Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ارتش، جلسه توجیهی اساتید دروس معارف اسلامی و عقیدتی سیاسی دانشگاه‌های ارتش با حضور رییس سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد.

در این نشست که به صورت دورسخنی و در راستای طرح فرهنگی مصباح  ۱۴ سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، خط و مشی کلان عقیدتی، توسط حجت الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسنی در این مراسم گفت: همانطور که طبیعت عید دارد در مسیر علم نیز عید وجود دارد و مهرماه عید علم و دانش است و ما در همین مسیر هم خود را در معرض تکامل قرار می‌دهیم هم دیگران را علم نوری است که یاد دهی و یادگیری هر دو مسیری است که انسان را نورانی می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه امر آموزش مساله ای است که با تحول، رابطه ای تنگاتنگ دارد، افزود: برای آنکه در یک سازمان تحولی به وجود آید ابتدا باید پیش نیاز آن را مد نظر قرار داد. انسان ها و منابع انسانی گرایش تحول خواهانه دارند و همین مساله نیز نیاز به تحول در آموزش دارد. راهبرد قرآن نیز همین است بنابراین هدف از تحصیل ایجاد تحول در فرد و در جامعه است.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خاطرنشان کرد: اولین مساله ای که باید مدنظر قرار گیرد، تدریس اقناعی است. انگیزه های تدریس متفاوت است برخی برای رفع تکلیف تدریس می کنند برخی برای پاسخ به وجدان و رضای الهی و اهل بیت (ع) و هر کدام هم آثار مخصوص به خود را دارد اگر فردی می خواهد حقیقتا معلمی کند و برای رضای خدا و وجدانش قدم به تدریس بگذارد باید اقناعی عمل کند. افراد با شبهه وارد کلاس می شوند و ما باید پاسخگوی این شبهات باشیم.

وی افزود: کسی اگر درباره توحید، معاد و... سوال و شبهه دارد بعد از کلاس باید نگاهش به توحید عوض شده باشد. معمولا در کلاس ها اسکاتی عمل می شود. این نوع تدریس باید به سمت اقناعی شدن برود و لازمه این اقناعی شدن برتری علمی، اطلاعاتی و معرفتی استاد نسبت به شاگردان است.

محمدحسنی در ادامه گفت: پرهیز از رفتارهای دوگانه میان گفتار و عمل لازمه دیگری برای آموزش تحولی است؛ خوب و زیبا حرف زدن راحت است اما عمل مهم تر است. ما افراد زیادی را داریم که خوب حرف می زنند ولی رفتارشان چیز دیگری نشان می دهد. به عنوان مثال خودشیفتگی و تفرعن دانشی-علمی یکی از آفات کلاس های تدریس ماست که باید از آن دوری کرد. مردم و شاگردان ما رفتار و عمل مارا می بینند و بر اساس آن مارا قضاوت می کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: برخورداری از تفکر منظومه ای در تدریس سومین نکته از ملزومات تحول در آموزش است نیاز یک جوینده معارف یک بسته از مجموعه ای از مطالب و معارف تاریخی، سیاسی، عرفانی و... است و ما اگر می خواهیم  روی افراد تحولی داشته باشیم، استفاده از فقه به عنوان چراغ راه درست زندگی کردن از عوامل تحول است.

 رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اضافه کرد: باید یک جزوه احکام مبتلا به به همه مربیان و آموزگاران و اصحاب تدریس داده شود که ابتدای هر تدریس حداقل یک مساله فقه را بگویند. بنابراین مربی ما باید متفقه باشد. مساله بعدی تسلط و همچنین تاریخ اندیشی مربیان ما به ویژه در مورد تاریخ اسلام است. بیان تطبیقی تاریخ اسلام با سایر مباحث و موضوعات علوم انسانی و همچنین عنصر زمان امری است که کمتر بدان توجه می شود و همین خود باعث آسیب است، چنانچه تاریخ مورد تطبیق و تحلیل قرار نگیرد ابتر می‌ماند.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خاطر نشان کرد: ما باید زمان  حال را متصل به گذشته و وقایع گذشته را متصل به زمان حال کنیم و هنر مربی و استاد همین است؛ کسی که بتواند علی(ع) و حسین(ع) و شمر و معاویه زمان را بشناساند و همین امر باعث  ایجاد تحول می شود. همانطور که شهید مطهری در زمان خود می فرمود: شمر دیروز مرد و رفت با شمر امروز، مبارزه کنید و در کنار حسین زمان یعنی امام بایستید.

وی افزود: پردازش به اعتقادات  بایسته دیگری از سلسله ملزومات تحول در آموزش است که هرچقدر بنیان های فکری- اعتقادی را محکم تر کنیم خروجی بهتری می گیریم. پردازش به مساله اخلاق و مسائل روز هم جزیی از واجبات این مورد است.

نماینده ولی فقیه در ارتش ضمن تاکید بر تامین مربیان مورد نیاز جهت تدریس به ویژگی در طراز بودن اشاره کرد و آن را لازمه تعلیم و تعلم خواند که باید به آن توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه وجدان کاری و انضباط سازمانی برای مجموعه آموزشی ارتش حیاتی است، گفت: دانشجو نباید به دنبال وقت گذرانی باشد و استاد نیز باید از اتلاف وقت جلوگیری کرده با نظم و انضباط برنامه درسی و آموزشی خود را پیش ببرد. مسئله بعدی همان وجدان کاری و مسئولیت را به شایستگان واگذار کردن است.

محمدحسنی در پایان تاکید کرد: فضای آموزشی بخشی از تاثیرگذاری مدیریت آموزشی و اقتضائات کار است دانشجو باید با نگاه به فضای آموزشی ارزش ها و مفاهیم مقاومت را ببیند و این نوع آموزش مکمل نگاه تحولی و اثرگذار در دانشجویان می شود. در همین رابطه نیز ما کتابی  که در آن مجموعه ای از بایسته های آموزشی شامل بخش نامه ها، توصیه نامه ها و دستورالعمل های آموزشی  است را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

برچسب‌ها محمد حسنی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرآن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد حسنی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرآن محمد حسنی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرآن رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۶۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است

معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولیفقیه در سپاه انصار استان همدان، گفت: مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، محسن همدانی پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته عقیدتی و سیاسی، اظهار داشت: اگر اخبار اقدامات و فعالیت‌هایی که توسط نهادها انجام می‌شود، به هنگام نباشد جبهه دشمن دست به‌کار شده و زحمات افراد بی‌فایده می‌شود.

وی با تشریح جایگاه مهم اطلاع‌رسانی در فضای کنونی جهان درباره عملیات طوفان‌الاقصی، گفت: شاید روزمرگی‌ها سبب شده توجه مردم به این عملیات بزرگ کم شود، اما بزرگی این عملیات به این است که حماس به عنوان یک گروه کوچک هفت ماه است که در حال مقاومت در برابر یکی از قدرت‌های نظامی منطقه است.

معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان همدان با اشاره به مقاومت مثال‌زدنی مردم غزه، درباره عملیات وعده صادق، افزود: از تمام اقصی نقاط کشور موشک‌هایی به سمت اسرائیل شلیک شده و پادگان و پایگاه‌هایی که از آنجا اقدام به ترور فرماندهان ما کرده بودند مورد هدف قرار گرفتند.

وی با بیان تاریخچه شکل‌گیری هفته عقیدتی پرداخت و عنوان کرد: رهبر گروه فرقان فردی تحصیل‌کرده بوده و حتی تفسیر قرآن دارد، اما بیماری فکری و اعتقادی او سبب شد افراد بسیاری همچون شهید مطهری به شهادت برسند.

همدانی با بیان نظرات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب پیرامون آثار برجسته و مهم شهید مطهری و همچنین لزوم مطالعه آنها گفت: 124 جلد کتاب از شهید مطهری در عرصه‌ها و موضوعات مختلف به جا مانده که به دلیل قلم روان و جذابی که دارند خواندن آنها، برای هر قشری مناسب است.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام علیرضا جمشیدپور، معاون عقیدتی سیاسی سپاه استان نیز با گرامیداشت هفته عقیدتی و سیاسی، اظهار داشت: علت ماندگاری انقلاب اسلامی این است که مبنای تئوری و فکری آن مستحکم است.

وی با بیان اینکه در هفته عقیدتی و سیاسی 30 عنوان برنامه برگزار می‌شود، افزود: برگزاری کوهپیمایی خانوادگی نیروهای کادر سپاه و بسیج، برگزاری همایش حکمت مطهر، تجلیل از مربیان عقیدتی و هادیان سیاسی، عطر افشانی مزار شهدا، برگزاری 15 مسابقه کتابخوانی از آثار شهید مطهری، برپایی نمایشگاه کتاب با محوریت آثار شهید مطهری، برگزاری یادواره شهدای فرهنگی با محوریت شهید تقی بهمنی، تجلیل از مربیان جهادی، راه‌اندازی کانال‌های پاسخگویی به شبهات رایج در بین دانش‌آموزان، برگزاری لیگ‌های ورزشی، شرکت در نماز جمعه، برپایی نشست‌های بصیرتی و حلقات صالحین از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای هفته عقیدتی و سیاسی در استان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تدریس برترین دانش‌های نظامی در نیروی زمینی ارتش
  • کلاس تمام دانشگاه امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد