Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان روز دوشنبه گفت که ایران از ارمنستان انتظار دارد در اسرع وقت یک راه جایگزین از طریق «گوریس» بسازد تا جایگزین راهی شود که اخیرا توسط  جمهوری آذربایجان مسدود شده است.

به نوشته خبرگزاری «پان آرمنین» «عباس بدخشان ظهوری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در  ایروان گفت: «در حال حاضر، پلیس  جمهوری آذربایجان و مرزبانان مستقر در برخی از بخشهای جاده "گوریس-قاپان" چند روز است که رانندگان حامل کالاهای ایرانی به ارمنستان را متوقف کرده  و  از رانندگان ایرانی به عنوان عوارض گمرکی، پول دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گفته وی، سفارت ایران در تلاش است تا این مشکل در اسرع وقت حل شود. بدخشان ظهوری گفت: «ما از دولت ارمنستان انتظار داریم که در اسرع وقت یک مسیر جایگزین ساخته شود.»

 سرویس امنیت ملی ارمنستان  در 12 سپتامبر تأیید کرد که پلیس جمهوری آذربایجان کامیون‌های ایرانی را در جاده مذکور متوقف، اسناد آنها را بررسی کرده و محموله را بازرسی می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، پلیس جمهوری آذربایجان  تا 250 دلار از رانندگان ایرانی مطالبه می‌کنند. در همین حال، وزارت کشور جمهوری آذربایجان بازداشت رانندگان ایرانی را به اتهام حمل کالا به قره باغ متهم کرده است.

چندی قبل نهاد اطلاعاتی ارمنستان با انتشار یک بیانیه مدعی شد که جمهوری آذربایجان در حال بازرسی کامیون‌های با پلاک ایران است.

در شرایطی که اخیرا بسته شدن جاده «گوریس-قاپان» و متوقف شدن خودروهای باری و مسافری ایرانی در خاک جمهوری آذربایجان خبرساز شده بود، یک نهاد امنیتی ارمنستان ادعا کرد که باکو در حال بازرسی از کامیون‌های ایرانی است.

در بیانیه این نهاد دولتی اطلاعاتی و امنیتی ارمنستان آمده است: «گاردهای مرزی سرویس امنیت ملی جمهوری ارمنستان و گاردهای مرزی سرویس امنیتی فدرال فدراسیون روسیه در تلاش مشترک هستند که این وضعیت را حل کنند.»

در بیانیه سرویس امنیت ملی ارمنستان که مسئول تامین امنیتی و اطلاعاتی ملی این کشور است، به جزئیات بیشتری درباره ادعای بازرسی کامیون‌های دارای پلاک ایران اشاره نشده است.

مقام‌های باکو تاکنون به ادعای ایروان درباره بازرسی کامیون‌های دارای پلاک ایران توسط پلیس جمهوری آذربایجان واکنشی نشان نداده‌اند.

پنجم شهریورماه «ارجعلی علیزاده» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: بدنبال مسدود شدن جاده گوریس - قاپان توسط جمهوری آذربایجان بخشی از مسیر ارتباطی ایران و ارمنستان که در خاک آذربایجان قرار دارد، بیش از ۱۲۰ خودروی باری و مسافری کشورمان در این مسیر متوقف شدند.

علیزاده همان روز در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته بود: «قسمتی از مسیر زمینی ایران به ارمنستان که در خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد، به دنبال تشدید اختلافات دو کشور، توسط طرف آذربایجانی بسته شد.»

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: «با توجه به مشکل پیش آمده در حال حاضر از تردد خودروها از مرز نوردوز به سمت ارمنستان جلوگیری می‌شود تا نتیجه رایزنی‌ها و پیگیری‌ها در این خصوص مشخص شود.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان جمهوری اسلامی ایران ارمنستان دیپلمات ایرانی سفیر ایران در ارمنستان مسیر گوریس قاپان جمهوری آذربایجان رانندگان ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۷۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو

در گذشته که به روش‌های سنتی سم‌پاشی مزارع انجام می‌گرفت، مشکلات فراوانی گریبان‌گیر کشاورزان بود. به عنوان مثال در روشی که توسط سم‌پاش عملیات محلول پاشی انجام می‌شد، به دلیل تماس مستقیم با سم، سلامتی این افراد بسیار به خطر می افتاد و پس از مدتی مجبور به رها کردن کار خود می‌شدند و یا در روش دیگر که از تراکتورها استفاده می‌شد، 20 تا 30 درصد محصول زیر چرخ های تراکتور آسیب می‌دید و به کشاورز ضرر وارد می‌کرد، که در بسیاری از موارد کشاورز از محلول پاشی و سم پاشی مزرعه منصرف می‌شد.‬

‫اما یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه شریف با ساخت پهپاد محلول پاش کشاورزی توانسته این مشکلات را برطرف کند، به طوری که این پهپادها می‌توانند با محلول پاشی مزارع با سرعت و دقت بالا و هزینه کم و همچنین به حفظ سلامت نیروی انسانی در امر سم پاشی کمک کنند.‬

این پهپاد که ۲۵ درصد از نمونه‌های خارجی ارزان‌تر است، دارای ویژگی‌هایی است که در نمونه های مشابه خارجی آن وجود ندارد.

امین طلائی‌زاده، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در توضیح پهپادهای کشاورزی تولیدی شرکت گفت: پهپاد کشاورزی، پرنده بدون سرنشینی است که می‌تواند با کاهش هزینه در امور سم‌پاشی و کاشت از آن استفاده کرد؛ این پهپادها توانایی حمل سم، کود مایع و انواع آفت کش‌های محصولات کشاورزی را با ظرفیت‌های 10 و 20 لیتری دارند.‬ تاکنون تکنولوژی ساخت این پهپاد تنها در انحصار کشور آمریکا بوده و ایران به عنوان دومین کشور ارائه دهنده این تکنولوژی در حال عرضه این محصول است. البته ماژول ارائه شده توسط این شرکت از تکنولوژی و هوشمندی بیشتری نسبت به نمونه آمریکایی برخوردار است.

او با اشاره به اینکه در فصل‌های گرم سال در شهرهای جنوبی کشور به علت اینکه تبخیر محلول زیاد است امکان محلول‌پاشی در طول روز وجود ندارد؛ ادامه داد: این پرنده می‌تواند به راحتی در شب عملیات سمپاشی را انجام دهد و دوم اینکه می‌تواند سمپاشی را با سرعت حرکت خود تنظیم کند و این باعث می‌شود که محلول‌پاشی به صورت یکنواخت در تمام زمین اتفاق بیفتد.

‫وی در ادامه افزود: این پهپادها دارای سرعت و قدرت بالایی هستند به طوری که با پاشش یکنواخت روی کل زمین قادرند با 10 لیتر محلول هر هکتار را محلول پاشی کنند؛ همچنین سرعت کار در مقایسه با روش سنتی 10 برابر افزایش می یابد، مثلا در روش سنتی حداکثر تا 5 هکتار را می‌توان در روز محلول پاشی کرد اما با استفاده از این پهپادها تا 50 هکتار در روز قابل محلول پاشی است؛ این سرعت پاشش به مبارزه با آفات و بیماری ها در زمان طلایی کمک به سزایی می‌کند.‬

‫طلایی در ادامه با اشاره به اینکه این پهپادها کمک شایانی به صرفه جویی در مصرف آب و سم می‌کنند، خاطرنشان کرد: 98 درصد در مصرف آب و 30 در صد در مصرف سم صرفه جویی می‌شود. این پهپادها به صورت خودکار با سامانه‌های ماهواره ای حرکت می‌کنند و همه نقاط زمین را بطور یکنواخت پوشش می‌دهند و هیچ نقطه‌ای چند بار سم‌پاشی نمی‌شود و از دست نمی‌رود. در این پهپادها میزان پاشش با سرعت پهپاد تنظیم می‌شود که این امر باعث یکنواختی توزیع سم در هر هکتار می‌شود.‬

‫مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه این پهپاد بومی سازی شده، همتراز پهپادهای خارجی است افزود: پهپاد بومی سازی شده ۲۵ درصد از نمونه خارجی ارزان‌تر است و با تولید هر پهپاد می توان از خروج ارز ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار ارز جلوگیری کرد؛ ضمن این که باعث اشتغال‌زایی هم می‌شود. عمده استفاده از این پهپادها در استان‌های خوزستان و فارس است.‬

‫وی در پایان گفت: متد ما «بچ پروداکت» است، به این معنا که باتوجه به نیاز مشتری مدل خاصی طراحی می‌شود. حتی ویژگی گرده افشانی که در نمونه‌های خارجی این محصول وجود ندارد در نمونه داخلی دیده می‌شود و با توجه به نیاز مشتری روی پهپاد این قابلیت قرار می‌گیرد.‬

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • جاده‌های استان کرمانشاه لغزنده اند رانندگان احتیاط کنند
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • محورهای کرمانشاه لغزنده است
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد