Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@04:05:33 GMT

یک زمستان سخت در راه است!

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۴۵۸۱

یک زمستان سخت در راه است!

فرارو- "نشریه اشپیگل" در گزارشی ضمن پرداختن به مساله شیوع ویروس کرونا در فصول پاییز و زمستانِ آتی، به طور خاص به این مساله اشاره دارد که به دلیل ماهیتِ متغیر و جهش یافته ویروس کرونا، انتظار می‌رود که به طور خاص شاهد زمستانی سخت از منظر شیوع ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان باشیم. امری که صرفا میزان تبعات و خسارت زیانبار آن، با افزایش سطح واکسیناسیون در کشور‌های مختلف جهان و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، امکان کاهش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشپیگل در این رابطه می‌نویسد: «یک سال قبل، جهان نسبت به پدیده شیوع ویروس کرونا و مقابله با آن تا حد زیادی خوش بین بود. کارشناسان و متخصصان بیماری‌های عفونی، ایده‌هایی روشن مبنی بر اینکه چطور به بهترین وجه می‌توان با شیوع ویروس کرونا مقابله کرد و یا حتی آن را شکست داد ارائه می‌کردند.

"آنتونی فائوچی" ویروس شناس مشهور آمریکایی در جریان مصاحبه‌ای در آگوست سال ۲۰۲۰ به اشپیگل گفت: "اگر ما نوعی از واکسن کرونا را دریافت کنیم که تا ۷۰ درصد از اثربخشی برخوردار باشد و ما آن را با برخی رویه‌های مناسب در حوزه‌های بهداشت و درمان نیز همراه سازیم، من فکر می‌کنم که می‌توانیم به نحو خوبی کنترلِ پاندمی ویروس کرونا را ظرف یک سال به دست گیریم".

با این همه ما اکنون واکسن‌های بسیار کاراتر و موثرتری را داریم و آن‌ها خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کردیم وارد بازار‌های مصرف شده اند. با این همه، ویروس کرونا و سویه‌های جدید آن همچنان ظهور پیدا می‌کنند و خوش‌بینی‌ها مبنی بر به کنترل درآوردن شیوع این ویروس توسط انسان را به چالش می‌کشند. ویروس کرونا به مراتب بیشتر از آنچه که متخصصان انتظار داشتند، جهش پیدا کرد و واگیرتر شد و به چالشی اساسی علیه واکسن‌های موجود تبدیل شد.

به گزارش فرارو، در شرایط فعلی "سویه دلتا"، به اصلی‌ترین و غالب‌ترین سویه ویروس کرونا در جهان تبدیل شده است. این سویه قادر است از یک فرد، به شش الی هفت فرد (در نبودِ رعایت پروتکل‌های بهداشتی) انتقال پیدا کند. این آمار تقریبا حاکی از این است که سویه دلتا از قدرت انتقال بیش از دو برابری در مقایسه با ویروس اصلی و اولیه ویروس کرونا که در سال ۲۰۲۰ ظهور و گسترش پیدا کرد، برخوردار است. البته که واکسن‌های موجود نیز تا حد زیادی مقاومتِ قابل توجهی را در برابر ابتلا به ویروس کرونا ایجاد می‌کنند. با این حال، میزان مراقبتی که این واکسن‌ها ایجاد می‌کنند تا حدی کمتر از مقاومت و مراقبتی است که در برابر ویروس اولیه کرونا ایجاد می‌کردند.

یک زمستانِ سخت

در شرایط فعلی، با توجه به ظهور سویه‌های جدید ویروس کرونا، تا حد زیادی امید‌ها دال بر اینکه در فصل پاییز به ایمنی دسته جمعی برسیم تضعیف شده اند. اکنون شاهد اوج گیری مجدد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان هستیم. "لوتار ویلر" رئیس انیسیتو رابرت کُخ آلمان (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آلمان) می‌گوید: "اگر ما سطح واکسیناسیون را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش ندهیم، امواجِ آتی شیوع ویروس کرونا می‌توانند فاجعه بارتر و سهمگین‌تر باشند".

درست به همین دلیل است که بسیاری معتقدند زمستانِ دومِ شیوع ویروس کرونا در جهان، زمستانی سخت و چالشی خواهد بود. زمستانی که هیچکس نمی‌تواند حدس بزند در آن چه اتفاق‌هایی خواهد افتاد. آنچه که در ادامه راه اتفاق می‌افتد، تا حد زیادی به روند واکسیناسیونِ ویروس کرونا بستگی دارد با این حال به این مساله نیز مرتبط است که ویروس کرونا چگونه جهش پیدا می‌کند.

حتی برای ویروس شناسان برجسته جهان نظیر "اِما هادکرافت" از دانشگاه بِرن، انجام پیش بینی در مورد آینده ویروس کرونا، کاری عبث و بیهوده است. وی تاکید می‌کند که "ما در شرایط فعلی، در موقعیتی نیستیم که بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که ویروس کرونا چگونه جهش پیدا می‌کند. این ویروس همچنان ما را شگفت‌زده می‌کند. هیچ کس انتظار نداشت که ویروس کرونا جهش‌هایی را که تاکنون از خود نشان داده، به ثبت برساند".

این مساله تا حدی می‌تواند به این دلیل باشد که سویه دلتای ویروس کرونا از این قابلیت برخوردار است که به محض بیمار کردن یک فرد، خیلی سریع تکثیر شود.

با این حال حتی توالیِ ژنومی یک سویه جدیدِ در حال ظهور، اطلاعات بسیار کمی را به ما در مورد اینکه ساختار جهشیِ ویروس کرونا به چه شکل است، می‌دهد. برای مثال، سویه C.۱.۲ که ابتدا در آفریقای جنوبی ظهور پیدا کرد، در نگاه اول خیلی تهدیدکننده به نظر می‌رسید. این سویه به شدت از قابلیت جهش برخوردار بود. بیشتر از هر جهش ویروس دیگری در جهان. متخصصان به طور خاص تاکید داشته اند که این سویه، بین ۴۴ تا ۵۹ سویه پس از ویروس اصلی کرونا که برای نخستین بار از ووهان شیوع پیدا کرد را در بر می‌گیرد.

با این حال اینطور به نظر نمی‌رسد که سویه C.۱.۲ اکنون بتواند جایِ سویه دلتا را بگیرد. "تولیو دی اولیویرا" از دانشگاه دوربان آفریقای جنوبی می‌گوید: "سویه دلتا جهش‌های نسبتا کمی دارد. اما همچنان می‌تواند از سویه C.۱.۲ قوی‌تر باشد".

سویه‌های خطرناک تری را در ادامه راه خواهیم دید

آنچه تاکنون گفتیم به این معنا نیست که سویه دلتا تا ابد سویه غالبِ ویروس کرونا باقی خواهد ماند. به دلیل اینکه روند واکسیناسیون کرونا در جهان با سرعت مناسبی طی نمی‌شود، احتمالا سویه‌های خطرناک تری را در ادامه راه خواهیم دید.

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا محققان دانشگاه هاروارد انجام داده اند، در شریط کنونی احتمال اینکه سویه‌های واگیردار تری در مقایسه با سویه دلتا ظهور کنند، کاملا وجود دارد. سویه‌هایی که عملا می‌توانند عفونی‌تر از سویه دلتا باشند و کارایی واکسن‌ها را نیز تا حد زیادی کاهش دهند. در این مسیر تنها با گسترش روند واکسیناسیون و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است که می‌توان از ظهور و گسترش یکچنین سویه‌هایی جلوگیری کرد.

در این مسیر، رفتار‌های مراقبتی در برابر شیوع ویروس کرونا نیز بسیار مهم هستند. مثلا در کشوری نظیر انگلیس که آمار‌های واکسیناسیون به شدت بالا هستند، با این حال دولت این کشور تا حدی نظارت‌ها جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در این کشور کاهش داده و حتی پس از افزایش آمار واکسیناسیون در انگلیس، روزی را به نام "روز آزادی" اعلام کرده است (آزادی از ویروس کرونا). این مساله موجب شده تا بار دیگر انگلیس و کشور‌های دیگر جهان که با آن ارتباط دارد تا حدی با شیوع ویروس کرونا مواجه شوند.

نباید فراموش کرد که صرفِ انجام واکسیناسیون قادر به کنترل روند شیوع ویروس کرونا نیست. مخصوصا کشور‌هایی که روند واکسیناسیون در آن‌ها به آرامی انجام می‌شود. اینکه ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند جهش پیدا کرده و عفونی باشد، هنوز سوالی است که پاسخی به آن داده نشده است. با این حال، کارشناسان و متخصصان بر این باورند که هنوز جایِ زیادی برای تشدید روند عفونی شدن و جهش یافتن ویروس کرونا وجود دارد که ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم. نباید فراموش کرد که یک ویروس بسته به شرایط زمانی و مکانی مختلف، می‌تواند خطرناک‌تر شود. این تصور که نقطه‌ای مشخص در جهش ویروس‌ها وجود دارد (نقطه پایان) که آن‌ها دیگر به افرادی که میزبانشان می‌شوند آسیب نمی‌زنند، تنها یک اشتباهِ تئوریک است.

امکان دارد سویه‌هایی جدید از ویروس کرونا ظاهر شوند که به شدت در برابر واکسن‌های فعلیِ این ویروس، مقاوم باشند. در این زمینه به طور خاص به این نکته اشاره می‌شود که اگر پروتئینِ موجود در ویروس کرونا، لایه‌ای نامرئی همچون برخی سلول‌های سرطانی ایجاد کند، احتمال اینکه واکسن‌های کنونی بی اعتبار شوند، کاملا وجود دارد. با این حال تمامی این مسائل هنوز حدس و گمان هستند.

با این همه، با توجه به اینکه هنوز درمانی قطعی و واکسنی که از ۱۰۰ درصد کارایی جهت مقابله با ویروس کرونا برخوردار باشد تولید نشده، برخی متخصصان اینگونه استدلال می‌کنند که در شرایط فعلی، هیچ درمان موثری برای ویروس کرونا وجود ندارد. از این رو انتظار می‌رود که این ویروس برای سال‌ها با ما باشد».

منبع: فرارو

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا دلتا پروتکل های بهداشتی روند واکسیناسیون شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا شرایط فعلی ویروس کرونا تا حد زیادی طور خاص سویه دلتا جهش پیدا واکسن ها تا حدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۴۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب

آفتاب‌‌نیوز :

از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بهزاد حاتمی افزود: کبد چرب الکلی در پی مصرف طولانی الکل ایجاد می‌شود و کبد چرب غیرالکلی عمدتا در زمینه سندرم متابولیک مثل چاقی، دیابت و چربی خون بالا فرد را مبتلا می‌کند.

وی با اشاره به این که کبد چرب یعنی رسوب چربی در کبد به میزانی که بیش از پنج تا ۱۰ درصد وزن کل آن را تشکیل می‌دهد، اظهارداشت: پیشرفت رسوب چربی در کبد ممکن است باعث ایجاد التهاب در سلول‌های کبدی و به دنبال آن به مرور باعث ایجاد فیبروز پیشرفته کبدی و سیروز شود.

این فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش، ادامه داد: کبد چرب در اکثر موارد علامتی ندارد و بیمارانی که غالبا به طور اتفاقی سونوگرافی شکم به دلایل دیگر انجام می‌دهند متوجه چرب بودن کبد خود می‌شوند و یا در طی بررسی علت افزایش آنزیم‌های کبدی، کبد چرب تشخیص داده می‌شود.

وی با بیان این که کبد چرب در صورتی که علامت‌دار شود با نشانه‌هایی، چون احساس کسالت و خستگی، تهوع و درد یا ناراحتی مبهم در سمت راست بالای شکم خود را نشان می‌دهد، تاکید کرد: در صورتی که کبد چرب باعث التهاب و آسیب پیشرونده کبد شود می‌تواند منجر به بیماری پیشرفته کبدی یا سیروز شود.

وی ادامه داد: کبد چرب شایع‌ترین علت بیماری مزمن کبدی در کشور‌های غربی به حساب می‌آید و شیوع آن بین ۱۰ تا بیش از ۴۰ درصد (بطور متوسط ۲۵ درصد) است.

حاتمی در ادامه به شیوع بالای کبد چرب در ایران اشاره کرد و توضیح داد: این بیماری در کشور حتی از متوسط جهانی بالاتر است، طبق برخی آمار موجود شیوع کبد چرب در ایران حدود ۴۰-۳۰ درصد در جمعیت بالای ۱۸ سال است.

وی شایع‌ترین سن بروز کبد چرب را دهه چهارم و پنجم زندگی عنوان کرد و گفت: بیماری کبد چرب در مردان شایع‌تر است، ولی در عین حال برخی مطالعات نیز شیوع بالاتر کبد چرب در زنان را گزارش کرده‌اند.

این فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش بالغین، ادامه داد: با توجه به سیر روزافزون شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان، به نظر می‌رسد که سن شیوع کبد چرب پایین‌تر شده است و افزایش شیوع کبد چرب در کودکان زنگ خطری است که باید توجه جدی به آن معطوف داشت.

وی افزود: پیروی از سبک غلط زندگی، کم تحرکی و استفاده روزافزون از تنقلات و غذا‌های آماده پر کالری (فست فود) از عوامل مهم افزایش شیوع کبد چرب در کودکان و بزرگسالان است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که اضافه وزن و چاقی، دیابت، چربی خون بالا و سندرم متابولیک از عوامل خطر عمده ابتلا به کبد چرب هستند، توضیح داد: برخی بیماری‌ها نیز از جمله کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، آپنه انسدادی در موقع خواب ممکن است با کبد چرب همراه باشند. همچنین برخی دارو‌ها نیز ممکن است باعث ایجاد کبد چرب شوند. عوامل ژنتیکی و تفاوت‌های قومی نژادی نیز در ایجاد کبد چرب نقش دارند.

وی همچنین درباره ضرورت درمان بیماری کبد چرب گفت: کبد چرب در صورت عدم درمان علاوه بر این که ممکن است باعث آسیب پیشرونده کبدی، سیروز کبدی، نارسایی کبدی و بالاخره سرطان کبد شود، به عنوان عامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی عروقی نیز به شمار می‌رود. نخستین و اساسی‌ترین اقدام درمانی برای کبد چرب، ورزش و کاهش وزن است.

حاتمی با اشاره به این که بیمارانی که اضافه وزن یا چاقی دارند باید با اصلاح شیوه زندگی خود، ورزش و رژیم غذایی به کاهش وزن مبادرت کنند، اضافه کرد: در این افراد کاهش وزن سریع به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ به طوری که حتی ممکن است باعث تشدید آسیب کبدی نیز شود.

وی ادامه داد: میزان توصیه شده مجاز برای کاهش وزن ۰.۵ تا یک کلیوگرم در هفته است و در عین حال بهتر است این افراد روزانه حداقل ۴۵-۳۰ دقیقه ورزش متوسط (حداقل پنج روز در هفته) داشته باشند.

به گفته وی، در درصدی از افراد که اضافه وزن و چاقی نیز دارند (حدود ۲۰-۱۰ درصد) ممکن است کبد چرب ایجاد شود که در این گروه نیز ورزش منظم به بهبود کبد چرب کمک می‌کند.

حاتمی با تاکید بر کنترل مناسب قند خون در بیماران دیابتی و کنترل فشار خون و چربی خون به مبتلایان کبد چرب توصیه کرد: در برخی موارد نیز با تجویز پزشک استفاده از درمان دارویی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود افراد مبتلا به کبد چرب از مصرف غذا‌های پرکالری و پرچرب و به ویژه پرکربوهیدرات مانند فست فود، شیرینی جات و نوشابه‌های گازدار و خصوصا الکل اجتناب کنند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه در این بیماران توصیه می‌شود، البته باید توجه داشته باشند مصرف بیش از حد میوه‌هایی که محتوای فروکتوز بالایی دارند نیز باید خودداری کنند.

حاتمی با بیان این که مصرف قهوه نیز در بیماران مبتلا به کبد چرب مفید است، گفت: البته مصرف بیش از حد قهوه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • در زمستان پیاز سبز بخورید!
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • اردیبهشت ماه، زمان کنترل و کاهش خسارت کرم خراط درختان گردو
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند