌برداری از جملات طولانی نویسندگان و نظریه‌پردازان مختلف مقوله‌ای نازل در نگارش رسانه‌ای است و از سویی در گزارش نویسی امروزی که به سبک های نرم نویسی از نوع کوله پشتی، موبایلی، ساندویچ و ... پیش می‌رود، جایی ندارد.

ج_ بی‌گمان بر داوری‌های ما هم می شود نقد روا داشت، اما تلاش ما این بوده که تا جای امکان درست و منطبق با اصول حرفه‌ای داوری کنیم. کوشیدیم به دور از حب و بغض‌ها، در مدار منطق و عدالت حرکت کنیم تا آن‌چه می‌ماند دست‌کم نکته‌هایی برای حرکت در نقشه آینده روزنامه‌نگاری این مرز و بوم باشد.

در پایان از همه ارسال کنندگان آثار تشکر کرده و به برندگان تبریک می‌گوئیم و بر این باوریم که عدم برنده شدن برخی از همکاران به معنای نازل بودن آثار آن‌ها نیست، بلکه ناشی از محدودیت در انتخاب نفرات برتر بوده است.

ب: بیانیه هیات داوران بخش تولیدات چند رسانه ای پنحمین جشنواره مطبوعات آذربایجان شرقی

بررسی آثار رسیده این بخش از جشنواره موید این نکته بنیادین است، که فعالان عرصه رسانه ای همانند همه روزهای دشوار این سرزمین در قاموس پر فراز و نشیبش همراه، همدل و هم‌درد مخاطبان، به یک حس مشترک مقدس دست یافته اند، تا با هر آنچه که در دست دارند، با انعکاس واقعیات مرحمی بر دل آلام بی شمار مردم باشند، بی تردید این تلاش ستودنی است، اما بر اساس رویه رسالت داوری، لازم است مواردی را متذکر شویم.

همچون همیشه عنصر سرعت، شتاب و عجله در مسیر تولید آثار کاملا مشهود بود، همین امر راه را بر عنصر خلاقیت بسته بود و به ندرت با آثاری که پشتوانه فکری و ابداعی و هنری دارند، مواجه بودیم.

استفاده از قالب های آماده و طرح های گاها نخ نما در برخی بخش ها فاصله ای معنا دار با تولید آثار فاخر ایجاد کرده بود، هر چند می دانیم عدم تامین منابع مالی متناسب تولید این آثار از دلایل اصلی این معضل است، اما انتظار می رود هنرمندان و خبرنگاران این عرصه حداقل برای چنین رویدادهای فرخنده ای، آثار بدیع‌تر و اصیل تر تولید می کردند.

ارسال آثار غیر مرتبط با موضوع جشنواره اندکی تامل برانگیز است، چراکه برخی فعالان رسانه ای بدون مطالعه فراخوان جشنواره، آثاری را خارج از قواعد و قوانین تعریف شده ارسال کرده بودند که گاه علیرغم شایستگی، به مرحله داوری راه نیافتند.

نکته پایانی، سپاس و تقدیر عمیق هیات داوران از همت والا و اندیشه پویای فعالان عرصه چند رسانه ای استان است که همچنان با همت بلند مردانش با تمامی کاستی ها و کوتاهی ها و نامهربانی ها، قامت استوار کرده اند و چراغ این وادی خطیر را روشن نگه داشته اند.

ج: بیانیه هیات داوران بخش عکس

به استحضار می رساند از مجموع 36 مجموع عکس و تک عکس رسیده به دبیرخانه جشنواره از 16 عکاس، در مرحله نخست داوری سه گزارش تصویری و هفت تک عکس انتخاب و در نهایت از بین آنها نیز 2 گزارش تصویری و چهار تک عکس حایز رتبه های برتر شدند.

داوران پنجمین جشنواره مطبوعات استان آذربایجان شرقی 

الف: داوران بخش خبر: محمد عزیزی راد، محمد امین خوش‌نیت، پیمان پاکزاد،فرهاد باغشمال

ب: داوران بخش چند رسانه ای و عکس: غلامعلی طاهری فر، بهزاد پروین قدس، حسین صدری، علی حامد حق دوست

برچسب‌ها آذربایجان شرقی تبریز رسانه جشنواره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تبریز رسانه آذربایجان شرقی تبریز رسانه جشنواره پنجمین جشنواره مطبوعات همکاران رسانه ای رسانه های استان آذربایجان شرقی مطبوعات استان خانه مطبوعات هیات داوران آثار ارسالی هیئت داوران داوران بخش رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۷۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب

محمد برخوردار در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب در دو مرحله برگزار شده است که در مرحله اول ۱۹ استان و در مرحله دوم ۳۱ استان مشارکت داشتند که آثار آنان مورد داوری قرار گرفت و از ۸۵۰ اثر ارسالی، ۴۲ نفر به عنوان برگزیده معرفی شدند.

وی با بیان اینکه رتبه برتر را در بخش داستان بزرگسالان رشته داستان کودک، کسب کرده است افزود: هنر قادر است در هم افزایی میان نسل‌ها نقش داشته باشد و این درست است که شعر و قصه محصول چهار عنصر تفکر، خیال، احساس و تا حدودی تجربه خالق اثر است اما همه ی آثار خلق شده را می‌شود آتش زیر خاکستری دانست که نسیمی می‌تواند آن‌را شعله ور کند.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان ادامه داد: قصه، بازگویی حوادث ممکن الوقوع زندگی است که خیال نویسنده به آن شاخ و برگ می‌دهد و آن را برای شنیدن جذاب‌تر می‌کند و نوشته باید آیینه‌ای باشد که بتواند سیمای جامعه را در خود منعکس کند.

برخوردار با اشاره به اینکه جشنواره ادبی دوست من کتاب، جشنواره ادبی است خاطرنشان کرد: در این جشنواره اهمیتی خوبی برای آثار ادبی قائل شده است و توانسته اعتبار کسب کند و همانگونه که میدانیم داستان نویسی برای کودکان کمک به پرورش عواطف و افکار کودکان خواهد کرد.

کد خبر 6096926

دیگر خبرها

  • ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دو جشنواره ملی کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان شرقی برگزار می شود
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»
  • پنجمین قهرمانی متوالی بارسلونا در لیگ زنان اسپانیا؛ شکست ناپذیران جور تیم مردان را می‌کشند
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر منتشر شد