Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان انتخاب استاندار همدان و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با اینکه در نهایت، چه کسی کلید کاخ سبز همدان را دریافت می‌کند، به یکی از مهم‌ترین بحث محافل سیاسی این روزها در استان، تبدیل شده‌است.

بازار داغ شایعات تا الان چندین استاندار صد درصدی برای همدان، مشخص کرده اما فعلا هیچ حکمی از سوی وزارت کشور برای استاندار همدان، امضا نشده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر کشور که اختیار کامل برای انتخاب استاندارها را دارد، فرم‌هایی برای نظرسنجی و نمره دهی به گزینه‌های پیشنهادی برای پست استانداری تهیه و در اختیار مجمع نمایندگان استان‌ها قرار داده تا با کمک آن‌ها استاندار هر استان را انتخاب کند.

مجمع ناهماهنگ نمایندگان استان همدان بنا به دلایلی که بر اساس شنیده‌ها به دلیل اختلاف میان نمایندگان و عدم اجماع بود، در ابتدا اعلام کردند که انتخاب استاندار را بر اساس اصل تفکیک قوا به وزارت کشور واگذار می‌کنند و دخالتی در این زمینه ندارند!

بیان رعایت اصل تفکیک قوا در حالی مطرح شد که برخی نمایندگان، تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا کوچکترین عزل و نصب‌های حوزه انتخابیه خود را زیر سلطه داشته باشند!

انفعال مجمع نمایندگان استان همدان در اعمال نظر برای انتخاب استاندار با واکنش منفی مردم مواجه شد تا جایی‌که نماینده ولی فقیه در استان اعلام کرد که مجمع نمایندگان همدان می تواند در انتخاب استاندار موثر باشد و با وزارت کشور و دولت تعامل کند.

پس از کش و قوس‌های فراوان، مجمع ۹ نفره نمایندگان همدان از لیست ۲۷ نفره معرفی شده وزارت کشور، پنج نفر را انتخاب کردند اما لزوماً وزارت کشور اجباری برای انتخاب استاندار از لیست معرفی شده ندارد و می‌تواند استانداری خارج از لیست، انتخاب کند.

جلسه مجمع نمایندگان برای انتخاب استاندار در حالی برگزار شد که یکی از نمایندگان که چهره‌ای تاثیرگذاری در استان و کشور دارد، غایب بزرگ این جلسه بود و علت غیبت او در یکی از مهم‌ترین جلسات مجمع نیز قابل تامل است و به شایعات بروز اختلاف در میان نمایندگان استان، دامن می‌زند.

بر اساس اعلام برخی نمایندگان، بعد از رای‌گیری میان نمایندگان استان، قدیر نظامی با پنج رای، حمید عسگری و امیر ساکی با چهار رای، سالار آبنوس با سه رای انتخاب شدند و از میان سایر گزینه‌هایی که هر کدام دو رای داشتند با قرعه کشی مصطفی زمانیان را انتخاب و در لیست پیشنهادی پنج نفره مجمع نمایندگان، گنجاندند!

قدیر نظامی که بالاترین رای نمایندگان را به دست آورد، سابقه حضور در ستاد مشترک نیروهای مسلح را دارد، عسگری با کارشناسی ارشد علوم قضائی در استانداری همدان، آبنوش در بسیج مستضعفان و ساکی در وزارت بهداشت، کار کرده‌اند و زمانیان نیز با دکترای سیاستگذاری، مدرس دانشگاه است.

البته حمید عسگری ترجیح داد در این بین با انتشار دست‌خطی از خود انصرافش را از ادامه گمانه‌زنی برای انتخاب استاندار اعلام کرده و از لیست پتج نفره خارج شود.

تا این لحظه نمایندگان دلایل خود را برای انتخاب این لیست اعلام نکرده‌اند و در رابطه با اینکه بر اساس چه معیاری برخی نفراتی که تحصیلات و رزومه مرتبطی با استانداری همدان ندارند، معرفی کردند توضیحی ارائه ندادند.

حدس و گمانه‌زنی در رابطه با استاندار همدان و فاتح ساختمان سبز، تا روز تایید استاندار از سوی هیئت دولت همچنان ادامه دارد اما تا روز تایید هیئت وزیران، نمی‌توان به صورت صد درصدی استاندار همدان را معرفی کرد.

انتظار مردم استان همدان از نمایندگان خود این بود که گزینه‌ای برای استانداری پیشنهاد بدهند تا موقعیت استان را از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بشناسد و فعالیت‌های خود را بر اساس آن، ساماندهی کند چون استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی در استان، باید شخصی باشد که بتواند در حوزه سیاستگذاری اقتصادی و توسعه، بر اساس مزیت نسبی که در همدان وجود دارد، گام بر دارد.

با تمام کش و قوس‌های فراوان، مجمع نمایندگان استان همدان، لیست خود برای انتخاب استاندار را به وزارت کشور معرفی کردند اما در صورتیکه استاندار، از اعضای این لیست انتخاب شود، نباید خود را وام‌دار نمایندگان بداند بلکه باید بر اساس اصل تفکیک قوا فقط در حدود اختیارات نمایندگان به آن‌ها اجازه دخالت در امورات حوزه انتخابیه خود را بدهد تا شاهد نسل جدید پدرخوانده‌ها در استان، نباشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی استاندار همدان مجمع نمایندگان همدان انتخاب استانداران تفکیک قوا برای انتخاب استاندار نمایندگان استان استاندار همدان مجمع نمایندگان استان همدان وزارت کشور بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۱۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی فضائلی عضو دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره اهمیت حضور مردم در دور دوم انتخابات مجلس اظهار داشت: انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی از نظر اهمیت تفاوتی با انتخابات دور اول آن ندارد و همه آن مواردی که باعث اهمیت حضور و مشارکت در انتخابات دور اول مجلس بود، در این دوره نیز به همان اندازه تاثیرگذار است.

وی در گفتگو با ایرنا، افزود: مشارکت و حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل جایگاه مجلس و نقشی که نمایندگان مردم می‌توانند به واسطه بهبود روند قانونگذاری در کشور و نیز نظارت بهتر و دقیق‌تر بر اجرای قوانین داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است و این موارد در دور دوم انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم مانند دور اول انتخابات نمایندگان وجود دارد.

این فعال سیاسی بیان کرد: البته نمایندگان بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی در همان دور اول با کسب اکثریت آرا، مشخص شدند اما در تعدادی از حوزه‌ها از جمله در تهران، انتخابات به دور دوم کشیده شد که امید است مردم در این دور از انتخابات نیز مشارکت جدی داشته باشند.

هر چقدر مجلس در امر قانونگذاری بهتر عمل کند دستگاه‌ها مسیر دقیق‌تری خواهند داشت

فضائلی یادآور شد: باید امیدوار باشیم که در شهرهایی که انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شده است، مردم انقلابی، فهیم و همیشه در صحنه با درک بالای خود و با اهتمام لازم و مشارکت بالا پای صندوق‌های اخذ رأی حاضر شوند.

وی با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از دو بُعد حائز اهمیت است، عنوان کرد: در بُعد اول، این اهمیت مربوط به مجلس شورای اسلامی و جایگاه اصلی آن در حوزه قانونگذاری است که وظیفه تقنین قوانین کشور و ریل‌گذاری را بر عهده دارد و در حقیقت این مجلس است که مسیر اجرایی و آینده کشور را ترسیم می‌کند.

این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: بنابراین هر چقدر مجلس شورای اسلامی در امر قانونگذاری بهتر عمل کند و قوانین مصوب آن دقیق‌تر و ناظر بر اولویت‌های کشور باشد، به طور طبیعی می‌توانیم امیدوار باشیم مسیری که دستگاه‌های اجرایی در آینده بر اساس آن قوانین طی می‌کنند، دقیق‌تر و معطوف به اهداف جامعه باشد.

فضائلی گفت: در بُعد دوم، اهمیت مجلس شورای اسلامی به بحث نظارت آن بر اجرای صحیح قوانین بازمی‌گردد که این امر توسط نمایندگان مجلس انجام می‌شود و این نظارت هر چه دقیق‌تر و سالم‌تر انجام شود، می‌تواند در اجرای قوانین و در اینکه دستگاه‌های اجرایی وظایف‌شان را بهتر و دقیق‌تر انجام دهند، بسیار موثر باشد.

قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین در راس وظایف نمایندگان است

وی افزود: البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های دیگر هم نقش‌آفرینی دارند اما قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین، در رأس اموری است که باید در آن نقش‌آفرینی داشته باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی یک پیام بسیار مهم به همراه خواهد داشت و آن پیام این است که نشاط اجتماعی و سیاسی در جامعه ایران وجود دارد.

تحلیلگر سیاسی بیان کرد: ابراز و به نمایش گذاشتن این نشاط اجتماعی و سیاسی هم می‌تواند برای مردم ایران و هم برای کسانی که از بیرون مسائل کشور ما را تحلیل می‌کنند و بر اساس آن تحلیل‌ها، تصمیم‌هایی در خصوص نحوه تعامل با جمهوری اسلامی اتخاذ می‌کنند، موثر باشد.

فضائلی یادآورشد: این نشاط اجتماعی و سیاسی می‌تواند یک پیام به همراه داشته باشد و در مقابل کسانی که نگاه منفی به کشور ما داشته و رفتارهای خصمانه از خود بروز می‌دهند، نقش بازدارندگی خواهد داشت.

انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود

فضائلی گفت: مشارکت بالای مردم در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی برای دوستان کشور ما در سراسر دنیا هم یک پیام امیدوارکننده و خوشحال‌کننده را به همراه خواهد داشت و نشاط اجتماعی و سیاسی مردم ایران را در مقابل چشمان آنها به نمایش خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تعداد بیشتر نمایندگان تهرانی نسبت به نمایندگان شهرستانی، آنها هیات رئیسه مجلس دوازدهم را تعیین خواهند کرد، گفت: به عقیده من انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: البته نمایندگان تهران به لحاظ تعداد، در مجلس دوازدهم تعیین‌کننده هستند و تاثیرگذاری‌شان زیاد است ولی این طور نخواهد بود که مجلس دوازدهم و انتخاب هیات رئیسه آن، در انحصار آنها باشد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902976

دیگر خبرها

  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • کشتی همدان سروسامان می‌گیرد
  • قدردانی استاندار همدان از عملکرد بانک مسکن در تامین مالی ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • انتخاب رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری استان اصفهان
  • تشکیل مجمع خیرین حرم ساز در کهگیلویه و بویراحمد
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات تهران
  • اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند
  • ذکی زاده: امنا مخالف دیکته شدن ریاست مجلس از سوی جریانات بیرونی است/ همه نمایندگان باید در اداره مجلس نقش داشته باشند