Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان کرونا، مسائل اقتصادی را که زیربنای مسائل روانی، اجتماعی است، تحت تأثیر قرار داده، از سوی دیگر مساله بیکاری در خانواده ها مطرح است و در چنین شرایطی به خاطر تعطیلی مدارس و آنلاین شدن آموزش‌ها، فرزندان نیز خانه نشین و به گروه مادر و پدران بیکار اضافه شدند در صورتی که آموزش آنلاین نیاز به زیرساخت و ابزار و وسایل خاص خود دارد که تأمین آن از عهده والدینی که از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارند، خارج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم ایران همواره در اجتماعات حضور دارند و کارهای خود را جامعه و به صورت دستهجمعی انجام می‌دهند، این درحالی است که با شیوع ویروس کرونا و حدود دو سال است که این روابط محدود شده و روان مردم را تحت تأثیر قرار داده است، اکنون خانواده سوگواری که عزیزش را از دست داده دیگر نمی‌تواند مانند گذشته در آغوز دیگر عزیزان جای گرفته و داغش را با آن‌ها تقسیم کند بلکه مجبور است در تنهایی و انزوا بر سوگ خود ناله کند، که این امر به تنهایی می‌توان جامعه‌ای را به سمت افسردگی بکشاند که می‌تواند خیلی خطرناک باشد، به همین دلیل مشاوره سوگواری در این دوران می‌تواند بار سنگینی را از روی دوش مردم و مسئولان و جامعه بردارد.

وضعیت نوجوانان در شرایط کرونایی

در این رابطه بهروز ادهمی، روانشناس بالینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیش‌از کرونا خانواده‌ها زمانی را در فضای بیرون از منزل سپری می‌کردند و زمان کمتری را با هم در ارتباط بودند اما با شیوع کرونا، شرایطی بوجود آمد که خانواده‌ها بیش‌از گذشته کنار هم و در فضای محدود خانه‌هایشان حضور دارند در این میان به عنوان مثال درخواست کودک از والدین برای تأمین گوشی هوشمند یا اینترنت باعث بالا رفتن میزان تنش و درگیری در محیط خانواده‌هایشان می‌شود.

وی ادامه داد: هر روزه شاهد افزایش درگیری و تنش در محیط خانواده‌ها هستیم، آمارها نشان می‌دهد تنش‌های روانی در دوره کرونا افزایش یافته و به مرور زمان ریشه‌های افسردگی و اضطراب در خانواده‌ها نمود پیدا کرده است براین اساس مراجعه افراد به مؤسسات روانشناسی برای دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره بیش از گذشته افزایش یافته است.

ادهمی با اشاره به وضعیت نوجوانان در شرایط کرونایی، گفت: نوجوانان به دلیل قرارگیری در سن حساس نوجوانی و به دلیل آموزش‌های آنلاین با فضای مجازی مواجه شده و مسائل جدیدی پیش رویشان قرار گرفته است،  آن‌ها به دنبال گمگشته‌های ذهنی‌شان وارد فضای مجازی شده و با مسائلی مثل برقراری ارتباطات اشتباه و قلدری‌ها در فضای مجازی رو به رو شدند که همه اینها خودشان باعث افزایش تنش‌های روانی میان نوجوانان و حتی با خانواده‌هایشان شده است.

این روانشناس با بیان اینکه خیلی از خشونت‌ها و تنش‌های محیط خانه ناشی از بیکاری و فشارهای اقتصادی است، گفت: در چنین وضعیتی خانواده از مرد خانه و پدر توقعاتی دارد و وقتی این توقعات برآورده نشود موجب درگیری، تنش و در موارد حادتر ضرب و شتم می‌شود.

این روانشناس با اشاره به این‌که شک نداشته باشید که جلسات روانشناسی به ویژه در این دوران از اهیمت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: جلسات مشاوره تأثیر زیادی در حل مشکلات خانواده‌ها دارد، افراد در ابتدا تحت مشاوره‌های فردی قرار می‌گیرند و در مرحله بعد با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و در محیطی مناسب، مشاوره‌های گروه درمانی انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: در این برهه از زمان به یقین روانشناسان می‌توانند باری را از روی دوش خانواده‌ها بردارند.

ضرورت التیام‌بخشی آلام خانواده‌های داغدار

الهیار محبی، روانشناس و کارشناس خانواده نیز به ایسنا گفت: یکی از مسائل قابل تأمل در این دوران مسائل مربوط به مرگ و میر و سوگواری بعد از آن است.

وی ادامه داد: طی نشدن فرآیند طبیعی سوگواری و کوتاهی مراسم تشییع و خاکسپاری متوفیان و نیز برگزار نشدن مراسم ترحیم، به منظور رعایت پروتکل‌ها و پیشگیری از شیوع کرونا، تبعات روحی و روانی را بر خانواده‌های سوگوار تحمیل کرده و تاکنون نیز در پاسخ به این نیاز روانی و کمک به مشکلات عاطفی و روحی خانواده‌های جانباختگان کمتر راهکار عملی ارائه شده است.

محبی ادامه داد: یکی از راه‌های کمک به افراد سوگوار در شرایط کرونایی ارائه مشاوره‌های روانشناختی به خانواده‌های متوفی و برقراری گفتمان‌های مجازی برای کاهش اختلالات سوگ است که این موضوع باید از سوی نهادهای مختلف و مراکز مشاوره مورد توجه جدی قرار بگیرد.

این روانشناس افزود: در فقدان عزیزان همواره یکی از نیازهای بازماندگان احساس همدلی و دوست داشتن برای تخلیه هیجانات است که این فرآیند در شرایط عادی در مراسم خاکسپاری با گریه کردن در آغوش نزدیکان صورت می‌گرفت که این حس همدلی در شرایط کرونایی محدود شده است.

وی ادامه داد: بیماران کرونایی علاوه بر مرگ‌های مظلومانه، تدفین غریبانه‌ای نیز دارند و در حالی که در گذشته برگزاری مراسم تشییع، خاکسپاری، آیین ختم، هفتم و چهلم درگذشتگان منجر به احیای روانی افراد سوگوار می‌شد،  اما شرایط خاص سوگواری کرونایی، آلام و دردهای خانواده‌های داغدار را مضاعف کرده است.

محبی تصریح کرد: قبل از بحران کرونا یکی‌از فرآیندهای درمان سوگ و کمک به افراد داغدیده گفت‌وگو در فضای خانه پیرامون فرد متوفی و بیان خاطرات وی بود که منجر به تخلیه هیجانات و آرامش نزدیکان وی می‌شد اما در شرایط کنونی نبود امکان و شرایط مطلوب برای همدردی با خانواده‌های داغدار، غم بازماندگان را بیشتر کرده است.

این روانشاس تأکید کرد: عدم برگزاری مراسم سوگواری و تخلیه نشدن هیجان خانواده‌های متوفیان کرونایی، نیاز به مداخله درمانی سوگ را ضروری کرده و ارائه مشاوره در این زمینه مانع شکل گیری اختلالات روانی و عوارض روانشناختی بازماندگان می‌شود.

وی عنوان کرد: فضای مجازی بستر مناسبی برای کاهش آلام خانواده‌های سوگوار در شرایط کنونی است و همدردی با خانواده متوفیان از طریق گروه‌های خانوادگی، شبکه‌های مجازی و قرائت قرآن و فاتحه به کاهش اندوه افراد سوگوار کمک می‌کند.

محبی افزود: بسترهای فضای مجازی هر چند جایگزین مراسم حضوری نمی‌شود،  اما بدون شک چاپ اطلاعیه و بنر و انتشار آن در فضای مجازی و نیز برقراری تماس تلفنی و تصویری در ایجاد آرامش افرادی که عزیزان خود را بر اثر ویروس کرونا از دست داده‌اند، مؤثر است.

مشاوره سوگ، مداخله زودهنگام

در این زمینه الهه بردبار، روانشناس بالینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:  قبل از شیوع کرونا، فرآیند سوگ روال طبیعی خود را طی می‌کرد اما اکنون برگزاری آیین‌ سوگواری وجود ندارد و این شوک روانی در کنار برچسب اجتماعی و کروناهراسی،  تحمل غم از دست دادن عزیزان را دشوارتر کرده است.

وی افزود: شیوع کرونا به یکباره فرهنگ عزاداری را تغییر داده و مرگ‌های غریبانه کرونایی و عدم برگزاری مراسم حضوری،  سبب اختلال در فرآیند طبیعی سوگ و بروز آسیب‌های روحی و روانی بسیاری برای خانواده‌ها شده است.

بردبار عنوان کرد: در روانشناسی سوگ، برپایی آیین‌های سوگواری، خاکسپاری و ختم پاسخگوی نیاز روانی بود و به تخلیه هیجانی و تسلی بازماندگان درگذشتگان منجر می‌شد اما اکنون اختلال ایجاد شده در فرآیند سوگ بر اثر کرونا،  نیاز به حمایت‌های روانشناختی از خانواده متوفیان را بیشتر کرده است.

این روانشناس بالینی بیان کرد: خانواده‌هایی که دچار اختلال سوگواری و بیماری‌های افسردگی شده‌اند باید تحت حمایت‌های روانشناختی نهادهای خاص و مراکز مشاوره و روانشناسی قرار بگیرند اما این  وظیفه هنوز بر زمین مانده است.

وی افزود: چنانچه مشاوره‌های سوگ و روانشناختی به موقع به خانواده‌های متوفی، که نیاز به مداخله درمانی دارند، ارائه نشود این افراد دچار آسیب‌های دیرپا و افسردگی‌های پس از سوگ خواهند شد.

بنابراین مردم ایران که همواره در اجتماعت حضور دارند و تمام کارهای خود را به صورت دسته‌جمعی انجام می‌دهند، از نظر روحی و روانی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند که باید مورد توجه قرار گیرند چراکه در غیر این صورت در آینده جامعه‌ای افسرده و در خود فرو فرته خواهیم داشت که با ماهیت اصلی ما فرسنگ‌ها فاصله دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روانشناسي روانشناسی بالینی همه باهم علیه کرونا کروناویروس کرونا در ایران اینترنت ایسنا ايران قرآن متوفیان همه با همه علیه کرونا همه با هم کرونا همه علیه کرونا شرایط کرونایی شیوع کرونا فضای مجازی خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۱۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد

به گزارش خبرنگار مهر، فریبا بریمانی صبح شنبه در گفت وگ و با خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن روز «روانشناس و مشاوره» با بیان اینکه روانشناسان در ایجاد یک جامعه سالم از نظر جسمانی و روانی نقش بسزایی دارند، گفت: روانشناسان به افراد جامعه کمک می‌کنند تا بتوانند احساسات و رفتارهای خود را بهتر درک کرده و آنها را مدیریت کنند تا زندگی با کیفیت تری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی مازندران یکی از اهداف سازمان بهزیستی کشور را برنامه‌ریزی و تلاش در جهت ارتقا سلامت روان آحاد جامعه دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۲۱۲ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر استان در راستای ارائه مشاوره تخصصی در زمینه‌های فردی و خانوادگی، ازدواج، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تحصیلی، ارتقا توانمندی‌های معنوی، اخلاقی و فکری و … به شهروندان فعالیت دارند.

بریمانی به ارائه خدمات مشاوره حضوری اشاره و عنوان کرد: ۱۶۶ هزار و ۳۰۱ نفر در سال گذشته با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی از متخصصین امر خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه خدمات روانشناختی و ارتقای سلامت روان به صورت تلفنی نیز صورت می‌گیرد، افزود: طی یک سال اخیر ۱۹۴ هزار و ۵۶۸ نفر طی تماس با خط ۱۴۸۰ صدای مشاور، جهت برطرف کردن مشکلات روانشناختی در زمینه‌های فردی و خانوداگی، کودک و نوجوان، تحصیلی، شغلی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره طلاق، توانایی تصمیم گیری صحیح و مناسب و همچنین تقویت مهارت‌های زندگی و مهارت‌های بین فردی مشاوره تلفنی دریافت و از مزایای این خط بهره مند شدند.

این مسؤول از ارائه آموزش به بیش از هشت هزارو ۳۰۰ نفر از جوانان در آستانه ازدواج در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: بی شک، یکی از راهکارهای مؤثر پیشگیری از جدایی و طلاق زوجین، آموزش پیش از ازدواج است که به ارتقای توانمندی فردی در انتخاب همسر مناسب و تشکیل خانواده موفق کمک می‌کند که این افراد جهت تقویت و ثبات خانواده در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی پیش از ازدواج شرکت کردند.

وی اعلام کرد: سال گذشته، ۱۴۰۹۹ زوج مازنی جهت افزایش استحکام روابط زوجین در کلاس‌های آموزشی و مشاوره حین ازدواج شرکت کرده‌اند.
مدیر کل بهزیستی استان ارتقای سلامت و توانمندسازی روانشناختی زوجین، افزایش رضایتمندی زندگی زناشویی و تحکیم بنیان خانواده را از جمله اهداف برنامه‌های پیشگیرانه و ارتقایی سازمان بهزیستی در حوزه خانواده برشمرد و گفت: در این راستا در سالی که گذشت ۱۵۴۱۱ نفر از آموزش زندگی خانواده و ۴۴ هزار و ۹۹ نفر از آموزش‌های مهارت‌های زندگی بهره مند شدند.

وی انتخاب همسر و ازدواج را هم از بعد اجتماعی و هم از بعد فردی برای افراد جامعه، مرحله مهم و حساسی دانست و ادامه داد: ۹۶۸۰ نفر در سال گذشته از مراکز مشاوره سراسر استان جهت ازدواج و انتخاب همسر خدمات مشاوره‌ای دریافت نمودند. چرا که انتخاب درست و مناسب هم فرد را به آرامش می‌رساند و هم جامعه را از بحران مسائل اجتماعی آسیب زا مانند طلاق و پیامدهای آن حفظ می‌کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران به مشاوره طلاق در مراکز بهزیستی نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تعداد، ۴۶ هزار زوج در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره‌ای دریافت کردند و از این تعداد پرونده بیش از ۲۳ درصد منجر به سازش شده است که عمده ترین دلایل طلاق عدم مسؤولیت پذیری، بی توجهی، کمبود مهارت‌های زندگی، اعتیاد، خیانت و سو ظن، خشونت و دخالت اطرافیان بوده است.‌

کد خبر 6089518

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است