Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا رویترز افزود:‌این نهاد امنیتی آسیایی که در سال ۲۰۰۱ به عنوان مکانی برای برقراری تماس و ارتباط میان روسیه، چین و کشورهای عضو شوروی سابق در آسیای میانه، تشکیل شد، چهار سال پیش با نگرشی برای ایفای نقش گسترده تری به منظور ایجاد توازن در برابر نفوذ غرب در این منطقه، هند و پاکستان را هم به عضویت پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویترز، حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در نشست شانگهای را نشانه ای از افزایش نفوذ این سازمان منطقه ای خواند. 

به گزارش این خبرگزاری، رئیسی در سخنرانی خود در این نشست از فرصتی که این عضویت برای ایران به عنوان کشوری واقع در مسیر کمربند و جاده چین برای پیوستن و مشارکت در محافل و گروه های مهم بازرگانی در سراسر منطقه اوراسیا پدید آورده، ابراز خرسندی کرد. او با اشاره به همانندی تحریم ها علیه ایران با تروریسم، افزود: این سازمان باید سازوکاری برای کمک به تهران به منظور ازبین بردن تحریم ها، طراحی کند.

رئیسی در سخنان خود در این نشست افزود که هیچ مانعی نمی تواند از فعالیت های صلح و مسالمت آمیز هسته ای ایران جلوگیری کند که در چارچوب مقررات بین المللی قرار دارند. دیپلماسی تنها در صورتی تاثیر گذار خواهد بود که همه طرف ها به آن پایبندی نشان دهند.

روسیه و چین به همراه چند کشور غربی اعضای پیمان هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) هستند که تهران بر اساس آن با محدودیت هایی برای برنامه هسته ای خود در برابر لغو تحریم ها موافقت کرده بود. اما واشنگتن در سال ۲۰۱۸ با خروج از آن، تحریم های مالی بر ایران را بازگرداند و مذاکرات سال جاری (۲۰۲۱) برای احیای آن نیز از هنگام پیروزی رئیسی در انتخابات، متوقف مانده است. 

در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران هشت کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

برچسب‌ها برجام هند روسیه اورآسیا پاکستان تروریسم تحریم واشنگتن چین تاجیکستان آسیای میانه پروندهٔ خبری سازمان همکاری شانگهای و اقتدار شرق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام هند روسیه برجام هند روسیه اورآسیا پاکستان تروریسم تحریم واشنگتن چین تاجیکستان آسیای میانه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۶۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت وگو کرد.

در جریان دیدار وزرای دفاع ایران و قزاقستان که برای نخستین بار پس از ۳۰ سال در حاشیه اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در آستانه قزاقستان صورت گرفت، طرفین بر افزایش ظرفیت‌ها و آمادگی‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌های دفاعی تاکید کردند.

در این ملاقات ژنرال 《روسلان ژاک سیلیکوف》 وزیر دفاع قزاقستان نخستین حضور وزیر دفاع ایران در اجلاس وزرای دفاع شانگهای پس از عضویت کامل ایران را تبریک و ابراز امیدواری کرد: حضور ایران در این سازمان موجب تقویت و پیشبرد برنامه‌ها و ماموریت‌های این سازمان گردد.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با یادآوری برخی ابعاد همکاری‌های دفاعی فعلی دو کشور در زمینه‌های آموزشی و طب نظامی خواستار گسترش این همکاری‌ها شد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات ضمن دعوت از همتای قزاقستانی خود برای سفر به تهران تاکید کرد: ایران کاملاً آماده گسترش همکاری‌های دو جانبه دفاعی است.

در پایان این دیدار وزرای دفاع ایران و قزاقستان تشکیل کارگروه جهت ساماندهی و پیشبرد همکاری‌های دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

کد خبر 6089370 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه