Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@15:03:00 GMT

روایت زندگی انسانی در آستانه مرگ

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۳۸۵۴

روایت زندگی انسانی در آستانه مرگ

فیلم مستند «خانه ای برای تو» که عنوان بهترین فیلم مستند جشنواره سینما حقیقت را از آن خود کرده بود، امشب از شبکه مستند به روی آنتن می رود.

به گزارش ایسنا، فیلم مستند «خانه‌ای برای تو» یکشنبه، ۲۸ شهریور ماه از جشنواره تلویزیونی مستند به نمایش درمی‌آید. 

مستند «خانه‌ای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این فیلم مستند پرتره‌ای از زندگی داود، یک جوان اهل شمال است که به بیماری سرطان مبتلا شده و روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد، با این حال تصمیم می‌گیرد که یادگاری متفاوتی را برای همسرش باقی بگذارد. روایت درمان بیماری داود در کنار عزم راسخ او برای ساختن یک خانه برای همسرش سوژه اصلی این فیلم مستند است.

مهدی بخشی‌مقدم، کارگردان مستند «خانه ای برای تو» درباره کاراکتر این اثر گفت: داود دوست داشت بعد از مرگش چیزی را برای همسرش به یادگار بگذارد که بتواند در سال‌های آینده راحت‌تر زندگی کند. به هر حال شاید بعد از او اتفاقاتی می‌افتاد که زندگی را برای همسر داود سخت می‌کرد اما حالا با این کارش، زندگی مستقل و راحت‌تری را خواهد داشت. دقت کنید که کاراکتر ما درون مایه مغرور بودن را داشت و به سختی می‌شد به او نزدیک شد. شاید یکی از سخت‌ترین کارهای ما در تولید این فیلم نزدیک شدن به سوژه بود. 

او با اشاره به روایت انسانی در این فیلم بیان کرد: یکی از اتفاقات بسیار سخت در تولید این فیلم، بیرون کشیدن همین روایت انسانی بود. به هر حال انسان موجودی پیچیده است و شما هم زندگی فردی را روایت می‌کنید که شرایط نرمالی ندارد و نزدیک به مرگ است. خود او می‌داند که شانس زیادی برای زندگی ندارد و به همین دلیل رفتارش از وضعیت نرمال خارج شده است. اگر در این شرایط بتوانید چیزهایی را به تصویر بکشید که روایتی انسانی باشد، کار بسیار سختی است. 

این مستندساز همچنین درباره مرز مستند و داستانی بودن یک فیلم توضیح داد: بعد از پخش در جشنواره حقیقت خیلی‌ها به ما اتهام زدند که شما از داود بازی گرفته‌اید و این فیلم مستند نیست. به نظرم کسانی که این حرف را می‌زنند باید به تعاریف خود از سینمای مستند برگردند. در حال حاضر و در تمام دنیا، آن نگاه سنتی که می‌گفتند در مستند درام وجود ندارد، بی‌اعتبار است. به نظرم اینکه مستندساز بتواند همراه با سوژه خود شده و زندگی او را روایت کند، کار دشواری است. 

بخشی‌مقدم سپس با نقل خاطره‌ای از سوژه اصلی فیلمش یادآور شد: وقتی مریضی او اوج می‌گرفت و حالش خراب می‌شد، دوست داشت که بیشتر تنها باشد و با هیچ کس ارتباط نمی‌گرفت. در روزهای پایانی که اصلا شرایط خوبی نداشت، دوست نداشت کسی حضور داشته باشد اما حتی در همان لحظات هم کنارش بودم. خود او می‌دید که من مثل دوست و رفیق کنارش هستم و اصلا این‌گونه نبود که فقط بخواهم برای فیلمم او را همراهی کنم. به دلیل تعدد بیمار، شرایط به‌گونه‌ ای بود که وقتی بیمار را به بیمارستان فرامی‌خواندند، تنها چند ساعت فرصت داشت که به بیمارستان برسد و در غیراین صورت تخت را به بیمار دیگری می‌دادند. در این شرایط دارو هم باید خریداری می‌شد و کسی نبود که این کار را انجام دهد، من دنبال این کارهای او می‌رفتم.  

وی اضافه کرد: خود داود همه تصمیمات مهم زندگی‌اش را می گرفت و ما هیچ چیزی از او درخواست نکردیم. تنها چیزی که از او خواستم این بود که مرا در جریان کارهایی که انجام می‌دهد بگذارد، به همین دلیل تقریبا هر روز با هم در تماس بودیم. رفاقتی ما بین ما شکل گرفته بود که فراتر از رابطه کارگردان و سوژه بود. طبیعتا شما نمی‌توانید دوربین‌تان را ۲۴ ساعته روشن نگه دارید تا آن اتفاقی که باید بیفتد را نمایش بدهید بلکه برخی اتفاقات قابل تکرار هستند و این موضوع لطمه‌ای به مستند بودن فیلم نمی‌زند. 

کارگردان فیلم مستند «خانه ای برای تو» در پایان درباره حضور فیلمش در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: این فیلم در جشنواره‌های مختلفی به نمایش درآمد و توانست جوایز مهمی را کسب کند. دوست داشتیم که فیلم بیشتر دیده شود و چه جایی بهتر از تلویزیون که مخاطب بسیار زیادی دارد و افراد زیادی فیلم را می‌بینند. علاوه بر این، با توجه به وضعیت فعلی و محدودیت‌های ناشی از کرونا نیز تقریبا هیچ امیدی به اکران در سینما وجود ندارد. امسال در جشنواره تلویزیونی نیز مستندهای بسیار خوبی حضور دارند و از این نظر رقابت سختی را داریم. 
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فیلم مستند جشنواره حقیقت جشنواره تلویزیونی خانه ای برای تو فیلم مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۳۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصحف شریف «قرآن مبارک» رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه مطالعات قرآنی خانه اندیشمندان علوم انسانی مراسم رونمایی از مصحف شریف «قرآن مبارک» برگزار می‌شود.

سخنرانان این مراسم حسین استاد ولی، احمد مسجد جامعی، عبدالهادی فقهی زاده، محمدعلی خسروی و ابراهیم کرمانی‌نژاد هستند.

همچنین در این مراسم مهدی فیض طراح و ایده پرداز و مهدی خسروی ناشر اثر حضور دارند و سخنرانی می‌کنند.

مراسم رونمایی از مصحف شریف «قرآن مبارک» روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

کد خبر 6097524 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • «قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • مصحف شریف «قرآن مبارک» رونمایی می‌شود
  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • ماسیمیلیانو الگری: یوونتوس در آستانه رسیدن به هدف اصلی خودش است
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • مستندی نیم‌‎ساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد