Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مجید منعم‌ زاده معاون پژوهشی و ارتباطات علمی دانشگاه کاشان گفت: دستگاه NMR، Nuclear Magnetic Resonance رزونانس مغناطیسی هسته، جهت شناسایی ترکیب‌های شیمیایی و دارویی اعم از سنتزی یا طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: دستگاه NMR دانشگاه کاشان جهت پیشبرد اهداف مراکز علمی و تحقیقاتی کشور آماده ارائه خدمات در زمینه­ NMR یک بعدی شامل DEPT ۱۳۵o, ۹۰o, ۴۵o, ۱۳C NMR, ۱H NMR و NMR دو بعدی شامل HMQC، NOESY، COSY به مراکز علمی و پژوهشی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مسئول آزمایشگاه NMR دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه در این روش، هسته اتم‌ها امواج الکترومغناطیسی در ناحیه امواج رادیویی را جذب می‌کند، گفت: زمانی که اتم‌ها تحت تاثیر میدان مغناطیسی قوی قرار می‌گیرند، تراز انرژی هسته‌های عناصر مشخصی به علت خواص مغناطیسی به دو یا چند تراز کوانتیده شکافته می‌شوند. در غیاب میدان مغناطیسی، تمام حالات اسپین یک هسته، سطح انرژی یکسانی دارند، اما در حضور میدان مغناطیسی حالات اسپینی هسته یکسان نخواهد بود.

مهلا دادایی با بیان اینکه پدیده رزونانس مغناطیسی هسته هنگامی رخ می‌دهد که هسته‌های هم جهت میدان اعمال شده انرژی جذب کرده و به تراز انرژی بالاتر انتقال می‌یابد، افزود: زمانی که پالس دهی متوقف می‌شود هسته ها، انرژی خود را از دست داده و در طی زمان آسایش به حالت اسپین اولیه خود باز می‌گردند. در این هنگام شروع به تابش کرده و چون ترکیب دارای هسته‌های بسیاری است، فرکانس‌های بسیاری را به طور همزمان تابش می‌کند این تابش را FID می‌نامند که ترکیبی از تمامی فرکانس‌های تابش شده است و بسیار پیچیده است که با پردازش این داده‌ها طیف NMR ایجاد می‌شود و با تفسیر طیف NMR می‌توان به ساختار ترکیبات دارویی پی برد.

وی خاطرنشان کرد: روش NMR دوبعدی پیچیده‌تر از NMR یک بعدی است و ساختار به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دادایی اظهار کرد: NMR یک بعدی مشخصا یک هسته خاص در ساختار بررسی می‌شود، اما در NMR دو بعدی برهمکنش هسته‌های مجاور در ساختار و حتی هسته‌هایی که مجاور نیستند، ولی از لحاظ فضایی در ساختار با یکدیگر مرتبط هستند، بررسی می‌شوند. انواع مختلفی از NMR دو بعدی شامل HMQC, HMBC, NOESY, ROESY وجود دارد که هر یک با توجه به نوع روش برای بررسی کوپلاژ‌های یک، دو و سه پیوندی و همچنین برهمکنش‌هایی که بین هسته‌ها از طریق فضا در ساختار وجود دارد، انجام می‌شود.


انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه کاشان امواج الکترومغناطیسی دانشگاه کاشان هسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۹۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری

حسینی معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: کمیته امداد در زمینه تحقق احکام برنامه ششم و به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود در بدنه مردمی، کوتاه کردن فرآیند‌ها، تسهیل در ارائه خدمات، ارتقای کیفیت خدمات مددکاری و کیفیت زندگی، پرونده مددجویان سالمند استان را به ۶۹ مرکز نیکوکاری واگذار کرده است.

او افزود: از این طریق، ۱۷ هزار و ۷۴۵ سالمند تحت پوشش مراکز نیکوکاری قرار گرفته اند.

حسینی هدف از این اقدام را بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی خیریه‌ها وسازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد و گفت: ارائه آموزش‌های چهره به چهره و مؤثر در سبک زندگی، ارائه خدمات مطلوبتر به سالمندان، توانمندسازی خانواده‌های مستعد و افزایش رضایتمندی عمومی از برنامه‌های حوزه حمایت است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • برگزاری هشتمین کنگره علمی جشنواره خوارزمی در کاشان
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • آماده انتقال دانش هسته ای به سایر کشورها هستیم
  • آغاز به کار میزگردها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران
  • مرگ و زندگی ما به دست میدان مغناطیسی زمین است!
  • ۲ هزار مددجوی کمیته امداد از خدمات پزشکی بهره مند شدند
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان یزد
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری