Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون ویژه «جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی»، جزئیات و فواید طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار را تشریح کرد. سید شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به فواید طرح تسهیل صدور برخی مجوز‌های کسب و کار در مجلس، گفت: پایین بودن نرخ رشد سرمایه‌گذاری، پایین بودن نرخ رشد تولید و به دنبال آن، پایین بودن نرخ سطح اشتغال و در مقابل آن رشد نرخ بیکاری در جامعه باعث شد تا این طرح تدوین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مجموعه مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از عواملی که زمینه‌ساز این شرایط شده سختی محیط کسب و کار است، به گونه‌ای که ما در زیرشاخص شروع کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۲۷ را داریم و این شرایط به واقع شرایط نامساعدی است.
وی با اشاره به اصلاح ماده ۷ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس ادامه داد: ما در شرایطی ملاحظه کردیم اصلاح این ماده مؤثر بوده و اما کافی نیست لذا ما امسال آمدیم و ماده ۷ مکرر را بعد از حدود یکسال بررسی در کمیسیون و مراکز پژوهشی به قانون الحاق کرده و به صحن آوردیم.
رئیس کمیسیون ویژه «جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی» بیان داشت: ما در این راستا تلاش می‌کنیم تا محیط کسب و کار تسهیل شود لذا به طور مشخص این طرح از سه بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول این طرح مجوز‌های کسب و کار به دو بخش ثبت محور و تأیید محور تقسیم شده است.
حسینی با اشاره به ویژگی مجوز‌های تأیید محور اظهار داشت: مجوز‌های تأیید محور آن‌هایی هستند که می‌تواند مخاطرات زیست محیطی، سلامت، سلامت عمومی و اجتماعی، سلامت امنیتی و تصرف در منابع طبیعی را شامل شوند.
این نماینده مجلس ادامه داد: در این بخش، هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار این موارد را احصا می‌کند و هیئت وزیران می‌بایست در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و موضوعات مندرج را تصویب کند.
رئیس «کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی» در ادامه با اشاره به ویژگی مجوز‌های ثبت محور اظهار داشت: در این بخش سامانه‌ای وجود دارد و در این سامانه استاندارد‌ها و ضوابط ثبت می‌شوند و کسانی که متقاضی این دسته از فعالیت‌ها هستند اگر مطابق با آن دستاورد‌ها و ضوابط اقدام به ثبت کنند این سامانه در واقع این اعلام را به منزله صدور مجوز، آنهم با شناسه واحدی که صادر می‌کند، تلقی خواهد کرد؛ بدین ترتیب بخش قابل توجهی از فعالیت‌های کسب وکار از بروکراسی پیشین صدور مجوز خلاصی پیدا خواهد کرد با این حال نظارت‌های پسینی در زمینه این دسته از مجوز‌های کسب و کار مد نظر قرار خواهد داشت.
عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس تأکید کرد: همچنین پیش‌بینی شده است در مجوز‌های کسب و کار در قالب ثبت محور چنانچه فرد درخواست مجوز خود را در سامانه مذکور ثبت کرد و دستگاه صدور مجوز تعلل داشت پس از انقضای آن زمان، مجوز صادر شده قلمداد می‌شود و دیگر نیازی به صدور مجوز به آن مفهوم نیست.
حسینی تصریح کرد: قسمت دوم این طرح برمی‌گردد به شفاف‌سازی در قرارداد‌های تسهیلات بانکی به گونه‌ای که فردی که اقدام به اخذ تسهیلات می‌کند قراردادش در یک سامانه به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود و خودش به عنوان ذینفع به آن دسترسی خواهد داشت و این قرارداد در واقع قابل دسترسی است که پیش‌تر چنین اتفاقی وجود نداشت.
وی با اشاره به قسمت سوم طرح مذکور تأکید کرد: همچنین در این طرح برای رفع تعارض منافع و برخی از محدودیت‌های زائد تلاش شده است. در حال حاضر ما در بسیاری از شاخص‌ها به عنوان مثال در تعداد وکیل در یکصد هزار نفر عقب هستیم لذا فرض کنید اگر متوسط این موضوع در دنیا بالغ بر ۲۴۰ نفر است این رقم در ایران به کمتر از ۹۰ نفر می رسد و این بررسی‌ها برمی‌گردد به شیوه پذیرش وکلا.
این نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر در شیوه پذیرش وکلا و سردفتران بیشتر روی سهمیه تأکید می‌شود بنابراین در این طرح همانطور که در طرح تحول قضایی آمده است؛ ما رقابت علمی و نصاب علمی را جایگزین محدودیت‌ها و سهمیه‌ها کرده‌ایم.   بیشتر بخوانید: طرح تسهیل صدور برخی مجوز‌های کسب وکار؛ مهمترین مانع‌زدایی از اشتغال جوانان   انتهای پیام/ برچسب ها: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم اصل ۴۴ قانون اساسی مجوز های کسب و کار صدور مجوز کسب وکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۰۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز الکترونیک کسب و کار

محمود رشیدی‌اقدم مدیرکل اقتصاد و دارایی کرمانشاه گفت : یکی از مهم‌ترین اقداماتی که هم‌اکنون توسط وزارت اقتصاد در حال انجام است موضوع تبدیل مجوز‌های کسب و کار کاغذی به الکترونیک و دریافت کد یکتا است که در صورت عدم دریافت مجوز الکترونیک توسط اصناف و سایر واحد‌های صنفی تا پایان اردیبهشت‌ماه پروانه آنها باطل می‌شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه گفت: اصناف و واحد‌های صنفی باید تا پایان اردیبهشت‌ماه نسبت به دریافت پروانه کسب و کار الکترونیک خود اقدام کنند، اما در غیر این صورت نمی‌توانند از تسهیلات دولتی بهره‌مند شوند.

رشیدی‌اقدم تصریح کرد: صاحبان کسب و کار و اصناف کرمانشاهی می‌توانند با مراجعه به سامانه درگاه ملی مجوز‌ها در کمتر از سه دقیقه با وارد کردن کد ملی، کد پستی و شماره پروانه خود برای دریافت پروانه الکترونیک اقدام کنند و یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان این فرآیند را انجام دهند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه درگاه ملی مجوز‌ها ادامه داد: یکی از کار‌های بسیار مهم دولت سیزدهم راه‌اندازی درگاه ملی مجوز‌ها است که در گذشته اگر فردی متقاضی دریافت پروانه کسب و کار بود باید مراحل اداری را برای دریافت پروانه طی می‌کرد و به نوعی به کفش آهنین نیاز بود، اما اکنون این روند اصلاح شده و هزینه صدور مجوز نیز اندک است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه افزود: سامانه درگاه ملی مجوز‌ها با اطلاعات کافی، به صورت شفاف نسبت به صدور مجوز‌ها اقدام می‌کند و یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح کوتاه شدن زمان صدور مجوز کسب و کار است.

رشیدی‌اقدم بیان کرد: سامانه درگاه ملی مجوز‌ها به بهبود فضای کسب و کار کمک شایانی می‌کند و نظارت پیشینی را به پسینی تبدیل می‌کند و صدور مجوز تنها به درگاه ملی مجوز‌ها واگذار شده و صدور پروانه کاغذی خلاف قانون است و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در مجموع تاکنون ۸۹ هزار و ۷۲ درخواست در درگاه ملی مجوز‌های مربوط به استان کرمانشاه ثبت شده که ۵۶ هزار و ۴۴۲ مورد آن صادر شده و ۲۶ هزار و ۴۳۳ مورد رد شده و ۶ هزار و ۲۰۴ درخواست نیز در دست اقدام است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه گفت: ۹۰ درصد مجوز‌های کسب و کار در کمتر از سه روز صادر می‌شود، اما مجوز‌هایی که نیازمند استعلام و بازرسی چند دستگاه اجرایی است هفت روز زمان می‌برد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به ۲ برابر افزایش یافت
  • محدودیت‌ها به تدریج اعمال می‌شود/ برخی دستگاه‌ها فناوری مطلوبی ندارند
  • لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از ۴۲۷ هزار گذشت
  • حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی
  • صدور مجوز الکترونیک کسب و کار
  • هیچ مجوز کاغذی از ۲۵ اردیبهشت در دستگاه‌ها قابل پذیرش نخواهد بود
  • ۵۱ هزار درخواست صدور مجوز الکترونیکی در استان مرکزی ثبت شد
  • صدور مجوزهای کاغذی ممنوع شد
  • گلستان در قعر جدول تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا
  • استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود