Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - با اینکه در روزهای پایانی تابستان قرار داریم اما قطعی‌های آب در شهر گرگان همچنان ادامه دارد؛ مردم نسبت به این وضعیت به شدت گلایه‌مند هستند و مسئولان هم تقصیرها را گردن خشکسالی می‌اندازند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، اردیبهشت ماه امسال هنوز به نیمه نرسیده بود و هوا همچنان بهاری بود که قطعی‌های آب شرب در برخی مناطق استان از جمله شهر گرگان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوج این قطعی‌ها در اواخر خرداد و تیرماه و همزمان با خاموشی‌ها و قطعی برق بود. در روزهایی که دمای هوا در برخی مناطق این استان به 50 درجه سانتی گراد رسیده بود و حتی در برخی روزها گرم‌ترین مناطق کشور در این استان بود، قطعی‌های برق و آب، انتقادات مردم را به همراه داشت.

اما خیلی‌ها تصور می‌کردند با رفع خاموشی‌ها و کاهش دمای هوا، شرایط آبرسانی به قبل از اردیبهشت 1400 بر می‌گردد و دیگر خبری از افت فشار و قطعی‌های چندین ساعته نخواهد بود اما اینگونه نشد و حالا که در روزهای پایانی تابستان قرار داریم و پاییز هم از راه رسیده، اما قطعی‌ آب شرب در گرگان به یک معضل جدی برای شهروندان تبدیل شده است.

هرچند دستگاه‌های خدمات رسان در تلاش هستند تا مشکلات را کمتر کنند که در برخی مناطق این اتفاق رخ داده و ساعات قطعی آب شرب کاهش یافته اما هنوز این مشکل همچنان پابرجاست.

یکی از شهروندانی که در نزدیکی قلعه خندان سکونت دارد، در این باره به خبرنگار ما گفت: چند ماه است که از ساعت 6 عصر و حتی برخی اوقات زودتر از آن، آب شرب این منطقه قطع می‌شود و ما برای بیشتر از 10، 12 ساعت آب شرب نداریم.

این شهروند افزود: در این منطقه مردم از نظر اقتصادی در سطح مناسبی نیستند و خیلی‌ها هم با جمع‌آوری ضایعات زندگی می‌گذرانند و قطعی آب، بهداشت فردی و محیطی را تحت تأثیر قرار داده است. از طرفی خانواده‌ها در این منطقه پرجمعیت هستند و در هر خانه دست‌کم 2، 3 بچه و حتی بیشتر وجود دارد که اغلب در کوچه و خیابان مشغول بازی هستند. این کودکان نیاز به استحمام دارند اما قطع آب از ساعت 6 بعدازظهر تا صبح روز بعد، مشکلات زیادی برای ما به وجود آورده است.

شهروند دیگری هم که ساکن بلوار غدیر شهر گرگان است، به خبرنگار ما گفت: اوایل که قطعی آب شروع شده بود برخی روزها فقط 2، 3 ساعت آب شرب داشتیم. حتی کوی عرفان که در کنار منطقه الغدیر واقع شده بعضا چند روز آب نداشتند. الان اوضاع کمی بهتر شده اما همچنان قطعی آب ادامه دارد و از مسئولان می‌خواهیم فکری به حال ما کنند.

یکی دیگر از شهروندان هم با بیان اینکه همسر و پسرش کارگر ساختمانی هستند، گفت: مگر چقدر می‌توانیم آب ذخیره کنیم، همینقدر که بتوانیم پخت و پز انجام دهیم و چند بچه را تر و خشک کنیم، خیلی کار کرده‌ایم. وقتی پسر و همسرم از سر کار بر می‌گردند آب قطع است و نمی‌توانند یک دوش چند دقیقه‌ای بگیرند. فردا صبح هم که می‌خواهند استحمام کنند و بعد سرکار بروند آب خیلی کم فشار است. ما در محله‌ای هستیم که امکانات چندانی برای بازی بچه‌ها ندارد و همه در کوچه و خیابان بازی می‌کنند. در این روزها علاوه بر قطعی آب باید مدام نگران مریض نشدن بچه‌ها هم باشیم.

با وجود مشکلات شهروندان گرگانی درخصوص قطعی آب، مسئولان اما همه تقصیرها را گردن خشکسالی می‌اندازند و با توجه به سخنان آنان به نظر می‌رسد مردم گرگان حالا حالاها با کمبود آب دست به گریبان خواهند بود.

روستاهای حومه غربی کهگیلویه با قطعی آب و نبود آب شرب سالم مواجه هستندقطعی آب در کرمانشاه تا پایان شهریورماه ادامه داردآب‌رسانی با تانکر در کلانشهر اصفهان؛ شرایط افت فشار و قطعی آب تا پایان فصل گرما ادامه دارد

بهزاد هرمزی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان در این باره به خبرنگار ما گفت: تا پیش از خشکسالی شدیدی که امسال درگیر آن شدیم، روزانه و به طور معمول با کمبود 20 تا 30 درصدی آب شرب در استان مواجه بودیم.

وی توضیح داد: میزان تولید آب شرب در استان در بهترین حالت 5 هزار لیتر بوده اما نیاز ما بین 6 هزار و 500 تا 7 هزار لیتر متغیر است. بنابراین قبل از این‌ها هم ما با کمبود آب مواجه بودیم اما خشکسالی امسال سبب شد تا شاهد افت شدید سطح آب چاه‌ها و خشک شدن تعدادی دیگری از آنها باشیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت: به رغم کمبود آبی که داشتیم، در سال‌های قبل بارش نسبتا خوبی در استان اتفاق می‌افتاد که سفره‌ها هم تا حدودی تغذیه می‌شدند اما امسال این اتفاق رخ نداد و بارش‌ها به شدت کاهش پیدا کرد. خشکسالی امسال، کمبود آب شرب در استان را تشدید کرد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه در استان گلستان تقریبا همه آب شرب موردنیاز شهرها و روستاها از آب چاه‌ها تأمین می‌شود. در کل استان تقریبا 700 حلقه چاه آب شرب بین حدود 35 هزار حلقه چاه کشاورزی وجود دارد. با روشن شدن پمپ‌ها و موتورهای این چاه‌ها، دیگر آبی برای بخش شرب باقی نمی‌ماند.

هرمزی با بیان اینکه گرگان در شرایط معمول با کمبود 450 لیتر بر ثانیه‌ای آب شرب مواجه است، گفت: خشکسالی امسال سبب کاهش آبدهی چاه‌ها شد و در نتیجه کمبود آب شرب در گرگان محسوس‌تر از سال‌های قبل شده است. هرچند در ماه‌های اخیر چند حلقه چاه حفر و تجهیز و به شبکه آبرسانی متصل شد و علاوه براین از تعدادی از چاه‌های بخش کشاورزی که کیفیت مناسبی داشتند برای تزریق به شبکه شرب گرگان استفاده کردیم.

قربان غلامی، مدیر آب و فاضلاب گرگان هم گفته با کاهش دمای هوا، میزان مصرف آب هم کمتر شده و توانستیم حدود 3 ساعت به مدت زمان آبرسانی به شهروندان اضافه کنیم.

وی گفت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه 18 ساعت آبرسانی در گرگان داریم که البته بسته به موقعیت مکانی و توپوگرافی منطقه و مسائل فنی این ساعات متغیر است و در برخی مناطق میزان آب‌دار بودن کمتر و در برخی مناطق بیشتر است.

مدیر آب و فاضلاب گرگان درباره علت ادامه دار بودن قطعی آب شهروندان بیان داشت: آب شرب گرگان وابسته به سفره‌های زیرزمینی است و با توجه به اینکه امسال بارش چندانی نداشتیم، سطح سفره‌ها افت شدیدی پیدا کرد و همین موضوع سبب کم آبی شده است. امیدواریم در ماه‌های آینده و در سال آبی پیش‌رو شاهد بارندگی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گلستان امسال یکی از سخت‌ترین و کم بارش‌ترین سال‌ها را در نیم قرن اخیر پشت سرگذاشته است. در سال آبی جاری که فقط دو روز دیگر از آن باقی مانده، رکوردهای زیادی در خصوص خشکسالی در این استان به ثبت رسیده است. هرچند پیش بینی‌های هواشناسی حاکی از پاییزی خشک و کم بارش است، اما مسئولان و مردم امیدوارند، در سال آبی جدید ( از ابتدای مهرماه) شاهد بارش باران در استان باشیم تا در ماه‌های آینده مشکلات کم آبی کمتر شود.

انتهای پیام/582/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برخی مناطق آب و فاضلاب آب شرب کمبود آب سفره ها قطعی آب قطعی ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۵۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقراریان: درباره ممانعت از حضور عضو شورای شهر در منطقه ۱۷ شهردار تهران پاسخ دهد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران مروز در جعفر شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در سخنانی به ممانعت از حضور او در شهرداری منطقه 17 اشاره کرد و در ادامه مجید باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران نسبت به صحبت‌های ارائه شده از سوی جعفر شربیانی انتقاد کرد و گفت: این صحبت‌ها شبیه به یک بیانیه سیاسی بود.

اقراریان: آقای زاکانی شهردار تهران در صحن شورا حضور و پاسخ بدهد

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در واکنش به صحبت‌های باقری گفت: اصلا باید آقای زاکانی شهردار تهران در صحن شورا حضور و پاسخ بدهد.

در ادامه مجید باقری پشت تریبون قرار گرفت و گفت: فکر نمی‌کنم که به خاطر اتفاق دیروز بیانیه سیاسی خوانده شود. شهرداران مناطق در ساختار سازمانی به انجام ماموریت‌های پرتعداد ملزم شده‌اند و در سال جاری نیز با توجه به بودجه مصوب شورای شهر تهران مشغله و وظایف زیادی برای آنها پیش‌بینی شده است. شهرداران مناطق رکن ارتباط با مردم در محلات و مناطق هستند و در کنار این موارد باید پاسخگوی شورا باشند و اتفاق روز گذشته در کلان یک لجبازی بوده است و بس!

باقری ادامه داد: در طی این مدت از عمر مدیریت شهری بارها و بارها اعضای شورای شهر تهران بازدیدهایی را از مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها داشته‌اند اما هیچ مشکلی وجود نداشته همانطور که گفته شد اتفاق روز گذشته یک لجبازی بوده است.

انتقاد امانی به سخنان باقری؛ بنده نیز دوبار به منطقه 17 رفتم و آقای سیفی شهردار منطقه حضور نداشت

در ادامه جلسه، ناصر امانی در انتقاد به صحبت‌های باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران گفت: بنده نیز دوبار به منطقه 17 رفتم و آقای سیفی شهردار منطقه حضور نداشته است.

مهدی اقراریان نیز پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این موارد عنوان شده از سوی آقای باقری دروغ است. همانطور که گفته شد باید آقای زاکانی در صحن شورا حاضر و پاسخگو باشد.

بنا نیست هر زمانی که دوستان بخواهند در مناطق حضور پیدا کنند شهرداران نیز حضور داشته باشند

مجید باقری؛ معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران نیز در ادامه جلسه به صحبت‌های خود ادامه داد و گفت: زمان شلوغ‌کاری گذشته است و در واقع اینگونه بازدیدها از یک هفته قبل با شهرداران مناطق هماهنگی‌ها انجام می‌شود و همانطور که گفته شد در این مدت نیز مشکلی وجود نداشته است.

باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران در ادامه گفت: در ارتباط با دیدار آقای شربیانی با مردم منطقه 17 در ساختمان شهرداری منطقه 17 شهردار منطقه خواهش کرد که زمان ملاقات را به روز دیگری موکول کنند اما این اتفاق نیفتاد و آقای شربیانی روز گذشته در منطقه 17 حضور پیدا کرد؛ بنای ما در شهرداری بر اساس قانون و احترام متقابل است و در این مدت نیز رفتار خارج از عرف و شنیعی با اعضای شورای شهر تهران نشده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران با طرح این پرسش که چرا آقای شربیانی با حضور در شهرداری منطقه 17، رئیس اداره شهرسازی معزول شده را مجددا مشغول به کار می‌کند، گفت: شهردار منطقه 17 رئیس اداره شهرسازی خود را پیش از این عزل کرده بود اما آقای شربیانی در اقدامی مجددا این رئیس را مجددا مشغول به کار کرده است آیا این دخالت آشکار در کار اجرا نیست؟ روز گذشته تنها یک مورد استثنا بوده و قاعده کاری ما در شهرداری نبوده است و اینکه عنوان می‌شود شهرداری تهران نظارت‌گریز است به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی ادامه داد: مناطق در راستای وظایف نظارتی شورا توجیه هستند، البته بنا نیست هر زمانی که دوستان بخواهند در مناطق حضور پیدا کنند شهرداران نیز حضور داشته باشند و نیاز به هماهنگی در این بخش وجود دارد چرا که آنها نیز بنا به وظایف و ماموریت‌ها باید به کارهای خود برسند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعطیل شدن پایانه قدیم شرق تهران تا پاییز سال جاری
  • پایان کار پایانه شرق در تهرانپارس تا پاییز/ پایانه جدید خرداد افتتاح می‌شود
  • قطعی برق برخی از مناطق یاسوج
  • سازمان لیگ فوتبال با درآمد میلیاردی جرایم انضباطی چه می‌کند؟
  • اقراریان: درباره ممانعت از حضور عضو شورای شهر در منطقه ۱۷ شهردار تهران پاسخ دهد
  • عدم صدور ویزا همچنان مشکل جدی ماست/ المپیک را قطعی شده می‌دانم
  • بارندگی در خوزستان ادامه دارد
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • نجات ۴۳ هزار زن باردار در مناطق درگیر سیل بلوچستان
  • بارش‌های رگباری و تگرگ در راه زنجان