Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزای فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، سعید رسولی با بیان این‌که در تمام اسناد بالادستی نظام، جایگاه راهبردی حمل‌ و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل سبز و پیشران در توسعه‌ پایدار کشور، به عنوان یکی از راهبردهای اساسی مورد توجه ویژه مسؤولان و سیاست‌گذاران قرار دارد، اظهار کرد: مسأله طراحی یکپارچه‌ شبکه ریلی کشور، یکی از مهمترین موضوعات در سطح برنامه‌ریزی استراتژیک حمل‌ و نقل کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با برشمردن برخی چالش‌های پیش روی گسترش شبکه ریلی کشور تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم در گسترش شبکه ریلی، محدودیت منابع مالی است؛ به جهت پهناوری سرزمینی و نیز تنوع بسیار زیاد گزینه‌های پیش رو، تصمیم‌گیری درباره نحوه تخصیص منابع جهت افزایش ظرفیت یا احداث محورهای جدید، یک مسأله مهم و دارای ابعاد گوناگون است که اغلب سبب اختلاف نظرها درباره اولویت‌های توسعه شبکه می‌شود.

وی اضافه کرد: هدف از پروژه طراحی شبکه بهینه ریلی کشور به عنوان بخشی از مرحله فاز ۲ مطالعات جامع حمل و نقل کشور، ایجاد یک سند بالادستی با نگاه علمی و توجه به همه‌ جوانب مسأله با رعایت منافع ملی کشور است که بتواند اولویت‌های توسعه‌ ریلی کشور برای یک افق زمانی ۲۰ ساله را تعیین کند.

رسولی بیان کرد: با طراحی نرم‌افزار هوشمند ۳ سطحی شبکه ریلی برای نخستین‌بار درکشور و به عنوان نقشه راه توسعه متوازن و یکپارچه این شبکه، اولویت ایجاد هاب‌های لجستیکی، احداث کریدورهای جدید و بهبود ظرفیت کریدورهای موجود شبکه ریلی کشور به صورت یکپارچه تعیین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاری‌های محققان دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل این دانشگاه پیش از این، در همکاری با مرکز فناوری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی از حسن انجام کار برخوردار بوده است و با تمرکز ویژه بر موضوع طراحی شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی، برون‌دادهای معتبر علمی داشته است. 

همچنین محمد تمنایی، ضمن بیان برخی جزئیات فنی این نرم افزار، عنوان کرد: در این نرم‌افزار، اولویت‌های گسترش شبکه ریلی بر اساس کمینه‌سازی کلیه هزینه‌های اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی تحمیلی به شبکه‌های ریلی و جاده‌ای کشور و لحاظ محدودیت‌هایی از قبیل بودجه، ظرفیت محورهای ریلی و هاب‌های لجستیکی، قیمت‌گذاری شبکه، تأثیرات متقابل عرضه و تقاضا، بار و مسافر داخلی و نیز ترانزیت بین‌المللی و با لحاظ رقابت شیوه‌ ریلی با شیوه‌های جاده‌ای و ترکیبی برای حدود ۱۶۰ هزار زوج مبدأ و مقصد مشخص خواهد شد.

مجری پروژه توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور افزود: یافتن یک روش بهینه برای طراحی شبکه ریلی، مستلزم توجه به ابعاد متنوعی از موضوع است؛ احداث یک محور ریلی جدید و یا بهبود ظرفیت محور ریلی موجود، می‌تواند در الگوی اندرکنش بین خطوط ریلی و مراکز لجستیک تغییرات زیادی ایجاد کند و سبب تغییر مطلوبیت حمل‌ و نقل ریلی، جاده‌ای و ترکیبی برای زوج مبدأ و مقصدهای مختلف در شبکه شود. 

وی با اشاره به این‌که در این طراحی برای اولین‌ بار دو نگرش ملی و بنگاهی بخش خصوصی به صورت همزمان مدل‌سازی شده است، اضافه کرد: در این شبیه‌سازی، شیوه رفتار بخش خصوصی و صاحبان بار و ناوگان ریلی کشور در مواجهه با تصمیم‌های کلان دولتی پیاده‌سازی شده تا تصویر دقیقی از فضای واقعی حاکم بر حمل و نقل ریلی کشور ارائه شود.

به گزارش فارس، با انجام این طرح مهم و راهبردی که در راستای مدیریت بهینه مصرف انرژی است، کشور ما شاهد افزایش سهم حمل و نقل سبز ریلی در جابجایی کالا و مسافر خواهد شد؛ همچنین ارتقای یکپارچگی در برنامه‌ریزی توسعه شبکه ریلی و افزایش بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود در طول سال‌های آینده از دیگر دستاوردهای مهم این طرح کلان ملی است. 

در حال حاضر، اجرای این طرح توسط تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده است و تا اوایل سال ۱۴۰۱، نتایج آن به وزارت راه وشهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: راه آهن جمهوری اسلامی ایران مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سعيد رسولي دانشگاه صنعتی اصفهان حمل و نقل ریلی خبرگزاری فارس فارس اصفهان فارس شرکت راه آهن جمهوری اسلامی نرم افزار ریلی کشور شبکه ریلی حمل و نقل خواهد شد نقل ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۲۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پانزدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌های کشور‌های اکو برگزار می‌شود

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی در پُستی در شبکه اجتماعی شخصی خود نوشت: «در راستای توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل، پانزدهمین اجلاس رؤسای راه‌آهن کشور‌های عضو اکو و نهمین نشست کمیته ریلی شورای هماهنگی حمل‌ونقل ترانزیت اکو، هم‌زمان با یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته برگزار می‌شود.»

شایان‌ذکر است یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، از ۲۹ اردیبهشت‌ماه تا یکم خرداد سال جاری با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

ارایه توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، بومی‌سازی صنایع ریلی و آشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی کشور با جدیدترین پیشرفت‌های روز این صنعت در جهان، از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

یادآور می‌شود دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی سال گذشته مهرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه برگزار شد و بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده، دانش‌بنیان و فعال حمل‌ونقل ریلی در نمایشگاه سال گذشته شرکت کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • پانزدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌های کشور‌های اکو برگزار می‌شود
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • یکپارچه سازی هوش مصنوعی اوپن ای آی و گوگل در آیفون‌های جدید
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • «فوربز» بررسی کرد؛ اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل ریلی​
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • حمایت‌ها باید همه جانبه و یکپارچه باشد