Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-02@02:15:07 GMT

دنبال تقویت انجمن‌های ادبی هستیم

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۶۱۸۳

دنبال تقویت انجمن‌های ادبی هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز شعر و ادب فارسی در دیدار با جمعی از شاعران و ادیبان گفت: در دولت به دنبال تقویت انجمن‌های ادبی هستیم.



به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی بعد از ظهر شنبه (۲۷ شهریورماه) در نشست با اصحاب شعر و ادب با عنوان «خلوت انس» که در تالار وحدت برگزار شد، با گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی اظهار داشت: میراث بزرگ زبان فارسی با شعر حفظ شده است و شاعران، حافظان فرهنگ ما بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از ورود اسلام به برخی کشور‌ها بسیاری از مناطق اسلامی که امروز به عربی سخن می‌گویند در اصل به زبان‌های دیگر حرف می‌زدند، اما ایرانی‌ها با وجود عشق به اسلام و قرآن، هویت خود را با زبان فارسی حفظ کردند.

وی ادامه داد: امروز وقتی از هویت ایرانی حرف می‌زنیم اولین مؤلفه آن همین زبان‌فارسی است، قدرت زبان شعر و ادب که برای همه ما یک میراث فکری و فرهنگی مشترک به وجود آورده امروز دارای یک قلمرو وسیع با جغرافیای انسانی است که از افغانستان گرفته تا پاکستان و تاجیکستان شاهد زبان و ادب فارسی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به تاجیکستان خاطرنشان کرد: یکی از نقاط مشترک فرهنگی ما با تاجیکستان زبان فارسی است و پدر شعر فارسی، رودکی بزرگ که از دیگر اشتراکات فرهنگی ماست در این کشور مدفون است و امیدوارم در آینده محافل شعر و ادب با ادبای این کشور برگزار شود.

اسماعیلی یادآور شد: بنای دولت مردمی این است که در حوزه هنر‌های اصیل ایرانی یک بازنگری داشته باشد. ما تلاش می‌کنیم نگاهی که هنر را به یک موضوع ویترینی تقلیل می‌دهد بشکنیم، حوزه شعر حوزه‌ای است که احساس همزبانی و تعلق به آن داریم و در دولت یکی از رویکرد‌های ما تقویت انجمن‌های ادبی است. خیلی از عزیزان حاضر در این نشست، حاصل تشکل‌ها و انجمن‌های ادبی هستند، بنابراین باید ساختار و بودجه مناسب را برای این کار در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه امام‌راحل و رهبر معظم انقلاب نیز دارای قریحه شعر هستند، افزود: انقلاب اسلامی به لوازم شعر پایبند بوده و هست و این نشست را در اصل تجلیل دولت مردمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از ادبا و شعرا می‌دانم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد به دور از نگاه ویتریتی و مناسبتی به عنوان بخش اصلی حوزه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی به حوزه شعر و ادب توجه کنیم. این حوزه بزرگان بسیاری دارد و همه سلیقه‌ها می‌توانند در شعر و ادب حس همزبانی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شاعران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن های ادبی فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن های ادبی زبان فارسی شعر و ادب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۶۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور، با اعلام این خبر گفت: به منظور تدقیق نقطه‌نظرات سیاستی درباره زبان و ادبیات فارسی، جدیدترین گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور به تحلیل داده‌ها و گزاره‌های سیاستی در این حوزه اختصاص یافته است.

مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور افزود: در گزارش "درآمدی بر سیاست‌گذاری زبان و ادبیات فارسی" به مساله سیاست‌گذاری زبانی در گستره ملی و فراملی پرداخته شده است.

اصغری گفت: این گزارش در تلاش است تا با نگاهی آسیب‌شناسانه به سیاست‌پژوهی در این عرصه بپردازد و ضمن تلاش برای اجتناب از بزرگنمایی و اسطوره‌پردازی، نگاهی واقع‌بینانه به مساله زبان داشته باشد.

وی افزود: داده‌ها نشان می‌دهد که اکثریت ایرانیان ارتباط چندانی با شعر و ادبیات فارسی ندارند و بیش از دو سوم از افراد بالای ۱۸ سال، هیچ برنامه‌ای برای خواندن شعر و ادبیات فارسی ندارند. همچنین چیزی حدود یک سوم از مردم در تعاملات و گفتگو‌های روزمره مجازی از شعر و ضرب‌المثل فارسی استفاده می‌کنند.

مدیر مرکز رصد گفت: بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی ملی، بیش از ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند، این درحالی‌ست که تنها ۱۴ درصد از مردم ایران شاهنامه دارند؛ این نشان از جایگاه بالاتر شعر و اندیشه حافظ در فرهنگ عمومی ایرانیان دارد.

اصغری افزود: در این گزارش رصدی، به پیشینه سیاست‌گذاری زبان فارسی در ایران، بازیگران و اسناد سیاستی این حوزه، تجربیات جهانی و سیاست‌گذاری در کشور‌های دیگر، آسیب‌شناسی سیاست‌های زبانی جمهوری اسلامی و در نهایت ارائه سرفصل‌هایی برای ارتقاء و اصلاح سیاست‌های ملی و فراملی در حوزه زبان و ادبیات فارسی پرداخته شده است.

دیگر خبرها

  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دورود منصوب شد
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک