Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی نصیری مدیر جهاد کشاورزی سپیدان با بیان اینکه یش از دو هزار باغدار سپیدانی برداشت انگور از تاکستان‌های دیم در این شهرستان را آغاز کردند، گفت: سطح زیر کشت انگور دیم در شهرستان سپیدان پنج هزار هکتار است.

او ادامه داد: میانگین تولید این محصول سه و نیم تن در هکتار است و پیش بینی می‌شود امسال ۱۷ هزار تن انگور دیم از باغ‌های شهرستان برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان با بیان اینکه مهمترین ارقام انگور دیم در سپیدان عسکری، ریش بابا، شیرازی، رطبی و سیاه سمرقندیست گفت: رقم عسکری به عنوان رقم زودرس و سمرقندی به عنوان رقم دیررس در شهرستان برداشت می‌شود.

او افزود: این ارقام علاوه بر تطابق و سازش پذیری با شرایط دیم، از مقاومت بالایی نسبت به آفات و بیماری ها، عملکرد مطلوب دارد و از طعم، مزه و بازار پسندی رضایت بخشی نیز برخورداراست.

نصیری تصریح کرد: محصول تولیدی از تاکستان‌های دیم این شهرستان به دلیل استفاده از کود‌های دامی و کمپوست و حداقل استفاده از کود‌های شیمیایی و سموم دفع آفات در زمره محصولات سالم به شمار می‌آید.

نصیری افزود: صد درصد باغ‌های انگور در شهرستان سپیدان دیم است و غالبا در اراضی شیب دار کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان گفت: انگورسپیدان علاوه بر تامین بازار‌های استانی به استان‌های جنوبی و همجوار فارس هم صادر می‌شود.

شهرستان سپیدان یکی از مناطق کوهستانی و سردسیر فارس است و در فاصله ۷۵ کیلومتری شیراز مرکز استان قرار دارد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی سپیدان برداشت انگور انگور دیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۶۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور

تیزر مستند «بارگادون» ساخته ابراهیم شفیعی منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مستند «بارگادون» به آداب و رسوم خوشه‌چینی انگور و تهیه کشمش در شهرستان اسفرورین می‌پردازد.

در شهرستان اسفرورین انگور تازه‌فروشی نمی‌شود بلکه انگور‌ها طی فرآیندی به کشمش تبدیل و سپس به فروش می‌رسند.

در شهریورماه در شهر اسفرورین انگور‌ها را می‌چینند و در معرض آفتاب قرار می‌دهند تا به کشمش تبدیل شود، به این فرآیند «بارگادون» گفته می‌شود.

اسفرورین یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های تات‌نشین ایران است و مردم آن به زبان تاتی از زبان‌های ایرانی شاخه شمال‌غربی سخن می‌گویند. پیشینه این زبان به دوران ماد‌ها بازمی‌گردد.

«بارگادون» تازگی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی راه یافته است.

عوامل این مستند عبارتند از: تحقیق، نگارش و کارگردان: ابراهیم شفیعی، تهیه کننده: علیرضا، ولی پور، مدیر تصویربرداری: محمد معدنی، آهنگساز: اکبر بلالی، تدوین: ابراهیم شفیعی و سحر برجی حسن کیاده، صداگذاری: محمدحسن صفابخش، صدابردار: سیدجلال سعادت‌یار، مشاور پروژه: دکتر عمران رحیمی‌فر، طراح پوستر: محمدحسن صفابخش.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • طبیعت زیبای بهاری کوه رنج و گمبیل شهرستان سپیدان
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود