Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-09@13:17:27 GMT

اتحادیه اروپا: با فرانسه رفتار غیرقابل قبولی شده است

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۷۴۷۴

اتحادیه اروپا: با فرانسه رفتار غیرقابل قبولی شده است

به گزارش فارس، «ون در لاین» رئیس کمیسون اروپا روز دوشنبه گفت که سوالات زیادی باید درباره توافق زیردریایی فرانسه و استرالیا پاسخ داده شود.

وی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، افزود: «با یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شیوه‌ای که غیرقابل قبول بوده رفتار شده است بنابراین خواستار آن هستیم که بدانیم چه اتفاقی و چرا افتاده است و نخست باید این موضوع شفاف شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه‌ای برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کرده و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود، کانبرا پس از این توافق اعلام کرد که توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیر دریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.

این اقدام از آن روز باعث تنش در روابط فرانسه با این کشورها به خصوص استرالیا و آمریکا شده و پاریس آن را خنجر از پشت توصیف کرده است. در ادامه این تنش‌ها، نشست وزیران دفاع انگلیس و فرانسه که قرار بود طی هفته جاری در پایتخت انگلیس برگزار شود لغو شد.

فرانسه همچنین در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرا و واشنگتن برای مشورت فراخواند.

بعد از اعتراض‌های فرانسه درباره توافق اخیر استرالیا با آمریکا و فرانسه، منابع رسانه‌ای غربی خبر دادند «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درصدد رایزنی با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا است.

بنابر گزارش اسکای نیوز، رئیس‌جمهور فرانسه طی چند روز آینده با رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص اقدام استرالیا در لغو سفارش زیر دریایی از پاریس به نفع توافق امنیتی سه‌جانبه با واشنگتن و لندن گفت‌وگو خواهد کرد.

منبع: الف

کلیدواژه: رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۷۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید پوتین بر لزوم تعمیق همکاری‌ها در منطقه اوراسیا

رئیس‌جمهور روسیه و دیگر رهبران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نشست شورای عالی این سازمان در مسکو، بر رشد روابط تجاری، لزوم تقویت همکاری‌ها، جایگزینی واردات و گسترش بازار داخلی واحد بدون موانع مرزی برای حمل و نقل در شرایط تحریم‌ها تاکید کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بعد از ظهر چهارشنبه در نشست شورای عالی اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در قالب گسترده که در مسکو برگزار شد، اعلام کرد که رهبران کشورهای عضو دائم این سازمان بین المللی تصمیماتی برای تعمیق بیشتر ادغام و توسعه همکاری‌های یکپارچه در چارچوب اتحادیه اتخاذ کرده‌اند.

پوتین یادآور شد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مسائل امنیت غذایی توجه ویژه داشته و به توسعه عرضه مستقل و بدون وقفه مواد غذایی و انواع حیاتی محصولات کشاورزی به بازارهای داخلی کمک کرده است. به گفته او، حجم حمل‌ونقل محموله‌های متقابل با سرعت خوبی در حال رشد است، که  تدابیر اضافی و افزایش ظرفیت گذرگاه‌های مرزی بین کشورهای ما  به‌طور قابل‌توجهی به این مسئله کمک کرده است.

پوتین تاکید کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا کارآمدی خود را در شرایط تحریم‌های غربی و برچیده شدن پایه های اساسی تجارت بین الملل نشان داده و کشورهای عضو برای ارتقای همکاری‌های صنعتی، جایگزینی واردات و همچنین حاکمیت تکنولوژی کارهای زیادی انجام داده‌اند.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا منافع واقعی برای همه کشورهای شرکت کننده به ارمغان آورده، افزود: این اتحادیه به یک ساختار یکپارچه موثر و پویا تبدیل شده که فعالیت های آن به رشد مبادلات تجاری و سرمایه گذاری، تشدید تماس‌های تجاری و گسترش روابط همکاری کمک کرده است. به گفته او، در یک دهه گذشته، اتحادیه اقتصادی اوراسیا خود را به عنوان یکی از مراکز خودکفای جهان چندقطبی در حال ظهور تثبیت کرده، اقتصاد کشورهای عضو به طور پیوسته در حال رشد است و این به تضمین توسعه پایدار کل منطقه اوراسیا و افزایش رفاه ساکنان منطقه کمک می‌کند.

پوتین تاکید کرد که طی 10 سال گذشته، کل تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از 1.6 تریلیون دلار به 2.5 تریلیون دلار افزایش یافته است. حجم تجارت متقابل بین کشورهای عضو اتحادیه در طول این مدت تقریباً دو برابر شده - از 45 میلیارد دلار به 89 میلیارد دلار رسیده و بیش از 90 درصد از تسویه حساب‌ها بین کشورهای EAEU به ارزهای ملی آنها انجام می‌شود.

رئیس جمهور روسیه افزود: کشورهای عضو اتحادیه به طور فعال با سایر کشورها تجارت کرده و در طی 10 سال حجم مبادلات تجاری با آنها را 60 درصد افزایش داده و از 579 میلیارد دلار به 923 میلیارد دلار رسانده‌اند.

رهبران پنج کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دهمین سالگرد اجلاس سران این سازمان در مسکو گرد هم جمع شدند. علاوه بر پوتین، قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، سدیر جپاروف رئیس جمهور قرقیزستان، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در این نشست حضور داشتند. شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان و  میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا نیز به عنوان عضو ناظر به این نشست دعوت شدند.

 رئیس جمهور کوبا که برای این منظور و در دیداری رسمی در مسکو بسر می‌برد، سفر خود را نقطه عطفی در روابط دوجانبه بین مسکو و هاوانا است.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسکو، پیشنهاد کرد که در شرایط غیر قابل اطمینان ژئوپلیتیکی جهان، کشورهای شرکت کننده یک بازار داخلی واحد بدون موانع مرزی برای حمل و نقل کالا ایجاد کنند.

در این اجلاس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس نیز تاکید کرد که در شرایط اعمال تحریم‌های غربی، لازم است تصمیمات مورد توافق رهبران اتحادیه به سرعت اجرا شود. به گفته وی، برای جبران کاستی‌ها و مقابله با رقابت شدیدتر کشورهای ثالث، راه حل های سریع در اکثر موارد به سرعت اتخاذ شده، ولی  آنها همیشه به سرعت اجرا نمی‌شوند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز در اجلاس سران مسکو، علاقه مندی خود برای ادامه همکاری با تمامی کشورهای عضو این اتحادیه را ابراز کرد.

رئیس جمهور ازبکستان نیز به افزایش مبادلات تجاری این جمهوری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و افزود: به طور کلی، طی سه سال همکاری بین ازبکستان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در وضعیت ناظر، حجم گردش تجاری سودمند متقابل 60 درصد افزایش یافته است که در درجه اول به دلیل افزایش عرضه محصولات صنعتی بوده، سهم تسویه حساب‌ها با ارزهای ملی در حال افزایش است و در این مدت بیش از 1000 سرمایه گذاری و پروژه مشترک اندازی شده است.

سدیر جپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان نیز یادآور شد که این جمهوری به طور کامل به تعهدات خویش پس از پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تجهیز پست های بازرسی در مرزهای گمرکی با دیگر کشورهای عضو عمل کرده است.

پوتین: توافق تجارت آزاد روابط اوراسیا با ایران را تقویت می‌کندگام جدید در تسهیل تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیاتاکید پوتین بر اهمیت صلح، ثبات و امنیت در منطقه اوراسیا

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • تاکید پوتین بر لزوم تعمیق همکاری‌ها در منطقه اوراسیا
  • نارضایتی فزاینده اروپایی‌ها از دموکراسی
  • رفتار عجیب شهربانو منصوریان 
  • هشدار مقام اتحادیه اروپا به چین درباره صنعت زدایی
  • چین و فرانسه تشکیل کشور مستقل فلسطین را خواستار شدند
  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟/ اوکراین: ترور زلنسکی توسط روسیه خنثی شد/ تهدید بلاروس به اقدام نظامی علیه لهستان
  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟
  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • ماکرون: فرانسه در وضعیت جنگی با روسیه قرار ندارد
  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران