المانهای شهری معنوی یاد مادیگرا/فرهنگ دینی جایگزین مد غربی شود
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۴۵۳۵
زهرا ابراهیمی در گفتوگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه انسان به واسطه روح لطیفی که خداوند به او هدیه کرده از حساسیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: منظور این است که هر آنچه آدمی میبیند، میشنود و به هر شکلی دریافت میکند بر او اثر میگذارد، در این میان گاه دیدنیها و شنیدنیها را خود انتخاب میکند و گاه این امور از جانب محیطی که در آن سکنی گزیده بر او تحمیل میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بیان اینکه انسان موجودی مدنی بالطبع است و توان زندگی انفرادی را ندارد، افزود: از همین رو است که انسان زندگی اجتماعی را بر میگزیند تا در سایه آن از رنج فردگرایی در امان بماند.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: از سویی زندگی اجتماعی نیز قوانین خاص خود را میطلبد؛ افراد در حیطه فعالیتهای شخصی خویش آزادند اما وقتی پای فعالیت به متن اجتماع کشیده میشود لازم است تا انسان در اشتراکگذاری آنچه دیگران نیز شاهدش هستند دقت لازم را مبذول نماید.
آشوبهای سمعی و بصری، قلب انسان را مشوش میکند
وی با تاکید بر این مطلب که آشوبهای سمعی و بصری، قلب انسان را مشوش میکند و آرامش را از او میگیرد، ابراز کرد: به عنوان مثال وقتی انسان فیلم وحشتناکی ببیند تا مدتها ذهنش درگیر است و یا اگر صوت بدی بشنود برای مدتی از ذهنش نمیرود.
ابراهیمی ادامه داد: شهر و آنچه در شهر دیده میشود همواره بر ذهن ناخودآگاه مردم اثر میگذارد؛ آنچه به عنوان اثر هنری و یا تبلیغی بر در و دیوار شهر حک میشود هویت آن شهر و یا در کل اجتماع را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: اگرچه مفهوم زیبایی مفهومی نسبی است و هر کس ممکن است از دریچه نگاه خویش به هنر و زیبایی بنگرد اما برای هنر و زیبایی نیز میتوان به طور کلی ملاکها و معیارهایی را تعریف کرد و مصادیق ارائه شده را در ظرف آن ملاکها ریخت.
المانهای شهری باید همسو با نیازهای مردم باشد
مسئول گروه نویسندگی صریر اِلمانهای موجود در شهر را نیازمند رد شدن از فیلترهای مناسب دانست تا بدین وسیله ذهن مردم نیز تطهیر شود و گفت: المانهایی که در شهر ارائه میشود باید همسو با نیازهای مردم آن شهر باشد. توجه به نیازهای صرفاً مادی و بیتوجهی به نیازهای معنوی انسان منجر شده تا از حیث کمیت المانهایی که همسو با نیازهای مادی است بیش از المانهای معنویت افزا دیده شود.
وی اضافه کرد: از دیگر آسیبهای موجود در این زمینه اعمال سلیقههای شخصی و فردی است؛ متأسفانه برخی از افرادی که در امر زیباسازی شهرها مسئول هستند با به کارگرفتن سلیقه شخصی آنچه خود میپسندند را بر دیگران نیز تحمیل میکنند.
شاکله شهرها و تبعیت از مد و فرهنگ غربی
ابراهیمی با تصریح بر این نکته که تبعیت از مد و فرهنگ غربی نیز از دیگر آسیبهایی است که شاکله شهرها بدان گرفتار است؛ گفت: در، دیوار، ساختمان، مسجد، کوچه، خیابان و همه و همه در برابر فرهنگ غربی کوتاه میآیند و تمام تلاش خویش را در جهت شبیهسازی به غربیها و فاصله گرفتن از هویت بومی خویش بکار میگیرند.
وی اضافه کرد: شهرها میتوانند معرف اسوهها و الگوهای دینی، مذهبی، فرهنگی، علمی و هنری باشند؛ یک دیوار نگار قادر است باشخصیتپردازی در نگاره خویش روح اخلاق را در جامعه زنده نگه دارد؛ حتی تصویری که بر بدنه اتوبوسها حک میشود میتواند دست آدم را بگیرد و تا انتهای تاریخ انسانیت پیش ببرد اگرچه نیز قادر است ذهن او را تا حضیض ذلت کشانده و او را به منجلاب برهنگی هویت سوق دهد.
بزک کردن شهر با ابزار گوناگون هنر نیست
این کارشناس اجتماعی مذهبی با تاکید بر اینکه از دیگر نشانههای بصری که در سطح شهر فراوان دیده میشود کلمات و جملاتی است که در قالبهای گوناگون به خورد مخاطب داده میشود، گفت: بزک کردن شهر با ابزار گوناگون هنر نیست آنچه مهم است این است که پشت نگارش و آرایش شهر به هویتی اسلامی ایرانی گرم باشد و الا این سبک از هنرنمایی نتیجهای جز ابتذال نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه ساده انگاشتن زیباسازی شهر و کمارزش دانستن آن در حد یک فعالیت تفریحی و تبلیغی، منجر میشود تا پیشزمینههای لازم برای این امر فراهم نشود، بیان کرد: نصب مجسمهها، المانها، ثبت دیوارنگارهها و غیره همگی نیازمند پشتوانهای علمی است تا در سایه این مطالعات علمی متناسب بافرهنگ و زیست بومی مردم، بهترین گزینشها انجام شود و بیتوجهی بهپیش زمینه علمی در این جریان، این نمادها و نشانهها را در حد یک مترسک در مزرعه تنزل میدهد.
شهر بستر مناسبی برای اندیشیدن انسانی
ابراهیمی تفکر را یکی از عناصر مهم در وجود انسان برشمرد که خداوند نیز در جایجای قرآن انسان را به تأمل، تفکر و تدبر دعوت نموده است و اظهار داشت: شهر میتواند بستر مناسبی برای اندیشیدن انسان باشد. المانها و نمادهای بصری در شهر میتوانند زمینه تدبر انسان را فراهم کنند.
وی اضافه کرد: بدین ترتیب گاهی جمله و متنی روی یک بیلبورد میتواند ساعتها آدم را در اندیشه فروبرد اما متأسفانه آنچه همواره شاهدش بودهایم نمادهایی است که صرفاً مفاهیم را بهراحتی و بدون نیاز به فکر و کاملاً مستقیم در اختیار مخاطب قرار میدهد درحالیکه اگر خلاقیت وجود داشته باشد همان مفاهیم را میتوان به شکل غیرمستقیم و از طریق نمادهای بصری در شهر ارائه کرد.
انتقال پیامهای ارزشمند و مفاهیم معنوی از کارکردهای دینی المانها
ابراهیمی افزود: انتقال پیامهای ارزشمند و مفاهیم معنوی از دیگر کارکردهای دینی المانهاست و با توجه به کمرنگ شدن اخلاق در متن اجتماع نمادهای بصری میتوانند نقش یک متذکر را بر عهده بگیرند و همواره و مستمر به مردم تذکر دهند.
این کارشناس مذهبی - اجتماعی گفت: متأسفانه برخی از نمادها در سطح شهرها صرفاً جنبه نمایشی و زیبایی دارند و گویا هیچ رسالتی جز دیده شدن بر دوششان نیست. اینگونه نمادها از مفاهیم انسانی و الهی بیبهرهاند. درحالیکه اگر اتاق فکری قوی این نمادها را حمایت کند همین ابزارها قادر خواهند بود در ایجاد روابط عاطفی میان مردم و تثبیت تعاملات اجتماعی آنها و حتی افزایش رابطهٔ کلامی میان انسانها مؤثر باشند و از این طریق حس امنیت را به جامعه منتقل نمایند.
وی تصریح کرد: وقتی انسان شهرش را دوست بدارد و تعلقخاطر به آن بیابد به قوانین آن شهر نیز راحتتر پایبند میشود، المانها میتوانند از طریق تداعی مفاهیم ارزشی، انس مردم را به شهر بیشتر کنند و این گونه در رفتار مردم آن شهر اثرگذار باشند.
کد خبر 5309290منبع: مهر
کلیدواژه: زهرا ابراهیمی پاسخ به شبهات شهرسازی ویروس کرونا واکسن کرونا هفته دفاع مقدس آمار کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه واکسیناسیون کرونا اربعین 1400 کرمانشاه مجلس شورای اسلامی اردبیل گرگان اربعین حسینی ایلام المان ها آن شهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۴۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست خبری جشنواره فیلم دینی رضوان، با حضور فرهاد قائمیان مدیر جشنواره بین المللی امام رضا (ع) و محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره، دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه، در محل سازمان سینمایی سوره برگزار شد.
در ابتدای این نشست و پس از پخش سرود ملی و صلوات خاصه امام رضا (ع)، فرهاد قائمیان مدیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، عنوان کرد: امیدوارم این جشنواره که متعلق به امام رضا (ع) است توسط شما اهالی رسانه حمایت شود. برای من افتخار است در جشنواره فیلم رضوان، در کنار برادر و دوست عزیز خودم، محمدحسین لطیفی هستم.
وی ضمن اشاره به حمایت جدی بنیاد امام رضا (ع) و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با توجه به فراز و نشیب ها در این دوره جشنواره فیلم امام رضا (ع) تلاش شده است تا با رویکردی جدی در طول چند ماه جشنواره، برای جوانان علاقه مند استان های مختلف کارگاه آموزشی برگزار کنیم.
قائمیان در ادامه با اشاره به اینکه سلام همه دبیران را به شما میرسانم، مطرح کرد: با شروع این مرحله از جشنواره تصمیم گرفتیم یک فیلم سینمایی با فرهنگ امام رضایی را استارت بزنیم و از قبل با آقای لطیفی به موضوع فیلم فکر کردیم. این اثر به نویسندگی حامد عنقا از رمان «عشق آباد تا عشق آباد» اقتباس شده است و این پروژه سینمایی سال ها به نتیجه نرسیده است. احساس میکنم امسال آقا امام رضا (ع) خودشان لطف کرده اند تا این فیلم ساخته شود.
وی در پایان با توضیح این که در این جشنواره بخش فیلم دینی با موضوعات مشخص جدا شده است و بخش ویژه رضوی هم به طور خاص جدا شده است، گفت: اختتامیه جشنواره در آبان ماه و اختتامیه بخش بین الملل در اردیبهشت سال بعد برگزار میشود و در بخش بین الملل مرحله جدیدی را در تعامل با سایر کشورها در موضوع دین مد نظر داریم.
پس از این محمدحسین لطیفی دبیر اولین جشنواره فیلم رضوان، ضمن تشکر از امام رضا (ع) و فرهاد قائمیان برای این مسؤولیت، مطرح کرد: امیدواریم مسیری را آغاز کنیم که انتها نداشته باشد. در جهان امروز جای خالی آن آرامشی که از دین حاصل میشود ملموس است و هستی آرامش خود را از قلبهای آرام میگیرد. بارها شنیده ایم که افراد تعریف کرده اند با پا گذاشتن در حرم امام رضا (ع) آرامش پیدا کرده اند و ما هم دوست داریم مخاطب با دیدن یک فیلم حال خوب پیدا کند.
وی ضمن اشاره به اینکه گستره فیلم های دینی شامل همه فیلم هایی با مضمون محبت، انسانیت، گذشت، ایثار و ... میشود، گفت: این فیلمها عقبه ای در جان کارگردان و نویسنده دارد. به واسطه زمان کوتاهی که وجود داشت، امکان برگزاری بخش بین الملل برای مهر امسال امکان پذیر نبود و بخش بین الملل در اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار میشود.
وی از اهالی رسانه درخواست کرد: فضایی ایجاد شود که این جشنواره به خوبی دیده شود، کسی جانماند و فیلمسازان بتوانند کار کنند.
وی در پایان گفت: برای این جشنواره به کارهایی که فرهنگ رضوی را به دور از خرافات نشان دهد نیاز داریم تا ان شاء الله به آیین و مسلک امام رضا (ع) متوسل شویم.
در ادامه سید جواد رفایی مشاور راهبردی بنیاد امام رضا (ع) با مرور دوره های گذشته جشنواره امام رضا (ع)، عنوان کرد: علت توقف جشنواره برای یک مدت این بود که فیلم ها، ارتباطی با امام رضا (ع) نداشتند و تنها در بخش هایی به امام رضا (ع) اشاره می کردند از این رو تصمیم گرفتیم امسال در قالب پانزدهین دوره جشنواره رضوی اولین دوره جشنواره فیلم «رضوان» با بخش ویژه امام رضا (ع) را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بخش دینی جشنواره همه ادیان الهی را در بر میگیرد، گفت: در این جشنواره برخلاف دوره های قبلی، بخشی تحت عنوان فیلمسازی با موبایل داریم همچنین بخش ایده تا فیلم «سراج» برای آن هایی که احساس میکنند برای ساخت فیلم در مورد امام رضا (ع) توانایی دارند اما به کارشناس برجسته دینی و سینما نیاز دارند در نظر گرفته شده است. این بخش برای توجه ویژه به جوانان صاحب ایده اختصاص یافته است. همچنین در قالب سه کارگاه آموزشی آموزش هایی در جهت ارتقای تولیدات ارسالی به جشنواره برگزار میشود.
در ادامه، سعید زمانی مدیر اجرایی ۲۱ امین جشنواره امام رضا(ع)، گفت: پس از این نشست رسمی، فراخوان این جشنواره در بستر سایت شمس طوس بارگذاری خواهد شد و همه علاقه مندان و مخاطبان میتوانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
وی در انتها همه جوانان و فعالان سینما را دعوت به مشارکت در این رویداد کرد.
پس از اتمام نشست خبری از پوستر نخستین جشنواره فیلم «رضوان» رونمایی شد.
کد خبر 6091710 سید امیر شایان حقیقی