Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، دکتر طیبه احمدزاده کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بیان کرد: احتمال ابتلای یک مادر باردار به کووید ۱۹- با یک خانم غیر باردار مساوی است؛ اما نکته مهم این است که مادران باردار در صورت ابتلا، به  شکل شدیدتر بیماری مبتلا خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: احتمال بستری در مراقبت‌های ویژه و مرگ‌ومیر مادران باردار به علت بیماری کووید ۱۹ نسبت به دیگر بانوان بیشتر خواهد بود، در این میان واکسیناسیون با واکسن‌های مجاز که در اولویت آن‌ها واکسن سینوفارم است، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد و در صورت واکسیناسیون، این مادران یا به کووید مبتلا نمی‌شوند یا در صورت ابتلا به شکل خفیف آن دچار خواهند شد.

کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر ادامه داد: واکسن سینوفارم که حاوی ویروس غیرفعال است و تایید سازمان بهداشت جهانی را دارد، علاوه بر ارتقای ایمنی زنان باردار عوارض جانبی برای مادر و جنین ندارد و مادران پس از پایان هفته ۱۲ بارداری تا ۴۲ روز پس از زایمان یا سقط می‌توانند آن را تزریق کنند.

احمدزاده عنوان کرد: به دلیل رخداد مهم زایمان و عوارض احتمالی واکسیناسیون زنان باردار توصیه می‌شود از یک هفته قبل از زایمان (۳۹ هفته در زایمان طبیعی یا یک هفته قبل از تاریخ سزارین) تا ۲ هفته پس از زایمان یا سقط، واکسن کرونا تزریق نشود.

او گفت: مادران باردار متقاضی واکسیناسیون کووید می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محله خود مراجعه کنند و ضمن ثبت مراقبت‌های بارداری در سامانه سیب و انجام مشاوره از سوی مراقب و ماما، فرم معرفی‌نامه واکسیناسیون را بگیرند و برای تزریق واکسن طبق تاریخ اعلام‌شده در شهر بوشهر به مراکز واکسیناسیون و در روستا‌ها به مراکز خدمات جامع سلامت روستایی مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید

مادران باردار در صورت داشتن علائم کرونا فوری به پزشک مراجعه کنند مادران کرونایی با رعایت شیوه‌نامه‌ها، به نوزادشان شیر بدهند

کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر  تاکید کرد: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت نیازی به انجام تست بارداری در زنان سنین باروری قبل از انجام واکسیناسیون نیست و چنانچه خانمی پس از دریافت دوز اول واکسن متوجه بارداری خود شود بهتر است دوز دوم را پس از پایان هفته ۱۲ بارداری تزریق کند.

احمدزاده افزود: مادران باردار دقت کنند که روز انجام واکسیناسیون نباید هیچ‌گونه علائمی از بیماری کووید ۱۹ مانند علائم تنفسی، عطسه، آبریزش بینی، سرفه، تب، بی‌حالی، سرگیجه، تهوع، علائم گوارشی و...) داشته باشند و در صورت ابتلا به کرونا باید واکسیناسیون را دست‌کم یک ماه پس از بهبودی کامل به تاخیر اندازند.

او بیان کرد: اگر مادری پس از انجام واکسیناسیون دچار هرگونه مشکل یا علائم به نفع کووید ۱۹ شود می‌تواند با مراقب سلامت مربوط یا تلفن ۴۰۳۰ کد ۴ تماس بگیرد و راهنمایی‌های لازم را دریافت کند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مادر باردار واکسن کرونا کرونا ویروس مادران باردار کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۰۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقاء سلامت

  مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن گرامیداشت هفته جهانی واکسیناسیون گفت: برنامه توسعه ایمن سازی کودکان، از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳ بوده که با برنامه ریزی و مداخلات دقیق، منجر به ارتقا پوشش کشوری واکسیناسیون کودکان زیر یکسال از ۳۷ درصد در سال‌های آغازین برنامه به بالای ۹۰ درصد تا سال ۱۳۶۸ و سپس تداوم و تثبیت آن به بالای ۹۵ درصد طی ۱۵ سال گذشته گردیده و همین روند در سطح شهرستان‌های تابعه دانشگاه نیز صادق بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: دستاورد‌های بزرگ جهانی مثل ریشه کنی ویروس‌های آبله در سال ۱۹۸۰، ویروس وحشی فلج اطفال تیپ ۲ در سال ۲۰۱۵ و ویروس وحشی فلج اطفال تیپ ۳ در سال ۲۰۱۹ و حذف کشوری بیماری‌هایی مانند سرخک، سندروم سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی و همچنین عاری شدن کشور از فلج اطفال و کنترل بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه، سل نیز از دیگر نتایج آن به شمار می‌روند.

وی گفت: همه ساله با هدف اطلاع رسانی، حمایت طلبی و جلب مشارکت مردمی، هفته آخر آوریل (۵ لغایت ۱۱ اردیبهشت ماه)، از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان هفته جهانی ایمن‌سازی نامگذاری می‌گردد.

وی ادامه داد: امسال نیز پویشی با شعار جهانی Humanly Possible: Saving lives through immunization "نجات زندگی با ایمن سازی" جهت آگاهی بخشی جامعه و ارتقا پوشش واکسیناسیون کودکان برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقاء سلامت
  • راهپیمایی جمعی از کودکان و مادران قمی در هفته سلامت و زمین پاک
  • آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع ۱۴۰۳ در خراسان رضوی 
  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • مراقبت از هزار و ٣١٣ مورد مادر باردار در فریمان
  • تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها امتناع می کند
  • خبر مهم درباره یارانه کودکان شیرخوار؛ طرح یسنا چیست و چه کسانی آن را دریافت می‌کنند
  • امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی