Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-28@07:55:43 GMT

استراتژی ساختار دفاع سایبری در نظریه های سیاسی

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۹۷۳۳

استراتژی ساختار دفاع سایبری در نظریه های سیاسی

اما اجرای دفاع در فضای سایبر، تنها در صورتی پیشنهاد می شود که خطراتی که امکان عینیت یافتن دارند، بر امنیت و حتی ادامه حیات یک دولت تاثیر مستقیم داشته باشند؛ بنابراین هر دولت خود را موظف می دارد که به هر نحو ممکن چالش های موجود را مرتفع سازد. چالش های شناسایی نویسنده یا نویسندگان یک حمله، برآورد تاثیرات محتمل و بازسازی جز به جز حوادث و تعیین اهداف حمله، در چارچوب اتصال عمومی شبکه ها و بازیگران، فضای سایبر را از سایر فضاهایی که دفاع در آنها شکل می گیرد، متمایز می سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفاع در فضای سایبر، هرچند که میسر و ممکن به نظر می رسد، اما نمی تواند تنها به اقدامات موجود محدود شود بلکه باید مفاهیم منحصر به فردی در این زمینه توسعه یافته و ارائه گردند.

در حقیقت، برخی چالش های موجود در حوزه دفاع سایبری مشابه چالش های سایر اشکال دفاعی هستند. برای مثال مسئله شناسایی مهاجمان سایبری یادآور چالش دفاع تروریسم هسته ای است. شناسایی تاثیرات یک حمله سایبری در قیاس با شناسایی تاثیرات تسلیحات بیولوژیک شباهت بسیاری دارد. همچنین غیر قابل رویت بودن سلاح های رایانه ای، در بسیاری از موارد، در قیاس با چالش مربوطه در زمینه تسلیحات بیولوژیک، بسیار مشابه است.

بنابراین می توان از راهکارهای روش شناختی دفاعی در این دو حوزه، برای تعریف برخی از عناصر دفاع سایبری بهره گرفت: در برابر تهدیدات تروریسم می توان مفاهیم «دفاع از طریق انکار» و «دفاع غیر مستقیم» و در مقابل تهدیدات بیولوژیک می توان مفهوم«دفاع متقارن» را به کار بست.

با این وجود در عمل می بینیم که، هرچند که ظاهرا دولت ها برای استقرار و استمداد خود وابستگی شدیدی به سیستم های رایانه ای دارند، اما در رابطه با بازیگرانی که به استفاده از تجهیزات بدخواهانه علیه سیستم های رایانه ای متهم شده اند، چنین نیست. به همین دلیل نیز، تاثیر به کارگیری تجهیزات دفاع سایبری در برابر آنها جای تردید دارد. در حقیقت گروه های هکری ای که دانش و یا شبکه ماشین های آلوده خود را به منظور انجام حمله، برنامه ریزی بدافزارها یا جاسوس افزارها و یا حتی برای شناسایی نقایص امنیتی موجود در سیستم ها، به سایرین می فروشند یا اجاره می دهند، در اغلب موارد تنها مایحتاجشان چند رایانه (قدرتمند) و اتصال به اینترنت است. بنابراین این پرسش مطرح می شود که آیا ممکن است تنها با تهدید به پاسخ انحصارا سایبری، آنها را از چنین اقداماتی بازداشت.

لزوم برقراری تناسب میان عمل و پاسخ و ضرورت تاثیرگذاری پاسخ، خود چالش دیگری را مطرح می کند مبنی بر آنکه بایستی به توانمندی ای دست یافت که تاثیر گذاری پاسخ و تکرار آن به کرات در صورت نیاز را تضمین کند. برخی از کارشناسان معتقدند که دفاع سایبری، بر خلاف تدابیر مقابله جویانه (فیزیکی) که رقیب را کما بیش به طور قطعی خنثی می کند، می تواند فعالیت های رقیب را مختل کرده یا موقتا وی را خلع سلاح سازد؛ اما هیچ یک از راهکارهای سایبری نمی تواند منجر به خنثی سازی قطعی تهدید شوند.

در چنین مواقعی، نمی توان تاثیر به کارگیری نقطه ای اقدام مقابله جویانه آزمتیریک را نادیده گرفت. بنابراین برای اجرای بهتر دفاع سایبری در برابر گروه های جنایی- که تحقق منافع مالی، مهمترین اولویت آنهاست-  می توان به پاسخ های انتظامی/ قضائی ( از جمله اقداماتی که منافع مالی بازیگران را هدف می گیرند) متوسل شد. همچنین در صورت رو در رویی با بازیگرانی که وابستگی کمی به فنون انفورماتیک دارند می توان پاسخ های نظامی را به کار گرفت.

کد خبر 1556223

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سجاد عابدی سایبر دفاع سایبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۹۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری های شانگهای در آستانه قزاقستان با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.

امیر سرتیپ آشتیانی در این دیدار  ضمن تشکر  از مواضع  و دیدگاه های دولت چین در قبال تحولات منطقه به ویژه محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران گفت: تنش های اخیر در منطقه و شرایط اسفناک غزه نتیجه اقدامات بی ثبات ساز امریکا در منطقه و حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی  است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به کشور چین و امضای برنامه جامع مشارکت همکاری های دو طرف افزود:   برای حل مسائل امنیتی منطقه ای و بین المللی ، همکاری و همگرایی  بیشتر طرفین ضرورت دارد.

وزیر دفاع چین در این دیدار با اشاره به تحولات  منطقه غرب اسیا،  حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد و افزود: این عمل ناقض حقوق بین الملل است و ما از حق مشروع ایران در پاسخ به این اقدام حمایت میکنیم.

وزیر دفاع چین ضمن دعوت از وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در کنفرانس  امنیتی پکن بر تداوم همکاری ها تاکید کرد. 

وزیر دفاع چین  در این دیدار خواستار آتش بس در نوار غزه و ارسال کمک های بشر دوستانه  به آن منطقه شد.

وزیر دفاع چین همچنین  بر گسترش روابط دفاعی و نظامی با جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود.

دیگر خبرها

  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود
  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟
  • خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند
  • راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • رژیم صهیونیستی توان دفاع از خود را هم ندارد
  • زلزله در ساختار نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی
  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز
  • حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به اسرائیل
  • حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی