Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@00:26:59 GMT

کاهش اثر جزایر گرمایی شهر با چمن مصنوعی خنک‌کننده

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۸۷۷۶

کاهش اثر جزایر گرمایی شهر با چمن مصنوعی خنک‌کننده

هلندی‌ها برای کاهش جزایر حرارتی شهری و مدیریت پایدار آب نوعی چمن مصنوعی تهیه کردند که اثر خنک کنندگی طبیعی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نگرانی‌های زیادی در مورد استفاده از مقادیر زیادی پودر لاستیک حاصل از بازیافت لاستیک‌های ضایعاتی، برای ساخت چمن مصنوعی وجود دارد. این ماده به دلیل انتشار احتمالی ترکیبات سمی (مانند سرب) در هوا و همچنین آب می‌تواند بر سلامت انسان و محیط زیست تأثیر منفی بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، چمن مصنوعی نقطه ضعف بزرگی دارد چراکه در زیر نور خورشید بیشتر و سریع‌تر از چمن طبیعی گرم می‌شود. در تابستان، دمای بعضی از سطوح شهری به ۶۰ درجه می‌رسد به طوری که چمن‌ها را کاملاً غیرقابل استفاده می‌کند! این پدیده باعث ایجاد جزیره گرمایی شهری می‌شود که طی آن درجه حرارت در یک منطقه به میزان قابل توجهی بالاتر از سایر نقاط دیگر شهر است؛ این اتفاق به ویژه در شهرهایی می‌افتد که دارای ورزشگاه‌ها زیادی با چمن مصنوعی است.

سیستم چمن مصنوعی که توسط مرکز تحقیقات آب هلند ساخته شده شامل یک زیر بستری از واحدهای ذخیره آب است که در آن آب باران جمع‌آوری و ذخیره می‌شود. این واحدها که از مواد بازیافتی ساخته شده است، دارای لوله‌های بسیار نازکی است که به طور طبیعی آب را با اثر مویرگی به سطح چمن مصنوعی منتقل می‌کنند. در روزهای آفتابی، آب تبخیر می‌شود و به طور طبیعی محل وجود چمن و اطراف آن را بدون نیاز به آبیاری خنک کرده و در نتیجه به خنک شدن شهر کمک می‌کند.

این سیستم خنک کننده غیرفعال علاوه بر کاهش قابل توجه سهم زمین‌های مصنوعی در پدیده جزیره گرمایی شهری، ابزار دیگری برای مدیریت آب باران ارائه می‌دهد.

داده‌های حاصل از سنسورهای نصب شده در تمام سایت‌های چمن مصنوعی نشان می‌دهد که برای مثال در گرم‌ترین دوره‌های سال، دمای سطح چمن مصنوعی معمولی ۶۲.۲ درجه سانتی گراد بوده در حالی که این دما برای سطح چمن مصنوعی "خود خنک کننده" ۳۵.۹ درجه سانتی گراد گزارش شده است؛ این تفاوت اثر چشمگیری بر کاهش دمای شهر دارد.

کد خبر 522594

منبع: ایمنا

کلیدواژه: چمن مصنوعی جزایر گرمایی جزایر گرمایی شهری کاهش اثرات جزایر گرمایی شهرهای جهان هلند شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق چمن مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۸۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارتباطات : جزایر سه‌گانهٔ خلیج فارس با موفقیت از طریق فیبر نوری به سرزمین اصلی متصل شدند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:خلیج فارس، دریایی استراتژیک و راهبردی در دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

به گزارش مهر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی گفت: خلیج فارس، دریایی استراتژیک و راهبردی در دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی افزود: سال گذشته با همت متخصصین کشور و بادانش بومی، جزایر سه‌گانه همیشه ایرانی خلیج فارس از طریق فیبر نوری به سرزمین اصلی متصل شدند تا زیرساخت لازم برای ارائه ارتباطات پایدار و پرسرعت به هموطنان عزیز ساکن جزایر فراهم شود.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زیبایی خیره کننده جزایر ناهموار و منحصر به فرد لوفوتن در نروژ (فیلم)
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود
  • جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • اتصال جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به سرزمین اصلی
  • وزیر ارتباطات : جزایر سه‌گانهٔ خلیج فارس با موفقیت از طریق فیبر نوری به سرزمین اصلی متصل شدند
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • تمدید مهلت ثبت‌ نام در آزمون استخدامی معلمان ویژه بشاگرد و جزایر هرمزگان