Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@16:43:21 GMT

تأکید بر لزوم آغاز گفت‌وگوهای دینی ایران و استرالیا

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۱۴۱۳

تأکید بر لزوم آغاز گفت‌وگوهای دینی ایران و استرالیا

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با هماهنگی انجام یافته از سوی سفارت کشورمان در استرالیا، اسقف فیلیپ هاگینز، رئیس شورای کلیساهای استرالیا و استفان پیکارد، مدیر اجرایی مرکز استرالیایی مسیحیت و فرهنگ با قهرمان سلیمانی، سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در فضای مجازی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست طرفین علاوه بر معرفی مؤسسات تحت مدیریت خود به اهم اهداف و پاره‌ای از عملکرد این مؤسسات اشاره کردند و با بیان دغدغه‌ها و مسئولیتی که در قبال مشکلات و مصائب جهان معاصر احساس می‌کنند علاقه‌مندی خود را برای ارتباط و تعامل بیشتر ابراز داشتند.

در این نشست، سلیمانی در سخنان خود، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر سبک زندگی مردم گفت: آنچه که ما را به هم پیوند می‌زند، علاوه بر مسئولیت دینی، مسئولیت انسانی است. روزهایی است که جامعه جهانی درگیر ویروس کرونا شده است و متأسفانه این پاندمی متعلق به یک کشور یا یک مکان نیست، بلکه مسئله مشترک انسانی است و با سرعت بسیار زیادی در سراسر جهان گسترش یافته است.

سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با اشاره به امضای بیانیه «حفظ مخلوقات» توسط پاپ فرانسیس، اسقف اعظم کانتربری جاستین و پاتریارک بارتلمئوس رهبر کلیسای ارتدکس استانبول که اخیراً منتشر شده، اظهار کرد: این بیانیه پیام مشترکی است که برای ما قابل احترام است؛ چراکه موضوع این بیانیه، مسئله همه ماست و آنچه که این پیام را دلچسب‌تر می‌کند، این است که از سوی کسانی روایت می‌شود که دین دار و دین باور هستند.

وی ضمن استقبال از موضوع این بیانیه، تأکید کرد: براساس آنچه که در این بیانیه آمده است می‌توانیم همکاری‌های مشترکی را برای آینده برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

سلیمانی همچنین، با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز و همکاری و همدلی پیروان ادیان مختلف در ایران گفت: این همکاری و همدلی نمونه‌ای آشکار از تعامل سازنده پیروان ادیان است که می‌تواند در دیگر مناطق جهان نیز محقق شود.

وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ایجاد مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها زمینه‌های بسیار ارزشمندی را در برگزاری گفت‌وگوهای دینی با مسیحیت کاتولیک واتیکان و برخی دیگر از کشورهای جهان، مسیحیت ارتدوکس روسیه و یونان، ارامنه حوزه سیلیسی، شورای جهانی کلیساها، بودیسم تایلند و میانمار، هندوئیسم هند و … فراهم کرده که برخی از آنان بیش از ۱۰ دوره را تجربه می‌کنند و توانسته در ایجاد شناخت و فراهم آوردن زمینه‌های همکاری هر چه بیشتر ادیان و آئین‌ها توفیقات مهمی را به دست آورد.

سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها تأکید کرد: این مرکز با عهده دار بودن مسئولیت برنامه‌ریزی، هدایت و برگزاری گفت‌وگوهای دینی، برای ایجاد اتحاد و همبستگی دینی در میان رهبران و پیروان ادیان الهی به منظور رویارویی جمعی با بحران‌های معنوی و سیاسی جهان می‌کوشد.

سلیمانی در ادامه سخنانش، به مسائلی همچون توسعه صلح و عدالت، کرامت انسان و حفظ محیط زیست و … به عنوان موضوعاتی که در گفتگوهای دینی با دیگر ادیان مورد بررسی قرار گرفته اشاره کرد و افزود: تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست تأثیر قابل توجهی در جابجایی و مهاجرت مردم سراسر جهان داشته است، از این رو می‌توانیم علاوه بر مسئله محیط زیست در خصوص پناهندگان و مهاجران گفت‌وگو کنیم که امیدوارم در این زمینه شاهد تحقق یک کار برجسته و بزرگی باشیم‌.

گفت‌وگوهای دینی؛ عامل ایجاد صلح در جهان

اسقف فیلیپ هاگینز، رئیس شورای کلیساهای استرالیا در این دیدار مجازی، ضمن معرفی خود و شورای ملی کلیساهای استرالیا، با تأکید بر اهمیت گفت‌وگو بین رهبران و اندیشمندان جهان گفت: در تمام طول عمرم به دنبال صلح، آرامش و دوستی بودم و همواره آرزویم جهانی عاری از خشونت بوده است.

وی با تأکید بر ضرورت تداوم گفتمان دینی بین اسلام و مسیحیت جهت ترویج ارزش‌های الهی در جهان، پیشنهاد کرد بیانیه مشترک همکاری بین شورای کلیساهای استرالیا و مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها صادر شود زیرا این بیانیه مشترک می‌تواند مبنایی مناسب برای آغاز گفتگو و همکاری بین ما باشد.

اسقف هاگینز در پایان سخنانش، گفت‌وگوهای دینی را یکی از بهترین راه حل‌ها برای شناخت متقابل و رفع سو تفاهم‌های احتمالی و همکاری مشترک ادیان دانست و اظهار امیدواری کرد مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها نیز در برنامه دعای مشترک ادیان در اجلاس گلاسکو مشارکت کند.

مقام روحانی پروفسور استفان پیکارد، مدیر اجرایی مرکز استرالیایی مسیحیت و فرهنگ و هیأت علمی دانشگاه چارلز نیز در سخنانی، به معرفی مرکز خود پرداخت.

وی در ادامه، به مسئله تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست اشاره کرد و افزود: ما با اتخاذ وحدت رویه و گفتمان سازنده در گفت‌وگو با رهبران و اندیشمندان می‌توانیم با جریانات و بحران‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم.

در پایان این دیدار طرفین بر تهیه بیانیه مشترک و برنامه ریزی برای برگزاری گفت‌وگوی دینی و نیز همکاری‌های آتی تاکید کردند.

کد خبر 5308273

منبع: مهر

کلیدواژه: سلیمانی یونان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی میانمار پاپ فرانسیس استرالیا روحانی ارامنه اربعین 1400 فعالیت های قرآنی قرآن قرآن کریم اربعین حسینی حسینی خبرگزاری مهر عاشورا کربلا قران عراق ایران معرفی کتاب ماه محرم و صفر مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها گفت وگوهای دینی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۱۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در خطبه های عباذی سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه تولید هویت برای مردم، بزرگترین رسالت انبیای الهی بود، گفت: همه انسان‌هایی که در دوران حیات بابرکت رسول اکرم (ص) در قبایل، عشایر و دسته‌های مختلف که گرفتار امیال نفسانی بودند، بر هم شمشیر می‌کشیدند و قتل و غارت را در روابط خود حاکم می‌کردند، به دست پیامبر اسلام (ص) هویت یافتند، تبدیل به «امت» شدند و جامعه‌سازی کردند. بر همین اساس هم بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با معلمان تأکید کردند که پرورش هویت دانش‌آموزان در کنار علم‌آموزی بر معلمان ضرورت دارد.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: معلم مکلف است پیش از آموزش، به دانش‌آموز هویت ملی و دینی ببخشد، زیرا از اساس، هویت دینی محور هویت ملی است. مسئله حجاب نیز یکی از همین هویت‌های دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش مکلف است فرهنگ ملی و دینی را به دانش‌آموز تعلیم دهد، اظهار کرد: اگر این فرهنگ به درستی منتقل شد، آن زمان است که نسل آینده‌ساز دیگر خودباختگی هویتی نخواهد داشت و غربگرا و غرب‌زده نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آن‌چه امروز در دانشگاه‌های آمریکا درحال وقوع است، اینکه استاد دانشگاه را روی زمین می‌کشند و دانشجو را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب می‌کنند، همه اینها تابلوی لیبرال دموکراسی و تمدن غربی است که امروزه در ایالات متحده آمریکا به چشم می‌آید. حقیقت اینها همین است، واقعیت اینها همین است. دانش آموز اگر هویت پیدا کند، به اینها وابسته نمی‌شود.

خطیب جمعه مشهد افزود: پس از هویت‌بخشی، خداوند عالم تزکیه را مقدم بر تعلیم دانسته است. به همین دلیل، ما نیز تأکید داریم که باید پرورش مقدم بر آموزش باشد. البته در مقوله پرورش نمیتوان فقط به دبیران پرورشی اکتفا کرد، زیرا اصل تربیت از همان معلمی آغاز می‌شود که درحال تعلیم است. 

 آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: مسئله مظلومیت، قصه تکراری در سیره همه اولیای الهی است و شاید یکی از ابعادی که وجود اقدس امیرالمومنان (ع) را اول مظلومان عالم می‌دانند، به این خاطر است که خود مظلوم بود و همه مظلومان عالم نیز از نسل او بودند.

وی افزود: شما ببینید یک شخصیت عالم و فرزانه‌ای را با لباس عبادت از خانه بیرون بکشند، دستهایش را در حدود سن ۶۵ سالگی ببندند و بی‌حیایی سوار بر اسب او را به دنبال بکشد. این مظلومیت برای کدام رهبر و قوم تکرار شده است؟ در همین حد که حتی یهود جسور  نیز با اینکه قاتل پیامبران بودند، اما دست به چنین هتک حرمت‌هایی نمی‌زدند. به همین هم اکتفا نکردند و در نهایت با سم وجود اقدسش را مسموم کردند و به شهادت رساندند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با دعوت از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برای حضور در اجتماع بزرگ صادقیون ادامه داد: همچون سال‌های قبل، فردا نیز به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری، زائران و مجاوران امام هشتم (ع) از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی راهپیمایی می‌کنند. اجتماع عظیم صادقیون از آن سنت‌های حسنه و نیکی است که همه می‌توانند به نیت عرض تسلیت و ابراز ارادت به محضر امام رضا (ع) در آن شرکت کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی همچنین گفت: از برگزارکنندگان اجتماع عظیمی که روز چهارشنبه در حمایت از طرح نور برگزار شد تا مردم، شور و ارادت خود را نسبت به فرمانده  شجاع نیروی انتظامی و مجریان طرح نور نشان بدهند، تشکر می‌کنم. 

 

دیگر خبرها

  • سفر امیرعبداللهیان به گامبیا برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی
  • هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است
  • سفر وزیر خارجه ایران به گامبیا برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • استرالیا نخستین رایانه کوانتومی کاربردی جهان را می سازد
  • مشارکت احتمالی کره جنوبی در پیمان آکوس؛ محور گفت‌وگوهای دو جانبه سئول و کانبرا
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات