Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@14:15:19 GMT

بازار صد ساله پسته ایرانی در تصاحب آمریکا و ترکیه

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۳۳۰۶

بازار صد ساله پسته ایرانی در تصاحب آمریکا و ترکیه

به گزارش تابناک، حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص وضعیت کشت و صادرات پسته در کشور، گفت: پسته برند شهر رفسنجان بوده و آن را به عنوان طلای سبز معرفی می‌کنند، این محصول در مقطعی از زمان مختص شهر رفسنجان بود و در حال حاضر با توجه به باغات آن بزرگترین جنگل مصنوعی جهان با وسعت 110 هزار هکتار ایجا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اروپا، هند و ترکیه پسته با نام پسته رفسنجان به فروش می‌رسید و دامغان نیز به عنوان یکی از شهرهای تولید کننده پسته مرغوب معرفی شده و برخی از ارقام آن کیفیت بالاتری از پسته رفسنجان دارد، ادامه داد: در حال حاضر پسته به صورت خاموش از شهر رفسنجان خراج شده و در 27 استان پسته برداشت می‌شود که جای خوشحال دارد.

بازار صد ساله پسته ایرانی به واسطه بی‌برنامه‌گی از دست رفته است

وی با تاکید بر اینکه 100 سال پسته ایرانی در بازارهای جهانی عرضه می‌شد اما متاسفانه به واسطه بی برنامه‌گی‌ها بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم، عنوان کرد: در حال حاضر کشاورزی به صورت مکانیزه و بر اساس تکنولوژی روز انجام می‌شود اگر نخواهیم بر این اساس عمل کنیم از دنیا عقب می‌مانیم. متاسفانه در حال حاضر پسته در شهر رفسنجان با استفاده از روش‌های دستی و سنتی تولید و برداشت می‌شود.

تنها 500 کیلوگرم پسته در هر هکتار برداشت می‌کنیم

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور آمریکا طی سال‌های اخیر توانست با انجام تحقیقات، آزمایشات و آموزش به کشاورزان بیشترین میزان برداشت پسته در هر هکتار را به ثبت برساند، گفت: آمریکا در هر هکتار 4 و نیم تن، ترکیه در هر هکتار 3 و نیم تن اما کشاورزان رفسنجانی در هر هکتار 400 الی 500 کیلوگرم پسته برداشت می‌کنند. کاهش میزان برداشت پسته نیز باعث شده تا بازارهای صد ساله خود را از دست بدهیم.

بازار پسته ایرانی توسط ترکیه و آمریکا به تصرف در آمده است

نماینده مردم رفسجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازار پسته ایرانی توسط پسته ترکیه و آمریکا به تصرف در آمده است، افزود: کماکان کیفیت، زیبایی و تنوع پسته ایرانی بسیار بالا است اما سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی در حوزه صادرات، گمرک و ارز موانعی را در مسیر صادرکنندگان پسته ایجاد کرد و محصول تجار در انبارهای آنها باقی ماند. با سیاست‍‌گذاری های غلط کشاورزان پسته کار از صادرات محصول خود صرفه نظر کردند.

جلالی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان پسته و باغداران عدم حمایت و عدم ارائه آموزش‌ها در جهت استفاده از تکنولوژی روز بود، عنوان کرد: متاسفانه کشاورزان پسته کار با چالش آب روبه رو هستند، در گذشته آب مورد نیاز باغات پسته از عمق 50 متری برداشت می‌شد اما درحال حاضر مجبور به استخراج آب از عمق 300 متری هستند اما این آب استخراج شده اسیدی بوده و کیفیت مطلوبی ندارد. برای استفاده از آب‌های اسیدی باید تصفیه خانه احداث شود که دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان محیط زیست با آن موافقت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه موانع موجود باعث می‌شود که نتوانیم تولید پسته خود را به روز کنیم، ادامه داد: در کویر آب برای کشاورزان ارزشی معادل طلا دارد و دولت باید در راستای حمایت از کشاورزان خصوصا باغداران پسته طرح‌های آبیاری نوین را اجرا کند تا آب کمتری مصرف شود.

2هزار تن سم برای مقابله با آفت‌های پسته مصرف می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه باغداران پسته با آفت‌‎های متوعی روبه رو هستند و مجبورند 2 هزار تن سم برای مقابله با آفت‌های استفاده کنند که میزان بسیار بالایی است، تصریح کرد: میزان بالای استفاده از سموم کشاورزی باعث می‌شود که درصد آفلاتوکسین در محصول پسته ایرانی بالا باشد و کشورآمریکا بااعمال استانداردهایی که بخشی از آن سیاسی است اجازه واردات پسته ایرانی را نمی‌دهد.

جلالی با اشاره به اینکه در برخی از موارد محموله پسته صادراتی ایرانی تا یک ماه بر روی آب متوقف می‌شود که این موضوع با توجه به رطوبت بالا در بندرگاه‌ها کپک زدن پسته را به همراه دارد و رقبا می‌توانند بازارها را تصاحب کنند، اضافه کرد: برخی از افراد به باغداران اعلام می‌کنند که میزان آفلاتوکسین محصول پسته آنها بالا بوده و اجازه تخلیه آن را نداشته‌اند و مجبور شده اند محموله را در دریا تخلیه کنند اما محصول را در کشورهای ثالثی مانند هنگ کنگ به فروش می‌رسانند.

تولید پسته برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تنها 5 درصد از پسته تولیدی کشور در بازار داخلی مصرف می‌شود و 95درصد از آن را صادر می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید صادرات پسته مورد حمایت قرار بگیرد زیرا در حال حاضر باتوجه به قیمت کود و سم برای باغداران تولید این محصول صرفه اقتصادی ندارد./

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت سازمان همکاری شانگهای محمدباقر ذوالقدر پسته تازه جلالی صادرات پسته اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت سازمان همکاری شانگهای محمدباقر ذوالقدر مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی نماینده مردم شهر رفسنجان پسته ایرانی حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۳۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست

به گزارش خبرنگار مهر، با اعلام اسامی فینالیست‌های بخش‌های مختلف فستیوال MENA Games Industry Awards ۲۰۲۴، دو محصول گیم آپ (GameUp) و ریمیت (Reymit) از استودیو «سورنا گیمز» نیز نامزد دریافت جایزه از این فستیوال شده‌اند.

این جایزه برای شرکت‌هایی است که از اکوسیستم MENA از طریق ابزارهای توسعه اختصاصی - موتور بازی، هوش مصنوعی، میان‌افزار و غیره - یا امکان کسب درآمد از طریق تبلیغات (یا ابزارهای دیگر) پشتیبانی می‌کنند.

سرویس ریمیت (Reymit) سرویس دریافت حمایت مالی آنلاین از استریمرها است و به گفته حسن مهدی اصل مدیرعامل سورنا گیمز این سرویس در حال حاضر با ۱۱۰ هزار نفر استریمرها و تولید کنندگان محتوا در حال همکاری است.

گیم آپ (GameUp) دیگر محصول این استودیو نیز پلتفرم دانلود بهترین بازی‌های آنلاین و کامپیوتر است. این پلتفرم به‌عنوان مرجع مخصوص بازی‌های کامپیوتر در ایران در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار نفر کاربر دارد و سرویس‌های مختلفی را به بازی سازان و گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد.

حسن مهدی اصل مدیرعامل سورنا گیمز در پاسخ به این پرسش که چقدر با رقبای این بخش آشنایی دارد، گفت: رقبای بزرگ و غربی هستند و نمی‌دانم چرا در منطقه منا شرکت داده شدند. مخصوصاً Xsolla که یکی از سرویس دهندگان بزرگ آمریکایی است که اخیراً در منطقه منا هم حضور پیدا کرده است. البته حضورشان در منطقه منا نبوده و فقط انتشارشان در منطقه منا بوده است. یا شرکت Tamatem که یک شرکت اردنی است ولی آنها هم یک پلتفرم انتشار به اسم Tamatem Plus راه‌اندازی کرده‌اند. بقیه استارتاپ‌هایی که در دسته‌بندی ما هستند، خیلی شرکت‌های بزرگی نیستند و جز استارتاپ‌های تازه تأسیس به شمار می‌آیند.

مدیرعامل سورنا گیمز درباره اعتبار و جایگاه برگزاری این رویداد و جوایز گفت: جدا از بحث جایزه مالی، اعتبار خود رویداد اهمیت دارد. در منطقه منا مدت زیادی بود که جشنواره و رویداد بزرگی برگزار نشده بود. این رویداد می‌تواند یکی از آن رویدادهای مهم باشد که در منطقه منا در حال برگزاری است. این رویداد می‌تواند کل اکوسیستم گیمینگ منطقه را تحت‌الشعاع خودش قرار دهد. مثلاً در ترکیه رویدادهای زیادی برگزار می‌شود ولی مقیاس آنها این قدر بزرگ نیست و بیشتر تیم‌های ترکیه‌ای شرکت می‌کنند. ولی رویدادهایی که در دبی برگزار می‌شود هم خود آسیا را درگیر می‌کند و هم خاورمیانه را. من خیلی می‌بینم که تیم‌های آسیایی و جنوب شرق آسیا مثل هند، پاکستان، مالزی، سنگاپور، چین و ژاپن در این رویداد شرکت می‌کنند. از این جهت وزن آن به نسبت رویدادهای ترکیه که فقط تیم‌های ترکیه و کشورهای اطراف ترکیه در آن شرکت می‌کنند، اهمیت بالاتری دارد. از نظر اعتباری هم رویدادهای بهتر و بزرگ‌تری است.

فهرست نهایی منتخبان این فستیوال توسط هیئت داوری متشکل از بیش از ۸۰ متخصص صنعت بازی در حال رأی‌گیری است و برگزیدگان پنج‌شنبه ۲ می (۱۳ اردیبهشت)، به عنوان بخشی از اجلاس گیم اکسپو دبی ۲۰۲۴ معرفی خواهند شد. علاوه بر این دو محصول استودیو سورنا گیمز، دو بازی «امپراتورهای قلابی» از استودیو «پرشالند» و «پسرخوانده» از استودیو «پاییزان» نیز نامزد دریافت جایزه از این فستیوال هستند.

کد خبر 6090584 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • دو محصول ایرانی به جمع فینالیست‌های جشنواره صنعت بازی منا پیوست
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • محمدسیفی طلای ووشو جهان را تصاحب کرد