Web Analytics Made Easy - Statcounter

جوادی از آموزش اصناف در جهت افزایش آگاهی حقوقی خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های ما تفاهم‌نامه‌هایی است که با اصناف می‌بندیم.

 

 

 

سید مهدی جوادی، رئیس مرکز آموزش و نوآوری پژوهشگاه قوه‌ قضاییه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو در خصوص چشم‌انداز فعالیت مرکز آموزش و نوآوری، اظهارکرد: با چالش ارز‌های دیجیتال، رمز ارز‌ها، رشد استفاده از فضای الکترونیکی برای تجارت، مسائل مرتبط با تجارت الکترونیکی مانند اعتبار اسناد الکترونیکی، رشد جرایم سایبری، رشد کلاهبرداری‌های سایبری از جمله فیشینگ مواجه می‌شویم و ناگزیر خواهیم بود که برای تحول نوآورانه و فناورانه در داخل قوه‌قضاییه دست بجنبانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای ریاست قوه‌قضاییه فعالیت خود را آغاز کردند، ۱۰ دستور را به‌عنوان مهمترین و اولین دستورهای خود در قوه‌قضاییه داشتند که یکی از آن ۱۰ دستور، چگونگی به‌کار بردن فناوری‌ها نوین، برای حل مسائل قوه‌قضاییه بود که ما این امر را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: جایگاه مرکز نوآوری در حال حاضر و آینده در دو موضوع تعیین کننده است؛‌ نخستین موضوع به‌‌‌کار بردن فناوری‌های نوین برای مسائل حقوقی است، بحث نوآوری‌های حقوقی، به‌کار بردن و به‌کار بستن هوش مصنوعی در موضوعاتی مثل تحلیل و حتی صدور آرای قضایی، نظام‌نامه‌های مواجهه با پدیده‌هایی مانند رمزارزها، ارزهای دیجیتال و غیره. نکته دوم خود حقوق نوآوری است. حل چالش‌های حقوقی پیش روی فضای فناوری‌های نوین است و ارتقای سطح مهارت‌های قضایی در این حوزه.

رئیس مرکز آموزش و نوآوری پژوهشگاه قوه‌ قضاییه همچنین در خصوص اقدامات و برنامه‌های این مرکز بیان کرد: در کنار تفاهم‌نامه با مراکز آموزشی یکی از اولویت‌های ما تفاهم‌نامه‌هایی است که با اصناف می‌بندیم. مثلا با اتحادیه مشاورین املاک یا با سازمان نصر تهران. مقصود ما از این تفاهم‌نامه‌ها و کارکرد آن‌ها ارتقای سطح دانش و مهارت‌های حقوقی اصناف است. انبوهی از پرونده‌های ما در حوزه املاک، ناشی از عدم شناخت مشاورین املاک با حوزه‌های حقوقی در مقام عقد قرارداد، نوشتن مبایعه‌نامه‌ها و دیگر مسائل است. یا مثلا اگر ما بتوانیم مدیران شرکت‌ها و فعالان حوزه فناوری‌ها نوین را با رویه‌های قوه‌قضاییه در حوزه فناوری‌‌های نوین آشنا کنیم، حدس ما این است که بسیاری از پرونده‌های حقوقی ما در این حوزه کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: برخی از تفاهم‌نامه‌ها هم برای راه‌اندازی استارتاپ‌های حقوقی مشترک با برخی از ذی‌نفعان مانند سازمان ثبت اسناد بوده تا بتوانند از این فضا استفاده کنند.

 

دعوت از شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌ها برای حل مسائل قوه‌قضاییه

جوادی در ادامه در خصوص برنامه‌های آینده مرکز آموزش و نوآوری پژوهشگاه قوه‌قضاییه افزود: مرکز نوآوری به‌زودی اولین دوره شتابدهی خود را براساس اولویت‌های قضایی، یعنی اولویت‌های خود قوه‌ قضاییه اعلام می‌کند. در این دوره شتابدهی فراخوانی اعلام می‌شود و از شرکت‌های نوآور و استارتاپ‌ها دعوت می‌کنیم که برای حل موضوعات اعلامی در دوره شتابدهی به ما کمک داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ما طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان نصر بستیم در صدد ایجاد یک ارتباط پایدار با اهالی اکوسیستم نوآوری کشور هستیم که بتوانیم در موضوعات مختلف اعم از راه‌اندازی استارتاپ‌ها، راه‌اندازی سامانه‌های فناورانه خودمان و برگزاری دوره‌های شتابدهی دست به کار شویم. این آموزش دو طرفه است، یعنی هم از طرف سیستم قضایی کشور، آموزش رویکرد‌ها و رویه‌ها را به اهالی صنف منتقل می‌کنیم و هم از طرف صنف و اهالی اکوسیستم نوآوری ابعاد حوزه نوآوری و فناوری کشور را به سازمان یا دستگاه قضایی منتقل کنند.

رئیس مرکز آموزش و نوآوری پژوهشگاه قوه‌ قضاییه بیان کرد: برنامه بعدی ما هم‌اندیشی‌ها و برگزاری نشست‌های انتقال تجربه بین اهالی نوآوری و فناوری کشور و اهالی اکوسیستم حقوقی مانند قضات و حقوقدانان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قوه قضائیه حقوق ارز دیجیتال هوش مصنوعی مرکز آموزش و نوآوری پژوهشگاه قوه تفاهم نامه ها استارتاپ ها قوه قضاییه فناوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۸۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی، توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی توسط صندوق پژوهش و فناوری گیلان در شمال کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود.

با هدف توسعه وگسترش فعالیت‌های تحقیقاتی، تقویت نوآوری‌های شناختی و رونق کسب و کار‌های فناورانه حوزه اکوسیستم شناختی، «مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، توسط صندوق پژوهش و فناوری گیلان در شمال کشور ایجاد و راه اندازی می‌شود.

دانیال سمیعی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان  توضیح داد: این صندوق با تمرکز بر روی پروژه‌های نوآورانه و تحول‌آفرین تلاش می‌کند با بهره‌مندی از حمایت‌های دولت و جذب پتانسیل‌های بخش خصوصی نقش محوری خود را در ارائه خدمات به فناوران و توسعه فناوری‌های آینده تحکیم بخشد.

وی با بیان اینکه این صندوق دانش‌بنیان از چهار سال پیش همکاری خود با ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی را آغاز و به عنوان صندوق تخصصی این حوزه در کشور معرفی شد، افزود: صندوق پژوهش و فناوری گیلان در نظر دارد تا در سال جاری با اجرای برنامه‌هایی برای گسترش فعالیت‌های این حوزه از طریق جذب و تخصیص منابع و افزایش همکاری‌های ملی و بین‌المللی به افزایش توانمندی فناوران کشور در این زمینه و همچنین تقویت جایگاه ایران در این زمینه اقدام نماید.

سمیعی با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری گیلان یک نهاد مالی غیردولتی نیمه دوم سال ۱۳۹۸ با همکاری  چهارمرکز علمی ودانشگاهی و همچنین ۶ سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعالیت خودرا آغاز کره است، تصریح کرد: فعالیت اصلی این صندوق بر ارائه خدمات مالی از قبیل «ارائه انواع تسهیلات»، «سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، «صدور انواع ضمانت‌نامه»، «ارائه گرنت»، «ارائه خدمات توانمندسازی»، "پذیرش مطالبات قراردادی" و "لیزینگ محصولات فناورانه" به شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها در زمینه فناوری و نوآوری متمرکز است.

 وی اشاره کرد: صندوق گیلان با طراحی و برگزاری اولین برنامه ملی سرمایه‌گذاری درکسب و کار‌های حوزه فناوری‌های شناختی با عنوان «BRAINVEST» در کشور در تلاش است تا نه تنها در راستای تقویت پایه‌های فناوری در سطح ملی، بلکه به توسعه فناوری بومی در سطح روند‌های جهانی گام بر‌دارد.  

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گیلان، با اشاره به اینکه درسال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری خطرپذیر درحوزه فناوری‌های شناختی برای کمک به توسعه محصولات و ارایه راهکار‌هایی برای ارتقای توانایی‌های شناختی در برخی از کشور‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است، یادآور شد: صندوق گیلان در اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه‌های شناختی  تاکنون ۹۰  میلیارد ریال در این حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر کرده و بیش از ۸۰ میلیارد ریال خدمات مالی در قالب تسهیلات و بیش از ۱۸ میلیارد ریال به فناوران و کسب‌وکار‌های حوزه فناوری‌های شناختی حمایت‌های مالی در قالب گرنت پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: مجموعه این خدمات منجر به نقش تاثیرگذار آن در ترویج فناوری‌های پیشرفته در زیست‌بوم فناوری‌های شناختی کشور شده است.

سمیعی در پایان افزود: سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در علوم شناختی نقش مهمی در تقویت قدرت اقتصادی و فناوری کشور‌ها دارد و می‌تواند به عنوان یک موتور رشد برای نوآوری و توسعه پایدار عمل کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یکی از روش‌های نوین در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • رئیس قوه قضائیه : به افکار عمومی بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی ها تصمیم قضایی نمی‌گیریم
  • زمان برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه برتر حقوقی
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود