Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، سیداحمد میرجلیلی، نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار البرز با توجه به وجود باغات متعدد در البرز و فراوانی اراضی مستعد تولید محصولات زراعی با کیفیت در این استان گفت: در سال‌های بسیار دور شهر کرج در ایران به دلیل وجود باغات متعدد به باغشهر شهرت داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار البرز افزود: اکنون با توجه به گستردگی باغات و تولید محصولات باغی مانند گیلاس، سیب، زردآلو و شلیل در روستا‌های محور کرج – چالوس، شهرستان ساوجبلاغ و یا محلات کلاک و حسین آباد مهرشهر در کرج، شهرت البرز در این زمینه بیشتر از گذشته شده است.

میرجلیلی گفت: بر اساس آمار دریافتی حدود ۴ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات سبزی و صیفی و در بیش از ۵ هزار هکتار زمین هم کشت انواع محصولات باغی را داریم، بخشی زیادی از اراضی استان هم به کاشت دانه‌های روغنی از جمله ذرت اختصاص دارد.

او با بیان این که کشاورزان زیادی در باغات ۳۰ تا ۴۰ هکتاری استان به کاشت و برداشت محصولات متنوع باغی مشغول هستند، افزود: آن‌ها به بقاء در این شغل نیاز دارند، وجود مشکلات و دردسر‌های مختلف کشاورزان را با چالش مواجه کرده است، به نحوی که اکنون خیلی از آن‌ها به دنبال فروش باغات خود و مهاجرت به شهر‌ها هستند، از سویی اقلیم مناسب و تمایل به ساخت ویلا در اراضی کشاورزی استان موجب حضور شهرنشین‌ها در نقاط روستایی البرز شده است.

سیداحمد میرجلیلی گفت: یک کشاورز نباید برای انجام ساخت و ساز‌های گلخانه ای، تامین زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز در اراضی کشاورزی یا باغی خود و اخذ مجوز‌ها و استعلامات لازم از نهاد‌های اجرایی گاهی تا دو سال معطل بماند، این شرایط در حالی اتفاق می‌افتد که کشاورزان با تمام سختی‌های موجود به دنبال بهره وری مناسب و توسعه تولید هستند و نباید درگیر بروکراسی‌های اداری شوند.

او با بیان این که در حال حاضر افزایش قیمت اراضی کشاورزی نیز به معضل جدیدی مبدل شده است، افزود: تحت تاثیر تغییر نرخ زمین‌های زراعی شاهد افرایش حجم مهاجرت‌ها از تهران و چندین شهر کشور به البرز هستیم، به نحوی که تنها در یک زمین ۱۰ هزار متری در البرز ۲۰ ویلا ساخته شده است، ویلا‌هایی که هر کدام به قیمت‌های میلیاردی معامله می‌شود.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار البرز گفت: در زعفرانیه، رامجین و سرخاب شهرستان ساوجبلاغ و دیگر شهر‌ها و نقاط استان البرز که در آن محدوده اراضی کشاورزی زیادی وجود دارد، متاسفانه دفاتر مشاورین املاک بیشماری فعال است که همگی به خرید و فروش زمین‌هایی مشغول هستند که قرار است محل ساخت ویلا‌های میلیاردی شود.

استان البرز از پتانسیل‌های بالایی جهت کاشت انواع محصولات باغی و سبزی و صیفی برخوردار است و در کنار آن مقام کشوری در صادرات این محصولات دارد، از طرفی با راه اندازی میز سبزی و صیفی در البرز موافقت شده است، اما صادرکنندگان محصولات کشاورزی این استان با چالش‌هایی از جمله تامین سوخت کانتینر‌های یخچال دار، جایگزینی کانتینر‌های با فرسوده مواجه است در حالی که می‌توانند با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود این مشکلات را مرتفع کنند.

انتهای پیام/ ر .ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زمین های کشاورزی ساخت و ساز غیرمجاز اراضی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۲۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: ۱۵۰ مترمربع از اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی ب اپیگیری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس و دستور مقام قضایی و با همکاری ماموران نیروی انتظامی رفع تصرف شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران یک واحد پذیرایی غیرمجاز تخریب شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز/ درخواست کمک از دستگاههای ملی
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد