Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه شنبلیله در طب سنتی ایرانی، چینی و طب‌های جایگزین، همواره نقش پررنگی داشته است، اظهار کرد: این گیاه می‌تواند فواید بی شماری برای سلامتی داشته باشد.

او با بیان اینکه یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله حاوی ۳۵ کالری و چندین ماده مغذی است، ادامه داد: این گیاه حاوی مقدار مناسبی فیبر و مواد معدنی از جمله آهن و منیزیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب با خواص این ماده بیشتر آشنا می‌شویم.

تاثیر گیاه شنبلیله بر تولید شیر مادر

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای رشد کودک است. با این حال، برخی از مادران ممکن است برای تولید مقادیر کافی شیر دچار مشکل شوند.

او تصریح کرد: در حالی که اغلب برای افزایش تولید شیر مادر از دارو‌های مختلفی استفاده می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که شنبلیله ممکن است یک جایگزین طبیعی و ایمن برای افزایش شیر مادر باشد. بسیاری از مکمل‌های رایج بازار در این زمینه نیز بر پایه همین گیاه ساخته شده است.

تاثیر گیاه شنبلیله بر سطح تستوسترون در مردان

دهزاد اضافه کرد: مطالعات نشان داده است که شنبلیله اثرات مفیدی از جمله افزایش تستوسترون در مردان دارد. همچنین شنبلیله می‌تواند عملکرد جنسی را در مردان بهبود بخشد.

تاثیر گیاه شنبلیله بر کنترل دیابت و سطح قند خون کمک کند

او با بیان اینکه شنبلیله ممکن است به شرایط متابولیک مانند دیابت کمک کند، گفت: بر اساس مطالعات انجام گرفته به نظر می‌رسد شنبلیله با افزایش تحمل کربوهیدراتی بدن، بر هر دو نوع دیابت یک و دو تأثیر می‌گذارد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: این نقش شنبلیله ممکن است به دلیل اثر آن بر افزایش عملکرد انسولین یا محتوای بالای فیبر آن باشد. به هر صورت به نظر می‌رسد استفاده از شنبلیله برای بیماران مبتلا به دیابت، البته با نظارت پزشک یا متخصص تغذیه مناسب باشد.

سایر فواید شنبلیله برای سلامتی

او با بیان اینکه تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که شنبلیله در کنترل اشتها کمک می‌کند، تصریح کرد: تاکنون، ۳ مطالعه ارتباط بین مصرف شنبلیله و کاهش مصرف چربی و اشتها را نشان داده است.

دهزاد تصریح کرد: برخی شواهد نشان می‌دهد که شنبلیله می‌تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

او ادامه داد: شنبلیله می‌تواند علائم سوزش سر دل (رفلاکس معده) را کاهش می‌دهد. در واقع، اثرات آن با دارو‌های ضد اسید مشابهت دارد.

میزان مصرف شنبلیله

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: با توجه به اینکه مکمل‌های مختلفی بر پایه این گیاه ساخته شده و همچنین مصرف بی رویه خود فراورده‌های گیاهی ممکن است برای کبد آسیب زننده باشد، بهتر است پیش از مصرف، درباره هدف، علائم و دوز مصرفی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنیم.

ایمنی و عوارض جانبی گیاه شنبلیله

او بیان کرد: مصرف شنبلیله برای افراد سالم به طور نسبی بی خطر است. با این حال، فرم مکمل آن، مانند اکثر مکمل ها، ممکن است عوارض جانبی مانند اسهال و سوء هاضمه را به صورت موقتی نشان دهد. همچنین ممکن است اشتها را کاهش دهد که در مورد افراد کم وزن و لاغر مناسب نیست.

دهزاد گفت: با توجه به تأثیر احتمالی شنبلیله بر قند خون، در صورت مصرف دارو‌های کنترل دیابت یا مکمل‌های دیگر که سطح قند خون را کاهش می‌دهند، باید با احتیاط و پس از مشورت با پزشک مصرف شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گیاه دارویی فواید گیاهان مصرف شنبلیله گیاه شنبلیله شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۲۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی

  به گزارش ­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­دکتر رادمنش با بیان اینکه در مکتب طب سنتی ایران چیدمان تغذیه بر اساس فصل، سن، محل زندگی و مزاج اشخاص متفاوت است، اما یکسری تدابیر عمومی نیز وجود دارد که رعایت آنها به حفظ سلامت همه افراد­ کمک می‌کند؛ تاکید کرد: پرهیز از پرخوری و درهم خوری یکی از اصول مهم تغذیه به شمار می‌آید، زیرا رعایت نکردن آن موجب تداخل و اختلال در هضم و ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. دکتر رادمنش همچنین داشتن نظم در ساعات غذا خوردن را یکی از مهمترین آداب تغذیه صحیح دانست و بر ایجاد فاصله کافی بین وعده شام و خوابیدن تاکید کرد. وی افزود: طب ایرانی، طب کلی نگر است و پزشکان متخصص طب ایرانی بر اساس شرایط هر فرد، دستورهای خاصی را به وی ارائه می‌دهند. در طب ایرانی پیشگیری از بیماری با رعایت اصول ششگانه حفظ سلامتی جز قوانین بنیادین می‌باشد. این اصول عبارتند از آب و هوا، تغذیه، حرکات بدنی، خواب و بیداری، نگهداری مواد لازم و دفع مواد زاید و حالات روحی و روانی که در این میان ورزش و تغذیه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: ورزش اصولی، عامل مهمی برای حفظ سلامتی به شمار می‌رود و برای آن فواید زیادی ذکر شده است. به نظر برخی از حکما، چون ابن سینا، عامل ورزش در حفظ سلامتی، بر همه عوامل حتی تغذیه، تقدم دارد و برای اینکه از فعالیت‌های بدنی بیشترین فایده نصیب افراد شود، ورزش‌های متناسب با هر فرد پیشنهاد شده است. وی افزود: فعالیت بدنی منظم و متناسب با سن و شرایط جسمانی، فواید بی‌شماری برای سلامت جسم و روان دارد. تشویق اعضای خانواده به انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ورزش‌های گروهی، متناسب با شرایط افراد خانواده می‌تواند روحیه نشاط و شادابی را در خانه حاکم کند. ­ وی در پایان گفت: با همدلی و همکاری خانواده‌ها، رسانه‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانیم با ترویج فرهنگ غذای سالم و ورزش همگانی و متناسب بر پایه آموزه‌های طب ایرانی، جامعه‌ای سالم و پویا برای نسل‌های آینده بسازیم. هفته سلامت فرصتی مغتنم برای آغاز این حرکت ارزشمند است.

دیگر خبرها

  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • همایش تجلیل از خیران سلامت فریدونشهری
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲