دلیل ماندگاری «رعنا» به روایت رسول نجفیان/22 بهمن 57 همراه پرویز پرستویی بودم
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۳۰۳۳
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، رسول نجفیان مهمان بخش نوستالژی «سریالیست» بامداد 26 شهریور با اجرای پدرام کریمی بود؛ بخشی که به سریال «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری اختصاص داشت. در این سریال که در سالهای1368 تا 69 روی آنتن میرفت علاوه بر رسول نجفیان، بازیگرانی همچون بهزاد فراهانی، گلچهره سجادیه، فاطمه گودرزی، پرویز پرستویی، سعید نیکپور و زندهیادان حسین پناهی، عزیز هنرآموز، مهری ودادیان، مهری مهرنیا و بهمن زرینپور نیز بازی میکردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نجفیان در پاسخ به پرسش پدرام کریمی درباره دلیل ماندگاری و پرمخاطب بودن سریال «رعنا» گفت: این سریال در اواخر دهه شصت پخش شد و سوژه جسورانهای داشت که قبلاً به آن شکل به آن پرداخته نشده بود. دختر و پسر جوانی که پسردایی و دخترعمه هستند و نقش آنها را من و خانم رویا تیموریان بازی می کردیم قرار بود با هم ازدواج کنند؛ پدر من (بهزاد فراهانی) یک تاجر است و تفکر و شیوه رفتار متفاوتی از خانواده خواهرش (گلچهره سجادیه) دارد و همین مسائل روی زندگی فرزندان آنها هم تاثیر میگذارد. آن دختر و پسر در ادامه متوجه می شوند که وصله تن هم نیستند و علیرغم میلشان تصمیم میگیرند که از هم جدا شوند.
وی افزود: در این میان شخصیت جدیدی به نام رسول نجفی (پرویز پرستویی) هم وارد داستان میشود و بین او و تهمینه (رویا تیموریان) کششی ایجاد میشود که داستان را وارد چالش جدیدی میکند. ضمن این که ماجرای سریال حول محور برخورد دو طبقه اجتماعی می گشت؛ یعنی پدر من یک تاجر سوداگر بود و خواهر او آرمانها و طرز تفکر متفاوتی داشت و البته من هم با این شخصیت پدرم مخالف بودم. خب، این خط داستانی در آن زمان جسورانه بود و مخاطبان زیادی را جذب کرد.
این بازیگر پیشکسوت درباره شباهت نام یکی از شخصیتهای اصلی سریال (رسول نجفی) با نام خودش نیز گفت: ایده اولیه سریال را من با آقای میرباقری در میان گذاشتم و ایشان هم نام یکی از شخصیتها که آقای پرویز پرستویی آن را بازی میکرد رسول نجفی گذاشت. من و پرویز پرستویی در سه روز اول پس از پیروزی انقلاب در بهمن 1357 با هم بودیم و خاطراتی زیادی داشتیم که بخشی از آن را با آقای میرباقری درمیان گذاشتم و مورد توجه ایشان قرار گرفت. بعدها در چند تلهتئاتر با ایشان همکاری کردم که در نهایت یک از آنها بستر اولیه سریال «گرگها» شد.
این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: در آن روزها بازخورد فراوانی از سریال رعنا در بین مردم میدیدیم. خاطرم هست یک بار در میدان شوش دوست عزیزی یقه مرا گرفته بود و با جدیت میگفت تو چرا راحت از نامزدت گذشتی و چرا برخورد نکردی!؟ من هر چه میگفتم که من و پرویز پرستویی دوست هستیم و اینها بازی است و... باور نمی کرد.
در ادامه، بخشهایی از تلهتئاتر «باجناقها» با بازی رسول نجفیان و اکبر عبدی، آزاده پورمختار و سوسن مقصودلو پخش شد. نجفیان درباره این اثر که در میانه دهه شصت تولید شده بود اظهار کرد: کارگردان هنری این تلهتئاتر آقای داریوش مودبیان، و کارگردان تلویزیونی آن آقای حسین فردرو بودند. زندهیاد بهروزنسب هم نویسندهاش بودند. جا دارد یادی هم از مرحوم حسین محباهری داشته باشیم که در این کار بازی داشتند. «باجناقها» فرم بدیعی داست یعنی هم از دکور مبتنی بر نقاشی استفاده میشد و هم بخشهایی از آن در محیط بیرون تصویربرداری شد و سکانسهای خارجی هم داشت.
نجفیان درباره سابقه آشنایی خود با داود میرباقری کارگردان «رعنا» نیز گفت: اوایل دهه شصت من و حسین پناهی تلهتئاتر کار میکردیم. مرحوم پناهی نویسنده بود و من هم کارگردانی میکردم و آثاری مثل «دو مرغابی در مه» و «آسانسور» را کار کردیم. در همین واحد نمایش سازمان با آقای میرباقری آشنا شدم. گفتند من برای یکی از کارهایم دنبال دستیار میگردم و من هم قبول کردم و رفاقت ما از آنجا شروع شد. چند تلهتئاتر تاریخی با هم کار کردیم که در نهایت به سریال «گرگها» و «رعنا» رسید.
وی درباره تفاوت سریالسازی در این روزها و سالهای گذشته نیز بیان کرد: من گاهی میشنوم که میگویند قبلاً اوضاع در این عرصه بهتر بود و ما پسرفت کردهایم و... اصلاً اینطور نیست. هر دورهای نسبت به دوران قبل از خودش پیشرفتهای فنی دارد و از طرف دیگر ذهن کارگردان و بازیگران و عوامل فنی هم تغییر میکند. ما در این سالها پیشرفتهای زیداد داشتهایم قبلاً ضبط یک تله تئاتر زمان زیادی میبرد چون امکات ضبط محدودتر بود. الان هم در تکنیک و ابزار و هم در مهارتهای شخصی و خلاقیت پیشرفت کردهایم.
نجفیان ادامه داد: به هر حال در گذشته هم ممکن بود در سال مثلاً 10 سریال ساخته شود و از بین آنها دو تا سه سریال مخاطب زیادی داشته باشد. اکنون هم همین گونه است.
وی درباره چگونگی بازخورد مخاطبان به سریالها در دهه شصت نیز در پایان گفت: در آن زمان بازخورد گرفتن از مخاطب با مواجهه حضوری با بینندگان در کوچه و خیابان بود و یا با نامههایی که مخاطبان برای سازمان میفرستند. گونیگونی نامه میآمد و کار چند نفر فقط این بود که نامهها را بخوانند و جمعبندی کنند. این موضوع تا اواخر دهه هفتاد هم بود و من یادم هست زمانی که آهنگ «رسم زمونه» را خواندم بعد از 48 ساعت 35 هزار نامه به سازمان رسیده بود!
«سریالیست» به تهیهکنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما میرود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: پرویز پرستویی کارگردان رسول نجفیان سریالیست پرویز پرستویی رسول نجفیان تله تئاتر دهه شصت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۳۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کیلین مورفی با دنبالههای «۲۸ روز بعد» همراه میشود
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورلد آف ریل، پس از یک نبرد بسیار داغ در مناقصه، سونی پیروز شد و حقوق فیلم «۲۸ سال بعد» دنی بویل را که توسط الکس گارلند نوشته شده، به دست آورد. چند استودیو برای دریافت حقوق این فیلم در رقابت بودند که برادران وارنر هم از جمله آنها بود.
برنامه این است که «۲۸ سال بعد» آغازگر سهگانهای از فیلمها باشد که گارلند نویسنده همه آنها و بویل کارگردان فیلم نخست است. فیلمبرداری اولین فیلم از این مجموعه ماه آینده در لندن شروع میشود.
گفته می شود «۲۸ سال بعد» برای هر فیلم بودجه ۷۵ میلیون دلاری دارد و قرار است رالف فاینس، جودی کامر و آرون تیلور جانسون در آن بازی کنند. جزییاتی درباره داستان، شخصیتها و تاریخ تولید ارایه نشده است.
کیلین مورفی که در فیلم اصلی «۲۸ روز بعد» بازی کرد، برای فیلم اول از «۲۸ سال بعد» بازنخواهد گشت. با این حال گفته شده وی برای دومین فیلم به کارگردانی نیا داکوستا، در یک بخش کوتاه اما مهم، حضور خواهد داشت و در سومین فیلم نقش اصلی را بازی خواهد کرد.
مورفی سال ۲۰۰۳ بازیگر اصلی «۲۸ روز بعد» بود و در نقش اصلی بازی کرد. با وجود اینکه او در آخر فیلم زنده ماند، اما در ادامه آن یعنی فیلم «۲۸ هفته بعد» ظاهر نشد.
هنوز بویل و گارلند حضور او را تایید یا تکذیب نکردهاند. مورفی در مصاحبهای که دسامبر ۲۰۲۳ با ورایتی انجام داده بود گفت در دسترس و علاقهمند به حضور در دنبالههای بویل و گارلند است.
ماه مارس مورفی برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و بنابراین برای بویل و گارلند بسیار جذاب است که او بازیگر فیلمهایشان باشد.
به جز فیلم «پیکی بلایندرز» استیون نایت که قرار است ماه سپتامبر فیلمبرداری شود، مورفی بازیگر فیلم «خون زغال سنگ را جلو میبرد» است که احتمالاً تولید آن اواخر امسال انجام میشود.
آخرین فیلم بویل در مقام کارگردان، «دیروز» در سال ۲۰۱۹ بود که به نوعی به گروه بیتلز مرتبط بود و با دیگر فیلمهای بویل که معمولاً تلخ هستند، شباهت نداشت. «۱۲۷ ساعت» و «میلیونر زاغهنشین» از دیگر فیلمهای این فیلمساز هستند.
«۲۸ روز بعد» فیلمی پسارستاخیزی در سبک علمی-تخیلی و ترسناک به کارگردانی دنی بویل با بازی کیلین مورفی محصول سال ۲۰۰۲ است. داستان فیلم از جایی آغاز میشود که ویروسی به نام ویروس خشم در شهر پخش میشود که باعث تبدیل انسانها به زامبی میشود. جیم (کیلین مورفی) و سلنا (نائومی هریس) در این میان باید برای نجات خود تلاش کنند.
این فیلم که جایزه بهترین فیلم ترسناک ساترن را دریافت کرد، یکی از فیلمهای فهرست «۱۰۰۱ فیلمی که باید قبل از مرگ ببینید» به انتخاب استیون اشنایدر است و در سایت راتن تومیتوز امتیاز ۸۷ درصد را دارد.
کد خبر 6092013