Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- زمینه واگذاری ۱۵ مجموعه تاریخی و فرهنگی استان کرمانشاه به بخش خصوصی فراهم شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بناهای تاریخی، میراث ارزشمند باقی‌مانده از گذشته هستند که باید حفاظت شوند. همان‌گونه که این بناها می‌توانند به عنوان مکان گردشگری موجب درآمدزایی شوند، حفظ و مرمت آنها نیازمند پرداخت هزینه‌ زیادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانچه مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی غیرنفیس به بخش خصوصی واگذار شود علاوه بر اینکه مردم برای حفاظت از میراث فرهنگی آموزش می‌بینند می‌توانند برای خود کسب درآمد کنند و سود ببرند. این رویه در استان کرمانشاه نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

میرزایی مدیرعامل صندوق احیا و حفظ بناهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به استان کرمانشاه اظهار داشت: تاکنون شرایط واگذاری 15 مجموعه تاریخی این استان به بخش خصوصی فراهم شده است. 

وی با اشاره به اینکه در مزایده‌ای که اکنون در حال انجام است سه مجموعه خانه حاج آخوند، خانه فیض و مجموعه دیگری در حال واگذاری است عنوان کرد: در حوزه اورامانات و سایر بخش‌هایی که ثبت جهانی می‌شود، آن بناهایی که متعلق به مالکان خصوصی یا در مالکیت دولت است، زمینه واگذاری آن‌ها را می‌توان فراهم کرد.

مدیر جدید روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی مشخص شدمهم‌ترین بناهای تاریخی ایران را "متفاوت" ببینید!/ تصاویری کمتر دیده شده از کشتی بازمانده از دوران صفوی + فیلماحیای بناهای تاریخی گامی برای توسعه گردشگری در استان سمنان است/ واگذاری کاروانسرای دامغان به سرمایه‌گذار بخش خصوصی

مدیرعامل صندوق احیا و حفظ بناهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه مهمترین نقش ما تعیین و اعطای کاربری، تصویب طرح‌های مرمت و احیا، نظارت بر روند مرمت و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است گفت: در سال‌های گذشته خانه سوری در کرمانشاه به بهره‌برداری رسید و اکنون یکی از نقاط مهم علاقه‌مندان به میراث فرهنگی در جهت ارائه خدمت است.

میرزایی با اشاره به اینکه حمام نظام در کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار شده است افزود: مرمت حمام نظام به عنوان یک حمام ایرانی در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

وی عنوان کرد: اخیراً در واگذاری‌ها خانه رنده‌کش، خانه حاج‌آخوند و حمام حاج شهباز خان نیز با کارکردهای مختلف واگذار خواهند شد و حمام حاج شهباز خان به عنوان نخستین خانه خلاق صنایع دستی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل صندوق احیا و حفظ بناهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: به استناد قانون حمایت از مالکان بناهای تاریخی هر مالکی که بنای واحد ارزش تاریخی یا ثبت ملی داشته باشد با مراجعه به نمایندگی‌های صندوق و خود صندوق می‌تواند با تعیین کاربری مناسب و تصویب طرح‌های مرمت با 30 درصد پیشرفت فیزیکی از تسهیلات 70 درصدی صندوق توسعه استفاده کنند.

میرزایی افزود: با این اقدام ضمن حفاظت از بناهای تاریخی که در مالکیت بخش خصوصی اعم از حقیقی و حقوقی قرار دارد زمینه بهره‌برداری از آن‌ها فراهم می‌‌شود.

انتهای پیام/832/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی بناهای تاریخی بخش خصوصی بهره برداری صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۲۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی واگذاری بناهای تاریخی مناطق روستایی به دهیاری‌ها/اختصاص تسهیلات کم بهره جهت بازسازی بناها

روند واگذاری بناهای تاریخی واقع در مناطق روستایی به دهیاری‌ها بررسی و بر اختصاص تسهیلات کم بهره برای بازسازی این بناها تأکید شد.

به گزارش ایسنا، نشست مشترک سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با حضور مسئولین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مهیار نورعلی معاون امور دهیاری‌ها و اشکان جعفرکریمی مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد.

مهیار نورعلی معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشوراعلام کرد: در این نشست مقرر شد وفق مفاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک، بناهای تاریخی واقع در مناطق روستایی کشور به دهیاری‌ها و شرکت‌های تعاونی دهیاری ها واگذار شود.

وی افزود: دراین تفاهم‌نامه همچنین مقرر شد، منابع مالی مورد نیاز برای بازسازی این بناها نیز از طریق اختصاص تسهیلات کم بهره تأمین و با همکاری بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، مشکلات دسترسی و ساختاری آنها مرتفع شود.
 
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در این جلسه عنوان شد که این اقدام می‌تواند ضمن حفظ و احیای بناهای تاریخی واقع در مناطق روستایی به عنوان میراث فرهنگی کشور، موجب توسعه زیرساخت های گردشگری و رونق کسب و کار در روستاها و درآمدزایی برای دهیاری ها و شرکت های تعاونی دهیاری ها شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • برگزاری مزایده بناهای تاریخی استان مرکزی در نیمه نخست سال جاری
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • بررسی واگذاری بناهای تاریخی مناطق روستایی به دهیاری‌ها/اختصاص تسهیلات کم بهره جهت بازسازی بناها
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد