Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: رویکرد وزارت نیرو برای استفاده بیشتراز انرژی‌های تجدید پذیر بسیارمطلوب بوده و از سال ۸۸ استفاده از این نوع انرژی درکردستان شروع شده است، باتوجه به شرایط آب وهوایی استان و وجود ۲۷۰ روز آفتاب درطول سال و پایین بودن دمای هوا شرایط مناسبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی دراستان فراهم است، امیدواریم با ورود بخش خصوصی به این عرصه شاهد توسعه استفاده از انرژی پاک دراستان باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه به مزایای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی علاوه برکسب درآمد برای مشترکین اشاره کرد و ابرازکرد: صرفه جویی درمصرف انرژی، عدم تولید گاز‌های گلخانه‌ای و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، خرید تضمینی تولیدی توسط شرکت برق با محاسبه ضریب تقریبی (افزایشی) و برخورداری از حمایت قانونی مجلس و دولت و همچنین دریافت وام از این طریق از بانک‌های عامل جهت مشارکت در خرید این قبیل سامانه‌ها و نصب و راه اندازی توسط شرکت مجری پیمانکار، از جمله محاسن و ویژگی‌های اجرای این طرح است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه حداقل فضای لازم برای نصب هرکیلووات سامانه خورشیدی ۱۰ مترمربع است اضافه کرد: پشت بام آزاد و بدون سایه، زمین بایر و یا بدون استفاده از جمله شرایط لازم برای نصب پنل‌های خورشیدی است، ضمنا ادارات و ارگان‌های دولتی براساس بخشنامه ابلاغی دولت درسال ۹۴موظف هستند حداقل ۲۰درصد انرژی موردنیازخود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه سامانه‌های خورشیدی تامین کنند.

لهونیان گفت: حداکثر ظرفیت انشعاب برق مشترک تا سقف ۲۰۰ کیلووات پیش بینی شده است و علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره به دفتر مدیریت مصرف زیرمجموعه معاونت فروش و خدمات مشترکین این شرکت مراجعه کنند.

او با بیان اینکه برق تولیدی نیروگاه خورشیدی به مدت ۲۰ سال به قیمت مصوب هر کیلووات ۱۴۵۶۰ ریال به علاوه ضریب افزایش سالیانه به صورت تضمینی توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود افزود: براساس محاسبات انجام شده به ازای هرنیروگاه ۵ کیلوواتی رقم ریالی مابین یک میلیون تایک میلیون سیصد هزارتومان ماهیانه و در بازه زمانی دوماهه وتجمیعی معادل ۲ تا دو میلیون سیصد هزار تومان پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: تاکنون ۹۳ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۸۵ کیلووات توسط ادارات و مدارس و مشترکان بخش خصوصی درسطح استان راه اندازی شده است که ۵۳ مورد آن ادارات مساجد و مدارس و ۴۰ مورد مابقی متعلق به بخش خصوصی است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تجدیدپذیر برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۳۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اجرای استاندارد «برچسب انرژی ساختمان» در ادارات

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو مسعود خانی در تشریح استاندارد دریافت برچسب انرژی برای ادارات گفت: اخذ برچسب انرژی برای ساختمان‌ها براساس استاندارد ملی به تازگی به روزرسانی شده و در دستور کار شرکت توانیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: صنعت برق به دلیل اهمیت این موضوع و برای الگوسازی در کل کشور با امضای مدیرعامل شرکت توانیر به تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و وابسته شرکت توانیر در سراسر کشور ابلاغ کرده است تا بر اساس معیارهایی که در استاندارد مربوطه ذکر شده، نسبت به اخذ برچسب انرژی برای همه ساختمان‌هایشان اقدام کنند.

وی افزود: صنعت برق در کل کشور دارای ساختمان‌های بسیاری است و این طرح بدون استثنا در کل کشور ابلاغ شده که به صورت سراسری برای تمامی ساختمان‌ها در همه کشور انجام خواهد شد.

مجری طرح‌های بهینه‌سازی شرکت توانیر درباره ادارات و شرکت‌هایی که این دستورالعمل را اجرایی کرده‌اند، تصریح کرد: این موضوع به شرکت‌ها ابلاغ شده، از طرفی بروزرسانی این دستورالعمل به تازگی صورت گرفته است و باید گفت در این مدت کوتاه ۴ شرکت موفق به اخذ برچسب انرژی شدند. همچنین دیگر شرکت‌ها هم در حال اخذ مشاور و مجری برای اجرای این دستورالعمل هستند.

خانی در خصوص ارگان ناظر بر این فرایند تشریح کرد: این نظارت‌ها را سازمان استاندارد هر استان بر عهده دارد که در جریان اجرا ناظر فنی این دستورالعمل‌ها نیز هست و ممیزی براساس معیارهای استاندارد مربوطه انجام شده باشد.

وی افزود: در شرکت توانیر برای نظارت در اجرای ابلاغیه‌های مدیرعامل و اینکه زیرمجموعه‌ها بتوانند کار را به انجام برسانند، حوزه مجری طرح‌های بهینه‌سازی، نظارت و پایش را انجام می‌دهد و گزارش‌های مربوطه را به اطلاع مدیرعامل شرکت توانیر می‌رساند.

خانی در پایان اظهار داشت: موارد و راهکارهایی پیش بینی شده است تا برای شرکت‌هایی که در این زمینه پیش قدم هستند، مزایایی در نظر گرفته شود و پیشنهادهایی نیز ارائه شده که گام‌های بعدی را پس از اخذ برچسب انرژی در راستای بهبود رتبه انرژی هر ساختمان عملیاتی و اجرایی کنیم.

کد خبر 6090997 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • جزئیات اجرای استاندارد «برچسب انرژی ساختمان» در ادارات
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور