Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روز پس از آنکه تایوان اعلام کرد بودجه نظامی خود را به منظور مقابله با تهدید چین ۹ میلیارد دلار افزایش خواهد داد، نیروی هوایی این جزیره از ورود ۱۰ هواپیمای چینی به حریم هوایی خود خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، این درحالی است که سخنگوی مرکز فرماندهی شرق چین امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتی های جنگی، هواپیماهای هشدار سریع و بمب افکن های چین روز جمعه در یک رزمایش و گشت زنی با هدف بهبود توانمندی های جنگی چین در منطقه شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمانی این رزمایش و خبر افزایش ۸.۷ میلیارد دلاری بودجه  نظامی تایوان طی ۵ سال آینده و خرید موشکهای جدید به این معناست که تنش در این منطقه قصد فروکش کردن ندارد.

تایوان با تکیه بر حمایت احتمالی آمریکا از این جزیره علیه چین راهبردی را پیش گرفته که به افزایش تنش با پکن منجر می‌شود. دولت پکن روز جمعه از اظهارات جوزف وو، وزیر خارجه تایوان مبنی بر اینکه تایوان همانند یک سد دریایی مانع از توسعه نفوذ چین در منطقه پاسیفیک شده انتقاد کرد.

بررسی اظهارات مقامات ارشد چین درخصوص افغانستان نیز حاکی از تلاش آنها برای هشدار به تایوان است. به عنوان مثال روزهای گذشته ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در پیامی توییتری با انتشار تصاویری از بازی نیروهای طالبان با تجهیزات آمریکایی به شکست سیاستهای آمریکا در افغانستان طعنه زد. ژائو در این پیام توییتری که ده ها هزار بازدید داشت نوشت: گورستان امپراطوری ها و ماشین های جنگی آنها. طالبان هواپیماهای آنها را به تاب و اسباب بازی تبدیل کرده است.

چین معتقد است آمریکا و سایر کشورها حقیقتا اهمیتی برای توسعه کشورهای جزیره اقیانوس آرام قائل نیستند؛ بر اساس مقاله گاردین، هدف صریح آمریکا از تقویت تعاملات خود با کشورهای جزیره اقیانوس آرام، مقابله با چالش های ناشی از چین در پیش روی جایگاه برتر واشنگتن در اقیانوس آرام و فرای آن است؛ به اعتقاد پکن آمریکا نیازهای واقعی این کشورهای جزیره اقیانوس آرام را نادیده می گیرد و نگرانی های امنیتی خود را در اولویت تامین منافع این کشورها قرار می دهد. واشنگتن این کشورها را گروگان های خود در بازی اش مقابل چین در نظر می گیرد و از آنها برای حفاظت از منافعش سوء استفاده می کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: چین تایوان اقیانوس آرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۵۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند

وزیر امور خارجه چین در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در پکن، با او به بحث و رایزنی درباره چالش‌های روابط دوجانبه پکن-واشنگتن، راه‌های بهبود آن و برخی مسائل منطقه‌ای پرداخت.

به گزارش ایسنا، "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در دیدار با "آنتونی بلینکن" همتای آمریکایی خود که به پکن سفر کرده است، گفت که گزینه‌های روابط چین و آمریکا بین ثبات و "چرخه‌ای نزولی" است.

شبکه سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد که سفر بلینکن به چین که دومین سفر او به این کشور در بازه زمانی یک ساله است، در شرایطی انجام شده که این دو قدرت جهانی به دنبال گسترش ارتباطشان، ایجاد ثبات در روابط پرتنش خود و رسیدگی به مسائلی از جمله حمایت پکن از روسیه در جنگ اوکراین و اقدامات آن در دریای چین جنوبی و در قبال تایوان هستند.

وانگ یی با اشاره به این که روابط آمریکا-چین "رو به ثبات می‌رود"، به بلینکن گفت: آیا چین و آمریکا باید به مسیر درست به سمت ثبات ادامه بدهند یا به چرخه‌ای نزولی بازگردند؟ این مسئله مهمی پیش روی کشورهای ما است و صداقت و توان ما را محک می‌زند.

وزیر امور خارجه چین همچنین به همتای آمریکایی خود گفت: آیا کشورهای ما باید یک همکاری بین‌المللی در قبال مسائل جهانی را رهبری کنند و به نتیجه دو سر برد برای همه برسند؟ یا به دشمنی و تقابل بپردازند و حتی وارد یک درگیری شوند که نتیجه آن دو سر باخت برای همه است؟

او همچنین بیان کرد: ما امیدواریم که آمریکا عرضه موشک‌های میان برد زمین‌ به زمین به منطقه آسیا-اقیانوسیه، آسیب زدن با منافع چین در زمینه امنیت راهبردی و تضعیف صلح و ثبات منطقه را که به سختی حاصل شده است را متوقف کند.

اظهارات وانگ در پی برآشفتگی مقامات چینی از اقدامات واشنگتن تحت عنوان امنیت ملی مطرح می‌شود که پکن آن را ابزاری برای ممانعت از پیشرفت خود می‌داند. از جمله این اقدامات،  کنترل صادرات محصولات هایتک چین است که کاربرد نظامی نیز دارند. همچنین شامل ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکا در برخی از بخش‌های  هایتک چین است.

بلینکن نیز در این دیدار به "مسئولیت مشترک" دو کشور در "اطمینان یافتن از شفاف بودن در زمینه تمامی حوزه‌های مورد اختلاف و پرهیز از سوء تفاهم‌ها و اشتباهات محاسباتی" اشاره کرد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در این باره گزارش داد که بلینکن همچنین به وانگ یی گفت: آمریکا سیاست چین واحد را دنبال می‌کند و استقلال تایوان مورد حمایت آن نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامی
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی چالوس تصویب شد
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی