Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- فرانسه در واکنش به لغو قرارداد خرید زیردریایی‌ از سوی استرالیا و اعلام مشارکت این کشور با انگلیس و آمریکا، در اقدامی بی سابقه سفرایش را از آمریکا و استرالیا فرا خواند.
به گزارش خبرگزاری آریا، دولت فرانسه شامگاه جمعه در واکنش به لغو قرارداد بزرگ خرید زیردریایی‌های فرانسه از سوی استرالیا و اعلام مشارکت جدید این کشور با انگلیس و آمریکا، در اقدامی بی سابقه در قبال این دو متحد تاریخی خود، سفرایش را از آمریکا و استرالیا فرا خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به درخواست رئیس جمهور، تصمیم بر آن شد تا فرانسه سفیران خود را در آمریکا و استرالیا برای رایزنی، فورا به پاریس فرا بخواند. این تصمیم استثنایی با توجه به جدی بودن خبر اعلام شده از سوی آمریکا و استرالیا در تاریخ 15 سپتامبر، اقدامی موجه است.»
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: «موضع فرانسه (در این خصوص) قابل درک است. ما با متحدان فرانسوی خود در تماس نزدیک بودیم و امیدواریم در روز‌های آتی و به ویژه هفته آینده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سطحی بالا به گفتگو درباره این موضوع ادامه دهیم.»
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و ژان-ایو لودریان هفته آینده قرار است برای دیدار بزرگ سالانه وزیران امور خارجه کشور‌های جهان حضور یابند.
کمی پیشتر، یک مسئول بلندپایه کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، از این اقدام فرانسوی‌ها ابراز تاسف کرد.
آمریکا، استرالیا و انگلیس روز چهارشنبه از یک مشارکت راهبردی سه جانبه نظامی-امنیتی موسوم به «AUKUS» برای مهار چین خبر دادند که در این معاهده خرید زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا از سوی کانبرا نیز پیش بینی شده است و به این ترتیب فرانسوی‌ها عملا از بازی خارج شده اند.
وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «لغو پروژه زیردریایی‌های فرانسه و اعلام مشارکت جدید، رفتاری غیرقابل قبول بین متحدان و شرکا است که پیامد‌های آن تصوری را که ما از هم پیمانان و شرکای خود و اهمیت منطقه هند و اقیانوس آرام برای اروپا داریم، تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
فرانسه در سال 2016 قراردادی بالغ بر 90 میلیارد دلار استرالیا (56 میلیارد یورو) برای تحویل 12 فروند زیردریایی هسته‌ای به استرالیا امضا کرد که غالبا به علت گستردگی و دامنه راهبردی آن، از آن به عنوان «قرارداد قرن» یاد می‌شود.
از هنگام اعلام این مشارکت، از عصبانیت فرانسه کاسته نشده است و می‌گوید از سوی استرالیا و آمریکا که رقابت با چین را به عنوان اولویت شماره یک خود قرار داده اند و خواستار تعهد بیشتر متحدان شان در منطقه هند و اقیانوس آرام -منطقه‌ای حیاتی برای اقتصاد جهانی- هستند، مورد خیانت قرار گرفته است.
پس زمینه این بحران دیپلماتیک افزایش قدرت چین و سیاست بیش از پیش تهاجمی آن در منطقه است که بسیاری از کشور‌ها را نگران کرده است. تنش‌های تجاری بین پکن و کانبرا از سال 2018 همچنان رو به افزایش است. طی ماه‌های اخیر چین تحریم‌های اقتصادی شدید علیه بسیاری از محصولات استرالیایی اعمال کرده است.
وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه «خنجر از پشت زدن استرالیا» و «تصمیم ناگهانی» جو بایدن را که شیوه اقدامش مانند شیوه‌های دونالد ترامپ سلف وی است، محکوم کرد.
فرانسه همچنین مراسم جشن یادبود سالروز نبرد خلیج چساپیک را که برای شامگاه جمعه پیش بینی شده بود، لغو کرد. این نبرد در جنگ استقلال آمریکا سرنوشت ساز بود و در جریان آن در تاریخ پنجم سپتامبر 1781 ناوگان فرانسوی بر ناوگان بریتانیایی پیروز شد.
فرانسه اعلام کرد حالا اروپایی‌ها تصور «نسبتا روشنی» از اینکه واشنگتن چگونه متحدانش را در نظر می‌گیرد، دارند.
جو بایدن که انتخاب وی با استقبال شدید در اروپا رو به رو شد، وعده داده است با هم پیمانانش در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی)، با ملاحظه بیشتری نسبت به سلف خود رفتار کند.
اما وی از افغانستان تا پیمان سه جانبه آمریکا-استرالیا-انگلیس که فرانسه بهای آن را پرداخته است، با ادامه شعار «نخست آمریکای» دونالد ترامپ، به طور یکجانبه اقدام کرده است.
استرالیا روز جمعه اعلام کرد «دلسردی» فرانسه را درک می‌کند و مایل به ادامه همکاری با فرانسه است.
ماریز پین، وزیر امور خارجه استرالیا که به واشنگتن رفته است، گفت: «بدیهی است که مدیریت این مسائل بسیار دشوار است. اما به همکاری با همکاران فرانسوی خود به شیوه‌ای سازنده ادامه خواهیم داد.»
پاریس اعلام کرد حالا در مذاکرات تجاری بین اتحادیه اروپا و استرالیا چگونه می‌توان به کانبرا اعتماد کرد؟
کلمان بون، وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه گفت: «ما مذاکراتی تجاری با استرالیا در پیش داریم. نمی‌دانم که چطور می‌توان به شریک استرالیایی اعتماد کنیم؟»
وی در خصوص انگلیس که عضو این پیمان جدید نیز هست و با اعلام بازیافتن حاکمیت خود از اتحادیه اروپا خارج شد، گفت: «انگلیس در این مشارکت در موضع دستیار جوانی است که خود را در آغوش واشنگتن مخفی می‌کند؛ بنابراین سفیر ما در لندن فرا خوانده نشد.»
در استرالیا، اسکات موریسون، نخست وزیر این کشور به خشم پکن پس از اعلام این مشارکت که دسترسی کانبرا را به زیردریایی‌های هسته‌ای مجهزتر از زیردریایی‌های متعارف فرانسوی فراهم می‌کند، پاسخ داد و گفت: «پکن یک برنامه بسیار مهم ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای دارد. آن‌ها حق دارند در زمینه دفاعی تصمیماتی در جهت منافع خود بگیرند و البته استرالیا و دیگر کشور‌ها نیز چنین حقی دارند.»
چین نسبت به این مشارکت به شدت واکنش نشان داده و اعلام کرده بود دستیابی به این زیردریایی‌ها «به شدت غیرمسئولانه» است و به ویژه ثبات را در منطقه هند و اقیانوس آرام تهدید می‌کند. این کشور همچنین به این واقعیت اشاره کرد که این تصمیم سیدنی، تلاش‌های بین المللی را در جهت منع گسترش تسلیحات هسته ای، زیر سوال می‌برد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پاریس آمریکا استرالیا آمریکا و استرالیا وزیر امور خارجه زیردریایی ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۱۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برچیدن کمپ‌های پناهجویان در آستانه بازی‌های المپیک پاریس

پلیس فرانسه در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی پاریس روند پاکسازی و برچیدن کمپ‌های مهاجران بی سرپناه در این شهر را تشدید کرده که این امر با انتقادهای سازمان‌های امدادی مواجه شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو"، بازی های المپیک تابستانی از اواخر جولای در پاریس آغاز می شود. با نزدیک شدن به این رویداد جهانی، کمپ های مهاجران بیشتر و بیشتری در پاریس و اطراف آن تخلیه می شوند که این اقدام با انتقاد سازمان های امدادی مواجه شده است.

در همین راستا پلیس فرانسه یک کمپ مهاجران در نزدیکی شهرداری پاریس را پاکسازی کرد. مقامات حدود 100 نوجوان و جوان پناهنده از غرب آفریقا را صبح زود بیدار کردند و از آنها خواستند وسایل خود را بسته بندی کنند و بروند. پلیس گفت که این عملیات به دلایل امنیتی ضروری بود، به ویژه به این دلیل که این اردوگاه در نزدیکی مدارس نیز قرار داشت.

نیروهای پلیس به این مهاجران، که بسیاری از آنها خردسال بودند و به دنبال مجوز اقامت بودند گفتند که در صورت تمایل می توانند به طور موقت در شهر آنجر در منطقه لوآر به مدت سه هفته اسکان داده شوند. اتوبوسی در همان نزدیکی منتظر بود تا پناهجویان را به یک مرکز ترانزیتی در پاریس برساند.

تنها دو تا سه مرد سوار این اتوبوس شدند و بیشتر پناهجویان با وسایلشان رفتند. برخی گفتند که می ترسند پس از پایان سه هفته در آنجر، 250 کیلومتری جنوب غربی پایتخت، تنها بمانند.

تخلیه اردوگاه های مهاجران هر سال بهار پس از پایان تعطیلات زمستانی انجام می شود. اما گروه های امدادی می گویند که این گونه تلاش ها در آستانه شروع بازی های المپیک پاریس در پایان ماه جولای افزایش یافته است. در این روند پناهجویان به جای اسکان در منطقه پاریس، جایی که بسیاری از پناهجویان در انتظار تاریخ دادگاه خود هستند، به پناهگاه های دور از پایتخت فرستاده می شوند.

پیش از این هم حدود یک هفته پیش گزارش هایی مبنی بر تخلیه چندین اردوگاه و کمپ مهاجران در پاریس منتشر شد. سازمان های امدادی به ویژه از این واقعیت انتقاد می کنند که نیروهای پلیس اغلب کمپ ها را بدون ارائه راه حل های کاری برای مشکلات بی خانمان ها پاکسازی می کنند.

به نوشته رسانه ها تدابیر شدید و بسیار سخت گیرانه امنیتی دولت فرانسه در آستانه برگزاری مسابقات المپیک تابستانی 2024، شهر پاریس را به منطقه ممنوعه ای تبدیل کرده که موجب آزار ساکنان آن می شود.

بر اساس گزارش های منتشر شده تعداد افسران مجری قانون هشت برابر بیشتر از ورزشکاران در این بازی ها است.

در روز 24 مارس، دو روز پس از حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس در نزدیکی مسکو که بیش از 140 کشته بر جای گذاشت، فرانسه بالاترین سطح از سه سطح هشدار تروریستی را اعلام کرد و می توان پیش بینی کرد که این وضعیت هشدار تا زمان برگزاری و همچنین در طول بازی های المپیک تابستانی که از 26 ژوئیه در پایتخت فرانسه آغاز می شود حفظ خواهد شد.

در طول المپیک، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده حدود 45000 پلیس و ژاندارم، 18000 سرباز و 20000 نیروی امنیتی خصوصی، با تقریباً هشت افسر مجری قانون برای هر یک از 12000 ورزشکار وجود خواهند داشت.

به این ترتیب فرانسه در حالی که خود به شدت تدابیر امنیتی برای مقابله با تروریسم را افزایش داده از کشورهای دوست خود نیز خواسته است برای تامین امنیت بازی های المپیک تابستانی هزاران نیروی پلیس را به پایتخت این کشور اعزام کنند.

بازی‌های المپیک 2024 پاریس از 26 جولای تا 11 آگوست (5 تا 21 مرداد) برگزار می‌شود.

گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسهخشونت پلیس فرانسه علیه دانشجویان حامی فلسطین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
  • حلقه‌های المپیک در پاریس به آتش کشیده شد!
  • درگیری پلیس با تظاهرات‌کنندگان روز کارگر در پاریس
  • سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه + فیلم
  • سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه
  • درگیری شدید بین تظاهرکنندگان و پلیس در فرانسه+ فیلم
  • برچیدن کمپ‌های پناهجویان در آستانه بازی‌های المپیک پاریس
  • ۶۰ درصد غذا های المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • ۶۰ درصد غذاهای المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • ممنوعیت حجاب در المپیک پاریس برای زنان فرانسه!