Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@22:23:33 GMT

اما و اگرهای تاثیر واردات خودرو بر قیمت

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۲۸۰۸

اما و اگرهای تاثیر واردات خودرو بر قیمت

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بابک کریمخان عضو انجمن همگن قطعه سازان کشور با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره واردات محدود و مشروط خودرو‌های خارجی، گفت : این واردات در برابر صادرات خودرو و قطعات خودرو انجام خواهد شد که امتیاز خوبی برای صنعت خودروسازی کشور به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : ورود خودرو و قطعات خودرو ساخت ایران به بازار‌های جهانی نشان دهنده رشد کیفی قطعه‌سازان و خودروسازان و توان رقابتی آن‌ها است.

رئیس انجمن قطعه سازان استان کرمانشاه با بیان اینکه صادرات خودرو و قطعات آن می‌تواند بخشی از زیان انباشته خودروسازان را کاهش دهد، ادامه داد: البته این موضوع به شرطی است که اجازه داده شود خودروسازان با قیمتی که برای آن‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد خودرو‌های خود را صادر کنند، نه آنکه برای صادرات هم مشمول قیمت‌گذاری دستوری شوند و دوباره ضرر کنند.

کریمخان با بیان اینکه خودروسازان نتوانسته اند در بازار‌های داخلی به قیمت متعادل و سودآوری مدنظر خود برسند و با زیان مواجه هستند، افزود: اگر قیمت‌گذاری دستوری برای صادرات خودرو نیز در نظر گرفته شود باعث آسیب به خودروسازان خواهد شد، اما اگر سود مناسب آن‌ها لحاظ شود، به تقویت صنعت خودروسازی کشور کمک خواهد کرد.

او از تاثیر واردات در برابر صادرات خودرو و قطعات آن بر وضعیت صنعت قطعه سازان کشور هم یاد کرد و افزود: قطعه‌سازان هم اگر بتوانند تولیدات خود را در بازار‌های خارجی عرضه کنند، بخشی از زیانی که طی چند سال اخیر متحمل شده اند مرتفع خواهد شد.

 عضو انجمن همگن قطعه سازان کشور گفت: از سوی دیگر صادرات قطعات خودرو باعث می‌شود مشکل مداوم و چالش برانگیزی که بین قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی در زمینه مطالبات آن‌ها و قیمت‌ها وجود داشته تا حدودی رفع شود و قطعه سازان بتوانند تولیدات خود را در بازار‌های جهانی عرضه کنند.

کریمخان افزود: این روند هیچ تاثیری در کمبود خودرو و یا قطعات خودرو در داخل کشور نخواهد داشت.

او سپس از تاثیر این طرح بر قیمت انواع خودرو‌های داخلی و خارجی یاد کرد و افزود: واردات خودرو اگرچه می‌تواند قیمت خودرو‌های خارجی را کاهش دهد، اما تاثیری بر قیمت خودرو‌های داخلی نخواهد داشت.

او با بیان اینکه خودرو‌هایی که به داخل کشور وارد خواهد شد به طور میانگین بین ۹ هزار تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد، ادامه داد: با احتساب مالیات و عوارض گمرکی خودرو‌هایی که به داخل کشور وارد می‌شود بین ۵۰۰ میلیون تا یک و نیم میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.

کریمخان گفت: طبیعتا خودرو‌های در این کلاس قیمت با خودرو‌های داخلی که رنج قیمت آن‌ها معمولا بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است رقابت نخواهد داشت و تقاضای خرید این خودرو‌ها کاهش نمی‌یابد.

رئیس انجمن قطعه سازان استان کرمانشاه گفت: ممکن است بخشی از تقاضا برای خودرو‌های محدود داخلی که قیمت ۳۰۰ تا۵۰۰ میلیون تومان دارند به سمت خودرو‌های خارجی برود، اما، چون تعداد این خودرو‌ها محدود است تاثیر زیادی بر بازار داخلی نخواهد داشت.

او افزود: از سوی دیگر برای خودرو‌های داخلی رانت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی بین قیمت درب کارخانه تا بازار آزاد وجود دارد و تا زمانی که این تفاوت قیمت را داریم متقاضیان زیادی هستند که این خودرو‌ها را می‌خرند و در بازار می‌فروشند و یا نگه می‌دارند و از این سود استفاده می‌کنند.

 این فعال صنعت خودرو گفت: تنها در صورتی واردات خودرو بر قیمت خودرو‌های داخلی نیز اثرگذار خواهد بود که اجازه داده شود قیمت خودرو‌های داخلی در بازار متعادل و به بازار آزاد نزدیک شود تا هم خودروسازان از زیان فاصله بگیرند و تولید بیشتری داشته باشند و هم دیگر حجم تقاضای زیادی که ناشی از واسطه‌گری است را در بازار نداشته باشیم.

عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور درباره تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو‌های خارجی افزود: احتمالا قیمت خودرو‌های خارجی ۳۰ درصد و بعضی از خودرو‌ها بیشتر نیز کاهش خواهد داشت.

کریمخان با بیان اینکه قیمت بالای کنونی خودرو‌های خارجی ناشی از این است که این خودرو‌ها به داخل کشور وارد نمی‌شود و به دلیل کمبودی که وجود دارد با هر قیمتی معامله خواهد شد، افزود: وقتی که خودرو وارد شود، قیمت آن مشخص است و دیگر دچار این گرانی نخواهد بود .

منبع ایسنا

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت و معدن معدن و تجارت بازار خودرو قیمت خودرو خودرو های خارجی خودرو های داخلی قیمت خودرو خودرو و قطعات واردات خودرو صادرات خودرو خودرو ها قطعات خودرو قطعه سازان داخل کشور خواهد شد بر قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۲۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی

ابراهیم شجاعت پژوهشگر و کارشناس صنعت خودروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اولین موضوع در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت این است که باید با معیار درستی حقیقت دانش‌بنیانی این شرکت‌ها سنجیده شود. طی چند سال گذشته این مورد که بسیاری از شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات ادعای دانش‌بنیانی دارند، اما حقیقت آنها متفاوت است.

وی ادامه داد: این موضوع که آیا این شرکت حقیقتا دانش‌بنیان هست را از روی محصول و نتیجه کار آنها می‌توان فهمید و بهتر است از دسته بندی بر اساس فرآیند تولید صرف‌نظر کنیم. شایان ذکر است که در هر خودرو به طور متوسط بیش از دو هزار قطعه وجود دارد؛ در تولید بسیاری از این قطعات پیچیدگی‌های فنی وجود دارد که به دست دانش‌بنیان‌ها قابل حل است.

شجاعت در ادامه گفت: گستردگی فرصت کار برای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قطعه سازی خودرو از روش‌های فنی تولید خود قطعه تا ساخت مواد اولیه و حتی ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید قطعه است. همچنین لازم به ذکر است که خودروسازان نیز با کمی همت مضاعف می‌توانند حلقه‌های تولید تجاری خود را به دانش‌بنیان‌ها بیشتراز قبل متصل کنند تا شکاف‌های فناورانه تولید پوشش داده شود.

وی تصریح کرد: اتصال گپ‌های فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به اینکه معمولا بودجه آنچنانی نیز نیاز ندارد و به نوعی پیش خرید قطعه است، سود مناسبی به همراه دارد و به راحتی ضرایب سود رشد خواهد کرد. به همین جهت خودروسازان می‌توانند این شکاف‌ها را پر کرده و از طریق علاوه بر کسب سود و حل مشکلات تیراژ تولید، ارزبری و مشکلات کیفیت تولید داخل را نیز رفع کنند.

رابطه دانش‌بنیان ها و تولید در چیست؟

این پژوهشگر صنعت خودرو اظهار کرد: شایان ذکر است که شرکت‌های دانش بنیان بهتر است که مستقیما وارد مبحث تولید نشوند چرا که ماهیت و ذات این شرکت‌ها فناور بودن است و پس از به ثمررساندن ابداعی باید به سمت تحقیق و توسعه نوآوری دیگری حرکت کنند. به همین جهت بهتر است که تولید به مجری دیگری سپرده شود. در سالیان اخیر یک شرکت خودروسازی داخلی دوبار اقدام به انجام این کار کرده است، اما به نظر می‌رسید که این همکاری دانش‌بنیان‌ها بیشتر به جهت نمایش بوده است.

تحولات سال جاری در صنعت خودرو

شجاعت تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در فصل بهار خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اقدام کنند. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم خودرو‌های مونتاژی و قیمت ارز به نظر می‌رسد که با توجه به عدم تغییر قیمت ارز نیمایی در این نوع خودرو شاهد تغییر قیمت چندانی نباشیم. همچنین به نظر می‌رسد که خودرو‌های چینی امسال سهم بیشتری از بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد.

وی گفت: در بحث خودرو‌های وارداتی نیز به نظر می‌رسد که حجم واردات خودرو‌های برقی به رقم قابل توجه ۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید که اکثرا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار می‌گیرند. همچنین در خصوص واردات خودروی نو نیز وارداتی در حدود ۲۰ هزار دستگاه پیش بینی می‌شود. شایان ذکر است که در مبحث واردات خودرو‌های دسته دوم به نظر می‌رسد که در سال جاری شاهد تحولی نخواهیم بود و در صورت فشار صرفا به تدوین دستورالعمل‌های آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی